ZXR400/600 project

BASH22

MF veteraan
14 aug 2006
1.171
23
Ik rij nu alweer een wat jaartjes met een ZXR400 op diverse circuits rond. Super mooi stuur machientje maar beetje vermogen tekort. Beetje jammer als op het circuit rijdt en je uit een bocht komt en al die andere (600cc) motoren lopen bij je weg. In de bocht kom ik er vaak wel weer bij en soms haal ik ze dan weer in, waarschijnlijk omdat de ZXR lichter is.

Het plan is een sneller met mijn ZXR400 rond te gaan. Dit ga ik doen door een 600cc blok in een ZXr400 rijwielgedeelte te hangen.

Dus ik ben reeds in bezit van een 600cc blok, een ZZR600 met standaard 100pk. Dat is beter dan de 60pk die ik nu heb. Ook zal het koppel van 36Nm naar 64Nm toenemen. Het blok is zo'n 10kg waarder dan het ZXR400. Dus ik ga het gewicht compenseren met lichtere marvic wielen en ik schop allen niet nodige delen van de fiets. Dus hij zal hetzelfde of lichter worden dan een orginele ZXR400

Echter ik wil de motor zo opbouwen dat je niet kunt zien dat het een 600cc machine is. Dat is lachen als je op het circuit rijdt.... Dan kan ik ze wel makkelijker bijhouden.

full


Ik ben al met het frame bezig en heb de achterste ophangpunten er vanmiddag opgelast.

Gr. Bas :]
 
Laatst bewerkt:
Had het al vast wel een keertje gezegd maar leuk project! Ik ga binnenkort ook aan mijn ombouw beginnen. Alleen dan van een FZR400 naar FZR400 met een 600 blok erin. Past volgens mij net allemaal iets makkelijker dan bij jou. Maar wordt vast ook een leuk project.

Succes!!


Als het goed is pas een 600 thundercat blok er zo in, wellicht kleine aanpassingen....

Succes!

Gr. Bas :]
 
Zo alles zit zoals het moet op de 400cc. Echter ik heb niet voldoende doorgewerkt om met de 600cc te starten dit jaar. Nu ga ik me concentreren op de 600cc

Het is straks een kwestie van de voor en achterkant van de 400cc overplaatsen en done. De tank heb ik gelast en originele wielen ga ik nu in de 600cc plaatsten. En kan ik nu de kabelboom maken. (altijd een shit werkje)

full


Tot de volgend update!

Gr. Bas :]
 
Laatst bewerkt:
Vandaag uitlaten bewerkt, ze zaten te ver naar voren. Het blok van de ZZR600 is iets langer. Nu heeft de radiator meer ruimte. Wel een heel werkje om uitlaten spaghetti te maken....


full
 
Laatst bewerkt:
En nog een van de zijkant. Ik heb het met TIG gedaan, echter is het beter om met MIG te doen dat is een stuk sneller.

Nu moet ik de eind conus maken en dan kan de demper erop. Daarna de radiator en vervolgens de elektra.

full


Groet,
Bas
 
Laatst bewerkt:
Waarom is mig beter?

Het is sneller en makkelijker ja maar tig geeft plattere lassen, mijn uitlaat is ook met mig gedaan puur omdat ik nog geen dunwandig tig lassen kan.

Je hebt toch ook met beschermingsgas gewerkt aan de binnenzijde (argon)?

Volgende uitlaat die ik maak is zeker en vast met de tig.
 
Laatst bewerkt:
mooi werk !

heb er ook zo eentje thuis : een ZXR400H met ZZR-blokje erin.

zxr600.jpg


hele brommer heeft me amper +/-1400 euro gekost en amuseer me er kostelijk mee. het "ding" ziet er misschien niet uit, maar het dient dan ook alleen maar om te "trashen" op circuit :Y

en aan diegene die denken dat dat niet stuurt : vergeet het maar ...
doordat het extra gewicht van het blok vooral vooraan zit, en de upgrade naar ZX6 '04 vering, stuurt ie gewoon superstrak en heb ik 120% vertrouwen in de voorkant, en kan ik al mijn aandacht aan de achterkant besteden :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom is mig beter?

Het is sneller en makkelijker ja maar tig geeft plattere lassen, mijn uitlaat is ook met mig gedaan puur omdat ik nog geen dunwandig tig lassen kan.

Je hebt toch ook met beschermingsgas gewerkt aan de binnenzijde (argon)?

Volgende uitlaat die ik maak is zeker en vast met de tig.

Dat is ook wat ik bedoel ;-) Tig duurt te lang en je hebt er twee handen bij nodig.....

Ziet er weer goed! Die van mij is alweer af. Maar moest ook stuk minder gebeuren dan bij jou :Y .

Succes nog even.

Heb je een foto? Die van mij past echt voor geen meter... alles moet ik zelf aanpassen.

mooi werk !

heb er ook zo eentje thuis : een ZXR400H met ZZR-blokje erin.

[afbeelding]

hele brommer heeft me amper +/-1400 euro gekost en amuseer me er kostelijk mee. het "ding" ziet er misschien niet uit, maar het dient dan ook alleen maar om te "trashen" op circuit :Y

en aan diegene die denken dat dat niet stuurt : vergeet het maar ...
doordat het extra gewicht van het blok vooral vooraan zit, en de upgrade naar ZX6 '04 vering, stuurt ie gewoon superstrak en heb ik 120% vertrouwen in de voorkant, en kan ik al mijn aandacht aan de achterkant besteden :)

Precies wat ik in gedachte heb, klein fietsje lekker mee trashen is het goede woord. Qua vermogen is een 400cc net te weinig als je de bocht uitkomt. Hopelijk is de upgrade naar de 600cc de moeite waard....
 
is een plezant fietsje, als je er maar rekening mee houdt dat een ZZR-blok nog steeds niet genoeg is om met moderne 600's (met even goede piloten) mee te kunnen ;)

mijne heeft eens op de testbank gestaan, en had 86pk aan het achterwiel.
 
is een plezant fietsje, als je er maar rekening mee houdt dat een ZZR-blok nog steeds niet genoeg is om met moderne 600's (met even goede piloten) mee te kunnen ;)

mijne heeft eens op de testbank gestaan, en had 86pk aan het achterwiel.

Okey, dat lijkt me altijd meer dan de 60pk die een zxr400 heeft en dat is volgens mij op de krukas. De zzr600 heeft meer power onderin volgens mij.... Jij hebt het verschil toch wel gemerkt denk ik?
 
Okey, dat lijkt me altijd meer dan de 60pk die een zxr400 heeft en dat is volgens mij op de krukas. De zzr600 heeft meer power onderin volgens mij.... Jij hebt het verschil toch wel gemerkt denk ik?

400 = 65pk krukas
ZZR600 = 100pk krukas

uiteraard merk je het verschil. maar onderin speelt geen rol op circuit ;) (allee, bij mij toch niet). onder 7.000 is er ook niet veel volk thuis hoor.
 
Zo weer even bezig geweest met de ZXR. Ik heb de kabelboom aangesloten en dat gaat prima passen. Moet alleen nog een aantal kleine elektrische componenten hebben. Dan kan ik de motor voor het eerst gaan starten

Het volgende moet ik nog doen;

- linker voor ophanging maken;
- oliekoeler installeren;
- radiatorslangen aansluiten;

Later moet ik nog een;
- luchtfilterbak maken.
- en alle elektrische componenten een plaat geven.

Ik kwam er ook achter dat er een duits kenteken bij zit, mooi dus ik zou hem op kenteken kunnen krijgen....

Groet,

Bas
 
Terug
Bovenaan Onderaan