Ervaring met lichtere drijfstangen monteren

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Heeft iemand ervaring met lichtere drijfstangen?

Voordelen en nadelen?

Het is voor een aardig aangepast blok (gsx-r1100W).

Groeten,
Benjamin
 
Ik had er eerst zwarte inzitten en heb er nu witte ingezet, maar kan niet zeggen dat ik verschil merk.

edit:
Voor wat betreft het monteren is er geen verschil, werkwijze is precies hetzelfde :Y
 
Laatst bewerkt:
Heeft vast een beetje hetzelfde idee als een lichtere krukas of vliegwiel.

Ik heb ooit een afgedraaid vliegwiel in een auto geknoeid, en dat was wel merkbaar!
Auto reageerde beter op het gas.
Nu zegt men dat al je een berg op moet of zo dat je dan gewicht nodig bent in je kruk/vliegwiel, dit heb ik niet gemerkt/ervaren...
 
Laatst bewerkt:
sneller op toeren is zeer plausibel.

wellicht ook een hoger toerental mogelijk?
als de drijfstangen al niet licht genoeg waren voor een max. zuigersnelheid dat is.

wat kunnen we nog meer bedenken..
minder belasting op de krukas misschien :?
 
Ik heb in verschillende blokken Carillo drijfstangen gebruikt. Die zijn niet echt lichter maar wel veel sterker en dat heeft zin als je grotere zuigers monteerd en/of hogere toerentallen draait. GSX-R 1100W blokken werden vroeger veel in zijspanracers gebruikt en dan opgeboord naar 1200 cc, de standaardstangen braken dann nogal eens. Ik heb zelf met een behoorlijk gekieteld blok gereden met standaard boring(en standaard drijfstangen) en geen problemen gehad.
 
Sneller in toeren stijgen,hogere compressie en minder roterende massa van de zware 1100W krukas (circuit gebruik).

Ik heb er gevonden ebay voor 600 dollar maar deze komen uit hongkong.

Carillo heeft er ook, titanium zal er niet inzitten als ik kijk naar de kostprijs :W
 
Sneller in toeren stijgen,hogere compressie en minder roterende massa van de zware 1100W krukas (circuit gebruik).

Ik heb er gevonden ebay voor 600 dollar maar deze komen uit hongkong.

Carillo heeft er ook, titanium zal er niet inzitten als ik kijk naar de kostprijs :W
Voor hogere toerentallen en meer belasting heb je sterkere drijstangen, drijstangbouten en tapeinden ipv kopbouten nodig. Voor acceleratie maakt het gewichtsverschil nagenoeg geen verschil. De totale roterende massa neemt daarvoor niet genoeg af. Zelfs al zou je krukas 1 op 1 lichter worden na balanceren (wat niet zo is).
 
Waarom maak je de krukas dan niet wat lichter?
massa die het verste van de krukas af zit heeft het meeste nut om die lichter te maken dus eigenlijk begin je bij zuigers kleppen klepveren die zijn het belangrijkste als je hogere toeren wilt gaan draaien.
lichtere krukas heeft alleen zin als je echt extreem de zaak aan het verbouwen bent.
voordeel van het vliegwiel afdraaien en dat je er makkelijk bij kan en in het geval van een auto kan er vaak de helft van het gewicht af kan.
vliegwiel weegt meestal tussen de 6 a 12 kg afhankelijk van de motor en het gebruik ervan Bij een auto teminste.
 
Als je dat op een verdraaide manier bekijkt misschien wel een beetje ;)

Mijn moment sleutel geeft na de hoekverdraaiing wel aan wat het moment was, maar de bout simpelweg op dat moment aandraaien? :N Dan snap je blijkbaar niet hoe de werking en het nut van een rekbout is :X

:Y

Voorts ken ik maar weinig drijfstangen die niet met een rekbout (en hoekverdraaing) vastgezet worden. Misschien heeft iemand een voorbeeld hiervan?
 
Sneller in toeren stijgen,hogere compressie en minder roterende massa van de zware 1100W krukas (circuit gebruik).

Ik heb er gevonden ebay voor 600 dollar maar deze komen uit hongkong.

Carillo heeft er ook, titanium zal er niet inzitten als ik kijk naar de kostprijs :W
Hogere compressie bereik je toch niet met lichtere drijfstangen?

Heb je trouwens ook ergens een topic met al je wijzigingen? Ben wel benieuwd naar die motor.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan