Honda Helix

ik heb er gisteren een gekocht en ik had het veel eerder moeten doen,wat een wereldding en wat rijd dat lekker.ga gelijk mn oude scooter verkopen en deze nooit meer weg doen.heb ik altijd van gedroomd
 
ben sinds gisteren lid van dit forum wist niet eens dat het bestond maar vind het erg leuk dat er nog meer mensen zoals ik zijn die gek op motorscooters zijn.geeft de mens weer moed 8-)
 
Laatst bewerkt:
Staat 'm goed, dat matzwart.
De meeste motoren krijgen een armoedige uitstraling zodra ze matzwart zijn gespoten maar de Helix kan 't goed hebben.
 
heb een werkplaats handboek erbij .wel jammer dat het in het duits is maar gelukkig veel plaatjes en info.er is een hoop zelf te doen is leuk *D
 
Laatst bewerkt:
ik vraag me af hoeveel mensen er op dit forum n helix hebben,is misschien leuk om eens wat gezamelijks te organiseren.of misschien met n hoop motorscooters tegelijk!geef eens n brul.ik weet in ieder geval van dickman en happyhelix :W
 
Hallo ik heb dit forum vandaag ontdekt. Ik heb ook een Helix. Al ruim 18 jaar. De kleur is parelmoerwit. Ik rij niet veel maar altijd met veel plezier. Ik vind het leuk om te ontdekken dat er meer mensen Helix rijden.
 
leuk er komen steeds meer helix rijders bij,vind ik terecht voor zo,n buitenissige lig-fiets.ik had ook nog n vraagje voor de kenners:bij mij weigert het knopje voor over te schakelen van mile/p u naar kilometer per uur,iemand n idee? :?
 
beste helix berry,ik zie nu dat je al 18 jaar helix rijd dus ik besef dat je er al vanaf het begin bij bent,je hebt er zeker al n hoop kilometers op staan,en naar ik aanneem heel veel berijderservaring door de jaren heen met de helix?ik neem aan dat zij ook heel goed bevalt anders heb je geen jaren lange relatie met deze japanse?ik heb hem pas 2 maanden maar hij bevalt mij goed buiten dat er geen mooi weer bijgeleverd werd :W
 
Hallo stonytony, die kilometers dat valt wel mee, ruim 20000 km en inderdaad ze bevalt erg goed. De laatste jaren door rugklachten niet veel kilometers gemaakt, maar toch met veel plezier gereden. Tot nu toe geen mankementen gehad (even afkloppen), alleen een paar bandjes, een accu en wat onderhoud. Ik zag de Helix voor het eerst in Zwitserland in zomer 1989 en was meteen verkocht, die wil ik ook. In Nederland gaan zoeken en terechtgekomen in Rotterdam. Bij Safe vertelden ze dat dit de eerste Helix in Nederland was. Ze zou zijn gebruikt voor typegoedkeuring bij RDW, maar sinds september 1989 is ze van mij!!!
 
Nee, je bent niet de enige.
In Friesland lopen er in elk geval twee, waarvan één van ondergetekende.
Ik heb een donderblauwe uit 1993, twee jaar geleden gekocht in Gelderland.
Ik rij er enkele keren per week mee tussen mijn woonplaats en Leeuwarden, dat is een afstand van 42 km. Ik vind 'm 20 km heerlijk rijden, daarna worden de klappen van de dwarsrichels in de weg vervelend en mis ik een ruggesteuntje ook.
Grootste nadeel van de Helix vind ik dat de koffer te klein is voor mijn integraalhelm.
Mijn vorige motoren waren een Suzuki 750 cc, een Honda CX500 en een CX500custom.
Ik zou direct weer gaan voor een GL500 (de Silverwing), maar mijn vrouw vindt die te potent en dus te gevaarlijk. Ik toer nu ook lekker met ruim 20 pk over s'Heeren wegen...
Ik vind het optrekken en het gedrag in de bochten super.
Een wat hoger ruit is de aanpassing die ik nog wil doen.
Harm Schrage
 
hallo schrage,welkom in de club,er schijnen toch meer helixen rond te rijden dan ik dacht.die kofferruimte valt inderdaad een beetje tegen door die bak waar het achterwiel in moet veren,als je aan de achterkant die klep ziet doet het aan de ijscoman denken,haha :Y en denk je dat je daar alles wel in mee kan nemen wat in praktijk een beetje tegenvalt ja.ik heb zelf een topkoffer er boven op waar 2 intergraalhelmen inpassen dat bevalt uitstekend.hou me op de hoogte wat je ervaringen betreft wat die hoge ruit betreft 8-)
 
haat liefde

gisteren weer een rit gemaakt ook in friesland van leeuwarden naar buitenpost,
en toch krijg ik altijd weer een glimlach op mijn gezicht, hij rijd echt heerlijk en je
kan hem alle kanten op smijten zonder dat je ook maar iets voelt glijden oid.

nadeel is mijn lengte 1.95. eigenlijk net iets te lang voor mij. en inderdaad een rug
steun zou lekker zijn.

maar ik geniet altijd als ik er op rij en daar gaat het ook om.

dick
 
bij utopia in de vs kan je een rugsteun kopen via internet, rij ikzelf ook mee, bevalt erg goed, in de kleur van het zadel, zowel in hoogte als van voor naar achter verstelbaar.
 
hallo dickman.ik ben zelf ook zo lang[1.94m]en ik vind alleen als ik stil sta en ik moet manouvreren ik net een langpootmug _O- ben omdat hij[de helix]vrij laag is.maar het is in scooterland helemaal niet zo makkelijk een scooter te vinden waar ik uberhaupt op kan zitten ik heb er al veel geprobeerd en dat kan bij de helix dus wel.meestal kan ik er wel op zitten maar nooit meer sturen omdat bij de geringste stuur uitslag ik shocking klem kom te zitten met mn knieen.het zou voor de scooterontwerpers misschien wel een idee zijn om een in hoogte verstelbaar stuur voor scooters te ontwerpen dat kan bij auto,s toch ook?aan ""HEHO"";die scooter die je te koop hebt is zeker die blauwe?en is dat niet moeilijk voor de duopassagier :? of kan je die steun eraf halen?heb gekeken bij utopia maar kan niks vinden :?
 
Hoi Stony,

het is inderdaad die blauwe. die steun is er goed af te halen. Met passagier gaat het redelijk, beetje afhankelijk hoe ver je naar voor zit als bestuurder en hoe groot de passagier is. De site van utopia heet www.utpr.com
 
Zo, inmiddels is het weer een tijdje geleden dat ik gepost heb, maar ik wil nog even melden hoe het is afgelopen met de motorklachten. Dat ding weer weggebracht naar een hondadealer (voor de derde of vierde maal) en nu konden ze het wel vinden. Het probleem was dat de motor wat lucht hapte en daardoor reed hij zeer beroerd. Vooral onder de 50Km/h. Ik ben niet genoeg thuis in de techniek om goed te kunnen vertellen waar het precies mis ging, maar er waren wat afdichtrubbertjes versleten ergens in de buurt van de cilinder (?). Met een soort lijm hebben ze dat opgelost. Ze hadden geen andere rubbertjes voor de Helix op voorraad, dus was het lijmen op dat moment het beste alternatief. Hij reed vervolgens weer heeeeeerljik! Die big smile verscheen weer op mijn gezicht en ach ik was het leed al weer snel vergeten...

Het was dus echt iets simpels! En ik verbaas me daarom nog steeds dat die twee motordealers het niet gelijk bij het eerste onderzoek hebben kunnen vinden. Dat vind ik klunzig. Of het is opzettelijk, maar dan doe ik wel even heel paranoide.

Nu maar wachten tot die lijm het begeeft. Dat schijnt een jaartje te duren ongeveer, dus ja het kan elk moment weer misgaan. Maar de oplossing is al bekend en het zou ongeveer 60-70 euro moeten kosten om het te laten repareren.

Om nog even in te gaan op de vraag van iemand ergens in dit draadje hoeveel een helix aan onderhoud kost:

1) technische staat van de motor;
2) onderhoud zelf doen;
3) tarieven motorgarage;
4) kundigheid monteur.

De eerste drie zijn vanzelfsprekend, maar die vierde is volgens mij een niet te onderschatten factor. In mijn geval is er wel drie keer naar gekeken voordat het probleem werd gevonden. Er zijn veschillende onderdelen en handelingen vervangen en uitgevoerd ... meestal onnodig! En dat voor zoiets simpels en triviaals als luchtlekkende afdichtingen. Ja dan wordt het duur.
 
Zie je wel dat het een geniepig kleinigheidje was...

Wat ik uit jouw woorden opmaak is dat de Helix valse lucht aanzoog, het rubber tussen de cilinder en de carburateur sloot niet goed aan of was poreus, dat kun je inderdaad oplossen met lijm. Door valse lucht raakt de mengverhouding benzine/ lucht verstoord, dat kan allerlei klachten geven zoals je gemerkt hebt.
Gelukkig dat het is opgelost.
 
He he, eindelijk weer mijn wachtwoord gevonden.
Dat van die valse lucht, is inderdaad een kwaaltje.
Het aanzuigrubber scheurt door de trillingen van de motor.
onder andere hier: Helixparts Teile
kan je ze bestellen, kost niet veel en je bent in 1 keer van de ellende af.
Monteren is ook een fluitje van een cent.

Groet Happy Helix, die vrolijk verder scootert. :]
 
ik zou ook wel een Helix willen
erbij ,, goedkoop rijden ,, meer beschutting dan op een gewone motor,
en toch niet op een groot en log ding ,, en een Helix best voordelig kunnen rijden
maar hoe leg ik dat uit ... aan moeders
 
Vandaag na een maandje wegens rugklachten niet kunnen rijden toch maar weer de Helix uit de schuur gehaald.
Toen ik vanmorgen wegreed, was het nog droog...
Onderweg zag ik donkere wolken boven Den Haag hangen( hoopte op het Binnenhof, helaas heel Nederland moest er aan geloven!!).
Halverweg druppels............
Doorrijden , meer gas, dan vangt de kuip tenminste de meeste regen.
Ik kwam net nog droog aan, alhoewel het inmiddels al fors regende.

Kortom, goede bescherming inderdaad. :')
 
sinds vandaag ook een helix in mijn bezit rijdt fantasties alleen er moet een nieuw zadel op en nieuwe rubbers voor de voetsteunen voor de achterpassagier heeft wel lichte schade maar dat kan de pret niet drukken ;) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan