Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja maar de victory Empulse kan dacht ik niet in Europa geïmporteerd worden omdat het een 2016 productie fiets zonder ABS is.

maar ze zijn ze idd aan het dumpen daar in de states
 
Afgelopen week maar tweemaal de Zero meegenomen. Woensdag in alle vroegte weerbericht gelezen, buiten op straat gelopen en alles leek goed.
Ik was een paar kilometer van huis toen er kleine sneeuwvlokken naar beneden kwamen. Normaal boeit dat niet zo maar in de platgereden sporen met bevroren ondergrond was het echt wel glad... Uiteindelijk stond ik midden in de polder naast de gladde provinciale weg stil om alle auto's er langs te laten. Gelukkig was het een eindje verder droog.

Het was die dag dat ineens de richtingaanwijzer het niet meer deed, of althans de rechter indicator op het dashboard. Ik dacht dat het Led's waren maar er is er toch echt eentje die niet meedoet. Heeft geen haast, ik kan de voorste raw zien vanaf het zadel.

Even later gaf ik richting aan naar links en hij knipperde in noodtempo. Lampje stuk, die moest ik wel direct vervangen. Dat viel nog niet mee...

Het lampje is een 10W bajonet met gekleurd glas en asymetrische pootjes; ik ben bij een Motoport geweest, een Brezan en uiteindelijk bij de Motoport waar deze motor vandaan komt. Niemand heeft zulke lampjes, ze schijnen op Italiaanse motoren te zitten. Uiteindelijk bij de laatste zaak een stel gewone lampjes meegekregen waar ik een pootje af moet vijlen om ze te laten passen.
 
Laatst bewerkt:
PY10W is het type wat je nodig hebt. Mooi moment om er gelijk leds in te zetten, Weiser heeft mooi spul daarvoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het knipperrelais (Laten, toen ze toch de chargetank er in bouwden) vervangen voor een LED type en bij een webshoppie LED versies van de PY10W gekocht. Die Weiser dingen zijn echt veel te duur voor wat je krijgt, $140 vind ik vrij ruig.
 
Nee naar de Oostkust, maar nationaal versturen is niet zo heel duur dus laat hem dan over komen.
 
Goed dat je daar rekening mee houdt.

Aan de andere kant, de batterijtemperatuur is af te lezen op het dashboard, die ligt altijd hoger dan de omgevingstemperatuur.
Als je rijdt wordt de batterij ook warm, als je hem bij thuiskomst aan het laden zet is de batterij nog warm, en hij koelt ook minder snel af omdat laden ook wat warmte geeft.
In Noorwegen is het vaak een stuk kouder dan hier, toch stikt het daar van de elektrische auto's. Ik hoorde hoe ze daar dat laadprobleem aanpakken, heel simpel; na een rit is de batterij warm en als je dan gaat laden blijft ie warm genoeg, je kunt dus gewoon laden.Ah, Tesla...

Ik vind het prachtig wat Tesla doet, ze zetten de complete autoindustrie voor schut. Iedereen zei dat het niet kan en ineens staat er een Model S en die doet het gewoon.
Jouw Model S 70 heeft een batterijcapaciteit van 70 kWh, dat is de hoeveelheid energie die je maximaal kunt meenemen.
Puur gerekend naar de energie komt dat overeen met ongeveer 7,7 liter benzine.
Die 70 kWh is dus eigenlijk jouw tankinhoud.

Als jij de Model S in 385 km helemaal leeg rijdt betekent het dat je omgerekend naar conventionele auto's in benzine gerekend 1 op 50 hebt gereden. (385/7,7=50)

330 pk dat komt overeen met 242 Kw.

Hoe ver je komt hangt net als bij een benzineauto af van het verbruik, dat is bij een elektrisch voertuig vele malen gunstiger dan bij benzine.
Verbruik is dus in kWh per Km of hoeveel Km ver kom je op een kWh en dat kun je voor jezelf uitrekenen.
Ik lees dat de S 70 zo rond de 5 km ver komt op een kWh, mijn Zero motorfiets is véél lichter maar komt toch ook maar zo'n 10 km ver op een kWh.
Een beetje afhankelijk van de rijstijl maar dat heb jij ook.
Groot verschil is de massa van beide en de stroomlijn. De Tesla is groot, zwaar en super gestroomlijnd; de Zero is klein, licht en heeft met mij als berijder een rampzalig slechte stroomlijn.

5 km/kWh zit je inderdaad wel in de juiste richting, zomers (tussen de 20 en 25 graden) zelfs iets meer met +/- 185 wH/km. effectief rijdt je met de S70 in ideale omstandigheden, bij normaal gebruik een 320 km op een accu. ga je op de autobaan terug naar 100 km/h dan kun je "veel" verder komen.

Ik ben echt super tevreden met die auto en heb ook gekeken naar de electromotoren, maar daar hik ik toch nog tegen het probleem van laden op. En dan vooral aan het gebrek aan oplaadmogelijkheden in de eifel bijvoorbeeld. Dagtripjes gaan al gauw over de 400 km heen en vakanties zijn helemaal een drama dan. Daarom dus maar een GSXS-1000 ;)
 
Ik heb daarom ook getwijfeld. Buitenlandse ritten zijn praktisch niet mogelijk met een Zero. Of je moet hem op een aanhanger meenemen.
Toch heb ik er een besteld, omdat ik vrijwel alles zakelijk rijd en dan is een Zero wel goedkoop. Er zullen wel een paar ritten zijn waarbij ik even moet puzzelen. Ik heb de Zero van een collega ondernemer al in verschillende tuinen zien staan op even te kunnen bijladen.
 
Gewoon de chargetank of supercharger in (laten) bouwen, pomp je hem zo weer vol. Met de supercharger van 20-80% in iets van 20 minuten...
 
Het lijkt erop dat ik nu toch een echt probleem heb met de motor, de lader doet het niet.


Zaterdag was het eindelijk dooi en heb ik de motor met de tuinslang en flink veel water afgesproeid, daarna nog een sopje met de spons. Omdat ik inmiddels een beetje beducht ben voor storingen door vocht heb ik direct daarna een ritje gemaakt om hem droog te rijden en gelukkig werkte alles zoals het hoort.

Zondagavond ging de stekker er weer in maar bij controle laadde hij niet. Oeps...
Alles gecontroleerd, tijdschakelaar, snoer, spanning op het stopcontact; alles was goed maar hij deed het niet... Manual erbij, gelukkig is veel informatie niet moeilijk te vinden.

De verdachte was de zekering van de lader, die zit onder het zadel bij het hoogspannings gedeelte. Die zekering was goed maar nadat ik hem weer gemonteerd had was de klacht weg... Althans dat leek zo, maar hij was ook terug....Hij laadde even en stopte er weer mee.

De indicatie van de lader is de groene LED op het dashboard, als die knippert laadt ie, brandt ie steady dan is ie klaar. Bij mijn knippert ie precies 8 keer en stopt dan. Ik hoor het relais inkomen, er is ook indicatie op het dashboard, die blijft maar hij laadt niet.

Ik heb gezocht op het EMC forum, wel genoeg laadproblemen gevonden maar nog niet dit. Ik lees wel dat laders het vaker begeven maar dat weet ik aan de lagere spanning en dus hogere stroom en warmteontwikkeling bij de Amerikaanse eigenaren.

Mijn eerste gedachte is vocht, de motor was erg smerig en ik heb veel water gebruikt wat dus overal in kan lopen.

De motor staat warm en droog in de garage, deels uitgekleed, SoC 54%. Ik gebruik de andere motor, en die doet het prima dus ik heb geen haast.
Het plan is eerst te zoeken wat het kan zijn, bedrading en stekkers nakijken en behandelen, lader er wellicht af, hopen dat ik het vind.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de App gekoppeld, probeerde de log te downloaden maar hij stokte bij 75%. De koplamp werd gloeiend heet, dus heb ik de stekker er maar uit gehaald.

Wel heb ik de foutcode in het dashboard kunnen aflezen, 0047; MBB charger connect disabled.
 
Laatst bewerkt:
Als je de lichtschakelaar een beetje tactisch neerzet tussen dim en grootlicht kun je de koplamp uitschakelen.
 
Ik had laatst een volledig ontladen accu, na enkele maanden stilstand, maar wel ingeplugd. De motor staat in een verwarmde garage en gaf na verloop van tijd 88% aan. Enige tijd later 70% en kort daarna 0%.
Nadat ik de Zero ontplugd en weer ingeplugd had, ging die weer laden, maar slechts tot de maximale capaciteit van 11,5 kWh, waar voorheen de accu laadde tot 14,1 kWh.
Ik heb contact gezocht met Zero NL en die reageerden snel. Ik heb de log files opgestuurd en waarschijnlijk is de Powertank overleden. De reden dat de accu's zijn ontladen komt door een fout in de firmware. Alles wordt onder garantie opgelost, dus dat is het probleem niet.

Wat ik hiermee wil zeggen: let op als je Zero langere tijd stilstaat, ondanks dat die aan de stekker hangt. En laat je firmware updaten voor een goede werking.
 
Ik las het... Vroeg me al af hoe een batterij zomaar zoveel energie kan lozen, dan moet er iets heel erg heet worden.

Je weet ongetwijfeld dat een erg diep ontladen batterij met spoed geladen moet worden...
 
Goedenavond,

Ik kijk al een poosje mee hier, en ik vroeg me af waarom er vrij weinig KTM Freeride-E voorbij komt. Toevallig las ik onlangs een motortijdschrift die beweerde dat deze vanaf ongeveer 6000 euro verkrijgbaar is. Dat kan toch niet kloppen?
 
Ik las het... Vroeg me al af hoe een batterij zomaar zoveel energie kan lozen, dan moet er iets heel erg heet worden.

Je weet ongetwijfeld dat een erg diep ontladen batterij met spoed geladen moet worden...

Als je tenminst tijdig wordt gewaarschuwd voor een lege batterij, wat dus niet het geval was ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan