Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo erg is het nu ook weer niet; maar ik ben wel blij dat ik de oude motor gehouden heb....

Sinds mijn eerste rit op een elektrische motorfiets in 2008 ben ik ervan overtuigd dat dit de toekomst is, straks rijden we allemaal elektrisch en dan kijken we hoofdschuddend terug op het tijdperk van de superieur geachte zuigermotoren.

Maar dit is geen reclamespotje, alleen positief nieuws heeft niemand wat aan. Het idee is perfect, de uitvoering echter kan bij deze motor hier en daar beter....
Zodoende bericht ik ook over deze foutmelding en wat er uit voorkomt. Het heeft toch gevolgen, de motor rijdt prima maar als je hem niet kunt opladen kun je hem ook niet meer serieus gebruiken.

Hier een voorbeeld van wat ik tegenkwam....

Ik was dus een beetje aan het zoeken, voor zover ik dat kan. Als het echt electronisch is vind ik het niet en kan ik het ook niet zelf verhelpen, dat is me duidelijk.

Veel elektrische storingen echter worden veroorzaakt door mechanische componenten; schakelaars, stekkers, zekeringhouders, massa verbindingen etc.
De lader zit in een zware platte metalen behuizing, dat ding is helemaal dichtgeseald en daar kan ik dus niets mee. Blijft over de verbinding met de buitenwereld. Ik vond dus inderdaad een massa aansluiting van de lader en die deed mij de wenkbrauwen fronsen...

Het is een geel/groen kabeltje met een piepklein kabelschoentje, wel netjes gestempeld en voorzien van een label. Dat kabelschoentje zit aan de achterbrug (!), onder een boutje van de plastic hugger, in een rivnut waar ie bijna doorheen valt. Die rivnut is al roestig en dat moet dan de komende tien jaar in weer en wind solide contact maken?
Bovendien zit ie aan de achterbrug, daar zit verder niets elektrisch aan; de lader hangt onder de batterij in het frame, de massa verbinding maakt dus contact via twee achtervorklagers, een schokdemper en een remleiding (!).

Ik heb hem teruggezet omdat de dealer nog moet storingzoeken maar straks ga ik dat wel veranderen. Er komt een fatsoenlijk massapunt aan het frame en ik ga de motor verder onderzoeken of er nog meer van dit soort storingsgevoelige rariteiten in zitten. Inmiddels heb ik er nog één gevonden...

Ik had het kuipwerk er opnieuw af, nu ook de twee voorste flappen naast het balhoofd. De beide boutjes waar dat stuk plastic mee vast zat kwamen er helemaal verroest uit, na 2,5 jaar...
Ik heb voor het kuipwerk, de laderbevestiging en de kofferdragers nieuwe RVS bouten en boutjes besteld, ze zijn ook binnen en zodra ik de motor weer opbouw gaat dat met deze nieuwe bouten en flink veel vet.

Het komt wel goed, hij moet gewoon aandacht hebben. Gelukkig kan ik zelf het e.e.a. regelen.
Heb je het toevallig ook geprobeerd met een ongeaard stopcontact?
 
...Hybride had al het probleem met de hoogspanningswaarschuwing die waarschijnlijk ook door de geleiding van pekelwater. Nu weer het laadprobleem als gevolg van wassen.
Ik heb mijn motor dagelijks nodig, dan heb ik geen zin in dagen vrij nemen en storing zoeken.

Het gaat nu om één klacht.

Ik had hem gewassen, ritje gemaakt, alles goed.
De volgende dag wilde ik laden en toen deed ie dat niet, de laadindicatie knipperde precies 8 maal.
De Error aanduiding op het dashboard gaf de melding 0047; MBB charger connect disabled. Daarvoor heb ik hem nu weggebracht en tijdens de rit naar de dealer verdween de melding. Ik weet dus niet eens zeker of het met vocht te maken heeft al lijkt het er wel op.

De eerdere melding ging over een Isolation Fault, maar dat was alleen een melding, de motor deed gewoon alles.

Verder ben ik het met je eens, dit soort dingen kun je eigenlijk niet hebben bij een woon-werk motor. Die moet gewoon betrouwbaar zijn en als er eens wat is moet je dat liefst zelf kunnen oplossen.
Ik wil niet zeuren, dit wordt gewoon opgelost en de motor wordt straks alleen maar beter. Voor nu heb ik nog een andere motor en die doet het goed. Ik moest zaterdag wel tanken... oeps. Dat was lang geleden.

Het mooie aan de Zero t.o.v. De BMW C Evolution vind ik de eenvoud. De BMW is erg gecompliceerd, er zit zoveel aan en dat kan allemaal stuk. Verder is de BMW erg zwaar en was de actieradius van de eerste serie nog niet je-van-het.
De Zero is juist heel simpel, dat betekent ook dat ie koelribben heeft aan de omvormer en de motor, en die zijn juist zo kwetsbaar met dat zout.



...Heb je het toevallig ook geprobeerd met een ongeaard stopcontact?...
Nee, zou dat kunnen uitmaken ?
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat er iets ter wereld pekelbestendig is :P
Zal aan het einde van de winter foto's maken van de mijne, hele "winter" doorgereden en tot nu slechts eenmaal gewassen of afgespoeld.

Ik poets mijn motor nooit, niet wassen en niet afspoelen.
Het dichtste bij wassen in de buurt komt hij als het regent.
Ik heb nooit problemen met pekel, dus ik durf te zeggen dat een conventionele motor er wel tegen kan. Behalve dat het uiterlijk wat veranderd, maar daar heb ik geen 'last' van.
Ik zit ook al een tijdje met een schuin oog naar een elektrische motor te kijken, maar als ik er qua betrouwbaarheid op achteruit ga dan blijf ik nog even benzine rijden
 
Het is goed om te horen wat potentiële storingen zijn. Ik krijg die van mij (hopelijk) over een paar weken. Ik zal direct met vet aan de gang gaan om bouten, moeren en contactpunten in het vet te zetten.

Zero is nog een jong merk en in Californië hebben ze geen last van pekel. Vroeger roesten onze auto's in 6 jaar compleet weg, tenzij je een oud dametje was en hij altijd in de garage stond. :+

Mijn Guzzi van 6 jaar oud heeft ook zichtbare sporen van de 6 winters en bij langdurige regen ging af en toe mijn groot licht spontaan aan. Maar hij rijdt nog steeds en heeft mij meer dan 130.000 km vervoert. :]

Ik neem aan dat ze bij Zero ook bijleren en dat de 2017 versie weer op details beter is.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat het vreemde van de EV beweging. Ik zou verwachten dat concerns als Siemens, Ducati, Samsung of de Chinezen deze markt zouden domineren. Hitachi is de eerste logische wat mij betreft. Ik denk dat de Amerikaanse tech hippies het dan niet meer gaan redden.
Denk dat Samsung even moet wachten, na het Note-debacle :+
 
Ik vind dat het vreemde van de EV beweging. Ik zou verwachten dat concerns als Siemens, Ducati, Samsung of de Chinezen deze markt zouden domineren. Hitachi is de eerste logische wat mij betreft. Ik denk dat de Amerikaanse tech hippies het dan niet meer gaan redden.
Ik vind dat helemaal niet vreemd. Je hebt mensen nodig die anders denken en lef hebben. Er moet ontwikkeld worden, er moeten nieuwe productielijnen neergezet worden, er moeten nieuwe klanten gevonden worden etc. Allemaal dingen met veel risico en een onduidelijke opbrengst. Grote bedrijven, zeker beursgenoteerd, die zijn niet happig op trajecten waar je geen duidelijke businesscase voor neer kunt zetten. De EV markt is nog bijzonder klein en de marges maken het nog niet interessant. Dus zijn de aandeelhouders de afgelopen 10 jaar niet enthousiast geweest over dit soort projecten. Als de aandeelhouders niet enthousiast zijn, dan doe je het niet, want dan trek je je eigen beurswaarde naar beneden. Bij de meeste EV bedrijven is het eerste geld uit de duurzaamheidshoek gekomen van mensen die het risico willen nemen, omdat ze een verandering in de markt zagen/verwachtten op lange termijn. Dat begint zich nu uit te betalen, dus zie je nu ook dat traditionelere fabrikanten een graantje mee willen gaan pakken. Soms gaat dat goed, soms gaat dat fout. Zo had Nokia niets met pure touch screen telefoons en geloofden ze in een model met hun eigen firmware. Dat ging lang goed, maar de iPhone en daarna de stapels Android toestellen werden steeds succesvoller en toen ze de sprong wilden wagen, waren ze al te laat. (Daarna op het verkeerde paard wedden hielp ook niet. ;) )

Ik denk dat we nog heel veel opschudding op de EV markt gaan krijgen de komende jaren.
 
Ik vind dat het vreemde van de EV beweging. Ik zou verwachten dat concerns als Siemens, Ducati, Samsung of de Chinezen deze markt zouden domineren. Hitachi is de eerste logische wat mij betreft. Ik denk dat de Amerikaanse tech hippies het dan niet meer gaan redden.

ik heb hier een Siemens motor en een controller liggen die speciaal voor de automarkt ontwikkeld zijn. zijn redelijk veel van die motoren in omloop, maar meestal in het zwaardere segment (bussen en vrachtwagens).
in de Mk-indy die ik heb staan zit ook een Siemens motor, maar met een Centric controller.
die Centric controllers heb ik trouwens een stuk of 20.
in de ZTR heb ik een Golden Motor, om 'm maar helemaal Chinees te houden :+
de Chinezen zijn het grootst in de Elektro auto-industrie, bijvoorbeeld BYD doet het goed ;)
 
Ik vind dat helemaal niet vreemd.
Volgens die redenatie zou geen enkel beursgenoteerd bedrijf iets nieuws kunnen beginnen. Dan kunnen we lang wachten op serieuze concurrentie. Maar ik geloof wel dat je een punt hebt. Je hoort Volkswagen een klaagzang afsteken in dezelfde toonaard.
Maar de investering is zo ontzettend klein dat een bedrijf als , noem maar een gigant, Kawasaki dat achter de komma van hun R&D afdeling kwijt kan. Zoals je aan Zero ziet, de componenten zijn er al, je moet ze alleen op een slimme manier aan elkaar verbinden.
Als Siemens hoog rendement elektrisch vliegtuigmotoren kan ontwikkelen. Drijfwerken voor treinen, dan is een motorfiets of een compacte auto toch peanuts? Ik had echt meer van die magneten en koperdraadboeren verwacht.
 
Er is nieuws over mijn Zero...
Het probleem is opgelost, er mankeerde maar één dingetje aan. De lader was stuk.

Op mijn vraag hoe duur dat dan uitpakt was de reactie dat dit onder garantie valt.
Dat is dan héél netjes want de garantie op de motorfiets zelf is er net 2 maanden af....

Natuurlijk ben ik blij dat het is opgelost, helemaal als het onder garantie valt maar ik houd ook mijn hart vast voor later. Als een lader het maar 2,5 jaar volhoudt zal dit niet de laatste keer zijn. Een lader kost net zoveel als een jaar lang tanken...
Meer weet ik nog niet, ik heb de motor nog niet opgehaald vanwege dat witte spul op de weg.
 
Er is nieuws over mijn Zero...
Het probleem is opgelost, er mankeerde maar één dingetje aan. De lader was stuk.

Op mijn vraag hoe duur dat dan uitpakt was de reactie dat dit onder garantie valt.
Dat is dan héél netjes want de garantie op de motorfiets zelf is er net 2 maanden af....

Natuurlijk ben ik blij dat het is opgelost, helemaal als het onder garantie valt maar ik houd ook mijn hart vast voor later. Als een lader het maar 2,5 jaar volhoudt zal dit niet de laatste keer zijn. Een lader kost net zoveel als een jaar lang tanken...
Meer weet ik nog niet, ik heb de motor nog niet opgehaald vanwege dat witte spul op de weg.

Mooie service van Zero! Ik kreeg ook snel reactie van Zero nadat ik het probleem met mijn accu had gemeld.
 
Gelukkig maar Hybride :) Zero is gelukkig inderdaad meer dan coulant op het gebied van falende laders omdat ze weten dat er een minder goede serie tussen zit.
 
Gelukkig maar Hybride :) Zero is gelukkig inderdaad meer dan coulant op het gebied van falende laders omdat ze weten dat er een minder goede serie tussen zit.
Ik begrijp uit het internet dat de lader gewoon te licht is. Ik begrijp er inhoudelijk niet voldoende van, maar het heeft iets te maken met laden op 230 of 110 en daar hebben ze een verkeerd compromis mee gesloten. De lader is dus prima, maar de toepassing niet. Als je er nu een lader in zet die specifiek voor 230 is zal hij niet meer falen.
 
De motor is terug...

Het kostte inderdaad niets, het valt onder garantie danwel coulance. Netjes.

De reden dat de laders stuk gaan is toch vocht; mij werd verteld dat vocht langs de bedrading naar binnen kruipt, de lader hangt laag dus alles loopt naar de lader toe. Het is gewoon geen gelukkige plek.
Deze nieuwe lader is van GreenWattPower, het is de nieuwste revisie "F" zo werd me verzekerd. Schijnbaar is de grootste aanpassing de verbeterde afdichting tegen vocht.

Ik heb meteen maar een nieuwe riem gekocht, gewoon om niet zonder te zitten als ie onverhoopt breekt.

De motor zit weer in elkaar, alles in de blanke tectyl en overvloedig siliconenolie; waar mogelijk heb ik de nieuwe RVS bouten en ringen gebruikt, ingespoten met tectyl en met vet gemonteerd.
 
Ik zag trouwens dat iemand op EMF ook reserve riemen verkocht voor onderweg. Zijn makkelijk mee te nemen en zouden stevig genoeg zijn om naar huis/garage te kunnen rijden.
 
Goed nieuws!!!! Bericht van Motoport Zelhem dat mijn DS volgende week aankomt in Nederland (komt per schip naar Nederland), 7 maart afleveren lijkt te gaan lukken, kan niet wachten ;-)
 
Mooi, je kunt nu echt aftellen...


Mijn Zero staat weer te laden, hij gaf bij het inschakelen nog wat geknipper van de rode driehoek maar hij laadt wel; de dealer had hem natuurlijk ook al getest.

Tot nu toe laad ik alleen thuis, eigenlijk zou ik de lader dus niet eens hoeven meenemen.... Gewoon lekker droog thuis laten in de garage en via de auxiliairy charge port aansluiten als ie geladen moet worden. En dan een snelader aan boord; dat is eigenlijk logischer want onderweg is de gewone lader toch niet snel genoeg.

Dan is er nog de EEE melding op het dashboard.
Als je de Zero opstart gaat het display een zelftest doen; de snelheidsmeter gaat dan langs 000-111-222- etc. en eindigt bij 999. De mijne geeft daarna nog EEE.
Daar begon ie mee met die BMS Isolation Fault maar hij doet dat nu dus nog.
Op het EMC forum komt die vraag precies één keer voor, schijnbaar vanwege een Led koplamp.

Weet iemand wat het betekent en hoe ik deze melding eventueel weer kan resetten ?
 
Laatst bewerkt:
Is dat geen CAN bus error ergens? Je kan je log ff dumpen en door de converter heen trekken, als je de tijd dat je de melding kreeg nog weet is het makkelijker zoeken in de logs. Al is de tijd in de logs volgens mij een Amerikaanse tijdzone, zit er altijd een uur of 8 naast bij mij.
 
De App heb ik weer gekoppeld, ik kan de logs downloaden (motorfiets binnen een minuut, motor en batterij duurt langer) maar ik kan die gegevens niet zelf inzien... Heb ze verstuurd naar Zero, als ze morgen die vraag zien hebben ze meteen de gegevens.

Ik heb deze vraag over die EEE melding voorgelegd aan de dealer en die heeft hem inmiddels doorgestuurd naar Zero zelf. Blijkbaar komt het niet zo vaak voor.
Binnenkort hoor ik het en dan post ik het hier.
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws!!!! Bericht van Motoport Zelhem dat mijn DS volgende week aankomt in Nederland (komt per schip naar Nederland), 7 maart afleveren lijkt te gaan lukken, kan niet wachten ;-)
Beter! Binnenkort maar eens een e-meeting oost houden :P
 
@ Hybride, Mooi dat de lader weer gefixed is, ben benieuwd naar de logfile.

@ Erasmos, goed idee, keer koffie doen?

Ben benieuwd of er nog mensen naar E-Parade gaan op 26 maart.
Lijkt mij wel leuk om mee te doen.

Omdat het wachten wel heel lang duurt even aan het klooien geweest met Photoshop.
Mijn DS laat ik monteren met S voetsteunen (ivm heeeuuuulll lange benen), maakt volgens mij nog meer uit dan ik dacht.
Zie onderstaande.

DS-VS-voetsteun.gif
 
Helaas dan zit in het buitenland om de SC te halen. Maar van die voetsteunen is geen slecht idee, ben met 1,89 ook niet de kortste.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan