Bepalen soort bougie

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.714
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb nu een cilinderkop voor mn GS1000 die 2 bougies per cilinder heeft.

Nu moet ik dus een ander soort bougies hebben, ik heb een lijst gevonden van NGK die mij een heel eind op weg helpt, maar ik heb nu nog wel wat vragen.

- Moet/kan ik dezelfde warmte graad van de bougie gebruiken?
- Blijft de elektrode afstand gelijk?
- Mijn motor is van 1979, nu kan ik in mijn WPH zo de soort vinden wat er in hoort, maar is de codering van de bougies de laatste 34 jaar ook veranderd?

Alvast bedankt!
 
Ik ben geen expert, maar volgens mij:

Heren,

Ik heb nu een cilinderkop voor mn GS1000 die 2 bougies per cilinder heeft.

Nu moet ik dus een ander soort bougies hebben, ik heb een lijst gevonden van NGK die mij een heel eind op weg helpt, maar ik heb nu nog wel wat vragen.

- Moet/kan ik dezelfde warmte graad van de bougie gebruiken? ja
- Blijft de elektrode afstand gelijk? ja
- Mijn motor is van 1979, nu kan ik in mijn WPH zo de soort vinden wat er in hoort, maar is de codering van de bougies de laatste 34 jaar ook veranderd? nee
Alvast bedankt!

Waarom kijk je niet eventjes in een webshop of ze die bougies die ze in je wphb noemen niet gewoon hebben? Of noem even het type wat je moet hebben, er zijn hier zeer bedreven googleaars op t forum
 
Je bent nodig:

NGK B8ES en de elektrode afstand moet 0,7 mm bedragen :)

(iridium uitvoering voor je bougie is de NGK BR8EIX)

:W
 
Laatst bewerkt:
Als je ontwerp van de kop/verbrandingsruimte, compressie of zuigeroppervlakte veranderd zijn, dan moet/kan je andere bougies gaan gebruiken, verandering van warmtegraad betekend niets meer of minder hoever je bougies in de verbrandingsruimte steken, dus je zoekt daarmee eigenlijk de ideale positie van de ontstekingsbron..
Je hebt wel een voordeel nu ten opzichte van de tijd dat er nog lood werd toegevoegd...
De kans dat je een gat in je zuiger smelt is kleiner nu, bijna niet meer mogelijk, tenzij je echt last van pingelen hebt, dan kan door verkeerde ontbranding je zuiger nog breken
Bij mijn kawa Z1000 met wiseco's en 2 bougies reed ik met 3 electrode Bosch platina's....dit gaf toen bij mij de beste resultaten
 
Als je ontwerp van de kop/verbrandingsruimte, compressie of zuigeroppervlakte veranderd zijn, dan moet/kan je andere bougies gaan gebruiken, verandering van warmtegraad betekend niets meer of minder hoever je bougies in de verbrandingsruimte steken, dus je zoekt daarmee eigenlijk de ideale positie van de ontstekingsbron..
Je hebt wel een voordeel nu ten opzichte van de tijd dat er nog lood werd toegevoegd...
De kans dat je een gat in je zuiger smelt is kleiner nu, bijna niet meer mogelijk, tenzij je echt last van pingelen hebt, dan kan door verkeerde ontbranding je zuiger nog breken
Bij mijn kawa Z1000 met wiseco's en 2 bougies reed ik met 3 electrode Bosch platina's....dit gaf toen bij mij de beste resultaten

Verbrandingskamer in de kop is vrijwel gelijk, er zitten zuigers (JE) in die 8mm groter zijn in diameter (is nu 1240cc) met een lagere compressie (8:1), en dr komt een turbo aan te hangen..

Volgens mij heb ik dat soort bosch bougies in een auto gehad.
Volgens het WPH moeten er in mijn motor Denso of NGK bougies, ik heb er wel eens Denso's in gehad, toen liep mn motor erg beroerd, kon maar niet ontdekken wat het nu was, bleken dus de Bougies te zijn..

Het liefst hou ik het bij NGK, ook omdat je hier zeer waarschijnlijk niet makkelijk Bosch bougies zal vinden.
 
Als je ontwerp van de kop/verbrandingsruimte, compressie of zuigeroppervlakte veranderd zijn, dan moet/kan je andere bougies gaan gebruiken, verandering van warmtegraad betekend niets meer of minder hoever je bougies in de verbrandingsruimte steken, dus je zoekt daarmee eigenlijk de ideale positie van de ontstekingsbron..
Je hebt wel een voordeel nu ten opzichte van de tijd dat er nog lood werd toegevoegd...
De kans dat je een gat in je zuiger smelt is kleiner nu, bijna niet meer mogelijk, tenzij je echt last van pingelen hebt, dan kan door verkeerde ontbranding je zuiger nog breken
Bij mijn kawa Z1000 met wiseco's en 2 bougies reed ik met 3 electrode Bosch platina's....dit gaf toen bij mij de beste resultaten
Daar ben ik het niet mee eens
Wat er veranderd is het oppervlak van het porselein zodat de neus meer of minder zijn warmte kwijt kan aan de kop.
full
 
NGK 7 of 8.

Eigenlijk, een simpel lijstje :

NGK 6 (eigenlijk alleen brommers) als je brommer poep orgineel is en je als een oma rijd.
NGK 7 ( als je motor orgineel is en je gewoon normaal rijd )
NGK 8 als je lange stukken rijd en soms ook flink doorgast
NGK 9 als je alleen maar in rood rijd :+

NGK 10 of zelfs 12 wordt ook wel op het circuit gebruikt.

Wat dan wel nodig is, is dat je de motor eerst warm rijd met een warmere bougie, omdat koud starten met een NGK 10 of 12 zo goed als onmogenlijk is.

Maar in de regel is een 7 of 8 altijd goed :)

8 als je iets harder rijd en wat meer toeren jankt :)
 
NGK 7 of 8.

Eigenlijk, een simpel lijstje :

NGK 6 (eigenlijk alleen brommers) als je brommer poep orgineel is en je als een oma rijd.
NGK 7 ( als je motor orgineel is en je gewoon normaal rijd )
NGK 8 als je lange stukken rijd en soms ook flink doorgast
NGK 9 als je alleen maar in rood rijd :+

NGK 10 of zelfs 12 wordt ook wel op het circuit gebruikt.

Wat dan wel nodig is, is dat je de motor eerst warm rijd met een warmere bougie, omdat koud starten met een NGK 10 of 12 zo goed als onmogenlijk is.

Maar in de regel is een 7 of 8 altijd goed :)

8 als je iets harder rijd en wat meer toeren jankt :)

:}

Hoe rijdt je een motor warm die koud niet wil starten? _O-
 
@ Reihoud : Nou lees ik net dat je er een turbo aan gaat hangen, wat toch wel een soort van veel toeren en veel warmte gaat betekenen (voor de turbo lag zal je wel meer warmte gaan genereren, want weerstand, en boven de turbo lag ga je weer toeren janken)

Nou weet ik niet wat je allemaal van plan bent, maar ik gok dat het geen dagenlijk vervoer gaat worden, en waarschijnlijk een mooiweer fiets die je zo nu en dan flink de sporen zal geven. :+

Ik zou dan inderdaad zeker/minimaal voor een NGK 8 gaan, of mogenlijk zelfs een 9, afhankelijk van je rijstijl.
Houd er met de 9 wel rekening mee dat het koud starten iets lastiger KAN zijn. (hoeft helemaal niet trouwens)

Verder is de grootste oorzaak van gaten in zuigers inderdaad een te vroege ontsteking, maar vaak is het een combinatie van....

Ontsteking net iets te vroeg, mengsel net iets te arm, en bougie net iets te warm...
 
Laatst bewerkt:
Als je ontwerp van de kop/verbrandingsruimte, compressie of zuigeroppervlakte veranderd zijn, dan moet/kan je andere bougies gaan gebruiken, verandering van warmtegraad betekend niets meer of minder hoever je bougies in de verbrandingsruimte steken, dus je zoekt daarmee eigenlijk de ideale positie van de ontstekingsbron..
:N je hebt de klok horen luiden van iemand die er zelf wat bij verzonnen heeft.

~[edit] eerst hele topic lezen, sorry
 
Laatst bewerkt:
Te hete bougie in de motor gehad, mooi gat in de zuiger..
Ding net een week in huis en de vorige eigenaar had er op willekeur wat ingedraaid wat hij nog voor de auto had liggen. |(
 
Ik dacht altijd dat de warmtegraad van een bougie er was om de bougie heel te houden. :$ :$ :$
Maar de warmtegraad doet dus wat met het verbrandingsproces.

Wat doet een bougie met een hogere warmtegraad anders dan een bougie met een lagere?
Geeft een bougie met een hogerewarmtegraad een sterkere vonk of zo?
 
Als je een lange schacht hebt, dan zou ik er gewoon D9EA inzetten.
Tijdens het inrijden zouden D8EA bougies mijn voorkeur hebben.
Mocht je storingsgevoelige apparatuur op je motor hebben, dan kun je overwegen om resistor type bougie te nemen, bv DR8EA of DR9EA.
 
Hier staat heel veel informatie over bougies.http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,884.0.html. Al in de tweede post wordt ingegaan op de warmtegraad van bougies. Ook verderop is nog e.e.a. te vinden.

http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,884.0.html

Ik zal het eens door lezen.

Als je een lange schacht hebt, dan zou ik er gewoon D9EA inzetten.
Tijdens het inrijden zouden D8EA bougies mijn voorkeur hebben.
Mocht je storingsgevoelige apparatuur op je motor hebben, dan kun je overwegen om resistor type bougie te nemen, bv DR8EA of DR9EA.

Dank u!!
Het enige wat denk ik storingsgevoelig kan zijn is de Dyna 2000 ontsteking..
 
Terug
Bovenaan Onderaan