startrelais gebruiken voor 230 volt schakeling?

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Hallo,

Ik ben Marc. Ik woon in Tilburg, en ben 39 jaar.
En ik heb een vraag.

Ik heb een alarmsysteem, met een schakeling voor ene toeter/hoorn/sirene. Die is 12 volt.

Ik heb een lekker hoorn die op 230 volt werkt.

Kan ik een standaard motorfietsrelais gebruiken om met die 12 volt schakeling 230 door te schakeling?

Waarom, nou, die heb ik namelijk hier ter plekke liggen, en dat scheelt me weer zoeken+een ritje. En het scheelt ongeduldig zijn.

Alvast bedankt.
 
Hallo,

Ik ben Marc. Ik woon in Tilburg, en ben 39 jaar.
En ik heb een vraag.

Ik heb een alarmsysteem, met een schakeling voor ene toeter/hoorn/sirene. Die is 12 volt.

Ik heb een lekker hoorn die op 230 volt werkt.

Kan ik een standaard motorfietsrelais gebruiken om met die 12 volt schakeling 230 door te schakeling?

Waarom, nou, die heb ik namelijk hier ter plekke liggen, en dat scheelt me weer zoeken+een ritje. En het scheelt ongeduldig zijn.

Alvast bedankt.


Niemand :?

'(
 
ik voorzie geen probleem, tenzij meer dan 10 amp bij 220 volt

Apart, bij een quote staat er iets anders, dan in de post zelf :)


Ik zocht bevestiging :Y De twee circuits lijken mij gescheiden van elkaar, maar liever zeker weten, dan een zichzelf-vast-lassend-relais in mijn handjes :)

edit

ah, je was aan t editten ;)

10A gaat m niet worden.
Specs van de hoorn is 0,1 A
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bij 12volt gaat er iets meer stroom door dat relais.
dus die 220 kan makkelijk

het spoeltje kan er niet tegen, maar dat bekrachtig je gewoon met twaalf volt las ik?

Dat dacht ik wel ja.

Ik ga nog even de specs van het alarmsysteem er op nazien.


edit
ja dus, een +12 volt sirene output.

En ik heb een hoorn op 230 volt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je echt een krachtige hoorn wilt gebruiken, dan moet je ook KRACHTstroom gebruiken

Kan ik niet een verloopstekker pakken, om die 230 volt hoorn op 400 volt te laten loeien?
Ik heb namelijk wel krachtstroom in de werkplaats.
En ook nog wel wat draad en kroonsteentjes.

Maar ik wil wel eerst zeker weten of dat allemaal wel kan.

En hoeveel dB wordt het dan?

En kan dat ook over een startrelais?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jahoor dat kan.
Let wel even op dat je maar 1 fase van de 380 pikt. En draai de plus en min niet om anders creeer je antigeluid en hoor je jezelf niet meer denken.
Je kunt het startrelais prima gebruiken maar niet te lang anders is het geen starten meer, dan heb je een volcontinu relais nodig.
 
Pas wel op dat de spanning er niet uitstroomt...
schuko_nach_gardena.jpg
 
Waarom sluit je niet gewoon een 12v luchtorgel aan? Weet je zeker dat die inbreker je alarm voorlopig niet vergeet...

Dat zou op zich best een goede oplossing zijn.

Nou wil het feit dat ik een mooie nette en krachtige hoorn op 230 volt heb.

En geen ding op 12 volt.

Dat zou me dus weer schelen.
 
weet je zeker dat het relais geschikt is voor buiten gebruik ?
Dit kun je het beste testen in een openbaar zwembad tijdens 50+ aquajoggen, en het relais voorzien van alle spanningen even in het zwemwater te leggen.
Al is het wel handig als je iemand vraagt de automatische aardlek tegen te houden, want anders weet je het nog niet zeker.
 
Laatst bewerkt:
weet je zeker dat het relais geschikt is voor buiten gebruik ?
Dit kun je het beste testen in een openbaar zwembad tijdens 50+ aquajoggen, en het relais voorzien van alle spanningen even in het zwemwater te leggen.
Al is het wel handig als je iemand vraagt de automatische aardlek tegen te houden, want anders weet je het nog niet zeker.

Tjonge jonge, wat een nivo weer. :')

Ff serieus hoor. :/


Je denkt toch niet dat er iemand is die mij wil helpen..... :N
 
Ja hallo, ik heb hier verstand van.
En als jij niet wilt luisteren naar iemand met ervaring, dan zoek je het zelf maar lekker uit.
wie is hier nou de electrieker, gij of ik ?
Ga maar naar een bedrijf toe waar ze er verstand van hebben, ik hou het voor gezien.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou op zich best een goede oplossing zijn.

Nou wil het feit dat ik een mooie nette en krachtige hoorn op 230 volt heb.

En geen ding op 12 volt.

Dat zou me dus weer schelen.
Daar heb je een punt. Maar misschien dat er onder de kap van een stukgereden sjonnie-bak op de sloop er eentje voor weinig te vinden is?
 
Jahoor dat kan.
Let wel even op dat je maar 1 fase van de 380 pikt. En draai de plus en min niet om anders creeer je antigeluid en hoor je jezelf niet meer denken.
Je kunt het startrelais prima gebruiken maar niet te lang anders is het geen starten meer, dan heb je een volcontinu relais nodig.
Ik draai die drie fases gewoon imekander en dan waar die in moet met plakband want me kroonstene ben te klijn. En die relai kan je ook wel op 220 late klikken doe je er gewoon een gloeilamp tusse van 208 volt.
 
Mijn idee: ja, het kan. Het startrelais kan veel meer stroom schakelen dan je nodig hebt. Maar je loopt het risico dat de isolatie onvoldoende is. De 220V kan dan doorslaan naar de 12V kant. Het grootste probleem lijkt me om die 220V op je motor mee te nemen. Een generator in je topkoffer, of een verlengsnoer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan