Roestplekjes op ketting + remschijven

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.578
Hey ik heb een vraagje,

Vandaag was ik mijn motor aan het schoonmaken en kwam tot de ontdekking dat er wat roestplekjes op de remschijven + ketting zaten.. :/
Ik vind dit best vreemd want ik heb de motor altijd binnen staan (ook op stage), ik ben er wel een paar keer mee door de regen gereden.. (vervolgens weer binnen neergezet)

Ik heb gelezen dat je de roest er vanaf kan krijgen met een staalborstel..
Wat zijn nog andere manieren om van het roest af te komen / het weg te houden?
(Het is maar heel licht roest)
 
NIET met een staalborstel over je ketting heen raggen!
De kans bestaat dat je de rubberen dichtingen kapot trekt.

Roest op je ketting = ketting te droog. meer smeren en meer rijden, heb je ook geen last meer van roest.

Wat betreft je schijven;

Dat rem je er bij de eerste keer remmen af, die roest.

De roest die op het hart van je remschijf zit zou je er eventueel met een brillo pad van af kunnen poetsen.
 
Laatst bewerkt:
Hey ik heb een vraagje,

Vandaag was ik mijn motor aan het schoonmaken en kwam tot de ontdekking dat er wat roestplekjes op de remschijven + ketting zaten.. :/
Ik vind dit best vreemd want ik heb de motor altijd binnen staan (ook op stage), ik ben er wel een paar keer mee door de regen gereden.. (vervolgens weer binnen neergezet)

Ik heb gelezen dat je de roest er vanaf kan krijgen met een staalborstel..
Wat zijn nog andere manieren om van het roest af te komen / het weg te houden?
(Het is maar heel licht roest)
Ooooh, bij het naar binnen rijden is ie plots weer droog :Y

Roestplekjes op je remmen krijg je er simpel van af....: remmen!
Ketting, gewoon goed in het vet zetten. Ik vraag me af hoe goed jouw ketting is gevet als je na een keertje in de regen al roest erop hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor geen papegaai ^^ , Trouwens.. welk ketting vet raden jullie aan / wat is de beste manier om dit aan te brengen / hoeveel etc?
(sorry ben nog lerende als het gaat over motoren)
 
Ik hoor geen papegaai ^^ , Trouwens.. welk ketting vet raden jullie aan / wat is de beste manier om dit aan te brengen / hoeveel etc?
(sorry ben nog lerende als het gaat over motoren)


Je hebt de keuze uit kettingspray uit een spuitbus of kettinvet wat je er met een kwast op kan smeren.
1 van die 2 schaf je aan en dan vet je de ketting elke 500km licht in zodat hij mooi vet blijft.
 
Ik hoor geen papegaai ^^ , Trouwens.. welk ketting vet raden jullie aan / wat is de beste manier om dit aan te brengen / hoeveel etc?
(sorry ben nog lerende als het gaat over motoren)
Mijn huidige favoriet: kettingzaagolie (7 euro per liter bij de Gamma) in een injectienaald (koop de dikste naald die de apotheek heeft; kost iets van 50 cent; knip het scherpe puntje af); elke 100 km 1 ml op de kettingschakeltjes aan beide kanten, motor op de bok, slinger aan het wiel, binnen een halve minuut klaar.
Olie smeert veel beter dan een spuitbus kettingspray die wel 500 km blijft zitten maar nauwelijks komt waar het nodig is.
 
Je hebt de keuze uit kettingspray uit een spuitbus of kettinvet wat je er met een kwast op kan smeren.
1 van die 2 schaf je aan en dan vet je de ketting elke 500km licht in zodat hij mooi vet blijft.


een 3e keuze is olie (remco ;) )

hoe je die aanbrengt varieert. ik doe het met mijn pro-oiler :)
en waar het vet heen moet, volgens mij op contact oppervlakken ofnie?

ik heb liever olie omdat hier VEEL minder aan blijft kleven, dus ook minder schadelijke rommel
nadeel van deze eigenschap is dat het ook minder kleeft, vaker aanbrengen dus
 
Mijn huidige favoriet: kettingzaagolie (7 euro per liter bij de Gamma) in een injectienaald (koop de dikste naald die de apotheek heeft; kost iets van 50 cent; knip het scherpe puntje af); elke 100 km 1 ml op de kettingschakeltjes aan beide kanten, motor op de bok, slinger aan het wiel, binnen een halve minuut klaar.
Olie smeert veel beter dan een spuitbus kettingspray die wel 500 km blijft zitten maar nauwelijks komt waar het nodig is.
rij jij hele korte stukje, of stop je vaak om ff te pissen? :?
 
Ik zal heel eerlijk zeggen, ik was vergeten dat je de ketting moest smeren.. vandaar denk ik het roest :+ , kga hem dinsdag meteen smeren / schoonmaken.
Dan om de 300a 400km insmeren.
Weet jij toevallig hoe lang zo'n 400ml bus mee gaat?
 
Laatst bewerkt:
Da,s afhankelijk hoeveel je rijd, rij je 2000 km per jaar zal je dus gemiddeld 5 keer smeren.
10000 km per jaar is dus ongeveer 25 keer per jaar smeren.
ik doe zo.n 20 keer uitgebreid smeren met S100
 
En houd zo'n bus van 400ml het wel vol het hele jaar?
Ik gebruik de motor elke dag voor woon-werk verkeer..
Zal dus rond de 10.000 / jaar zitten.
 
En houd zo'n bus van 400ml het wel vol het hele jaar?
Ik gebruik de motor elke dag voor woon-werk verkeer..
Zal dus rond de 10.000 / jaar zitten.

Nee die bus slijt enorm snel, elke keer als je hem pakt krijg je vingerafdrukken op je bus.
Meestal bijt het zuur van je handen dan na ca 6 maanden in en gaat hij lekken, maar als je in de winter niet met de motor gaat zal het net lukken met 1 bus.



:+
OT
Als ie leeg is koop je een nieuwe toch?

Maar volgens mij is het weer tijd om deze weer eens onder de aandacht te brengen.
How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken
 
Ook smeren na ELKE rit in de regen.
Je kan er btw ook geen kilometers op plakken wanneer je moet smeren,
goed naar je ketting kijken na elke rit wanneer je terug thuis bent, desnoods even voelen of deze nog vettig genoeg is.
 
En volg deze visstick naar de EHBO |(


Gewoon met 't handje rond draaien dus :W

:^

een andere optie, voor als je echt lui bent, is een (accu)boormachine tegen het wiel aan houden, draait het wiel zeker niet snel maar gaat hij wel rond

of zoals ik heb gemaakt met een oud tandwiel op een draadeind, iets om op de ketting aan te drijven met een boormachine (niet voor de ketting, daar heb ik pro oiler voor ;) )
 
Hey ik heb een vraagje,

Vandaag was ik mijn motor aan het schoonmaken en kwam tot de ontdekking dat er wat roestplekjes op de remschijven + ketting zaten.. :/
Ik vind dit best vreemd want ik heb de motor altijd binnen staan (ook op stage), ik ben er wel een paar keer mee door de regen gereden.. (vervolgens weer binnen neergezet)

Ik heb gelezen dat je de roest er vanaf kan krijgen met een staalborstel..
Wat zijn nog andere manieren om van het roest af te komen / het weg te houden?
(Het is maar heel licht roest)

Ketting schoonmaken met een oude lap en lampolie :Y
Remschijven met een droog schuursponsje.
Qua smeren heeft bij mij motorex (wit vet) de voorkeur...
En inderdaad wiel gewoon met het handje draaien... :')
 
Laatst bewerkt:
Zijn overigens zat filmpjes en foto's hier op het forum geweest van prutsers die dat ook voor elkaar gekregen hebben dus denk niet dat dit een "gebeurt mij toch niet" actie is.


:^ :X


Niet riskeren, er zijn al genoeg mensen die gehakt van hun vingers hebben gemaakt op deze manier. Gaat 34857394 keer goed, maar als het fout gaat... :X


Zoveel moeite is het toch niet om zelf even te draaien? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan