rvs+staal lassen hoe?

mento

MF veteraan
29 apr 2007
3.767
0
Purmerend
Hallo ik heb effe een vraag, ben bezig om een ander uitlaatje onder mijn cb-1 te meubelen, zoals jullie weten is deze in 1 geheel.
Nu had ik nog een rvs bocht liggen, en die pas gemaakt tot ik me af ging vragen of het wel mogelijk was om rvs op staal te lassen.
Ik ben zelf in het bezit van een Mig lasapparaat maar gaat dit werken?
Ik weet dat je overgangs electrodes hebt maar ja om daar nu je uitlaat mee te gaan bakken zie ik niet echt zitten. :N

B.v.d voor de reacties
 
Hmmmm, ik kreeg het met mijn hobbybobknutsellasapparaat met staaldraad echt beter voor elkaar dan met RVS draad.....


Dat kan heel goed kloppen, waarom denk je dat je in een werkplaats nooit geen hobbybobknutsellasapparaat ziet staan, voornamelijk door de slechte instelmogelijkheden, slechte startspanning, en slechte lasspanning, maar verder zijn dat prima apparaten hoor....

K@w@ is ook ooit begonnen met een ferm 220 lastrafo, daarna goedkoop Miggertje, cursus gedaan, mooie gelijkstroom tig van goede kwaliteit op de kop getikt, nu Tovert K@W@ met een wissel TIG, en heb daar maar 25 jaar voor geoefend en heel veel geprobeert.

Gisteren nog een mooi gietijzer stukje aan elkaar gelast , omdat de hele productie stilstond, en er geen reserve onderdeel te krijgen was op zondag avond...
K@W@ heeft zijn salaris voor een heel jaar al weer terugverdiend voor de baas
 
ha oma

hier ook een vraagje

de uitlaatbocht van mijn dragstar 1100 is een dubbelwandige, nou heb ik de buitenste chromen sierkap er af geslepen, omdat ik zelf uitlaten wil fabrieken.

De binnenbocht is van RVS, de chromen sierkap zat met gewone staalplaatjes vastgelast, rvs op staal dus.

Wil straks met mn nieuw aangeschafte tig apparaatje een stalen buis op die uitlaatbocht bakkeren. Heb alleen geen RVS toevoegdraad hier, wel gewoon ijzer.

Ik vind zoveel verschillende info op internet, en ook in mn ouwe lasboekjes van de lts/mts dat ik het even niet meer weet. En mn bocht verzieken vind ik zonde.

Nou is het een vrij strakke passing, misschien lukt het wel zonder toevoegmateriaal,

even rvs toevoegdraad kopen ? of gewoon met staaldraad proberen ?
 
Hallo ik heb effe een vraag, ben bezig om een ander uitlaatje onder mijn cb-1 te meubelen, zoals jullie weten is deze in 1 geheel.
Nu had ik nog een rvs bocht liggen, en die pas gemaakt tot ik me af ging vragen of het wel mogelijk was om rvs op staal te lassen.
Ik ben zelf in het bezit van een Mig lasapparaat maar gaat dit werken?
Ik weet dat je overgangs electrodes hebt maar ja om daar nu je uitlaat mee te gaan bakken zie ik niet echt zitten. :N

B.v.d voor de reacties


met een nichroma electrode gaat dat perfect...!
 
dat was een bericht van de topicstarter van dik 2 jaar oud, ik heb het topic even gekaapt met een gelijke vraag voor tig lassen. Maar het is gelukt, zeer mooie las geworden zonder toevoegmateriaal te gebruiken. Vloeide zeer netjes in elkaar over en zit als een huis.

Grts
 
309 Tigdraad las je rvs en staal aan elkaar. Gaat super . Als je twijfelt, win dan eens inlichtingen in bij een lasservicebedrijf, bv IPS Sevenum - echt perfect advies. Deze jongens leveren bij ons de lasapparatuur, jaarlijks onderhoud / keuren etc.
Gr. Cardanfreak
 
rvs en staal aan elkaar lassen wil prima met 304 rvs draad

wij hebben komplete silowanden bekleed met rvs plaat en dan praat je toch wel over
192 m2
dat is 15 jaar geleden en dat spul zit er nog steeds in

de silo is van staal voor de goede orde, dus staal en rvs aan elkaar lassen is prima te doen


304 of 309 draad is idd het beste ...

denk dat 318 niet zo lekker last... maar het zal wel vast komen te zitten...
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mento.
Zag dat het al gelukt is. Maar houd mijn tip maar in gedachten voor eventuele andere projektjes.
Bij ons bedrijf lassen we praktisch alle metalen daar wij klantgericht werk hebben met heel veel soorten metalen. Zoals bv div soorten rvs,staal, hasteloy,inconel,titanium , alu en nog veel meer... Maar je bent dus nu klaar en het is gelukt, dat is het belangrijkste.

Gr. Cardanfreak
 
Terug
Bovenaan Onderaan