Het grote motorscooter topic deel 2

Wat betreft de motorolie; er was dacht ik de vraag gesteld of er voor 4-takt motoren aparte motorolie verkocht werd, vandaar..................... :)

Wat men erin gooit moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten :)
Aha. ( :? )
En ik reageerde op de discussie of er olie voor auto's in motorscooters gebruikt kon worden. :)
 
Laatst bewerkt:
Rijk uitgeruste werkbank, RonBO1 !! En ik rijd met een RAMAIR-filter op mijn Sprint Veloce uit 1961. Gaat ook lekker, alleen moet ik ongeveer alles nog aanpassen.. (krukas, cilinder...enz.)

Oke cool, wel ff wat anders als een runner :P succes met je verdere project iig! kijk maar es bij 1 van de links die ik gaf voor parts. cill. gewoon laten tunen en als je een andere krukas wil, neem bgm met de iets langere drijfstang..voor meer compressie welke je gewoon in je std. cill kan toepassen..presteren beter als malossi terwijl ze van malossi wel ff 2x duurder zijn..

en oja..malossi filters is rotzooi , K/N is t best 8-)

Toch wordt er hier in Italië nogal positief gepraat over de Malossi Red Sponge, die het originele luchtfilter vervangt. Kost 5 euro, als je'm toch moet vervangen...

ehm oke 5 euro is geen geld was 50 tientjes voor deze k&n kwijt..moet alleen wel een frame inzitten..anders klapt je hele filterelement door zuigkracht inelkaar bij gasgeven.... |(
 
Wat mij wel opviel tijudens het het naar huis rijden van de Benelli is dat, als ik zeg zoń 80 km rij en geef gas bij dat het eerst lijkt alsof je het gas dicht draait en er dan pas aan gaat sleuren. Ik denk dat er iets afgesteld moet worden.
Iemand een idee?

Misschien; het komt me voor dat de motor te rijk is afgesteld, als jij gas geeft wordt het mengsel tijdelijk nog rijker en dan stikt de motor er bijna in. Ik denk dat je dit moet zoeken in de mengselafstelling op de carburateur, dus de mengselschroef.
Maar misschien heb ik het wel mis en heeft iemand anders een beter idee...

**************

Ik ben er nog niet helemaal uit waarom ik het vertrouwen kwijt was in mijn achterwiel... Inmiddels heb ik dus de achter veer/ demper unit gewisseld en de motor rijdt een stuk beter, maar ik durf nog niet weer de bocht om zoals voorheen. Wat dat betreft heb ik toch een enorme bewondering voor coureurs die na een enorme klapper weer opstappen en gewoon weer een goede tijd neerzetten.... dat zou ik echt niet kunnen.

Heb nu 3 van de 4 combinaties gehad, alleen de oude band met de nieuwe demper nog niet. Wellicht probeer ik dat nog om uit te vinden waar het nu precies aan ligt, maar voorlopig blijft de nieuwe band er om; het is immers winter....
 
Ik denk dat je dit moet zoeken in de mengselafstelling op de carburateur, dus de mengselschroef.

Dank voor de tip maaruuuhh..... ik ken de schroef voor stationair stellen.
Waar kan zo'n mengselschroef zitten? :?
Als jij zegt "op de carb" moet ik de schroef aan de buitenkant kunnen vinden neem ik aan??
 
Laatst bewerkt:
Ik schreef dit onder voorbehoud hoor, wil je helpen met wat ik weet maar ik ben geen motorfietstechnicus.
Het was om je een idee te geven waar te zoeken, om je niet te laten bedotten met een enorme rekening terwijl het (waarschijnlijk) een relatief eenvoudig afstelling is. Maar nogmaals, het is slechts mijn indruk, de oorzaak zou ook wel iets anders kunnen zijn.

Zelf zou ik liever niet zomaar aan de afstelling van de carburateur gaan schroeven. Het lijkt me beter om hiermee naar een motormonteur te gaan die de juiste meetapparatuur heeft om de zaak goed af te stellen. Zal geen wereldklus zijn neem ik aan.
Een mengselschroef moet je inderdaad aan de carburateur zelf zoeken, welke plek moet je even bekijken; of liever laten bekijken...
 
Dank voor de tip maaruuuhh..... ik ken de schroef voor stationair stellen.
Waar kan zo'n mengselschroef zitten? :?
Als jij zegt "op de carb" moet ik de schroef aan de buitenkant kunnen vinden neem ik aan??

Je moet een andere hoofdsproeier proberen, kleiner of groter, ligt aan je setup nu.
En watvoor maat er nu in ligt. Rotzooien met je mengselschroef heeft geen zin, deze schroef regelt de hoeveelheid lucht welke je je vlotterkamer in laat gaan. Gewoon kwestie van de juiste maat zien te vinden dus. Als dit niet werkt zou ik mn rollers, vsnaar, en als laatste koppeling checken op slijtage.
 
Laatst bewerkt:
..... deze schroef regelt de hoeveelheid lucht welke je je vlotterkamer in laat gaan.....
:?

Blijf inderdaad toch maar liever van de mengselschroef af; hij is wel verantwoordelijk voor het mengsel, maar alleen in het onderste toerengebied en dat is niet waar het hier om gaat...
 
Laatst bewerkt:
Rotzooien met luchtfilters, wat is waar en wat niet, volgende dingen zijn feiten, 1) geluid van aanzuigen word met open filter harder, 2) vermogengenwinst is nihil vaak zelfs minder, 3)benzineverbruik is vele male hoger.
Hoe komt dit fenomeen, bij het inlaattraject heb je last van pulsen afhankelijk van het toerental, de lucht wil eerst je kanaal in maar door de klepoverlap als je zuiger omhoog gaat even later weer heel hard naar buiten, vandaar dat er een buffervat moet komen, het luchtfilterhuis met een berekende hoeveelheid luchtinhoud om dit op te vangen, met open filters is dit vat weg en verstoort de luchtstroom dermate dat dat er geen winst behaalt word maar wel meer benzine verbruikt word, ook het geluid zorgt ervoor dat je denkt dat je veel harder gaat.
Ditzelfde gebeurt aan de uitlaatzijde, denk aan een tweetakt die geen klepoverlap heeft maar een poortoverlap, deze is groter als bij een viertakt, als buffer wordt hier de expansie van de expansieuitlaat gebruikt, probeer maar eens zonder uitlaat te rijden, het geluid zegt dat je harder gaat maar in werkelijkheid stort je vermogen als een pudding in elkaar.
Het inkorten van het luchtkanaal heeft wel degelijk nut, maar open filters is niet het goede alternatief, des te makkelijker de lucht zich een weg kan banen des de meer vermogenwinst, denk daarbij maar eens aan de huidige sportmotoren met hun fresh air intake system, de druk van de de rijwind zorgt hier voor een overdruk in het inlaatkanaal, een soort turbo effect, turbomotoren hebben tussen haakjes geen klepoverlap, anders zou de overdruk in de cilinder meteen weer naar buiten gaan, daardoor zijn turbomotoren voorzien van enorm tamme nokkenassen, maar werkt wel een open filter.
 
Dit is niet marktconform, dat is meer oplichterij.
Diezelfde motorhandelaren van jouw laten panden neerzetten van een paar miljoen, en dan nog eens gevuld met roerende goederen van een miljoen.
Dit komt vast omdat ze hun hoofd maar net boven water kunnen houden(gaap)
Er zijn veel meer beroepen die swinters niet veel te doen hebben, en ook een economisch veel groter bedrijfsrisico nemen, denk eens aan aircobedrijven, boomkwekers, dakdekkers, boeren, standtenthouders enz enz.
Maar ik zal je uit de droom helpen, deze motorhandelaar heeft het zelfs swinters drukker als zomers, probeer eens een afspraak te maken voor een beurt in de winter.
Milieuheffingen staan apart op je rekening of worden verekent met de prijs van je onderdelen, alleen maar logisch, anders zouden dakdekkers, aircobedrijven enz enz nooit kunnen bestaan.
Maar 1 ding heb je gelijk als de vraag hoog is..............
En er genoeg mensen dom genoeg zijn, maar er zijn ook nog genoeg motorbedrijven die een normaal uurlon hebben, en ook hun hoofd boven water houden.
Met een normaal garagetarief bedoel ik dan 35 tot 40 euro, logisch ligt het uurloon wat hoger omdat de winst niet uit het omzetten van materiaal kan komen.
Nou ja lesje economie


[...]
Dat is ook marktconform denk ik. :Y

En het is echt geen gouden handel ofzo hoor, veel motorzaken kunnen maar net hun broek ophouden. Als ze nu 300 dagen per jaar / 8 uur per dag dat tarief konden rekenen was het wat anders. In de winter moeten ze toch al dat personeel doorbetalen, en van de moderne milieuheffingen wordt je ook niet lollig meer. ;(

Edit. een marktcyles van 5 jaar is overigens in Europa ook normaal.
Toen Grundig consumentenelectronica falliet ging moesten ze een derde partij aanstellen om alle produkten tot 5 jaar na aankoop nog te kunnen servicen. :)~[/quote]
 
Er zijn veel meer beroepen die swinters niet veel te doen hebben, en ook een economisch veel groter bedrijfsrisico nemen, denk eens aan aircobedrijven, boomkwekers, dakdekkers, boeren, standtenthouders enz enz.
Daar noem je pas een paar markt segmenten waar veel winst wordt gemaakt. _O-
Die hebben een hele leuke marge. Op een nieuwe motor verdien je verhoudingsgewijs vrij weinig..
Ja van de werkplaats moet je het hebben. :+

Maar ik zal je uit de droom helpen
:? Ik droom niet. Heb meer dan 15 jaar ervaring in de commerciele sector.
Jij krijgt er wel slaap van trouwens. _O- _O-
Dit komt vast omdat ze hun hoofd maar net boven water kunnen houden(gaap)
Deze motorhandelaar heeft het zelfs swinters drukker als zomers, probeer eens een afspraak te maken voor een beurt in de winter.
Grote motorzaken hebben vaak meer verkopers (showroom en winkel) dan onderhoudsmensen, en die verkopers (helaas ook duurder personeel dan de stage lopende monteur) staan dus duimen te draaien. In deze tijd van het jaar is het goed om af te dingen op een nieuwe motor. Hebben ze toch nog wat omzet op die afdeling namelijk.

En maak jij maar eens een afspraak voor een onderhoudsbeurt in de zomer .. toch nog heel wat drukker in de werkplaats dan gewoon bezig zijn. Kom over drie-vier weken maar terug. :P
Als je met pech staat kan je vaak in de stront zakken in de zomer.
(uitboren van een carterpan.. geen tijd..)

Wat een lappen tekst trouwens. En ieder zijn mening hor.
Op een aantal punten zal je best gelijk hebben, maar ik vind het veel te zwart wit allemaal. :P
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Het brandstof verbruik is weer normaal 1:26.
Ik had eerst toch wat andere routes gereden. :Y


Weet iemand waar je de achteras-olie kunt aftappen bij een quasarblok? :?
Het is nog niet aan de orde, maar ik was even aan het snuffelen en kon het nergens vinden.
He Marinde hoe bevalt de nieuwe scoot.
 
Hoi

Ik heb een onderdelencatalogus via ebay bemachtigd over de gilera nexus 250ie. *D
Mocht iemand hierin interesse hebben, dan kun je mij een mailtje sturen.
Het bestand bevat uiteraard ook het quasarmotorblok.
Let wel; het pdf bestand is circa 6 mb groot.


Groetjes :]
 
Het brandstof verbruik is weer normaal 1:26.
Ik had eerst toch wat andere routes gereden. :Y

Eén tank leegrijden is ook erg weinig om conclusies te trekken; als je jezelf een keer minder tijd gunt bij het tanken krijg je minder brandstof in de tank, dan lijkt ie zuinig en denk je de volgende keer dat ie teveel gebruikt.....
Met zulke kleine brandstoftankjes als die van ons heeft dat behoorlijk invloed.

Weet iemand waar je de achteras-olie kunt aftappen bij een quasarblok? :?
Het is nog niet aan de orde, maar ik was even aan het snuffelen en kon het nergens vinden.

Nu heb ik geen Gilera maar ik kan je vertellen waar zo'n plug normaal te vinden is.
De aftapplug zou ik links naast het wiel, onderaan de tandwielkast zoeken, het laagste punt...
Bij mijn scooter zit de vulplug binnenin het transmissie huis, net achter de achterste variator & koppeling.
Vullen gaat het best met een grote injectiespuit. Normaal gesproken zit er genoeg olie in als het er uitloopt via de vulplug.
Mors geen olie op de transmissie of koppeling !
 
Laatst bewerkt:
Ik kan helemaal geen aftapplug vinden :?
Een bromfietszaak zei, dat om de olie af te tappen het achterwiel eruit moet :?
 
Vreemde plek; de onderkant van het tandwielhuis lijkt me normalerwijs de geëigende plek voor een aftapplug. Blijft je koppeling droog, moet je misschien tussen de remschoenen aan het knoeien met olie.... Daar moet je óók niet op morsen, maar dat begreep je al wel....

Die olie hoeft er bijna nooit uit, ik maak de interval steeds langer en er is niets aan de hand. Wat ik zou doen in jouw geval is de olie wisselen als het wiel er toch uit moet voor een nieuwe achterband.
Thuis haal je het wieltje er uit als de band op is, dat is ook sneller en goedkoper bij de bandenzaak; en dan doe je meteen de oliewissel voordat het wieltje er weer op gaat.
 
Laatst bewerkt:
Hybride, RonB01.....

Slijtage kan het niet zijn. Ik moet m straks voor een 1000 km beurt brengen en hou de onvolkomenheid tot die tijd wel uit :) Zal dan expliciet vragen om daar eens naar te kijken.

iig bedankt voor de reacties
 
Laatst bewerkt:
Slijtage kan het niet zijn. Ik moet m straks voor een 1000 km beurt brengen en hou de onvolkomenheid tot die tijd wel uit :) Zal dan expliciet vragen om daar eens naar te kijken.

Koppeling is het sowieso niet, en dat het aan de transmissie zou liggen lijkt me heel sterk. Ik denk ook nog steeds aan een brandstofkwestie.
Maar naar ik begrijp is de Benelli nieuw ? En hij heeft nog geen injectie ?
Met een nieuwe scooter moet je er niet eens zelf aanzitten, gewoon naar de dealer.

Normaal gesproken ontstaan dit soort klachten door vervuiling of slijtage waardoor afstellingen verlopen. Mijn ervaring is dat je niet zomaar moet gaan afstellen als je niet de oorzaak weet en verholpen hebt; want anders is een verbetering aan de ene kant vaak een verslechtering aan de andere kant....
Maar met een nieuwe zal de afstelling wel nooit helemaal goed gestaan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Zo, even wat rariteiten die ik ben tegengekomen.

Malaguti F12 "opgevoerd"
scooterV4.jpg

Deze "brommer" heeft een V4 van 350cc met 112 pk aan boord, geprepareerd door het Italiaanse Cristofolini Racing.

Suzuki Burgman 400 met Mivv-uitlaat
BurgmanMivv_01.jpg

Het vermogen van de Burgman 400 (wat is-ie mooi) zou met de Mivv-pijp stijgen met 2,2 pk tot dik 37 pk, waardoor hij gelijk niet meer met licht rijbewijs te rijden valt. Een toename van dik 6%, vrij veel voor een "ander uitlaatje".

Oplossing voor het fileprobleem
323155749_5fecb56b97_o.jpg

Dat je minder last hebt van files op de motor, wisten we al. Deze Vespa zorgt ervoor dat je de hele weg voor jezelf hebt. Let op: dit is géén photoshop, maar echt! Een ontwerp uit 1953-1954 voor de Franse troepen tijdens de Algerijnse oorlog. Het was de bedoeling dat de Franse soldaat met agressieve Vespa en al aan een parachute het vliegtuig uit werd gegooid. Eenmaal geland kon hij met zijn 75mm-kanon lekker om zich heen schieten... _O-
 
Ik merkte tijdens mijn dienstijd dat zelfs een UZi al een aardige terugslag heeft als je er niet aan gewend bent. Maar dit kanon.. volgens ligt die scooter gelijk ondersteboven. _O-

Die expansiepijpen op die Malagutti. :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan