MZjes

Dit zijn de weersomstandigheden waar de MZ voor gemaakt is toch..ok beetje vocht zo hier en daar...alstie maar weer start daarna..maar beetje onderhoud is ook nodig..span heeft nog nieuwe ketting nodig en ook de remblokjes van de 251 zijn eigenlijk al te dun..
Oh ja gelijk nog mengsmering kopen is van levensbelang voor het blokkie!!!
MZlllss,Rob.
 
Laatst bewerkt:
FF dit onderwerp omhooghouden..
Vrijdag wat prefentief onderhoud gedaan aan de 251:, remblokjes blijken dus nog lekker dik te zijn, de accu mag wat hoger geladen worden dus wel meer km's maken en tot slot zo hier en daar de lak weer van een nieuwe zinkspraylaag voorzien...
Vandaag moest ik wat zooi meenemen dus vanochtend het span gepakt...was best fris onderweg...vanmiddag ook eens eea checken oa diverse oliepeilen en staat en niveau van de accu...
MZllss,Rob.
 
Gister wilde ik de NTV weer eens berijden ook omdat ik dan op het werk de voorvorkkeerringen kon vernieuwen..startte goed dus lekker rijden tot vlakbij mijn huis...ja hoor accuspanning te laag dus lopen pffff
Vanmorgen dus de 251 weer gepakt want die moest nu buitenstaan...buiten een hard zadel en iets langer de choke erop geen probleem met de kou...wederom is mijn trouwe oostblokker weer een redding!!!
MZllsss,Rob.
 
Vertel eens, had de mz geen noodstartdinges dat je 'm zonder accu kan starten?
En heeft de etz een aparte vonkenspeol en accu-laadspoel?
En normaal trekt hij de vonk van de accu?
 
Een MZ rijdt ook iets comfortabeler dan een Jawa, Sammie. Mijn eerste motor was een 251 en heb nu nog een 638+Velorexspan.
 
Ik heb diverse mztjes gehad maar weet niet of ik het direct met je eens ben, hoewel de etz 251 erg leuk rijdt, super wendbaar is, en in een ander opzicht een vet wijf is.
De/een jawa heeft een totaal ander karakter, is wat gewilliger onderin maar heeft een geluid waar je rond de 100km/h bang van wordt...
 
MZ's van hetzelfde type en bouwjaar kunnen onderling al verschillen in prestaties en wegligging..je moet ook wel eens wat geluk hebben..als het goed is moet je een MZ kunnen starten zonder accu (of lege accu), sleutel dan helemaal linksom draaien..maar heb het zelf eigenlijk nooit uit geprobeerd.
Kwam er gister ook achter dat mijn zadel niet bevroren was....maar dat de schokbrekers niet meer werken!!!! Nog maar een slag van 1 cm..dus olie te dik geworden of het vocht wat er evt. in zit bevroren...dus gewoon maar ff de schokbrekers vervangen..daarna handen bevroren haha!!!
MZllsss,Rob..die vandaag toch maar eens met de NTV ging rijden..
 
..als het goed is moet je een MZ kunnen starten zonder accu (of lege accu), sleutel dan helemaal linksom draaien..maar heb het zelf eigenlijk nooit uit geprobeerd.
Dat is bij de 6 Volt MZjes zo en de eerste ETZ 250's (met de condensator onder het zadel) De 12 Volt MZjes hebben dat verder niet meer, helaas. Omdat ze teveel contactsloten over hadden, hebben de ETZ 250/251 soms nog zo'n stand erop zitten, alleen zit die dan domweg niet aangesloten :+
 
Laatst bewerkt:
Thnx Johan , hoef ik me niet het schompes te trappen om te proberen...
Hmmm ik heb nog een kabelboom van een vroege 250...nou laat maar gewoon goed voor de accu/electro zorgen scheelt ook een hoop.
MZllss,Rob.
 
Ik heb destijds een etz met 300cc voor een habbekrts verkocht.
Hij begon te stotteren en daarna niet meer starten ondanks goed blauwe vonk..
Erg veel uitgewisseld en wezen kloten, nooit uitgekomen.
Degene die 'm van me kocht zei dat de ontstekingsspoel niet geheel over de stator(of rotor) heen ging waardoor deze gedeeltelijk was verbrand.. vandaar mijn vraag.
Ik ging er van uit dat de bobine gewoon z'n sap vanaf de accu trok..
 
Hoi Sammie.
Dat lijkt me een raar verhaal.
De ETZ heeft gewoon een accu-bobine ontsteking, oudere modellen met contactpuntjes, nieuwere misschien met een elektronische ontsteking. Eerst met lichtsluis, later meen ik met Hall-generator.
Dus wat die ontstekingsspoel dan over de stator of rotor komt doen snap ik niet.
Je hebt dat dan weer wel op allerlei japanse motoren, een pick-up spoeltje ergens bij het dynamo-vliegwiel, daar komt een magneetje langs, en dat geeft dan puls aan de ontsteking.
Groeten,
Eduard.
 
Wat heb ik toch met accu's laatste tijd..vanmorgen wilde ik het span pakken maar tellerlampjes brandden al erg zwak dus dat ging em niet weer worden :( ...de 251 had al een paar dagen buiten gestaan en sloeg gelijk aan na 2 trapjes dus moest ff flink gassen om nog op tijd te komen :]
MZlllsss,Rob.
 
Nu ja Robic, dat weet je, als de MZ niet stuk is doet-ie het altijd.....
ik heb nu weer gedoe met de koppeling, nieuwe krukas en koppeling besteld, gaat weer koude vingers werk worden met dit weer. Ik kan gelukkig binnen staan....
En gelukkig al genoeg ervaring met blok splitsen, dat kan snel, en opbouwen kan ook snel.
Maar dat ik er zin in heb met dit weer, in een onverwarmde garage... nou nee!
Groeten,
Eduard
 
Nou Eduard, succes met sleutelen maar weer..bij mij is het hoop ik alleen maar accuutje opladen..en anders uitwisselen met die van de 251..geloof toch maar eens een druppellader kopen..of motoren minderen dan kan ik op meer rijden :]
MZlllss,Rob.
 
Regelmatig rijden is goed voor de accu, en anders zo 1 keer per week de lader er een beetje aanhangen...
Groeten,
Eduard
 
Tijd weer voor een stomme vraag in dit topic ( overigens Rob: je hebt mail op het account in je profiel ;) ):

zo'n 301 heeft een aparte oliepomp. Wat tank je dan langs de snelweg ( of überhaupt natuurlijk ) en wat gooi je er voor olie bij ? Lees in dit topic over verschillende soorten smeerolie die erbij zou moeten ?

~[edit]Oh, na wat zoeken vond ik ook dit topic : Nog een MZ met zijspan,en een vraag , maar niet via de zoekfunctie van MF op "MZ" maar via Google :? en daarin staat "gewoon euro"~[edit]

;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi.
Er bestaan geen stomme vragen, alleen stomme antwoorden.
Als je met de oliepomp rijdt, en de pomp is aangesloten, en het kabeltje naar je gas zit eraan,
Dan stop je een of andere tweetaktolie in het olietankje, en je tankt gewoon euro 95 in de benzinetank.
Voor de tweetaktolie:
In de laatste Pruttelpot stond daar een stukje over.
Er worden allerlei oliesoorten genoemd, volgens de kenners is het niet perse nodig om met een dure syntheet te rijden, een mooie minerale mag ook.
Gekra in Dieren , "onze" importeur verkoopt Valvoline minerale olie voor 4,30 per liter.
Daar komt dan natuurlijk porto bij, dus bestel maar meteen een paar liter.
Je hebt ongeveer een liter nodig op 1000 km, dus die flessen komen wel op!
Zonder oliepomp rijden kan ook, dan moet je zelf mengen, dezelfde olie, 1 op 50
Gekra Motors
www.gekra-motors.nl
 
Hoi.
Er bestaan geen stomme vragen, alleen stomme antwoorden.
Als je met de oliepomp rijdt, en de pomp is aangesloten, en het kabeltje naar je gas zit eraan,
Dan stop je een of andere tweetaktolie in het olietankje, en je tankt gewoon euro 95 in de benzinetank.
Voor de tweetaktolie:
In de laatste Pruttelpot stond daar een stukje over.
Er worden allerlei oliesoorten genoemd, volgens de kenners is het niet perse nodig om met een dure syntheet te rijden, een mooie minerale mag ook.
Gekra in Dieren , "onze" importeur verkoopt Valvoline minerale olie voor 4,30 per liter.
Daar komt dan natuurlijk porto bij, dus bestel maar meteen een paar liter.
Je hebt ongeveer een liter nodig op 1000 km, dus die flessen komen wel op!
Zonder oliepomp rijden kan ook, dan moet je zelf mengen, dezelfde olie, 1 op 50
Gekra Motors
www.gekra-motors.nl
Mijn 251 met oliepomp, toen deze nog van de vorige eigenaar was, heeft een tijd op de oude afgewerkte olie gelopen als proefproject van de toenmalige eigenaar.
Het eerste wat ik gedaan heb is de oliepomp afgesloten (heeft me al een keer een blok gekocht) en lekker zelf gaan mengen. Tegenwoordig met de goedkope Action olie. Rookt wel iets meer en langer. Blokkie heeft ondertussen de ton al gepasseerd.
Van de week diende zich een volgend "probleem" aan. De snelheidsmeter stopte ermee. Gelukkig heb ik nog wel een paar kabels op voorraad liggen :+
 
Tijd weer voor een stomme vraag in dit topic ( overigens Rob: je hebt mail op het account in je profiel ;) ):

zo'n 301 heeft een aparte oliepomp. Wat tank je dan langs de snelweg ( of überhaupt natuurlijk ) en wat gooi je er voor olie bij ? Lees in dit topic over verschillende soorten smeerolie die erbij zou moeten ?

\[edit]Oh, na wat zoeken vond ik ook dit topic : Nog een MZ met zijspan,en een vraag , maar niet via de zoekfunctie van MF op "MZ" maar via Google :? en daarin staat "gewoon euro"\[edit]

;)
Euro 95 (de goedkoopste)
2taktolie van de Action (is de goedkoopste)
 
Laatst bewerkt:
En dan ook maar gelijk een sfeerbeeldje van mijn span tijdens het Rataplan wintertreffen afgelopen weekend
img0376cv.jpg
 
Hoi Robic.
Dat ziet er weer fijn uit.
We hadden willen komen, Starterke en ik, helaas, motor stuk....
Dit weekend dan samen met Starterke het blok opengemaakt, en de nieuwe krukas erin, met een paar onvoorziene hindernisjes....
Vanmorgen ben ik Jan Krijne wezen helpen met z'n span, die gaat in Mei naar Mongolie....
Nu weer verder met MZ'je, zuiger, cylinder enzo, en dan het blok weer in het frame, ketting, bah vies, uitlaat en carb enzo....
En dan weer rijden!
Groeten,
Eduard
 
Nu, zuiger, cylinder, dynamo, ontsteking, dat zit er alles weer op. Daar ga ik jullie niet mee lastig vallen, dat is allemaal eitje, makkie, kat in 't bakkie....
Kat? Ja kat!
Ze past niet alleen in de doos waarin Gekra de krukas en de koppelingsnaaf heeft gestuurd, maar zelfs in het doosje van de krukas. 18x20x16 cm.
( Dat is overigens heel mooi verpakt, op een bedje van schuim, een krukas, fijn ingevet... voor de fijnproevers!)

full


Zo zijn alle huisgenoten blij met zendingen van de Gekra. En Nourrietje de kat zou eigenlijk erelid moeten worden van de MZ-club....

Morgen het blok weer in het frame.
Groeten, Eduard
 
Terug
Bovenaan Onderaan