Distributie ketting spannnen ZXR400, hoe?

kn3rf

MF veteraan
3 jul 2007
1.205
0
Bollenstreek
Goedendag,

Momenteel probeer ik mijn distributie ketting te spannen van mijn zxr400. Nu heb ik in het werkplaatshandboek het een en ander gelezen. Enkel staat er NIET in vermeld hoe ik nou daadwerkelijk de ketting span.

Wie kan mij de gouden tip geven over het spannen van de ketting (zal vast iets met de imbus bout zijn(deze is trouwens geborgt met druppeltje loctite zag ik)).

gr Frank

IMG_2421.JPG
 
Denk dat bij een ZXR400 de spanner automatisch z`n werk doet en je helemaal niks hoeft te spannen. Is de imbus niet voor het opspannen als je de spanner monteerd?
 
Laatst bewerkt:
Onderliggend probleem is dat mijn motor wat teveel geluid uit het blok produceert. Ben naar 2 motor zaken geweest, de een zij nieuwe distributieketting de ander zij spannen. Afijn, ik dacht laat ik hem nu even spannen, dan is dit tijdelijk opgelost. In der kerstvakantie wil ik even de staat van de distributieketting bekijken en eventueel een nieuwe monteren.
 
De spanner kan blijven hangen / kapot zijn
De nokkenasketting kan versleten zijn .
De geleiderblades kunnen versleten zijn.
Of combinatie hiervan.
 
Laatst bewerkt:
De km stand is momenteel 72000 km. Heb verder geen onderhoudshistorie, zal binnenkort even inspectie naar de onderdelen doen.
Echter zag de spanner er vrij schoon en nieuw uit in vergelijk met de onderdelen die zich daar in de buurt bevinden.
 
Laatst bewerkt:
De km stand is momenteel 72000 km. Heb verder geen onderhoudshistorie, zal binnenkort even inspectie naar de onderdelen doen.
Echter zag de spanner er vrij schoon en nieuw uit in vergelijk met de onderdelen die zich daar in de buurt bevinden.

Jep, dat viel me inderdaad ook op.
Spanner lijkt vrij nieuw. Hoeveel km ken jij de fiets al?

Zo'n ZXR400 blokkie moet eigenlijk gewoon rond de 50k ff los. Koppakking en voetpakking vervangen, ketting, spanblad en kettinggeleider vervangen (als dat niet gebeurt is de spanner ook), en de klepgeleiders ff goed controleren (bij twijvel nieuwe derin). Dan kan ie weer een hoop km mee.
 
Ik ken de fiets nu 5000 km. Net compressie gemeten (wel met koude motor omdat hij deels uitelkaar ligt), deze is 91, 97.5, 85, 95 psi. Niet erg hoge waarden mijninziens.

Zo even kijken naar de klepspeling
 
Ik zal binnenkort even meten met warme motor, heb net klepspeling gemeten, deze vallen allemaal keurig binnen de toleranties.

Om terug te komen op de distributieketting en spanner: HOE weet ik wat er vervangen moet worden? In het wphb (wel die van een zxr750) staat dat de ketting over 20 schakels een lengte x mag hebben. Enkel wil ik niet de ketting demonteren om hier achter te komen. Is er op andere wijze te meten of de ketting danwel spanner danwel glijblokken aan vervanging toe is/zijn?

Alvast dank voor alle reacties!
 
ff heel simpel,
De dingen zijn hier eigenlijk allemaal al 's genoemd..

Het boutje aan de zijkant v/d spanner is een afdichtboutje voor het gat wat nodig is om de drukstift te blokkeren, dit boutje moet zéér kort zijn, en mag de drukstift onder geen enkel beding raken.
De drukstift is voorzien van een ratelmechanisme wat bij slijtage van de ketting telkens een "klikje" verder opschuift.
Manueel nastellen van zo'n systeem raad ik ten sterkste af
Het is vrij makkelijk om te constateren of die ketting versleten is, probeer beweging te krijgen in de ketting als deze op het tandwiel ligt, kun je 'm ook maar een ietsepietsje optillen en/of ligt hij niet zeer strak over de tandwelen, dan wordt het tijd om het zaakje te demonteren.
Het vervangen van zo'n ketting is niet een gigantische operatie, en de ketting is zeerwel betaalbaar, het discussiëren over het wel en niet vervangen van die is mijns inziens redelijk zinloos, bij twijfel vervang je die prul gewoon.
Dat de geleiders bekeken moeten worden lijkt mij de gewoonste zaak van de wereld, beschadigd? -> vervangen !
 
Dhr. Ritzen hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.

Ik heb u stuk tekst even toegepast op mijn situatie. De ketting krijg ik niet in beweging wanneer ik hem van mijn nokkenas af wil trekken (in tangentiële richting (naar boven dus)). Echter valt me wel op dat de ketting weinig contactvlak met het tandwiel heeft (zie toegevoegde foto).
Neem aan dat dit gewoon inhoud de ketting te vervangen. Is het nodig preventief de spanner, en geleide blokken ook te vervangen?

Groet Frank

IMG_2483.JPG


IMG_2476.JPG
 
De drukstift is voorzien van een ratelmechanisme wat bij slijtage van de ketting telkens een "klikje" verder opschuift.
Manueel nastellen van zo'n systeem raad ik ten sterkste af

Dat kán bij dit type spanner ook niet, de unit is helemaal afgesloten en je kunt niet bij de veer komen. Je hebt ook een type ZXR 400 spanner waar de veer er vanaf de onderkant met een bout inzit, daar kan het wel maar is het inderdaad nog steeds niet aan te raden.

Dhr. Ritzen hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.

Ik heb u stuk tekst even toegepast op mijn situatie. De ketting krijg ik niet in beweging wanneer ik hem van mijn nokkenas af wil trekken (in tangentiële richting (naar boven dus)). Echter valt me wel op dat de ketting weinig contactvlak met het tandwiel heeft (zie toegevoegde foto).
Neem aan dat dit gewoon inhoud de ketting te vervangen. Is het nodig preventief de spanner, en geleide blokken ook te vervangen?

Groet Frank

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoe de ketting op het tandwiel ligt is normaal. Als je zeker wilt zijn over de staat van de geleider en spanblad, moet je even de nokkenassen demonteren dan haal je de bladen er zo uit. Zeker het spanblad wil nog wel eens scheuren gaan vertonen omdat hij altijd gebogen onder spanning staat, en de geleiders willen ook nog wel eens inslijten. Geloof dat die bladen zo'n 3 tientjes per stuk kosten.
 
Overigs, die compressie zou ik me niet al te veel zorgen over maken!
Vergis je niet in het verschil tussen koud en warm meten. Als ie warm is zit ie wel boven de minimale waarde, en het ligt ook allemaal vrij netjes bij elkaar. Vergeet niet dat een fiets met 72000 kilometers niet meer aan de nieuwwaarde hoeft te voldoen ;)
 
Dat kán bij dit type spanner ook niet, de unit is helemaal afgesloten en je kunt niet bij de veer komen. Je hebt ook een type ZXR 400 spanner waar de veer er vanaf de onderkant met een bout inzit, daar kan het wel maar is het inderdaad nog steeds niet aan te raden.Hoe de ketting op het tandwiel ligt is normaal. Als je zeker wilt zijn over de staat van de geleider en spanblad, moet je even de nokkenassen demonteren dan haal je de bladen er zo uit. Zeker het spanblad wil nog wel eens scheuren gaan vertonen omdat hij altijd gebogen onder spanning staat, en de geleiders willen ook nog wel eens inslijten. Geloof dat die bladen zo'n 3 tientjes per stuk kosten.

Hihi..., je moest een wéten hoe inventief mensen zijn ....
Draai de spanner een beetje aan zijn bevestigingsboutjes los, trek hem een of twee klikjes naar beneden, en draai 'm weer vast.
Óf, haal het dekseltje eraf (zoals op de tweede foto) en duw met een schroevendraaier de geleidepen voor de drukstift een stukje omhoog zodat je een of meerdere klikjes hoort.
Voila, tis manueel bijgespannen ;)
Maarre, ff terugkomend op TS z'n topic, als ik de tweede foto zo 's bekijk, zie ik daar niet een dotje verf op de ketting aan de voorzijde v/h blok waar de ketting nét uit de cylinderblok komt:?
Vaak zetten ze verf op de ketting (af fabriek) om het timen te vergemakkelijken, dus dat zou in dit geval kunnen betekenen dat dit nog steeds de eerste standaard gemonteerde ketting is -O-
En dan is zo'n 70000km wel érg veel voor zo'n kettingkje.
Ook kun je wel wat zeggen over de diepte die de geleidepen in zijn houder zit/ hoever de drukstift uit de spanner steekt, dit lijkt ook allemaal best wel diep te zijn, wat aanduidt dat de ketting toch écht naar de vaantjes is.
Vreemd is het dan wel dat TS de ketting niet van het tandwiel omhoog kan bewegen, ervan uitgaande dat hij dit wel op het nokkenastandwiel in het midden v/h kettingomsloten deel geprobeerd heeft.
Dat de ketting niet helemaal in het tandwiel valt is bij dit type ketting de normaalste zaak v/d wereld.
 
Laatst bewerkt:
Die nokkenasketting is een morseketting en is eigenlijk een langwerpig, scharnierend tandwiel. Je kan hem dan wat speling betreft ook niet vergelijken met een achterwielketting. De enige manier om hem goed te meten is dus een aantal schakels per gegeven afstand. En 70000 km is behoorlijk wat. Bij een motor die ik heb gehad met zo'n ketting was de minimale vervangtermijn 70000 km.
 
Hihi..., je moest een wéten hoe inventief mensen zijn ....
Draai de spanner een beetje aan zijn bevestigingsboutjes los, trek hem een of twee klikjes naar beneden, en draai 'm weer vast.
Óf, haal het dekseltje eraf (zoals op de tweede foto) en duw met een schroevendraaier de geleidepen voor de drukstift een stukje omhoog zodat je een of meerdere klikjes hoort.
Voila, tis manueel bijgespannen ;)
Maarre, ff terugkomend op TS z'n topic, als ik de tweede foto zo 's bekijk, zie ik daar niet een dotje verf op de ketting aan de voorzijde v/h blok waar de ketting nét uit de cylinderblok komt:?
Vaak zetten ze verf op de ketting (af fabriek) om het timen te vergemakkelijken, dus dat zou in dit geval kunnen betekenen dat dit nog steeds de eerste standaard gemonteerde ketting is -O-
En dan is zo'n 70000km wel érg veel voor zo'n kettingkje.
Ook kun je wel wat zeggen over de diepte die de geleidepen in zijn houder zit/ hoever de drukstift uit de spanner steekt, dit lijkt ook allemaal best wel diep te zijn, wat aanduidt dat de ketting toch écht naar de vaantjes is.
Vreemd is het dan wel dat TS de ketting niet van het tandwiel omhoog kan bewegen, ervan uitgaande dat hij dit wel op het nokkenastandwiel in het midden v/h kettingomsloten deel geprobeerd heeft.
Dat de ketting niet helemaal in het tandwiel valt is bij dit type ketting de normaalste zaak v/d wereld.

Ja, heb je ook weer gelijk in alleen als je dat zo gaat doen... :X Helaas weet ik eigenlijk wel beter dat het best wel eens zo gedaan zal worden :X

Dat dotje verf, dat kon nog wel eens lichtinval zijn, als ik ook zo naar dat tandwiel kijk.
Verhaal blijft wel dat het bij die kilometerstand inderdaad wel goed nagekeken moet worden, bij deze blokkies is het vaak echt wel een keer nodig rond de 50k.
 
Kun je aan de markeringen van hoe de krukas en nokkenassen moeten staan ook niet een beetje aflezen of de ketting versleten is??
Bij een nieuwe ketting zitten die markeringen toch vrij goed op de plaatsen waar ze horen te zitten, hoe verder versleten hoe groter de afwijking...
 
Kun je aan de markeringen van hoe de krukas en nokkenassen moeten staan ook niet een beetje aflezen of de ketting versleten is??
Bij een nieuwe ketting zitten die markeringen toch vrij goed op de plaatsen waar ze horen te zitten, hoe verder versleten hoe groter de afwijking...

Zelfs bij een gloednieuw blok zitten die markeringen niet altijd 100%, de fabrikanten hebben daar een redelijke tolerantie in. De tolerantie is zo dat je je niet een tand op de ketting kan vergissen, maar daar is ook alles mee gezegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan