Stomme vraag over LED-lampjes

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Hoi mensen,
ik zag laatst in een bouwmarkt ledlampjes ter vervanging van de gewone lampjes in de auto/motor, maar er stond gewoon 12V/21W of een ander Wattage bij..
LEDjes zijn toch zo zuinig?
Of zijn deze waarden vermeld 'ter vervanging van'?
 
Laatst bewerkt:
Hoi mensen,
ik zag laatst in een bouwmarkt ledlampjes ter vervanging van de gewone lampjes in de auto/motor, maar er stond gewoon 12V/21W of een ander Wattage bij..
LEDjes zijn toch zo zuinig?
Of zijn deze waarden vermeld 'ter vervanging van'?

Kijk even wat ze kosten, en mail of pb me het.
Volgens mij kan dat, incl envelop, goedkoper namelijk.
 
Kijk even wat ze kosten, en mail of pb me het.
Volgens mij kan dat, incl envelop, goedkoper namelijk.

Och dat weet ik zo niet, in mijn achterlicht van de jawa zitten 2 kleine lampjes (naast het remlicht) 1 van 2 watt en 1 van 4 watt _O-

Ik dacht erover-voor de prutserij- om deze twee, en het stadslichtje voor, te vervangen voor led-lampjes, scheelt 12W tegenover??
Martell als je me deze kan leveren heb ik wel belangstelling..
 
Laatst bewerkt:
Och dat weet ik zo niet, in mijn achterlicht van de jawa zitten 2 kleine lampjes (naast het remlicht) 1 van 2 watt en 1 van 4 watt _O-

Ik dacht erover-voor de prutserij- om deze twee, en het stadslichtje voor, te vervangen voor led-lampjes, scheelt 12W tegenover??
Martell als je me deze kan leveren heb ik wel belangstelling..

Type, soort, maat?
 
Even wat formules van elektriciteit '

P=u*i. Waar in p vermogen is watt. U de spanning volt. En i de stroomsterkte ampère
U=i*r. Het enigste verschil is r de weerstand. Of ohm

Belangrijkste wetten uit elektriciteit

Een led verbruikt minder en heeft een langere brand leeftijd dan een gloeilamp en ook veel minder warmte. Enkel maar voordelen. Dit even ter off topic :p
 
ik heb onderstaande van ebay, na diverse lampjes geprobeerd te hebben kwam deze qua lichtopbrengt het dichtst bij het originele lampje, maar dan met een fractie van het vermogen. *D
ga niet voor die lampjes van 2-5 dollar, die zijn echt niet helder genoeg. ik kan het weten, want er ligt een hele berg van die dingen hier in de lade. ;)


http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280749853236



SMD led's zijn hier de oplossing :)

Voor een SMD led lamp als rem/achterlicht mag je eigenlijk voor 4 dollar per lampje wel klaar zijn.



:W
 
Laatst bewerkt:
Och dat weet ik zo niet, in mijn achterlicht van de jawa zitten 2 kleine lampjes (naast het remlicht) 1 van 2 watt en 1 van 4 watt _O-

Ik dacht erover-voor de prutserij- om deze twee, en het stadslichtje voor, te vervangen voor led-lampjes, scheelt 12W tegenover??
Martell als je me deze kan leveren heb ik wel belangstelling..

Ook een keer via internet ledlampen besteld ter vervanging van de richtingaanwijzers.
De lampjes pasten niet, moest ze er met kracht in drukken.
Na wat internet rommel toch maar zelf een knipperrelais in elkaar geknutseld op basis van een timerled met 2 kleine relais. Doet het fantastisch.

Voor het energieverbruik hoef je het niet te doen, wel voor de lange levensduur van een led.
 
WarheadNL schreef op 26 januari 2012 @ 19:34:
Omdat één van mijn achterlichten kapot was leek het me een goed idee om allebei de achterlichten te vervangen door LED-vervangingslampjes. Aanvankelijk een setje besteld bij Heuts, maar doordat de LEDjes op dit exemplaar enkel recht naar achteren schenen was er maar een klein rondje licht zichtbaar, en het verschil tussen achter-/remlicht was dermate klein dat deze gewoon niet veilig waren. Daarom de lampjes terug gebracht ditmaal wel de juiste lampjes besteld, en ondertussen een setje nieuwe 'gewone' lampjes erin gezet zodat ik toch kon rijden.
Vandaag de juiste lampjes binnengekregen, en de lichtopbrengst is vrijwel gelijk met de gewone gloeilampjes, en omdat er ook LEDjes op de omtrek zitten wordt dit licht ook gereflecteerd in de spiegel van de lamp. Ook het remlicht geeft duidelijk meer licht dan het achterlicht, en mijn kentekenplaat is nu mooi wit/blauw verlicht. *D

De moraal van dit verhaal, kijk naar de set-up van de LEDjes als je een LED-vervangingslamp gaat gebruiken, zodat de lichtopbrengst voldoende is.

Standaard achterlicht (Nieuw)

full


Autostyle LED-vervangingslamp met de LEDs recht naar achteren
http://www.autostyle.nl/eu-025wd.html

full


full


Autostyle LED-vervangingslamp met ook LEDs rondom
http://www.autostyle.nl/eu-0857w.html

full


full
 
Laatst bewerkt:
Allemaal heel leuk & intressant..........voor in huis waar je minder energie wilt gebruiken via ledverlichting :Y

De motor maakt zodra hij draaid nu eenmaal stroom of je wilt of niet..........alle stroom die je niet of minder gebruikt moet worden "afgefakkeld" via de spanningsregelaar :+ :+

Nu maar hopen dat die spanningsregelaar op een lekkere koele plek zit 8-)
 
Hmm als die simpele ledlampjes die 4W lampjes moeten vervangen zo duur zijn (van 2-5 euro /stk laten staan?) en ze dan wellicht nog te zwak zijn, houd ik 't wel bij de gloeilampjes..
 
Allemaal heel leuk & intressant..........voor in huis waar je minder energie wilt gebruiken via ledverlichting :Y

De motor maakt zodra hij draaid nu eenmaal stroom of je wilt of niet..........alle stroom die je niet of minder gebruikt moet worden "afgefakkeld" via de spanningsregelaar :+ :+

Nu maar hopen dat die spanningsregelaar op een lekkere koele plek zit 8-)
:^
Exact. Ik zou liever minder zuinige lampjes gebruiken zodat de spanningsregelaar het minder zwaar krijgt.

Geldt niet voor motoren met een dynamo met geregelde veldspanning (zoals een autodynamo).
 
Terug
Bovenaan Onderaan