graag (technische) uitleg over sportuitlaten

red_fox

Rookie
6 jun 2009
6
0
Aards Paradijs, code 3
Geacht publiek,

Ik weet niets over sportmotoruitlaten, buiten wat merknamen zoals remus, arrow, devil..

Nu ja, kan iemand me uitleggen welke merken schitterend zijn prijs/kwaliteit?

Alsook hoe het zit met homologatie attesten?

Het zit namelijk zo dat ik van plan ben een deftige cbr of gsxr op de occassiemarkt te zoeken en aan te schaffen. Regelmatig lees ik in de zoekertjes hoe de verkopers de uitlaat van hun te verkopen motor aanprijzen. Het moet zo dienen als een 'verkoopsargument'.

Hoelang gaat zo'n ding mee, als je weet dat ik louter als hobby rij met de moto op de baan en dus geen circuit zie.

Valt het onderhoud mee? Als dat enigszins nodig is.

En vooral, hoe is het gesteld met legaliteit van zulke uitlaten? Geen zin om een prachtig baanmachien aan te schaffen en even later met de wet in problemen te komen. Ik hou de politie graag te vriend en wens geen boetes.
Ik ben van België, maar rij ook in NL rond. Verschilt de wetgeving daarover?

Het lijkt me nogal knullig per keer ik de grens oversteek, eerst een andere weliswaar legale uitlaat erop te vijzen :) Maar bon, je weet maar nooit hoe erg een wetgeving kan verschillen dus daarom dat ik het hier even vraag.

Kort gezegd:
1) welke merken zijn schitterend? Prijs/kwaliteit prima in verhouding?
2) heb je zo'n homologatieattest nodig en hoe kom je aan zo'n attest?
3) wettelijke normen voor sportuitlaat op de baan? Wat zijn de details?
4) verschil in wetgeving tussen NL / België?
5) onderhoud?


PS als je een praktijkvoorbeelden wilt om kort te zeggen 'mag op de baan of is verboden voor op de baan'; graag effie aanvullen bij het volgende lijstje, bestaande uit de 'korte woordenschat' uit de zoekertjes:

een arrow carbon demper
ixil uitlaat-carbon onderdelen
carbon uitlaat bos

Hartelijk dank en wie weet tot 'hoors' op de baan :)

Want ja, nog voor ik afsluit *D hoe zie ik dat er zo'n db-killer al is uitgehaald uit zulke uitlaten? Het lijkt me zoiets waar je makkelijk mee kan knoeien zonder dat je het meteen ziet.
 
Top merken:
-Termignoni
-Akrapovic
-Yoshimura
-Arrow
-Leovince
-Two Brothers
-MIVV

Mindere merken:
-Remus
-Cobra
-Devil
-GPR
-Ixil
-Bos
-Laser
-Blueflame

En zelfs onder verschillende merken zit op zich nog verschil in kwaliteit :9 (bv. Yoshimura Japan/USA)

Heb ooit begrepen dat het in Duitsland stikte van de dB-Nazis, maar dat het sindskort allemaal wel meevalt :?

Zijn vast mensen die je meer kunnen vertellen :z


DB killer zit in het uiteinde van de demper, meestal met een boutje vast. Zie je vaak zo of die er nog inzit.

Bij deze zie je bijvoorbeeld gewoon een gat, het is 'open', vandaar ook de term open uitlaat.

310098260.jpg


Hier zie je duidelijk een pijpje in de pijp zitten, dat is de dBkiller ;)

S-A10E4T-HC.jpg

Onder het tuitje zie je overigens ook duidelijk het boutje waar de dBkiller mee vast zit ;)
 
Laatst bewerkt:
Top merken:
-Termignoni
-Akrapovic
-Yoshimura
-Arrow
-Leovince
-Two Brothers
-MIVV

Mindere merken:
-Remus
-Cobra
-Devil
-GPR
-Ixil
-Bos
-Laser
-Blueflame

En zelfs onder verschillende merken zit op zich nog verschil in kwaliteit :9 (bv. Yoshimura Japan/USA)

Heb ooit begrepen dat het in Duitsland stikte van de dB-Nazis, maar dat het sindskort allemaal wel meevalt :?

Zijn vast mensen die je meer kunnen vertellen :z


DB killer zit in het uiteinde van de demper, meestal met een boutje vast. Zie je vaak zo of die er nog inzit.

Bij deze zie je bijvoorbeeld gewoon een gat, het is 'open', vandaar ook de term open uitlaat.

[afbeelding]

Hier zie je duidelijk een pijpje in de pijp zitten, dat is de dBkiller ;)

[afbeelding]
Onder het tuitje zie je overigens ook duidelijk het boutje waar de dBkiller mee vast zit ;)


Noem je nou maar wat op of heb je er onderzoekingen naar gedaan ? En waar zit het verschil dan in tussen een Yoshi usa en japan ben ik reuze nieuwsgierig naar.
 
Noem je nou maar wat op of heb je er onderzoekingen naar gedaan ? En waar zit het verschil dan in tussen een Yoshi usa en japan ben ik reuze nieuwsgierig naar.
Ik noem maar wat :Y

En ik wil maar zeggen, dat onder topmerken er ook verschil zit tussen budget uitlaten van dat merk en de top uitlaten. Zo is het schijnbaar zo dat Yoshimura Japan de top is van Yushimura wat kwaliteit in materiaal en afwerking terwijl Yoshimura USA een stuk lager zit.

En onderzoekingen... onderzoek heb ik niet gedaan; ik blaat gewoon even mee hoe het ongeveer zit :9

Fijne zondag :W
 
in nederland en andere landen ben je een demper met E keurmerk nodig.
vaak zijn deze uitlaten met db killer goed gekeurd.
termen als :race: en :not for road use: geven vaak al aan dat deze niet goed gekeurd zijn.

er is zat verschil in kwaliteit, matriaal en de prijs.

graag kak op fiets (akrapovic) is een gewilde en zeer bekende uitlaten merk.
 
Laatst bewerkt:
Noem je nou maar wat op of heb je er onderzoekingen naar gedaan ? En waar zit het verschil dan in tussen een Yoshi usa en japan ben ik reuze nieuwsgierig naar.~[/quote]


Amerikaanse Yoshimura zijn de goedkope kopieen van de originele Japanse. Het prijsverschil is aanmerkelijk, het kwaliteitsverschil ook. Deze worden nu in Europa verkocht, en daarom heeft Yoshimura rechtszaak aangespannen om Yoshimura usa de naam te laten veranderen. Alleen heeft dat niets opgeleverd, want Yoshi usa heeft toen nog voor dat ze in productie gingen de naam laten registreren. :/
 
Top merken:
-Termignoni
-Akrapovic
-Yoshimura
-Arrow
-Leovince
-Two Brothers
-BOS ---------
Mindere merken:
-MIVV --------
-Cobra
-Devil
-GPR
-Ixil
-Laser
-Blueflame
-REMUS
En zelfs onder verschillende merken zit op zich nog verschil in kwaliteit :9 (bv. Yoshimura Japan/USA)

Heb ooit begrepen dat het in Duitsland stikte van de dB-Nazis, maar dat het sindskort allemaal wel meevalt :?

Zijn vast mensen die je meer kunnen vertellen :z


DB killer zit in het uiteinde van de demper, meestal met een boutje vast. Zie je vaak zo of die er nog inzit.

Bij deze zie je bijvoorbeeld gewoon een gat, het is 'open', vandaar ook de term open uitlaat.

[afbeelding]

Hier zie je duidelijk een pijpje in de pijp zitten, dat is de dBkiller ;)

[afbeelding]
Onder het tuitje zie je overigens ook duidelijk het boutje waar de dBkiller mee vast zit ;)
Zo klopt het lijstje iets beter BOS is wel degelijk kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Geacht publiek,
Ik weet niets over sportmotoruitlaten, buiten wat merknamen zoals remus, arrow, devil..

Da's verveelie..... :+

Maar ff de voordelen op een rijtje: ze zijn vrijwel altijd mooier afgewerkt dan de OEM pijp en lichter, soms zelfs kilo's.
De reden is dat OEM pijpen meestal van zwaardere materialen worden gemaakt en dat het "resonantiedempers" zijn (allemaal metalen schotjes er in om het geluid te dempen) waar aftermarket pijpen altijd "absorptiedempers" zijn, een open pijp waar dempende wol in zit die het geluid ahw. "opslorpt".

Veel mensen denken dat ze ook vermogen met een sportpijp winnen, maar dat is zelden het geval, in veel gevallen verlies je er zelfs wat vermogen mee. De fabrikanten weten tegenwoordig wel hoe ze hun pijpen moeten afstellen.

De E-keur uitlaten (moet op de uitlaat gestanst staan) zijn wettelijk toegestaan, met alle andere pijpen kun je een probleem krijgen. Ook een "not for road use" uitlaat is met een dB killer nog steeds verboden.
Zit er een dB killer op een E-keur uitlaat dan is die meestal vastgelast of gepopnageld.
Vaak is de killer er met wat beleid wel netjes uit te krijgen. Maar zonder killer rijd je met een verboden uitlaat.....

Goede merken: Akrapovic, Arrow, Termignoni, Bos, Laser, Yoshimura Japan
 
Awel mannen dikke merci voor de uitgebreide respons en uitleg, ben al iets wijzer nu :)

Ik zal dan maar best op m'n db letten als ik door een woonwijk toer en euh er is me ook buiten het forum verteld dat Duitsland nog steeds best te mijden is als je uitlaat niet in orde is. Die flikken ginds fixeren zich er nogal op, db-nazi's lol ;)
 
Dat mag wel zolang je:
A) Niet te hard rijdt.
B) Niet meer dB produceert dan wat er bij goedkeuring van de motor is besloten.

:+

ff snel berekent welke aanpassing je daarvoor moet doen aan je tandwiel verhouding;

Toerental motor per minuut 15000
Verhouding primaire overbrenging 2,0731
Verhouding 1ste versnelling 2,5830
Verhouding 2de versnelling 2,0000
Verhouding 3de versnelling 1,6670
Verhouding 4de versnelling 1,4440
Verhouding 5de versnelling 1,2860
Verhouding 6de versnelling 1,1500
Aantal tanden voortandwiel 9
Aantal tanden achtertandwiel 53
Omtrek achterband in kilometers 0,0018

Snelheid in 1ste versnelling 51,4
Sneheid in 2de versnelling 66,3
Snelheid in 3de versnelling 79,6
Snelheid in 4de versnelling 91,9
Snelheid in 5de versnelling 103,2
Snelheid in 6de versnelling 115,4

dan zou je dus een 9 tands voor moeten instaleren en 53 achter, om in de eerste versnelling 15000 toeren te halen en toch niet te snel te rijden. :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Tja ik denk dat er nu iemand op heel veel zere teentjes heeft getrapt. Maar gelukkig wordt de gemiddelde royal beunhaas niet door kennis gehinderd :+
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk een hele boel mooie info voor de TS.
Toch zou ik me er vooralsnog niet al te veel druk om maken wat die uillaat betreft op uw aanstaande motor. Zoek een motor die u bevalt, en waarvan de uitlaat u bevalt wat geluid en gezicht betreft. In Belgie en Nederland is prima rond te rijden met een wel of niet legale aftermarket uitlaat. Hier wordt werkelijk nooit op gecontroleerd, behalve met bijvoorbeeld een TT Assen. (maar dat zijn naar mijn idee wel de bekende 'risico' dagen)

Daarbij zal een aftermarket uitlaat echt niet zoveel invloed hebben op de verkoopprijs van een (wat oudere) 2e hands motor.

Mocht de TS van plan zijn zich veel in de Eifel te begeven, dan is het wellicht nuttig om wel wat gerichter te zoeken naar een motor met E-keur uitlaten. (goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg). Je kunt natuurlijk ook gewoon navragen of de originele uitlaat bij de motor geleverd wordt. Omwisselen is vaak een kwestie van 1 of 2 minuten werk.

Succes met het uitzoeken van uw nieuwe motor, en veel plezier! :]
 
Ik heb onder 2 fietsen een Laser gehad. Prima geluid alleen ik vond de afwerking en de styling wat achterhaald. Om een voorbeeldje te geven:

Het carbon torteerde door de trillingen en ze gebruiken van die goedkope popnageltjes...

Het geluid is inderdaad heerlijk. Heb zelf een hotcam, maar moet zeggen dat ik nog niet last heb gehad van torsie of slechte popnagels.

En @ ts, mocht je eens een andere uitlaat zoeken en je bent ook van plan om de Eifel en dergelijke in te rijden dan is Superpole zeker een aanrader. Die verkopen ook dempers met E keur. Eventueel met losse db killer zodat je een wat voller geluid hebt in NL en Belgie, maar ook legaal rond kan rijden in overige landen.
 
Wat maakt in jullie ogen een uitlaat "slecht" of minder??

Slecht als je er niet de resultaten mee kunt halen zoals het aangeprijst werd/vermeld stond of als de uitlaat niet de verwachte levensduur heeft.

Minder spreekt dan voor zich.

Alles staat in prijs / kwaliteit verhouding. hoe kwaliteit is gespecificeerd doet er daarbij niet toe.

Ik heb vorig jaar een 2e h. Laser demper gekocht voor 150 euro en ging mij om meer lawaai. dat is gelukt dus prima uitlaat.

Dit jaar een nieuw leo vince systeem besteld en hoop toch echt dat er een beter midden gebied door krijg en lawaai is niet eerste prioriteit meer. maar als dat midden gebied niet komt zoals voorgeschoteld op de website dan is het een slecht systeem maar dat betekent niet dat andere kwaliteits kenmerken dan ook slecht zijn.
 
Slecht als je er niet de resultaten mee kunt halen zoals het aangeprijst werd/vermeld stond of als de uitlaat niet de verwachte levensduur heeft.

Minder spreekt dan voor zich.

Alles staat in prijs / kwaliteit verhouding. hoe kwaliteit is gespecificeerd doet er daarbij niet toe.

Ik heb vorig jaar een 2e h. Laser demper gekocht voor 150 euro en ging mij om meer lawaai. dat is gelukt dus prima uitlaat.

Dit jaar een nieuw leo vince systeem besteld en hoop toch echt dat er een beter midden gebied door krijg en lawaai is niet eerste prioriteit meer. maar als dat midden gebied niet komt zoals voorgeschoteld op de website dan is het een slecht systeem maar dat betekent niet dat andere kwaliteits kenmerken dan ook slecht zijn.


Wat bedoel jij met 'midden gebied' dan ?
Een uitlaat systeem (ipv slip-on) kan hier wel iets bij helpen, naar ik weet.
Maar zulk soort dingen wordt toch bepaald door de afstelling, en niet door het merk of type uitlaat systeem ?
 
Paar jaar geleden heeft een motorblad eens onderzoek gedaan naar het nuttig effekt van vervangingsbleerpijpen, :$ eh..dempers.
Ben de fijne details kwijt, maar het kwam er op neer, dat op een enkele uitzondering na, de pijpen veel geld kostten, geen vermogenswinst gaven (soms zelfs wat verlies) en lekker duur waren.

Blad was of Promotor of Moto73.

Het goedkoopste is dus je standaard demper openmaken. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan