ZXR400/600 project

BASH22

MF veteraan
14 aug 2006
1.171
23
Ik rij nu alweer een wat jaartjes met een ZXR400 op diverse circuits rond. Super mooi stuur machientje maar beetje vermogen tekort. Beetje jammer als op het circuit rijdt en je uit een bocht komt en al die andere (600cc) motoren lopen bij je weg. In de bocht kom ik er vaak wel weer bij en soms haal ik ze dan weer in, waarschijnlijk omdat de ZXR lichter is.

Het plan is een sneller met mijn ZXR400 rond te gaan. Dit ga ik doen door een 600cc blok in een ZXr400 rijwielgedeelte te hangen.

Dus ik ben reeds in bezit van een 600cc blok, een ZZR600 met standaard 100pk. Dat is beter dan de 60pk die ik nu heb. Ook zal het koppel van 36Nm naar 64Nm toenemen. Het blok is zo'n 10kg waarder dan het ZXR400. Dus ik ga het gewicht compenseren met lichtere marvic wielen en ik schop allen niet nodige delen van de fiets. Dus hij zal hetzelfde of lichter worden dan een orginele ZXR400

Echter ik wil de motor zo opbouwen dat je niet kunt zien dat het een 600cc machine is. Dat is lachen als je op het circuit rijdt.... Dan kan ik ze wel makkelijker bijhouden.

full


Ik ben al met het frame bezig en heb de achterste ophangpunten er vanmiddag opgelast.

Gr. Bas :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kabelboom aangesloten, ik kom er nu pas achter dat er geen aansluiting zit voor een brandstofpomp. Dit is dus het D-model en ik moet het E-model hebben.

Nu heb ik een E-model kabelboom, echter daar moet weer een andere CDI unit op..... dus...
Maar ik heb toch even het D-model kabelboom eraan gehangen en dat werkt, de startmotor en de rest doet het!!!


full


Wat nu te doen, een E-model kabelboom pakken en het goed doen,of een D-model kabelboom aanpassen? Of zonder pomp rijden, maar goed die o=pompen zijn er niet voor niets later opgezet.
 
Laatst bewerkt:
Verder ben ik nog bezig geweest met de uitlaat. die moet van 4 in 1, ik heb er een viper demper voor gewonnen op ebay.de voor 27 eur.... ik ga die mooi hoog optrekken lang de zijkant.

full


Ik heb wat standaard buis besteld, dus dat is het volgende wat ik ga afmaken.

Groet,

bas :]
 
Laatst bewerkt:
ik denk niet dat dit goed komt. volgens mij veel te weinig plaats tussen voorwiel en radiator.

heb je je vork al eens evenveel door de kroonplaten laten zakken als er veerweg is ? dan zou je nog zeker 3cm ruimte moeten hebben. een vork kan serieus doorbuigen onder het remmen !
 
ik denk niet dat dit goed komt. volgens mij veel te weinig plaats tussen voorwiel en radiator.

heb je je vork al eens evenveel door de kroonplaten laten zakken als er veerweg is ? dan zou je nog zeker 3cm ruimte moeten hebben. een vork kan serieus doorbuigen onder het remmen !

Haha ja dat heb ik al gedaan, de foto geeft denk ik een vertekend beeld. De radiator loopt rond en is heeft dus meer ruimte in het midden. Er is meer dan genoeg ruimte, ik heb er wel de uitlaat voor moeten inkorten. Maar bedankt voor het meedenken.

Groet,
Bas
 
Laatst bewerkt:
vandaag weer bezig geweest met de ZXR600. Het frame heb ik laten poedercoaten, ziet er weer strak uit. Ik heb het achterwiel met de marvic velg er weer in. De tandwielen liggen precies op een lijn. Hiha dat had ik van te voren gemeten, maar je weet het pas echt wanneer het wiel erin zit.

Ook heb ik nieuwe balhoofdlagers geplaatst vandaag. Morgen ga ik de voorkant en kabelboom opbouwen. Dan lijkt het weer een motor.

Dingen die ik nog moet doen na de werkzaamheden van morgen:

- schakkelas verlengen
- nieuwe ketting
- airbox maken
- uitlaat spuiten met anti hitte verf
- verloopstuk maken voor de radiator.
- alle kabels maken
- achterste ophanging maken.
- frame aanpassen (stukken frezen)

Blok:

- Koppelingsplaaten plaatsen
- Nieuwe regulator plaatsen.

En volgens mij kan ik dan een testrit maken.

Ik zal morgen even foto's plaatsen

Gr. Bas :]
 
Laatst bewerkt:
Wat een regen vandaag, maar goed. Vandaag de motor zover mogelijk gestript. En de nieuwe motor opgebouwd. Dat duurde iets langer omdat ik er achter kwam dat de motor allemaal titanium bouten had. Dus heb ik alle bouten natuurlijk overzet naar de ZXR600. ;-)

Nu lijkt de 600 heel veel op de 400, het verschil is strak nauwelijks meer te zien.


full
 
Moet je nu eigenlijk ook niet wat veranderen aan de luchtinlaat of is de luchtfilterkast origineel gebleven?

Klopt, die had ik nog niet op mijn lijstje staan ;-) Ik ga zelf een luchtfilterkast maken, waarbij het eerste stuk (met de stofzuigerslangen) gebruikt zal worden. Wordt vervolgt....
 
Vandaag de motor getracht te starten, maar geen enkele vonk.... Ik heb de kabelboom wel 10x nagekeken, maar ik zal echt niet weten waar ik het moet zoeken.

Daarnaast kunnen de carbs er niet echt mooi tussen, dus ik ga stukken uit het frame halen en er gefreeste delen in lassen, zodat de carbs niet meer klem zitten tussen het frame.

Eerst maar eens andere delen afronden...

Groet,
bas
 
Zoals ik vorige post aangaf paste de carbs er niet mooi tussen. Ik heb een soort van bakjes gefreest, en de slijptol in m'n frame gezet. Van de week maar eens vastlassen en dan passen de carbs er ook weer mooi tussen. Dan hangen de carbs gewoon alleen weer in de rubbers, zoals het hoort.

full


Nu moet ik de koelslangen allemaal nog aansluiten. daarna ga ik het blok helemaal afmaken, der moeten nog koppelingsplaten in en nieuwe oliefilter, enz. En dan die klote kabelboom, die moet ik helemaal doormeten.... er komt namelijk geen leven in...

Groet,

Bas :]
 
Laatst bewerkt:
Zo even een update... oma was alweer eens langs gekomen...

De kabelboom is nu goed, ik had een storing en die bleek in het handvat te zitten. Het handvat was van een ZXR400 of een ander type ZZR600. Maar als ik de carbs er nu op zou zetten zal hij wel starten.

Ik moet nu nog moet doen zijn kleine werkzaamheden, alleen de airbox is wellicht nog een uitdaging.

- kuip aanpassen
- airbox maken
- uitlaat steuntje lassen en klem voor demper en db killer plaatsen.
- bouten voor de voor ophanging kopen
- oliefilter plaatsen
- olie
- ketting halen.
- gashengel aansluiten


Groet,
Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht even op nieuwe carbs, er is namelijk zo'n zwart kapje kapot van de carbs. Ik ging kijken naar nieuwe maar dat was net zo duur als een compleet (2dehands) carbs set.

Hieronder de specs van de motor zoals hij nu is. Als ik de nieuwe carbs van de week binnen heb, kan ik hem over een weekje wel voor de eerste keer gaan starten.

ZXR400/600

Blok:
blok gereviseerd door Jan Smit Powerparts ( http://www.jspp.nl )
Motorblok uit 1991 met revisieonderdelen:
16 nieuwe kleppen
APE nokkenassen
Nokkenas kettingen
Wiseco zuigerkit
Nieuwe lagers
revisie versnellingsbak
Nieuwe oliekeringen
ZXR400 radiator

Wielen:
Achterwiel: Marchesini Magnesium maat 120
Voorwiel: Marchesini Magnesium maat 180
Voorremschijven: Standaard ZXR400 310mm wave
Achterremschijf: Kawasaki GPXR 600 85-90 ZR1100 92-06 Rear Brake Rotor wave
Voortandwiel: ZX636 (JTF1307)
Achtertandwiel: Yamaha WR250 R JTR245/2

Overige
Uitlaat zelfbouw
Uitlaat demper viper
Kabelboom van 1993 E type
Brandstofpomp ZXR400
Toerenteller en teperatuurmeter ZXR400
Luchtfilterbak zelfbouw (met RamAir)

full


Ik ben nu met de kuip en luchtfilterbox bezig.
Het wordt een mooi en licht fietsje. Het blok is iets zwaarder dan het 400 blok, maar de wielen weer een stuk lichter. Ik denk dat hij rond de 150kg gaat uitkomen. Een ZXR400 is compleet origineel ook maar 159kg en bij mij is er alle wat geen functie heeft eraf gehaald.

Groet,
Bas
 
Laatst bewerkt:
Weet ik niet maar ik heb alle pinnetjes uit de stekker gehaald en er op de juiste volgorde weer in gezet. Hij doe het nu dat is belangrijk.

En hij staat er nu zo bij:


[afbeelding]

Groet,

Bas

Mooi hoor! :Y Je hebt het wel echt gelijk goed aangepakt!

Die van mij weegt nu ongeveer 160kilo met 100pk. Gaat goed vooruit iig :) *O*

Ga je veel circuit rijden? (heeft die een kenteken eigenlijk?)
 
Ziet er al goed uit ;)

Ventilator van radiateur verwijderd?

Scheelt ook gewicht en heb je toch niet nodig op circuit.

Ja ventilator is eraf...

gaaf :9~ benieuwd wat dat gereviseerde blok doet qua vermogen en koppellijn :Y :9~ keep posting please :}

Anders ik wel, ik kan niet wachten tot ik het ding een keer kan starten...

Mooi hoor! :Y Je hebt het wel echt gelijk goed aangepakt!

Die van mij weegt nu ongeveer 160kilo met 100pk. Gaat goed vooruit iig :) *O*

Ga je veel circuit rijden? (heeft die een kenteken eigenlijk?)

thx. Ik ben zeer benieuwd, merk je het verschil een beetje? ja ik heb een Duits kenteken bij de motor, maar ik ga hem alleen voor het circuit gebruiken.


full


Beetje klote foto tegen het licht in maar de kuip past ook weer een beetje...

Groet,
Bas
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan