Yamaha X-max

Ja als het een setje is kan ik het nog overwegen, maar per stuk :X

er kom ook nog verzendkosten bij, dus blijft een dure grap.
 
Vandaag ging mijn lampje branden dat ik mijn Olie moet verversen. Kan ik dat gemakkelijk zelf of moet ik hem daarvoor bij de dealer brengen?
Heeft iemand hier toevallig een goede handleiding(liefst met foto's) voor?
En moet ik hiervoor speciale olie kopen, of mag er iedere motorolie in?
 
Ha Bolhut,

Lekker zelf doen, wegbrengen is meer moeite. Ik gooi er de yamaha lube in. andere motorolie heeft allemaal additieven voor koppelingsplaten e.d. koop gelijk 4L maar is wel €45.

Ik haal hem altijd helemaal leeg. doe dit als volgt:
Nodig: afwas teiltje, limonadefles, trechter met stukje tuinslang 10cm wat doekjes en je dopsleutelset 19 en 12 als ik het goed heb. Laat je motor warm worden. Draai eerst de kleine los. deze zit onder je carter ergens bij je standaard (dus niet die van de transmissie olie doen hé, deze zit helemaal achterin bij je wiel) als hij uitgelekt is in je teiltje, eerst grote straal pas op, dan kan je dop 19 losdraaien helemaal onder je blok. hierin zit een korfje die de brokken staal er uit moet filteren. er komt dan nog meer olie mee. zeker in het begin kan je nog wel eens een aardig e vangst hebben. Tip: laat hiervan je O-ring niet in de zwarte olie vallen en het korfje terugplaatsen met de plastic ring naar boven.

moet te doen zijn alleen niet morsen. Reset je olie teller door beide klokknopjes in te drukken en contact te maken. even vast houden en klaar. na 3000km mag je weer!
full



PS over dat tanken:

Ik rij 260 KM voordat het lampje gaat branden dus 200km.... :s
 
Laatst bewerkt:
OK, zo'n Minarelli blok heeft dus geen oliefilter maar een zeefje? Scheelt weer geld. :)

Het is denk ik wel slim die o-ring van dat zeefje in te smeren met een beetje verse olie. Zoiets moet niet droog zijn als je 'm terugplaatst. Zo deed ik het altijd bij motoren met een oliefilter (als ik de oliefilter ook verving).
 
Als het jou lukt om geen olie op die o ring te krijgen....
Het is trouwens juist bout dat de olie niet goed gefilterd wordt. kijk hoe znel je het moet vervangen en hoe vuil het is!
 
Nog geen ervaring mee, ik heb er pas 1000km mee gestuurd.
Maar het is ook maar 1200ml wat er in gaat.. ik verwissel liever iets vaker van olie, dan dat ik om de 4000km de kleppen moet controleren.
 
Moet de motor niet aangesloten worden op de computer? Tenminste dat werd mij verteld, dan is het wel slim om hem ff naar de dealer te brengen.
 
Laatst bewerkt:
... kijk hoe znel je het moet vervangen en hoe vuil het is!...
De relatief korte interval heeft te maken met het te verwachten gebruikspatroon van een dergelijke motorscooter. Veel scooters rijden immers maar weinig en dan vaak ook alleen maar korte stukjes; juist dát is slecht voor de techniek en daarvoor schrijft de fabrikant deze korte intervallen voor.

Als jij met jouw scooter elke dag een eind rijdt zodat ie lekker warm wordt hoef je echt niet zo vaak te verversen als aangegeven.
Met de Honda verdubbelde ik standaard de termijn van 3000 Km en zelfs daar ging ik nog wel eens fors overheen; als de motor maar kilometers maakt is dat helemaal geen probleem.
 
Stuur hem een PM weet je alles. Ik kan me ook vergissen natuurlijk dat ik het verwar met iets anders...
 
Je hoeft je XMAX heel af en toe aan de gameboy te hangen. misschien om de 20k. Alleen bij afwijkingen, dus mogelijke storingen zou ik hem aan het computertje hangen. Ik raad je wel aan om hem rijker te zetten hij gaat een stuk beter rijden en verbruikt niets meer. Dit kunnen ze goed bij de yamaha dealer in Naaldwijk. kostte me €25 oid. veel plezier van. .
 
Heren,

Bedankt voor jullie hulp en tips. Ik ga er komend weekend lekker mee aan de gang als het weer een beetje goed is.
Ik laat wel weten of het gelukt is....
 
Mn spatlap bij de achtervering was gebroken. dit kwam door het vele in en uit veren. Nu kost zo'n nieuwe spatlap 24 euro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! helemaal gek. Ik dus naar haaglandenrubber gegaan voor een exact het zelfde rubber velletje waar ik er twee uit kon halen. kosten: €2 dat is dus 24 maal goedkoper of die andere zijn 2400% duurder. damn

Dus denk er aan als hij door de midden is. Even overtrekken en twee gaatjes maken en met de schaar knip je hem zo uit. Het is wel belangrijk dat hij er op zit want hij neemt een hoop water en vuil bij je blok weg.

Groeten
 
€2 van €24 = 8,333333% En het is 12x goedkoper...


Nee maar ff serieus, slim geregeld.

Ik heb ff een vraagje:

Is de voorrem schijf een standaard maat? En waar kan ik dat vinden?
 
Laatst bewerkt:
Er wordt in de motorscooter-topics niet zoveel gelult, omdat er veel gereden wordt.
In tegenstelling tot andere topics waar men alleen de motor poetst of er over lult, rijden we er tenminste mee. :P :+
 
die 2 kleine ronde yamaha logo stickers op de voorkant gingen bij mij los zitten, dus heb bij motorsticker.nl precies dezelfde stickers gekocht, maar dan in het rood.

ziet er heel strak uit.

deze in diameter van 4cm:

full
 
Laatst bewerkt:
Ha Bolhut,

Lekker zelf doen, wegbrengen is meer moeite. Ik gooi er de yamaha lube in. andere motorolie heeft allemaal additieven voor koppelingsplaten e.d. koop gelijk 4L maar is wel €45.

Ik haal hem altijd helemaal leeg. doe dit als volgt:
Nodig: afwas teiltje, limonadefles, trechter met stukje tuinslang 10cm wat doekjes en je dopsleutelset 19 en 12 als ik het goed heb. Laat je motor warm worden. Draai eerst de kleine los. deze zit onder je carter ergens bij je standaard (dus niet die van de transmissie olie doen hé, deze zit helemaal achterin bij je wiel) als hij uitgelekt is in je teiltje, eerst grote straal pas op, dan kan je dop 19 losdraaien helemaal onder je blok. hierin zit een korfje die de brokken staal er uit moet filteren. er komt dan nog meer olie mee. zeker in het begin kan je nog wel eens een aardig e vangst hebben. Tip: laat hiervan je O-ring niet in de zwarte olie vallen en het korfje terugplaatsen met de plastic ring naar boven.

moet te doen zijn alleen niet morsen. Reset je olie teller door beide klokknopjes in te drukken en contact te maken. even vast houden en klaar. na 3000km mag je weer!
[afbeelding]


PS over dat tanken:

Ik rij 260 KM voordat het lampje gaat branden dus 200km.... :s


Hoi Sjoerd,

Hoe bepaal ik precies hoeveel verse olie er weer in moet? Moet ik steeds peilen of zit er ergens ook iets waarmee ik het niveau vanaf de buitenkant kan aflezen?

gr,
Gert
 
Daar waar je het bijvult zit een pijlstokje. er gaat ongeveer 1.2/1/3 liter in oid. iig weet ej dan wanneer je moet gaan opletten en dat je aan een 1L fles te weinig hebt. Maareh heb je het het nu nog niet gedaan??? Zo bijzonder is het ook allemaal niet.

Je kan best veel zelf aan die XMAX doen. goed ik maakte ook wel eens fouten maar heb ook een hoop geleerd. Maar ik ben ook al 120 euro verloren aan een storing die ik uiteindelijk zelf heb opgelost die de zgn heiligverklaarde dealer niet kon vinden. En ik ben ook wel eens ergens geweest voor roffelen bij het optrekken en toen was ik ook maar een zeikerd en wist kon men iig niet gelijk zeggen wat het was. Later bleek het carter stof van de snaar te zijn. Moet je zo nu en dan schoon maken ong 8000km. Bevestigd door YAMAHA. Voor mij is het dan mn hobby en ik ben student dus heb ook geen breng maar ff weg centen. Daarbij wil ik gewoon weten wat er met mn beestje gebeurd.

Voor CO stellen breng ik hem nog wel weg. maar het leeuwendeel doe ik toch echt zelf. Ik vind dat ding wegbrengen en ophalen onderhand meer moeite.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan