Ducati SuperSport

Even het topic omhoog gooien.

Ik ben op zoek naar een duc 750 of 900 ss. Mag met half of hele fairing.
Wat ik sowieso doe..is zoveel mogelijk info vergaren mbt fabriekswijzingingen, probleempjes ect etc. Logisc..doet iedereen denk ik wel.
Op marktplaats oa zie je er best wel eens een voorbij komen maar ben totaal niet bekend in de duc wereld. Tuurlij kken ik alle modellen zowat wel maar mbt problemen, klachten (zoals bv gescheurde bruggen oid) weet ik niet.

wie o wie kan mij erin wegwijs maken?

een 750...of toch de 900?
welke bj niet..welke wel?

ik probeer al zoveel mogelijk naar vorken, remmerij en velgmaten te kijken uiteraard (liefst instelbaar, 17 inch ipv 16 en droge koppeling bv).

https://www.marktplaats.nl/a/motore...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=7

https://www.marktplaats.nl/a/motore...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=7

https://www.marktplaats.nl/a/motore...d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=15
 
Ik heb een 750 ssc gehad. In een later bouwjaar zijn de 750's met dubbele ipv enkele schijfremmen vóór uitgevoerd. Daar zou ik in ieder geval op letten; de enkele schijf houdt niet echt over.

Naast de 750 heb ik het 900 blok in de Cagiva gehad. Het is een beetje afhankelijk van wat je er mee wilt doen, maar het 900 blok loopt wat smeuïger dan de 750. Daar kom je toch wat vermogen mee tekort en ik zat in stadsverkeer steeds in de verkeerde versnelling (2 te laag, 3 te hoog voor 50 Km/u).
Op de Cagiva kon ik met 2en goed bepakt op vakantie, zonder vermogen te missen. Dat had ik met de 750 wel een beetje.

Bovenal zou ik je keuze af laten hangen van de onderhoudshistorie. Liever een aantoonbaar goed onderhouden 750 dan een wazige 900. De blokken zijn oerdegelijk mits het juiste onderhoud is gepleegd.
Overigens vond ik de kosten van onderhoud voor deze tweekleppers reuze meevallen.

Bij beide fietsen was de spanningsregelaar op een gegeven moment kapot (duc-kwaaltje). En ik heb nogal wat problemen gehad met de carbs van de 750 (900 was een IE).

De 900 zal gewilder zijn dan de 750. Zwak punt van de 900 was de alu achterbrug die scheuren kan vertonen (in de 750 zit een stalen achterbrug)
 
Laatst bewerkt:
@ NOSfearatu: heb je er al eens op gereden? Ik niet op een RG500 maar "127 pk en 82 Nm bij 146.5 kg" is wel effe andere koek als een Ducati 900SS.

Ik heb zowel de 900SS als een 750sport en beide zijn niet echt snel te noemen. De eerste de beste 600cc viercilinder rijdt je helemaal zoek. De snelheidsbeleving op de Ducati is echter wel veel beter. Ik stap er altijd weer met een 'big smile' vanaf. Ik heb de 900 al bijna tien jaar en in die tijd alleen een spanningsregelaar kapot gehad, daarmee nog wel de dealer weten te bereiken. Starten is na lange stilstand wel eens wat lastig. Hij vraagt nogal veel van de accu en de kabels zijn eigenlijk net te dun. Worden ook erg heet. Daar is een modificatie voor maar die heb ik nog steeds niet uitgevoerd...


Als je er serieus werk van wilt maken kan ik je dit boek aanraden. Voor iedereen hier trouwens die iets met deze Ducati's heeft. Veel mooie foto's en technische tekeningen. Alle types worden uitgebreid beschreven en ook de wijzigingen per modeljaar.

ducati.jpg
 
Dat zoek rijden heeft in ieder geval op straat niets met de motor te maken! Mij is dat in ieder geval in het verleden met mijn 900 ssen nooit gebeurd ;) 80 pk voor op straat is gewoon genoeg! Binnenkort trouwens weer eigenaar van een supersport, maar dan wel de nieuwe... *O*
 
Zoek rijden..sja..maybe vol uit wanneer het op topvermogen aankomt.
Met sturen en remmen maak je een hoop goed toch?
Ik reed op circuitdagen met mn tl1000s in de top 10 in groep 4...en dat kwam niet door het vermogen van 115 pk.

Overigens nog nooit op een duc gereden. Altijd Jappen gehad. Paar x een twin gehad.
Die rg500 was weer heel wat anders. 4 cilinder 500 2takt. Koppel van niks, gewicht van niks, maar wel ruim 140 pk aan de krukas. Dat was wel lachen.
Doodskist op 2 wielen.
Maar wil weer es wat anders. En de oude dikke kont en kuip spreekt mij wel aan.
Zeker icm het gerochel uit het blok. Liefst zou ik wel een droge koppeling erop. Geen idee of die stock zijn. Ja..op een superlight volgens mij?
En dat sturen komt vanzelf wel weer ;)
 
Tsja ik maak me er ook niet zo'n zorgen over maar ik dacht zeg het effe voordat je teleurgesteld raakt. Het stuurt en remt geweldig, geluid is ook briljant zeker met termignoni's.

De 900 heeft een droge koppeling, 750 natte. Als je voor een superlight gaat moet je helemaal goed opletten. Er zitten nogal eens wat neppers bij. Ook dan komt dat boek van Ian Falloon goed van pas.
 
Kijk...thx.
Daar heb ik wat aan.. de 750 kan ik dus laten staan eigenlijk.
Zonde...had een paar mooie op het oog.
Hoef geen 200 pk..maar 100 aan de kruk is wel zo fijn.

De 750 supersport van 1991 (wit frame, witte velgen) heeft ook een droge koppeling, en origineel ook een alu achterbrug.
Zijn er alleen niet zo heel veel van.

Let bij de 900 op olie- en benzineverbruik. Zo rond de 60k zijn de olieschraapveren wel eens aan de beurt (vooral niet vervangen door goedkope imi's van bep. dealers uit het oosten des lands, dan kun je ze na 10k weer vervangen!), en zo rond diezelfde km-stand kunnen de naaldbuizen zijn uitgesleten.
Beide geen onoverkomelijk bezwaar, maar de prijs moet er wel naar zijn.
Hoge km-standen zijn ook absoluut geen probleem voor deze blokken, maar let dan wel goed op het onderhoud.
 
Standaard dicht, open kun je er gemakkelijk zelf op zetten.

Aan de vorm van het zijdeksel kun je het verschil tussen de natte koppeling van de 750 (druppelvormig met punt naar voren) en de droge van de 900 (rond) gemakkelijk zien.

Natte koppeling 750
2495774287_63701951b6_z.jpg


Droge koppeling 900
ducati__900_ss_1994_1_lgw.jpg


De droge koppeling van de 750 is ook rond
Ducati_750_SS_1991.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook nog voor een 750Sport gaan, heb je ook een droge koppeling en gelijk al een echte klassieker in handen

Zie vorige pagina voor bv mijn 750sport

Ducati SuperSport
 
Zo dan verkoop je die EHE? Dan zou ik ook eens bij EHE gaan kijken Nosfearatu... De 750Sport rijdt iets spartaanser maar heeft wel een heel eigen karakter. Motorgeluid is ook apart.

Wat foto's ter vergelijk:

(Isle of Man, September 2016)
1qq3w6.jpg


30skbk7.jpg


6dvi1e.jpg


Slecht iPhone foto maar hier zie je een beetje vergelijk tussen de 900SS en de 750Sport. Ik vind persoonlijk de decals op de versie van EHE mooier maar ik moet het hier maar mee doen ;)

253d6aa946.jpg
 
Ik leur er nog niet actief mee, want ik weet t nog steeds niet zeker...
maar als er iemand voor langs zou komen en ik kan een nette prijs vangen, dan denk ik wel dat die zou weg gaan...

Ik denk nog steeds namelijk wel dat ik wat beter af zou zijn met een iets ruimere fiets...
Maar zo mooi en exclusief als mijn sport zou ik er zo nog niet eentje kunnen opnoemen. Vandaar de eeuwige twijfel
 
Proefritje gedaan.

Beviel zeker. Voor een 26 jaar ding maakt het zeker geen verkeerde klappen!
De staat van de fiets was alleen slecht.
Banden vierkant, ketting op, zweette goed olie en cosmetische schade.en onderhoudhistorie niet bekend.
Voor 2000 euro...?..eerder 1000 euro.

Maar de droge koppeling. .heerlijk!

Vandaag wel een hele nette 750 gevonden.
Maar...helaas natte...en denk dat het aantal koppel en pk tegen valt.
What to do....
 
ja...die in blokker.

aardige kerel! Staat r in consignatie ivm vervelend probleem thuis.
Maar het gaat het niet worden.

Die 750 die ik zag is ook mooi. Maar twijfel of het vermogen en koppel zal tegenvallen. KOm van een rg500 af...en vorig jaar een zr7s als tussenoplossing. Die had 80 pk. Een 750 65 pk?? Kloppen de krukpk's een beetje?? Of zijn het er stiekum meer?
deze kleurstelling vind ik ook mooi...ipv het witte frame. Is even moderner.

https://www.marktplaats.nl/a/motore...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=2
 
Het zijn voornamelijk koppelmachines, dus staar je niet dood op vermogen.
Ik heb een 750SSie gehad, en ik kon goed meekomen met de snellere heren, voornamelijk op bochtige stukken was ik sneller. De snelweg is een ander verhaal, dan zijn de superbikes sneller.
Groet
Sebas
 
inderdaad moet je niet verkijken op de papieren prestaties.

ik vind dat zelfs een 750 sport met krap 70 peekaa op straat stiekem best vlot meters maakt.

paar jaar terug met een ouwe rot (voormalig RD350 cup racer) op een Varadero wezen slingeren door Sauerland en dat ging allemaal heel netjes en zeker niet lomp, maar ik kreeg naderhand wel de vraag wat ik allemaal gedaan had om dat zevenenhalfje te kietelen, want hij moest best aanzetten met zijn dikke 1000 om me bij te benen.

voor bochtig rijplezier is het meer dan zat. Een extra eindschot (zoals bij mijn ST4) is ook wel verslavend, maar dat heeft een 900 twee klepper ook nog niet (wel een nog bruter koppel).
Dus eigenlijk zou je iets moeten gaan zoeken met een 1100 twee klepper, maar dan zit je wel gelijk in een heel andere prijscategorie... en niet het design van de oude sport of SS.
of er gelijk een heel project van maken en een oude 900 SS kopen en daar een 1100 blok uit een monster of een hyper in gaan lepelen *)
(best een leuk idee eigenlijk...)
 
Ik kreeg zojuist deze advertentie van Marktplaats binnen. Ziet er goed uit en ook erg leuke en nuttige modificaties. Bieden vanaf € 1,95 en gevraagd wordt € 2000,- dus dat moet vast goed gaan voor NOSFearatura.

https://link.marktplaats.nl/m1157096064


Heb een bod gedaan na wat mailcontact..maar was erna erg stil helaas.
Bod was niet eens verkeerd gezien de riemen die over hun interval zitten.
Dus mn bod verhoogd...en ben benieuwd. Zal geheid iemand boven de vraagprijs gaan.
 
wel keurig bereicht gehad van de eigenaar maar vond het te laag. Dus verhoogd..maar kreeg helaas een mailtje dat er iemand is die weer hoger gaat. Dus we gaan dan boven de vraagprijs al komen. Beetje opdrijven en uitspelen. Jammer.. Heb gezegd dat ik bij mnm bod blijf. En maar kijken of het netjes afgehandeld wordt
 
Terug
Bovenaan Onderaan