Ontstekingstijdstip bepalen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.717
Andere kant van de evenaar
Heren,

Er is een cilinderkop naar mij onderweg die 2 bougies per cilinder heeft.
(Ik heb deze cilinderkop om andere redenen gekocht)

Nu schijnt het zo te zijn dat je met 2 bougies per cilinder de ontsteking later kunt zetten.
Bij een normale kop weet je hoe je de ontsteking af moet stellen omdat de fabrikant dit voorschrijft.

Hoe bepaal ik nu wanneer de bougies moeten vonken?


Alvast bedankt!
 
Heren,

Er is een cilinderkop naar mij onderweg die 2 bougies per cilinder heeft.
(Ik heb deze cilinderkop om andere redenen gekocht)

Nu schijnt het zo te zijn dat je met 2 bougies per cilinder de ontsteking later kunt zetten.
Bij een normale kop weet je hoe je de ontsteking af moet stellen omdat de fabrikant dit voorschrijft.

Hoe bepaal ik nu wanneer de bougies moeten vonken?


Alvast bedankt!

Pfoe. Ik heb het op school gehad, maar moet het even nazoeken.

Iets met de boring van de cilinder, vlamfront en de de duur van de verbranding. Ofzo. :z

Ik ga even scannen voor je
 
het gevaar van pingelen wordt toch ook groter als je het ontstekingstijdstip later zet?
ontstekingsvervroegers zijn er wel, daar heb ik al eens een vraag over gesteld op MF en aan de antwoorden heb ik daar vanaf gezien.
 
Dat kan,dan heb je 2 vlam fronten theoretisch verloopt de verbranding een keer zo snel.
Alleen komt theorie en praktijk niet altijd overeen.
Heren,

Er is een cilinderkop naar mij onderweg die 2 bougies per cilinder heeft.
(Ik heb deze cilinderkop om andere redenen gekocht)

Nu schijnt het zo te zijn dat je met 2 bougies per cilinder de ontsteking later kunt zetten.
Bij een normale kop weet je hoe je de ontsteking af moet stellen omdat de fabrikant dit voorschrijft.

Hoe bepaal ik nu wanneer de bougies moeten vonken?


Alvast bedankt!
 
Dat kan,dan heb je 2 vlam fronten theoretisch verloopt de verbranding een keer zo snel.
Alleen komt theorie en praktijk niet altijd overeen.
Volgens mij loopt het toch anders met dat vlamfront.

Zogauw de twee apart ontstoken vlamfronten elkaar tegenkomen krijg je één vlamfront. En de snelheid waarmee die zich door het mengsel voortbeweegt wordt bepaald door de soort en kwaliteit van de brandstof.
 
het gevaar van pingelen wordt toch ook groter als je het ontstekingstijdstip later zet?
ontstekingsvervroegers zijn er wel, daar heb ik al eens een vraag over gesteld op MF en aan de antwoorden heb ik daar vanaf gezien.


Nee, pingelen los je o.a. Op door de ontsteking te verlaten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
UUhh een ontbranding is een chemische reactie en dat heeft een bepaalde tijdsduur.
Of je 1 of 10 bougies in een kop plaatst zal de tijdsduur van de chemische reactie niet veranderen.
Wat wel een punt is, als je een dubbele onsteking hebt , dat de chemische reactie eerder op gang wordt gezet, maar de duur ervan veranderd niet.
Dit heb je ook met iridium en platinum bougie,s. Ik gebruik doorgaans als stelregel om eerst te testen en als je grotere zuigers hebt, meer compressie, andere nokkenassen dat je dan hoogstens 2 graden later kan zetten.
 
Daarom zeg ik ook dat theorie en praktijk lang niet altijd overeen komen, iets kan in de theorie zo mooi lijken maar achteraf flink tegenvallen.
Er zijn heel veel factoren die van invloed kunnen zijn.
Volgens mij loopt het toch anders met dat vlamfront.

Zogauw de twee apart ontstoken vlamfronten elkaar tegenkomen krijg je één vlamfront. En de snelheid waarmee die zich door het mengsel voortbeweegt wordt bepaald door de soort en kwaliteit van de brandstof.
 
Dat klopt ook wat je zegt het heeft tijd nodig alleen de gedachte is met 2 vlamfronten die zich naar elkaar verplaatsen ga je de tijdsduur toch flink inkorten, maar het blijft theorie en de kans op detonatie wordt ook weer groter.
UUhh een ontbranding is een chemische reactie en dat heeft een bepaalde tijdsduur.
Of je 1 of 10 bougies in een kop plaatst zal de tijdsduur van de chemische reactie niet veranderen.
Wat wel een punt is, als je een dubbele onsteking hebt , dat de chemische reactie eerder op gang wordt gezet, maar de duur ervan veranderd niet.
Dit heb je ook met iridium en platinum bougie,s. Ik gebruik doorgaans als stelregel om eerst te testen en als je grotere zuigers hebt, meer compressie, andere nokkenassen dat je dan hoogstens 2 graden later kan zetten.
 
Laatst bewerkt:
Simpel, op de bank zetten en uitproberen.
Dat heb ik met mijn ignitech ontsteking ook gedaan.
Dan maak je in 20 minuten 5 runs met verschillende instellingen, en dan zie je wat het doet.
In mijn geval geen bal oftewel een hoop moeite voor niets.
Een hoop bla bla maar amper meetbare verschillen.
 
Denk dat je weinig(niets) merkt,zuiger motoren van vliegtuigen hebben meestal ook dubbele bougies en ontsteking maar dat is puur een veiligheids kwestie.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je weinig(niets) merkt,zuiger motoren van vliegtuigen hebben ook dubbele bougies en ontsteking maar dat is puur een veiligheids kwestie.
Volgens mij is die tweede bougie er ook gekomen om ongewenste ontsteking (detonatie) voor te zijn.

Deze oplossing is vooral van toepassing op grotere cilinderinhouden per cilinder, zoals bij BMW en Moto Guzzi, waar het KFR een berucht verschijnsel is/was.
 
Dus eigenlijk is het gewoon het beste om de ontsteking normaal af te stellen?

Als de ontsteking normaal staat afgesteld met 2 bougies per cilinder, loopt de motor dan ook anders dan met 1 bougie? Misschien wat mooier/regelmatiger?


Hij zal mss net even wat fijner lopen en oppakken, als een verbrandingskamer goed is ontworpen dan heb je geen 2 bougies nodig.
Met BMW met dubbele ontseking is alleen maar gedaan om het standaard vreselijk te arme mengsel nog te kunnen laten ontbranden.
 
Hij zal mss net even wat fijner lopen en oppakken, als een verbrandingskamer goed is ontworpen dan heb je geen 2 bougies nodig.
Met BMW met dubbele ontseking is alleen maar gedaan om het standaard vreselijk te arme mengsel nog te kunnen laten ontbranden.

Antieke verbrandingskamer van een tweeklepper met de bougie (uiteraard) uit het midden geplaatst in dit geval.

"Smithy" op OSS heeft een paar jaar zijn Youngtimer race avonturen met een zeer serieus getunede GS1000 bijgehouden, met dubbele bougies kon hij de ontsteking een stuk vroeger zetten, denk aan 8 graden ofzo! Maar standaard is ook een graad of 40? Reinhoud?

Helaas ligt de site er momenteel uit, het is mooi leesvoer.
 
mijn shadow van 88 heeft ook twee boegies per cilinder. daardoor komt er geen twee aparte vonken of sterkere vonken. Het enige dat je daarvan zou hebben is betrouwbaarheid.

De ontplofing gebeurd zo i zo voor de bdp. Zo als erder gezegt geweest de timing van de ontploffing in je cilinders gebeurt best op de juiste tijdstip tenzij je een hele reeks veranderingen zou brengen aan je motor, zo als o.a. je rolementen, krukas, lagers, zuigers, zuigerveren, kleppen, scherpere nokkenasen ezv, waardoor de duurzaamheid van de motor zo gecompenseerd worden door de tolerantie van de stukken.

groeten en succes
 
Zoek maar op BMW fora. De tweekleppers worden regelmatig van dubbele bougies voorzien. Uit mijn hoofd roep ik dat de ontsteking dan 5 graden later komt.

Misschien dat je beter even op de fora van Italiaanse auto's kunt gaan kijken (en dan met name die van Alfa Romeo). Twinspark is daar vrij normaal. (En daar vonken ze gelijktijdig onder verschillende hoeken in de cylinderkop zodat de ver/ontbranding meer volledig is).
 
Denk dat je weinig(niets) merkt,zuiger motoren van vliegtuigen hebben meestal ook dubbele bougies en ontsteking maar dat is puur een veiligheids kwestie.
Laat ik nou een vliegtuigmotor (zuiger) hebben met dubbele ontsteking. Dit is zeker niet alleen vanwege de veiligheid. Vanwege de grote cilinderinhoud en dan met name de grote boring zijn twee bougies per cil. nodig voor een betere verbranding. De ontstekingstijdstippen liggen 2 graden na elkaar, 45 en 47 graden vbdp. Als je bijv. de uitlaatkant uitschakelt verlies je veel meer vermogen dan wanneer de inlaatkant mist. En dat wordt niet veroorzaakt door de 2 graden tijdstipverschil. De motor loopt ook prima bij bijv 20/22 graden voorontsteking, al levert ie dan natuurlijk aanmerkelijk minder vermogen. Het is voornamelijk ten gunste van de verdeling van het vlamfront.
 
Antieke verbrandingskamer van een tweeklepper met de bougie (uiteraard) uit het midden geplaatst in dit geval.

"Smithy" op OSS heeft een paar jaar zijn Youngtimer race avonturen met een zeer serieus getunede GS1000 bijgehouden, met dubbele bougies kon hij de ontsteking een stuk vroeger zetten, denk aan 8 graden ofzo! Maar standaard is ook een graad of 40? Reinhoud?

Helaas ligt de site er momenteel uit, het is mooi leesvoer.

Ontstekingstijdstip GS1000 is;
17 gr BTDC below 1500 rpm
37 gr BTDC above 2500 rpm

Dit staat in het WPHB, schijnbaar tussen 1500 en 2500 rpm geen ontsteking.. :? :+

37 graden, is dat niet vroeg? normaal is toch zo'n 33/34 graden? (correct me if i'm wrong)
 
Terug
Bovenaan Onderaan