DIY RVS uitlaat

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.720
985
Almere
Er staat al heel lang een TIG lasapparaat in de schuur waar ik nog steeds bijzonder weinig mee heb gedaan.
Nu heb ik het idee om eens te gaan braden aan een uitlaat van RVS welke ik zelf samen wil stellen.

Ik verbaas mij alleen over de prijzen van onbewerkt RVS pijpjes, bochten etc.
Een complete uitlaat linkpijp van RVS koop ik voor zo'n 300 euro en bestel ik wat rechte stukken, 4x90 graden bochtjes en een Y pijp dan ben ik al over de 250 euro kwijt en is het qua zelfbouw al niet eens meer de moeite waard om te gaan freubelen.
Daarmee dus de vraag en reden van dit topic: Weten jullie nog iets beters hebben jullie andere ideeën of zijn er goedkopere manieren / waar haal je je RVS?

Het idee is 304 RVS en dan a.d.h.v. een grove inschatting wat bochten en rechte pijp bestellen en dan te beginnen met bijv. de makkelijke linkpijp.
De einddempers zijn slip-on met E-keur en dB killer dus er is geen additionele demping nodig.
Het is niet nodig, maar wel motivatie om te lassen en dat heb ik ff nodig.

Om diezelfde reden wil ik het niet te duur maken want voor hetzelfde geld eindigt het als een hoopje schroot.
Nee misschien niet handig om zo te beginnen, ja helaas ik heb wel een project nodig waar ik voor wil gaan (motivatie en concentratie) i.p.v. willekeurig maar wat reststukjes schroot aan elkaar te plakken onder het mom van oefenen....

Ben langer bezig met het schoonmaken van het schroot dan dat ik een lasje kan leggen dus daar was de lol ook snel van af.
 
Deze zijn plm. 15 graden. Ben er misschien 10 minuten mee bezig geweest dus kan wel eens met 1 stuk kijken wat spitser doet.

Heb paars, grijs en goud geslepen.
Eens zien of ik als n00b het verschil merk.

Vermoed van niet
 
Het is niet alleen het dippen, ook het aanraken met je toevoegmateriaal waardoor er een paddestoel van staal om je punt heen groeit. Ik heb zelf de slijpmachine vlakbij staan en vind het makkelijker om een verneukte punt even opnieuw te slijpen. Zo'n voorraadje gaat harder dan je van tevoren denkt. Je moet gewoon zorgen dat het slijpen haast geen moeite kost zodat je niet de neiging hebt om met een slechte punt verder te bakken.
 
Ik kan het op de foto niet goed zien maar ik heb het idee dat de slijpsporen niet in de lengterichting van je elektrode staan. Sorry dat het plaatje op zijn kant staat, maar ik denk dat het toch wel duidelijk is zo.

20231218_134123.jpg
Ik zet de elektrode altijd in de boormachine en laat hem dan ronddraaien tegen de slijpsteen.
 
Het is niet alleen het dippen, ook het aanraken met je toevoegmateriaal waardoor er een paddestoel van staal om je punt heen groeit. Ik heb zelf de slijpmachine vlakbij staan en vind het makkelijker om een verneukte punt even opnieuw te slijpen. Zo'n voorraadje gaat harder dan je van tevoren denkt. Je moet gewoon zorgen dat het slijpen haast geen moeite kost zodat je niet de neiging hebt om met een slechte punt verder te bakken.
als beroepslasser werd mij dit door een oude wijze man ontnomen, zijn gedachten gang was hoe meer moeite het kost om je wolfram te slijpen hoe zorgvuldiger je het vak leerde.
jaren later kon ik hem gelijk geven want kan nou echt uren en uren lassen zonder te slijpen.
 
Nou ook maar eens gauw een link pijpje in elkaar geflanst. Ik ga 12 april rijden op zolder en dat is een geluidsdag. Dus Akra eraf en originele 🤢 demper er op. Alleen ik had geen link pijpje. Dankzij @supervet een flensje gekregen (duizend maal dank) en met nog wat stukjes rvs dat ik had liggen van andere uitlaten, redelijk snel iets in elkaar gebakken. Zeker niet mijn mooiste werk! (Helaas ook niet mijn slechtste) maar het functioneert. Waarschijnlijk is het maar voor 1 dag omdat ik normaal alleen met geluidsvrije dagen rond rij. Maar mocht ik ergens een zwart vlaggetje oppikken dan is zo’n reserve demper in de kar altijd handig.
 

Bijlagen

  • IMG_4273.jpeg
    IMG_4273.jpeg
    262,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_4271.jpeg
    IMG_4271.jpeg
    465,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_4272.jpeg
    IMG_4272.jpeg
    304,9 KB · Weergaven: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    162 KB · Weergaven: 0
Netjes! Ik heb het lasapparaat nog niet eens aan kunnen zetten in de tussentijd. Wel de uitlaatruimer en paarse wolfraam binnengekregen dus die ook nog even slijpen.

Hopelijk morgen echt even rustig voor gaan zitten.

Er kwamen wat dingen tussen.
 
Nou, daar is 'ie dan hoor.
De allereerste "las".

2x van elektrode moeten wisselen en vooral op 35A met 17 l/m gas gelast. Tanknis van 100 naar 50 bar gegaan dus moet een nieuwe hebben...

Brand maar los! Haha
Helaas even geen backing gebruikt, in mijn enthousiasme vergeten aan te leggen haha. Resultaat aan de binnenkant is dan ook meteen te zien en de rest gaat wel met backing.
 

Bijlagen

  • IMG_20231223_173523.jpg
    IMG_20231223_173523.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20231223_173503.jpg
    IMG_20231223_173503.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20231223_173442.jpg
    IMG_20231223_173442.jpg
    124,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20231223_173428.jpg
    IMG_20231223_173428.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Nou voor de eerste las sinds lange tijd, helemaal niet slecht! Vooral op buis, dat is toch een stuk lastiger dan vlakke plaat. Misschien iets rustiger aan. Smeltbadje maken, toevoegen, iets opschuiven, weer toevoegen, iets opschuiven etc. En als je niet meer met je hand de hoek omkomt gewoon stoppen, daarna op je vorige las weer starten en doorgaan. Zorg voor goede verlichting zodat je echt ziet wat er gebeurd. Je zwabbert nu, net of je niet kon zien waar de naad loopt.
 
Klopt, betere verlichting stond al op de lijst voor de volgende keer. Ik was vooral aan het klooien met de helm en heb het idee dat deze nu iets te zwak dimt om wat te kunnen zien.

Ik probeerde ook te tellen, 5 dipjes per keer en dan stoppen.

Ook met aan elkaar taggen had ik behoorlijk wat moeite en moest ik wat materiaal toevoegen. Ik denk dat ik toen te laag zat met amperage. Dat werden dus behoorlijke hobbels welke ik later nog een beetje heb proberen uit te vloeien.

Idem voor een andere plek waar ik een gaatje in brandde welke ik weer moest dichten door extra materiaal toe te voegen. Dat is ook een behoorlijke dikke plek geworden.

Dit is overigens mijn eerste las ooit... :)
 
Aan een liter of 8 heb je genoeg voor dit werk.
Voor de eerste keer hoef je je niet te schamen hoor!Probeer eens twee stukken naadloos aan te laten sluiten en dan enkel vloeien.
Bij mij werkt het beste met een vlijmscherpe stift.
 
Zal ik de volgende keer doen inderdaad.

Uiteindelijk denk ik dat ik de volgende keer iets sneller moet, wat hoger in amperage ga zitten en voetpedaal meer gebruiken. Dat i.c.m. meer licht en toevoegmateriaal door de helft + even iets meer relaxen en dipjes tellen dat het al wat beter moet worden.

Voordat ik nu verder kan moet ik onder de auto kruipen dus dat kan wel even duren met dit weer.
 
Door te beginnen op buis maak je het jezelf niet heel makkelijk, dus zeker geen slechte resultaten voor de eerste keer :t
Gewoon beginnen op een stuk vlakke plaat van een mm of 3. Daar met een kraspen lijntjes op zetten ongeveer 15mm uit elkaar en die van rechts naar links gewoon laten smelten zonder toevoegen, als je dat heel regelmatig kan, en ook midden op het lijtje;) nog een keer hetzelfde maar dan met toevoegen.
Grote voordeel van zo'n oefening is dat je je eigen werk kan beoordelen/evalueren. Dat is op een stukje buis veel moeilijker.

Nou ja, het is fijn als je een berg stukjes hebt die je gewoon lekker aan elkaar kan schroeien voor de oefening, maar dit gaat wel goedkomen zo!
 
Dat was dus het probleem een beetje.
Motivatie om afval aan elkaar te lassen was niet heel hoog haha.

Ik moest een projectje hebben met een doel, dan kan ik er uren en uren aan zitten zonder problemen.
Het gas ga ik eens een stuk lager zetten, 8 l/m.

Hoewel ik wel op het werkblad leunde merkte ik achteraf dat ik niet helemaal lekker had gezeten.
Ruimte blijft wel een dingetje.
 

Bijlagen

  • IMG_20231223_174205_1.jpg
    IMG_20231223_174205_1.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 0
Ik heb standaard een paar dingen op de werkbank staan met verschillende hoogtes waar ik op kan leunen met min hand, en een paar zware dingen waarmee ik mijn werkstuk in verschillende posities kan zetten, ik las vrij veel buizen met bochten er in en soms blijft het niet uit zichzelf zo staan dat je er makkelijk bij kan.
 
Mijn massaklem is voorzien van behoorlijk stugge draad.
Daardoor kon ik nu (zonder backing) makkelijk de klem plat neerleggen en daar het Y stuk in klemmen.

Daardoor kon ik, een best lastig werkstuk, makkelijk draaien.
Ook had ik iets om er onder te leggen zodat ik kleine stukjes kon draaien.

Ik heb ergens nog V blokken welke ik maar eens ga proberen voor de rechte stukken.
Evenals een los bankschroefje met genoeg gewicht waar ik misschien de massaklem op kan zetten als ik de bekken er af geschroefd krijg.
Vooral handig bij wel gebruiken van backing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan