Achtertandwiel GSX1100F

Van Oekel

Die hard MF'er
4 jan 2003
378
0
Vraagje namens motormaat;

Op zijn achtertandwiel (GSX1100F dus, bouwjaar ??, kenteken MV-cijfers-letters)
zit een mm of 5 speling. Niet in de draairichting maar in dwarsrichting.

Waar kan dit aan liggen en is dit met een nieuw tandwiel op te lossen? Het achterwiel is er al uit, maar hoe of waarom het tandwiel die speling heeft is en hoe die ge(de)monteerd moet worden is niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt namens hem en hij hoopt niet dat er een nieuw achterwiel in moet...
 
Is het speling op het tandwiel zelf, dan zitten de bouten los ofzo :? . Waarschijnlijk is het speling op de tandwieldrager, die kan je (over het algemeen) zelfs helemaal uit de velg trekken, zit met rubbers in het hart van de velg geklemd.
 
Is het speling op het tandwiel zelf, dan zitten de bouten los ofzo :? . Waarschijnlijk is het speling op de tandwieldrager, die kan je (over het algemeen) zelfs helemaal uit de velg trekken, zit met rubbers in het hart van de velg geklemd.
Ik geef het door, dan kan hij ff checken.

Bedankt.
 
check je transmissie rubbers is (dat zijn de rubbers waar het kettingwielblok in je velg hangt). Deze kunnen na verloop van de jaren speling gaan geven. Je kan ze vervangen of stukken binnenband ertussen doen.
Check ook meteen je lagers ff want die kunnen ook rot zijn.

Suc6
 
Ik heb dit zelfde probleem bij mij gsx1100f van '95. Heb al andere lagers laten plaatsen waardoor mij stuur niet meer trilt als ik het loslaat, maar mijn tandwiel staat nog steeds los in de dwarsrichting. Moet hij nu terug binnen voor die rubbers? En wat zijn de gevolgen als ik hier nog lang met verder rijd? Mvg M
 
Ik heb dit zelfde probleem bij mij gsx1100f van '95. Heb al andere lagers laten plaatsen waardoor mij stuur niet meer trilt als ik het loslaat, maar mijn tandwiel staat nog steeds los in de dwarsrichting. Moet hij nu terug binnen voor die rubbers? En wat zijn de gevolgen als ik hier nog lang met verder rijd? Mvg M
Lekker oud topic dit zeg...

Is het lager van de tandwieldrager ook vervangen? Zitten alle bussen op hun plek?
 
check je transmissie rubbers is (dat zijn de rubbers waar het kettingwielblok in je velg hangt). Deze kunnen na verloop van de jaren speling gaan geven. Je kan ze vervangen of stukken binnenband ertussen doen.
Check ook meteen je lagers ff want die kunnen ook rot zijn.

Suc6

als ik mijn motor weg zou brengen voor zoiets en er zouden stukken binnenband tussen de transmissierubbers gestopt worden zou ik de betreffende monteur direct voor het vuurpeloton zetten en zelf de trekker overhalen...
Als je dit soort slijtage niet goed wilt oplossen/verhelpen moet je dus geen motor gaan rijden lijkt me...
 
als ik mijn motor weg zou brengen voor zoiets en er zouden stukken binnenband tussen de transmissierubbers gestopt worden zou ik de betreffende monteur direct voor het vuurpeloton zetten en zelf de trekker overhalen...
Als je dit soort slijtage niet goed wilt oplossen/verhelpen moet je dus geen motor gaan rijden lijkt me...
Als je de motor wegbrengt en de speling wordt op deze manier opgelost zal je het nooit merken, je bent immers zelf te beroerd om je wiel er uit te halen.
Het is overigens geen gekke reparatie als je (tijdelijk) geen rubbers voorhanden hebt. Er moeten dan natuurlijk geen nieuwe rubbers op de rekening staan.
 
Ik denk dat het lager van het tandwiel (nr14 zo te zien) niet vervangen is en dat de rubbers geen zak invloed hebben op de zijwaarde speling van het tandwiel.

Zorg verder dat de juiste hoeveelheid speling op je ketting staat na het vervangen van het tandwiel lager.
 
Tandwiel rubbers er net uitgehaald. Ze zien er op het eerste zicht nog goed uit. Zal toch maar nieuwe bestellen en hopelijk is dan de dwarse spelling van mn tandwiel dan voorbij.

geld teveel ?
enige waar die rubbers voor dienen is schokken opvangen in de draairichting van het wiel tussen tandwiel en wiel ten gevolge van de motor.
zelfs al monteer je alles zonder die rubbers, zou je nog nergens speling in dwarsrichting mogen hebben, buiten eventueel dat je de tandwielklok miniem kan bewegen vanwege de speling in het lager (en er geen rubbers zijn aan de andere kant die wat steun bieden). maar geen 5 mm.

een binnenband mee tussen monteren had hetzelfde effect gehad en veel goedkoper om te testen wat je nu gaat testen (ik zie er zelfs geen probleem in om die gewoon continu te laten zitten).
 
Laatst bewerkt:
Is de spacer stk.nr. 16 wel gemonteerd??

Wat betreft de rubbers: We hebben het hier over een motor die van 1988 tot 1996 in produktie is geweest. De rubbers zijn dus ten minste 21 jaar oud en verliezen onder invloed van tijd hun elastisiteit (de weekmakers ontwijken uit het materiaal). Dit kan echter inderdaad geen dwarsspeling veroorzaken. Het ontbreken van een spacer van de juiste maat wel.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan