Yamaha X-CITY 250

Hilversum is in de regio ja.

Grappig, zodra het brandstof lampje aan gaat dat je echt moet tanken, krijg je er een trip/fuel menuoptie bij in het display. Dan zie je precies hoeveel km je al hebt gereden sinds het lampje aan ging. Dat nodigt uit om te testen :+ Volgens mij moet je wel 50km kunnen rijden voor echt de laatste druppel is verstookt.

Vandaag even mooie rit gemaakt, ik moet nog wel goeie rubberen doppen hebben voor de koffer. Zonder doppen klappert de koffer heel irritant. Niet fijn om te horen, niet fijn voor de koffer lijkt me. Binnenkort even langs Arie Molenaar om te zien wat ze daar hebben liggen, los konden ze het niet bestellen. En mijn Givi dopjes passen wel, maar die vallen er ben ik bang zo uit als ik zonder koffer rijd (en ik rijd vaker zonder dan met). Laatste optie is om die doppen wat te verdikken met bijv. een plakbandje. Had al doppies bij de Praxis gekocht, maar die gaven als resultaat dat de koffer onder druk (naar boven) kwam te staan en je hard op de koffer moet duwen om 'm los te krijgen.

Wat een ellende allemaal. :)

En direct m'n eerste eigen schade gemaakt. Schijfslotje vergeten, ik duwde 'm naar achter en tak, zo tegen de voorpoot aan. Kras erop :X . Gewoon van duwen. Nou, jammer dan, hij is niet nieuw meer. :) Bij m'n GSX600F was meteen de kilometerkabel naar de haaien toen ik 'm een jaar of 7 of 8 geleden eens vergat. En ja, ik had de herinneringskabel er omheen zitten.... B|

Ik zal dat testen maar achterwege laten Mono. De kans is dan groot dat je schade aan het blok over kunt houden bij geen druppeltje benzine in je tank. Ik laat de benzinewijzer nooit onder het halve streepje komen (tenzij ik een lange reis achter de boeg heb).

Ik deed er vroeger altijd een stuk karton tussen wat altijd goed ging ook tijdens een buitje :) Hierna nooit meer last van een klapperende koffer gehad. Je kunt tegenwoordig ook van die anti schuif plakkertjes tussen doen. Je kunt dan zelf de dikte bepalen door deze plakkers op elkaar te plakken. Ik gebruik deze tussen mijn spatbord en mijn blok tegen trillingen.

Wel vervelend voor je dat je binnen korte tijd schade hebt. Is het goed zichtbaar of valt het mee?
 
Laatst bewerkt:
I know, je moet niet tot de laatste druppel doen. Maar jij tankt alweer als ie bij 1/2 tank vol is?

Wat betreft andere trillingen.. die vallen deze keer wel mee vreemdgenoeg :+
Maar de rubbertjes van Givi/Yamaha ga ik wel gebruiken, ik heb er maar 2 nodig. En die ik nu dus heb passen wel, maar volgens mij zijn de gaatjes in het kofferrek handmatig geboord ofzo, want één van de achterste gaatjes is ruimer dan de rest. En dan gaat zo'n doppie er makkelijk uit. Mij lijkt de oplossing of dikkere rubbertjes of er gewoon een keer met een plakbandje omheen gaan, zodat het rubber ook dikker is. Zo heb ik het ook met een stylus van een PDA gedaan. Werkt al jaren goed. :) Karton moet je elke keer vervangen en met die schuifplakkertjes (denk van die vilt-achtige stickers?) ben ik bang dat het 'weer' er in gaat zitten.

Schade valt wel mee, misschien dat ik er wat grijze lak overheen doe... maar er zitten hier en daar wel meer krasjes hoor... tis 2e hands en mij stoort het niet. Bij een nieuwe motor is het anders, maar ook dan.. het blijft maar een gebruiksvoorwerp en met inruil krijg je toch altijd minder er voor terug dan je wilt.. en bovendien, zou het opvallen als je 'm inruilt? Ze zien echt niet alles. Ik maak me er in elk geval niet druk om. :)
 
Wat betreft de reserve stand benzine en als de teller gaat lopen is er nog een reserve van 2,5 ltr. Gemiddeld is mijn verbruik 1:29 dus zou ik er 70 km uit moeten halen, wel snelweg gebruik. Ik leg dagelijks 98 km woon-werk verkeer af en tank na 3 dagen leg dan meestal nog zo'n 55 tot 60 km op de reserve teller af. Moet net aan kunnen dus.
 
@Monomuis:

Zelf heb ik vorig jaar een X-City gehad, met origineel Yamaha-rekje plus Yamaha (=Givi) koffer. Daarbij zaten de rubberdopjes geleverd. Mijn ervaring is ook dat die dopjes te los in het rekje zitten. Ik gebruik nu dezelfde koffer op m'n T-Max. Als de koffer van het rekje gehaald is, vliegen de dopjes weg als je rijdt. Ik rij meestal ook zonder koffer, en zodra ik de koffer van het rekje verwijder, haal ik de dopjes ook los en die leg ik in de koffer. Als ik weer ga rijden met koffer, duw ik de dopjes even in de gaatjes... voilà. Bij mij werkt dat prima. De koffer klappert absoluut niet, perfect.
 
@scoby: Dat moet gewoon kunnen Scoby. Ik tank gewoon wanneer het lampje ongeveer aan gaat.

@Tjariet; blij dat jij hier meer info over hebt. Ik dacht namelijk ook al dat Yamaha koffers gewoon Givi koffers zijn. Maar zaten de dopjes ook te los in je X-City rekje?
Een workaround is inderdaad die dopjes er elke keer in doen, maar van een Yamaha product had ik toch wel beter verwacht eigenlijk. Maar misschien heeft Arie Molenaar nog wel grotere dopjes liggen die er goed in passen. Binnenkort maar eens langs. Anders gewoon die dopjes in de koffer gooien en erin doen wanneer ze nodig zijn.
 
@scoby: Dat moet gewoon kunnen Scoby. Ik tank gewoon wanneer het lampje ongeveer aan gaat.

@Tjariet; blij dat jij hier meer info over hebt. Ik dacht namelijk ook al dat Yamaha koffers gewoon Givi koffers zijn. Maar zaten de dopjes ook te los in je X-City rekje?
Een workaround is inderdaad die dopjes er elke keer in doen, maar van een Yamaha product had ik toch wel beter verwacht eigenlijk. Maar misschien heeft Arie Molenaar nog wel grotere dopjes liggen die er goed in passen. Binnenkort maar eens langs. Anders gewoon die dopjes in de koffer gooien en erin doen wanneer ze nodig zijn.

Die dopjes zaten ook al te los in m'n X-City rekje en toen werkte ik al volgens dezelfde methode. Ik ben het wel met je eens dat Yamaha eigenlijk een beter product zou moeten leveren. Verder is Yamaha qua kwaliteit gewoon top, tenslotte.
 
Ik ben nu allang blij dat ik wat langer door kan rijden dan op de Sixteen. Dan was het om de 5 liter tanken voor het lampje aan ging. Ik tank pas als het lampje gaat branden, voor mij goed genoeg. Maar ieder moet het natuurlijk zelf weten. Met m'n auto hetzelfde, als het lampje begint te branden, ga ik tanken (tenzij ik een flinke rit moet maken, dan is van te voren handiger).
 
eindelijk nieuws van de verzekering; ze gaan betalen!
Hopelijk doen ze dat nu ook een beetje vlot, kan ik eindelijk mijn scootscoot ophalen :)
Lijkt me leuk om de 18e mee te gaan, mits ik dan al de x-city heb uiteraard.
 
Vraag gewoon alvast dat ding mee bij vd Kuinder. Contractje tekenen dat je betaald zodra geld binnen is. ;) Wie weet krijg je ze zo gek.
 
Hij houd dat ding nu al ruim twee weken voor me vast zonder dat ik ook maar iets betaald heb.
Ik denk dat ze al sportief genoeg zijn... als ik hem nou ook nog wil meenemen zonder te betalen vind hij me helemaal niet meer aardig denk ik :)
 
Doe je een kleine aanbetaling, zeg je dat je naar de scootermeeting wilt en dan deel je wat ScooterXperience foldertjes daar uit zeg je dan. :) Of vraag een leenscooter mee voor de meeting. :) Ze hebben diverse motorscooters staan die je 2 dagen zo mag lenen. Wat let je? Meteen voor hun reclame (als dat op de motorscooter is geplakt).
 
En daar is niets geks aan. Tenslotte is vd Kuinder een goede zaak met extra aandacht voor motorscooters. De mijne komt er ook vandaan en tot nu toe alleen maar goede ervaringen.

Gr, Rick
 
Gewoon overleggen met de dealer en dan komt dat wel goed. Hij ziet deze scooter ook liever gaan dan staan. En ja dat klopt helemaal wat Mono zei. Ik had het toen bij een reparatie. Ik kreeg gewoon demoscooter mee bij Roke (goede service). Dus wie weet bij een aanbetaling en een boel stickers dat hij je laat gaan of hij regelt een mooie demo voor je waar je mee naar Rotterdam kan :)
 
Laatst bewerkt:
Uh maar Roké is geen Van de Kuinder he. Van de Kuinder heeft de Scooter Experience, waarbij je diverse scooers zo 2 dagen mee kan krijgen om te zien of het wat voor je is voor woon-werk.

Dan vraag je gewoon of je 2 dagen een SH300 mee mag.. :P

www.scooterxperience.nl , gigantisch veel keus uit motorscooters, dit jaar hebben ze echt breed uitgepakt, vorig jaar hadden ze nog niet zoveel. Bij Vd Kuinder ben ik ook voor het eerst in aanraking gekomen met de motorscooter (X-Max 250) waar ik toen een tekstje van maakte voor m'n website. En daarvoor had ik exact dezelfde mening als menig motor-forummer, dat het maar ondingen zijn. Wat had ik het mis, als er iets relaxt en comfortabel is, is het wel een motorscootertje. :) Bij MotorFreaks hadden ze het ook al door, bij bijv. de Burgman 200 zeiden ze ook al 'Waarom hebben we dit niet eerder gedaan?', want normaal gesproken wil niemand op een redactie zo'n ding mee.
 
www.scooterxperience.nl , gigantisch veel keus uit motorscooters, dit jaar hebben ze echt breed uitgepakt, vorig jaar hadden ze nog niet zoveel.
Laatst bij mijn dealer stonden ook ontzettend veel scooters, vooral heel veel nieuwe en het viel me op dat er de nodige tweedehands(die ie eerst had staan) er nu niet meer stonden. Ik denk gewoon dat hoe drukker het wordt op de weg, hoe meer scooters je zult gaan zien, logisch toch?.
 
Uh maar Roké is geen Van de Kuinder he. Van de Kuinder heeft de Scooter Experience, waarbij je diverse scooers zo 2 dagen mee kan krijgen om te zien of het wat voor je is voor woon-werk.

Dan vraag je gewoon of je 2 dagen een SH300 mee mag.. :P

www.scooterxperience.nl , gigantisch veel keus uit motorscooters, dit jaar hebben ze echt breed uitgepakt, vorig jaar hadden ze nog niet zoveel. Bij Vd Kuinder ben ik ook voor het eerst in aanraking gekomen met de motorscooter (X-Max 250) waar ik toen een tekstje van maakte voor m'n website. En daarvoor had ik exact dezelfde mening als menig motor-forummer, dat het maar ondingen zijn. Wat had ik het mis, als er iets relaxt en comfortabel is, is het wel een motorscootertje. :) Bij MotorFreaks hadden ze het ook al door, bij bijv. de Burgman 200 zeiden ze ook al 'Waarom hebben we dit niet eerder gedaan?', want normaal gesproken wil niemand op een redactie zo'n ding mee.

Roke is zeker niet te vergelijken met vd Kuinder. Als je naar het assortiment van Roke kijkt dan is het ook heel kleinschalig. Houden zich ook meer met motoren (Aprilia en Triumph) bezig (grootste doelgroep). Verkopen regelmatig wat Vespa GTS-jes en doen veel aan promoten van de MP3/GP800. Maar verders ...... ;(
 
Laatst bewerkt:
@Vox: ik bedoelde met veel scooters eigenlijk meer de keuze uit demo-scooters die je mee kan nemen :+

@pine-apple; zou ik niet doen, dan krijg je straks nog spijt van je 250cc motorscooter. :) Nee hoor, ik wil ook wel eens op een T-Max 500 rijden. En bij de motorscootermeeting kan dat denk ik wel. Vorig jaar kon het, toen niet gedaan.
 
@Vox: ik bedoelde met veel scooters eigenlijk meer de keuze uit demo-scooters die je mee kan nemen :+
Dat had ik wel begrepen ;) , gewoon gezegd om duidelijk te maken dat er bij dealers gewoon steeds meer komen te staan, of dat nu als nieuw, demo of gebruikt is.
 
Je gaat de motorscooter over het algemeen wel mondjesmaat meer in het straatbeeld zien. En ik snap echt wel waarom. Gemak dient de mens. Bergruimte trouwens ook. :)
 
De verzekering heeft gestort! Ik kan morgen de x-city ophalen! Ik ben er klaar voor:)

Ik weet niet of de T-max Sport-max voor mij geschikt is.. Beetje te veel power denk ik. Ik heb tot nu toe 2 scooters gehad (de x-city word de 3e) en mag pas net 'zwaar' rijden.
 
Zal wel meevallen, een T-Max is geen lichtgewicht en het is maar een 500cc 2-cilinder. Stelt niet zoveel voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan