Waarom een water- én oliekoeler?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Geen technisch probleem, wel iets wat me verwondert: waarom hebben sommige motoren een waterkoeler én een oliekoeler?
Ik heb nu zelf een 916 die dat heeft.
De koelcapaciteit lijkt me niet de reden: dan hadden ze net zo goed de oliekoeler weg kunnen laten en de waterkoeler het resterende oppervlak extra kunnen geven.
Of is de reden dat het water alleen de cilinder+cilinderkoppen koelt en niet het carter?
Als dat de reden is: waarom dan niet gewoon een klein olie-water-warmtewisselaartje mee-ontworpen in het motorblok? Wat mij voordeliger lijkt daaraan is: simpeler, minder duur dan die extra oliekoeler + slangen en dan zit al het koelgebeuren mooi achter 1 waterthermostaat: motorblok sneller op temperatuur.
Of is het iets anders? Ik ben benieuwd.
 
door alle kunststof rommel is de koeling dermate brak dat enige oplossing de luchtstroom richting een koeler te forceren is.
olie en kvs wil je gescheiden houden, ook wat temperatuur betreft.
estetisch verantwoord blablabla.
 
Laatst bewerkt:
Een kleine inwendig wisselaar is niet voldoende om de olie te koelen, olie is een slechte warmte geleider en geeft zijn warmte slecht af vandaar de relatief grote koel oppervlak van de oliekoeler.
 
Dat is om je natte platen koppeling lekker koel te houden. :W

Sjiiit, jij bent het!

photo25.jpg
 
estetisch misschien mooier maar trek eens een motorblok open en zoek naar een niet gebruikte plek waar je een voldoende grote warmtewisselaar kwijt kan. die ga je normaal niet vinden en dus moet het blok groter worden waardoor er meer olie in moet om een goed aanzuig niveau te houden en de koelvloeistof radiateur moet groter worden om voldoende warmte af te kunnen voeren. en dan heb ik nog helemaal niet over het gezijk wat je als fabrikant gaat krijgen na een paar jaar als zo´n warmtewisselaar het een keer begeeft dan loopt iedereen te roepen dat het een belachlijk ontwerp is want het hele blok moet uit elkaar om die wisselaar te vervangen.
maar de grootste reden voor de fabrikanten is waarschijnlijk het gewicht. door dat de radiateur groter gaat worden en even zwaar wordt als de 2 kleine die hij vervangt is de warmte wisselaar en het grotere motorbok alleen maar extra gewicht en dat verkoopt slecht zeker als de motor er ook nog eens duurder door wordt (het is namelijk een nogal dure constructie).
maar als jij het mooier vind dan bouw je je motor tog om. er niemand die je tegenhoud.
 
Laatst bewerkt:
Waterkoeling is om de toleranties en het geluid binnen normen te brengen. Oliekoeling is omdat er te kort olie in omloop is, en het oppervlak van het carter niet groot genoeg om de warmte kwijt te raken.
Bovendien kan je in beiden een thermostaat zetten zodat de boel ook na 5km al op bedrijfstemperatuur is.

je kunt ook de cilinders koelen met olie, maar niemand die dat serieus ontwikkeld.
Ik geef de voorkeur aan luchtgekoeld, dry sump :Y
 
estetisch misschien mooier maar trek eens een motorblok open en zoek naar een niet gebruikte plek waar je een voldoende grote warmtewisselaar kwijt kan. die ga je normaal niet vinden en dus moet het blok groter worden waardoor er meer olie in moet om een goed aanzuig niveau te houden en de koelvloeistof radiateur moet groter worden om voldoende warmte af te kunnen voeren. en dan heb ik nog helemaal niet over het gezijk wat je als fabrikant gaat krijgen na een paar jaar als zo´n warmtewisselaar het een keer begeeft dan loopt iedereen te roepen dat het een belachlijk ontwerp is want het hele blok moet uit elkaar om die wisselaar te vervangen.
maar de grootste reden voor de fabrikanten is waarschijnlijk het gewicht. door dat de radiateur groter gaat worden en even zwaar wordt als de 2 kleine die hij vervangt is de warmte wisselaar en het grotere motorbok alleen maar extra gewicht en dat verkoopt slecht zeker als de motor er ook nog eens duurder door wordt (het is namelijk een nogal dure constructie).
maar als jij het mooier vind dan bouw je je motor tog om. er niemand die je tegenhoud.
Voordat jij aan een motorfiets gaat sleutelen zou ik eerst een nieuw toetsenbord kopen. Is echt stuk.
 
Luchtgekoelde blokken zijn een stuk lastiger stil te krijgen als water gekoelde, omdat de watermantel in de cilinder geluiddempend werkt. En in luchtgekoelde motoren hebben zuigers en zuigerveren een grotere speling als in watergekoelde blokken, om het uitzetten van hete onderdelen op te vangen. Bij watergekoelde blokken heb je de temperatuur veel beter in de hand, waardoor spelingen kleiner kunnen blijven. Grotere speling betekent ook grotere lekkage van b.v. gassen en milieutechnisch is de boel dan moeilijker onder controle te houden.
 
Er zijn ook blokken met een warmtewisselaar onder het oliefilter, bij een koude motor warmt de koelvloeistof de olie op en bij warme motor koelt de koelvloeistof de olie.
 
een thermostaat tussen blok en olie koeler? ik ben nieuwsgierig, die van mij koelt veel te veel in de winter namelijk dus dat zou voor mij een uitkomst zijn :)

warmte wisselaar klinkt misschien wel nog beter eigenlijk, dan word de olie idd sneller warm door de warmte van de kvs :)
 
een thermostaat tussen blok en olie koeler? ik ben nieuwsgierig, die van mij koelt veel te veel in de winter namelijk dus dat zou voor mij een uitkomst zijn :)

warmte wisselaar klinkt misschien wel nog beter eigenlijk, dan word de olie idd sneller warm door de warmte van de kvs :)
Zo moeilijk kan een warrmtewisselaar voor de olie toch niet zijn? De warmtecapaciteit van olie is niet hoog, terwijl water juist een hele hoge warmtecapaciteit heeft. Bovendien mag olie maximaal 140 graden worden terwijl de koelvloeistof normaal gesproken 90 graden blijft en een maximum heeft van 110 graden.

Ik denk dat een warmtewisselaar (Neem eens een paar pijpjes met kvs door het ondercarter) een goede invloed heeft op de levensduur van blokjes. Ik heb wel eens een onderzoek gelezen (en daar kunnen de oliesjeiks van MF veel meer over vertellen) dat olie het slechtst smeert bij ongeveer 50 ~ 60 graden.
Met een warmtewisselaar tussen kvs en motorolie verwarm je in eerste instantie de olie net zo snel als de kvs naar 90 graden (waardoor de temperatuurmeter op het dashbord meer de kritieke temperaturen in het blok aanwijst). Als de olie later warmer wordt dan 90 graden, raak je dit overschot aan warmte snel kwijt. Bovendien heb je dan geen last meer van vervuiling van de onderkant van het blok, nu is het ondercarter een groot deel van de olie-koeling van het blok.



Ik denk dat er bij veel fietsen ook een imago-factor bij zit: "Kijk, mijn motor heeft zelfs oliekoelers".
Maar dat zou niet verklaren waarom dit bij auto's dan niet wordt toegepast, juist automobilisten letten alleen maar op die termometer in het dashbord.
En misschien zit er al iets vergelijkbaars in auto's, juist in auto's gaan de ontwikkelingen tegenwoordig heel snel. Hoewel eigenlijk alleen de aspecten comfort, veiligheid en verbruik aandacht krijgen van de koekblikfabrikanten.
En misschien is dat wel terecht, de meeste koekblikken komen op de sloop door roest en achterstallig onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
De olie in het blok wordt warm door o.a. wrijving van de olie tussen de draaiende delen . Warmte van ontbranding boven de zuigers komt daar nog bij.

Als je blokje niet zo hoog belast wordt, weinig power zoals de oude BMW boksermotoren, dan is er voldoende koeling van de koelribben en het aluminium blok.

Nu met de hoogbelaste blokken, hoge toeren en veel vermogen, ontstaat er veel meer wrijving tussen de lagers, ergo de olie moet meer worden gekoeld.
De koelende werking van het aluminium blok hebben hun top al bereikt bij de oude blokken dus moet de extra warmte via een oliekoeler worden afgevoerd.

Voor watergekoelde blokken geldt hetzelfde. De weg die de wamrte af moet leggen naar het watergekoeld oppervlak ik bij de hoogvermogen blokken te groot en zal de olie met een aparte koeler worden gekoeld.

Een oliekoeler is geen luxe maar noodzaak.
 
Zo moeilijk kan een warrmtewisselaar voor de olie toch niet zijn? De warmtecapaciteit van olie is niet hoog, terwijl water juist een hele hoge warmtecapaciteit heeft. Bovendien mag olie maximaal 140 graden worden terwijl de koelvloeistof normaal gesproken 90 graden blijft en een maximum heeft van 110 graden.

Ik denk dat een warmtewisselaar (Neem eens een paar pijpjes met kvs door het ondercarter) een goede invloed heeft op de levensduur van blokjes. Ik heb wel eens een onderzoek gelezen (en daar kunnen de oliesjeiks van MF veel meer over vertellen) dat olie het slechtst smeert bij ongeveer 50 ~ 60 graden.
Met een warmtewisselaar tussen kvs en motorolie verwarm je in eerste instantie de olie net zo snel als de kvs naar 90 graden (waardoor de temperatuurmeter op het dashbord meer de kritieke temperaturen in het blok aanwijst). Als de olie later warmer wordt dan 90 graden, raak je dit overschot aan warmte snel kwijt. Bovendien heb je dan geen last meer van vervuiling van de onderkant van het blok, nu is het ondercarter een groot deel van de olie-koeling van het blok.



Ik denk dat er bij veel fietsen ook een imago-factor bij zit: "Kijk, mijn motor heeft zelfs oliekoelers".
Maar dat zou niet verklaren waarom dit bij auto's dan niet wordt toegepast, juist automobilisten letten alleen maar op die termometer in het dashbord.
En misschien zit er al iets vergelijkbaars in auto's, juist in auto's gaan de ontwikkelingen tegenwoordig heel snel. Hoewel eigenlijk alleen de aspecten comfort, veiligheid en verbruik aandacht krijgen van de koekblikfabrikanten.
En misschien is dat wel terecht, de meeste koekblikken komen op de sloop door roest en achterstallig onderhoud.


In vergelijking met motorfietsblokken zijn de meeste autoblokken laagvermogend, overigens zijn er ook wel autoblokken met oliekoeling, mijn vorige bestelblik i.i.g. wel. Doordat de autoblokken relatief weinig vermogen hebben, kan je ze thermisch ook beter onder controle houden. Bij de huidige mode van downsizen van motoren en de toepassing van turbo's op benzineblokken neemt het vermogen in verhouding tot motorinhoud toe en zullen er ook meer koelproblemen optreden, dus mogelijk dat er dan meer oliekoeling toegepast gaat worden. Of men wentelt het stuklopen van blokken via aangepaste garantievoorwaarden simpelweg af op de klant, dat is ten slotte goedkoper. :P
 
kan wel, maar erg lastig om te temperatuur constant te houden, leuk voor toleranties. etc
lawaai is met koelribben altijd helemaal dik in orde.


Reken maar dat ze daar porsche, deutz en harley best zorgen om gemaakt hebben.
en uiteindelijk zijn die ook overstag.

Juist omdat de temperatuurhuishouding in watergekoelde blokken beter is, zou je ook de olie met hetzelfde 90-graden hete water willen koelen. Zo'n blok is eerder op temperatuur en de temperatuur is meer constant. Als ik de olietemperatuur van mijn luchtgekoelde GS500 zie, zou een wat constantere temperatuur wel leeftijdsverlengend kunnen zijn. Met koud, nat weer komt de olie in het blok maar met moeite boven de 70 graden, met warm zomers weer schiet de olietemperatuur zo naar dik 120 graden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan