DIY RVS uitlaat

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.720
985
Almere
Er staat al heel lang een TIG lasapparaat in de schuur waar ik nog steeds bijzonder weinig mee heb gedaan.
Nu heb ik het idee om eens te gaan braden aan een uitlaat van RVS welke ik zelf samen wil stellen.

Ik verbaas mij alleen over de prijzen van onbewerkt RVS pijpjes, bochten etc.
Een complete uitlaat linkpijp van RVS koop ik voor zo'n 300 euro en bestel ik wat rechte stukken, 4x90 graden bochtjes en een Y pijp dan ben ik al over de 250 euro kwijt en is het qua zelfbouw al niet eens meer de moeite waard om te gaan freubelen.
Daarmee dus de vraag en reden van dit topic: Weten jullie nog iets beters hebben jullie andere ideeën of zijn er goedkopere manieren / waar haal je je RVS?

Het idee is 304 RVS en dan a.d.h.v. een grove inschatting wat bochten en rechte pijp bestellen en dan te beginnen met bijv. de makkelijke linkpijp.
De einddempers zijn slip-on met E-keur en dB killer dus er is geen additionele demping nodig.
Het is niet nodig, maar wel motivatie om te lassen en dat heb ik ff nodig.

Om diezelfde reden wil ik het niet te duur maken want voor hetzelfde geld eindigt het als een hoopje schroot.
Nee misschien niet handig om zo te beginnen, ja helaas ik heb wel een project nodig waar ik voor wil gaan (motivatie en concentratie) i.p.v. willekeurig maar wat reststukjes schroot aan elkaar te plakken onder het mom van oefenen....

Ben langer bezig met het schoonmaken van het schroot dan dat ik een lasje kan leggen dus daar was de lol ook snel van af.
 
Hoe het kan dat ik dit topic nog niet eerder voorbij heb zien komen snap ik niet helemaal?
Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen, maar dat doe ik later vandaag nog wel even.

Als je ( of iemand ) nog vragen / tips / tricks nodig hebt kan ik misschien wel helpen.
Ik ben op dit moment een aantal sets titanium uitlaten aan het maken.
 

Bijlagen

  • IMG20230609171853.jpg
    IMG20230609171853.jpg
    225,8 KB · Weergaven: 0
Hoe het kan dat ik dit topic nog niet eerder voorbij heb zien komen snap ik niet helemaal?
Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen, maar dat doe ik later vandaag nog wel even.

Als je ( of iemand ) nog vragen / tips / tricks nodig hebt kan ik misschien wel helpen.
Ik ben op dit moment een aantal sets titanium uitlaten aan het maken.
Jij doet dit professioneel?
 
Jij doet dit professioneel?
Ik werk als zelfstandige in de metaal en techniek sector, ik doe eigenlijk voornamelijk electroden lassen op locatie.

Ik las al 15 jaar bijna iedere dag wel, waarvan jaren lang heel veel tig, dus tig lasser zou je me wel kunnen noemen denk ik, maar de uitlaten is een hobby voor mij geworden de laatste 9 maanden die ik in mijn kleine werkplaatsje thuis maak.
 
Ik werk als zelfstandige in de metaal en techniek sector, ik doe eigenlijk voornamelijk electroden lassen op locatie.

Ik las al 15 jaar bijna iedere dag wel, waarvan jaren lang heel veel tig, dus tig lasser zou je me wel kunnen noemen denk ik, maar de uitlaten is een hobby voor mij geworden de laatste 9 maanden die ik in mijn kleine werkplaatsje thuis maak.
Misschien dat je later een berichtje van een teammaatje van me krijgt, die zoekt nog iemand voor zo'n klusje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tvdh
Nouja ik kan alle hulp gebruiken a.d.h.v. de foto's hierboven haha.
De theorie zit er wel in denk ik, ik zat ook dichtbij genoeg zonder te de wolfraam te dippen.
Ik hoorde af en toe wel wat licht geknetter bij het toevoegen van het materiaal en heb toen maar even de wolfraam gewisseld.

Verder was ik begonnen met een glazen gasmondstuk van ali en dat was waarschijnlijk niet de beste keuze.
Nu dus een standaard cup 8 gemonteerd, argon ook op 8 á 9 l/m gezet.

Ik wil eigenlijk voor RVS nog een mondstuk 10 en 12 hebben aangezien 8 een beetje aan de kleine kant is als ik "the fabricator" op youtube mag geloven maar dat kan ik deze 3 dagen wel vergeten haha.

Ik heb het amperage in eerste instantie op 15A gezet met 304L RVS wanddikte 2mm (was niet te koop in 1,5) en zag weinig gebeuren.
Iets opgeschroefd tot 35 en eigenlijk constant vol gas gelast om een beetje smeltpoel te krijgen.

Verder vond ik het lastig om de smeltpoel te sturen en moest je echt even flink opschuiven om contact te maken met het aan te lassen deel en zo een beetje zigzaggen. Toch te laag amperage?

Ik heb de wolfraam nu op plm. 15 graden geslepen maar ik wil nog wel eens een langere punt / steilere hoek proberen of dat verandering brengt.
Ook heb ik een paar kwaliteitsmerken wolfraam en een paar wederom van Ali. Er is veel goeds over te vinden maar ik wil toch een beetje de factoren en onzekerheden uitsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tvdh
Nouja ik kan alle hulp gebruiken a.d.h.v. de foto's hierboven haha.
De theorie zit er wel in denk ik, ik zat ook dichtbij genoeg zonder te de wolfraam te dippen.
Ik hoorde af en toe wel wat licht geknetter bij het toevoegen van het materiaal en heb toen maar even de wolfraam gewisseld.

Verder was ik begonnen met een glazen gasmondstuk van ali en dat was waarschijnlijk niet de beste keuze.
Nu dus een standaard cup 8 gemonteerd, argon ook op 8 á 9 l/m gezet.

Ik wil eigenlijk voor RVS nog een mondstuk 10 en 12 hebben aangezien 8 een beetje aan de kleine kant is als ik "the fabricator" op youtube mag geloven maar dat kan ik deze 3 dagen wel vergeten haha.

Ik heb het amperage in eerste instantie op 15A gezet met 304L RVS wanddikte 2mm (was niet te koop in 1,5) en zag weinig gebeuren.
Iets opgeschroefd tot 35 en eigenlijk constant vol gas gelast om een beetje smeltpoel te krijgen.

Verder vond ik het lastig om de smeltpoel te sturen en moest je echt even flink opschuiven om contact te maken met het aan te lassen deel en zo een beetje zigzaggen. Toch te laag amperage?

Ik heb de wolfraam nu op plm. 15 graden geslepen maar ik wil nog wel eens een langere punt / steilere hoek proberen of dat verandering brengt.
Ook heb ik een paar kwaliteitsmerken wolfraam en een paar wederom van Ali. Er is veel goeds over te vinden maar ik wil toch een beetje de factoren en onzekerheden uitsluiten.
Ik lees dit weekend je topic wel even door, en ik zal wel wat foto's plaatsen van mijn middelen / setups en instellingen :)
 
Ik was trouwens dat gedoe met die massaklem zat, dus ik heb mijn hele werkblad bekleed met een plaat aluminium en een vast punt gemaakt waar de massaklem op komt, nu kan ik op de hele werkbank inclusief de bankschroef onderdelen lassen zonder er eerst de klem op te zetten.
 
35A klinkt nog steeds als heel weinig voor 2mm rvs :?
Is ook weinig vind ik.

Ik las 1 mm titanium met 35 ampere, en dan heb ik een overal een goede doorlassing ( met backinggas natuurlijk ) met 2 mm dik krijg je dan geen doorlassing / weinig inbranding, je snelheid waarmee je dan last is dan te laag waardoor het materiaal te warm wordt en daardoor oxideren je lassen / het materiaal, je krijgt zo nooit die mooie kleuren die deels een goed las indiceren.

Voldoende beschermgas ( liters p/m en grootte van je cupje ) zijn ook belangrijk.
 
Ik werk als zelfstandige in de metaal en techniek sector, ik doe eigenlijk voornamelijk electroden lassen op locatie.

Ik las al 15 jaar bijna iedere dag wel, waarvan jaren lang heel veel tig, dus tig lasser zou je me wel kunnen noemen denk ik, maar de uitlaten is een hobby voor mij geworden de laatste 9 maanden die ik in mijn kleine werkplaatsje thuis maak.
notitie voor mijzelf, te vriend houden..
Screenshot_20231224_161125_Chrome.jpg


"vriend"


🤡
 
Als je beter kan TIG lassen kun je dezelfde klusjes met meer stroom lassen is mijn ervaring. Gewoon omdat je sneller en nauwkeuriger kan toevoegen. Als ik een tijdje weinig heb gelast draai ik die stroom weer wat lager om even in te komen...
 
mijn grootste AHA moment bij het TIG lassen was toen ik een bouwlamp boven mijn laswerk hing om wat licht te krijgen.
Lassen is een stuk eenvoudiger als je ziet wat je doet
dit was mijn eerste TIG project, een frame in 304 RVS , heb ik veel van geleerd.
 

Bijlagen

  • enfield37gg.jpg
    enfield37gg.jpg
    364,1 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan