Motor op middenbok zwaar Help!

IrisN

MF'er
14 jul 2013
33
0
Hallo allemaal,

Ik weet dat deze discussie vaker hier gestaan heeft maar ondanks dat blijf ik het volgende probleem houden...
Ik heb een Honda CBF 600 en weeg 52kg en heb zwakke polsen.
Ik kan springen tot ik een ons weeg op die middenbok met bal van voet, voorvoet, trekken, duwen, staat goed gebalanceerd etc etc (alle tips van de site al uitgeprobeerd en probeer dit nu al een paar jaar) maar..... mits ondergrond geen supergladde en rechte ondergrond is zoals in een garage dan krijg ik mijn motor met geen mogelijkheid op de middenbok...
Nu staat hij buiten (helaas) en veiliger op de middenbok en niet mega rechte ondergrond...
Ik kan wel dom kijken en lief vragen aan een voorbijganger of die een klein beetje wil trekken aan de motor want dan krijg ik hem wel op de middenbok maar die moet maar net voorbij lopen.
Ik heb al een schuin af/op lopend plankje gemaakt maar ondanks dat gaat het ook zwaar (planke is 4,5cn hoog want anders blijft hij vast zitten onder mijn wiel en krijg ik hem er niet meer onder vandaan).
Mannelijke motormaatjes vinden mijn motor ook vrij zwaar op de bok gaan maar lukt hun wel.

Hoe krijgt deze lichtgewicht een motor op de middenbok zonder hulp van een ander?!
Ik las iets over verlagen van de middenbok? waar en hoe werkt dat?
Iets verlengen van de bok zodat je beter hefboom effect hebt? waar te koop en hoe werkt dat?
Een handvat permanent vast op de motor (vind ik niet bepaald moeders mooiste) zijn die er voor mijn motor en waar te bevestigen?
Een of ander trek lus van textiel? iemand daaqr ervaring mee? waar te bevestigen en waar te koop?

Ik hoop dat iemand nog andere tips heeft en of mij kan helpen.
 
Je moet gewoon een beetje oefenen, zorgen dat je motor goed horizontaal staat, en dat de ondergrond vast is. Als je het goed doet moet je het minste kracht geven. Je doet het in 1 slingerbeweging van de middenbok, je houdt je stuur met je linkerhand vast en je zadel hou je tegen, en dan ga je in 1 beweging op je middenbokvoetsteun staan, terwijl je alles goed in evenwicht houdt. Als je motor op vaste ondergrond staat en goed horizontaal, niet op een helling, dan moet het zelfs met jou gewicht lukken. Het is een techniek, dus gewoon wat oefenen.
Ik ben zelf aannemer en we doen ook dakwerken. Weet je dat mensen soms raar omkijken hoe ik een 3-voudige ladder die tot 13 m uitschuift oppak. Wel, dat is ook een techniek, als je het fout doet, lig je snel op je bek, of doe je ongelukken. Wat telt is dat je goed in evenwicht bent met zowel jezelf als je gereedschap, en dat je het natuurlijk evenwicht zijn werk laat doen, anders ga je draaimomenten moeten opvangen, en dat is zwaar, want hoe korter je hefboom (arm, of ander lichaamsdeel), hoe meer kracht je daarvoor moet zetten. Daarom, zoals bij zoveel zaken, laat de zwaartekracht zoveel mogelijk zijn werk doen, en gebruik lineaire krachten, als trek en druk, en geen combinatie van alle soorten krachten, want dan krijg je draaimomenten en torsie.
Als dit nog te zwaar is, tracht een middenbok te maken met een middelpuntvliegend gewicht (aangelast of bevestigd), dat je helpt met nog minder gewicht je middenbok te plaatsen.
 
alle technieken heb ik al geprobeerd en alles tot zijn spijt.
Andere motoren krijg ik wel voor elkaar maar deze niet :(
Dat aangelaste ding, waar kan je dat kopen?
Ik woon in de randstad, zuid holland
 
Misschien een iets andere richting dan je vraag maar: waarom wil je die motor zonodig op de middenbok hebben? Op de zijstandaard staat de motor steviger, omdat hij dan 3 steunpunten gebruikt. De middenbok gebruik je eigenlijk alleen als je iets te klussen hebt oid.
 
Omdat die kneuzen bij mij in de straat er anders tegen aan lopen...
Minder kans op beschadeging dus...
Anders zou het mij inderdaad ook niet boeien
 
Laatst bewerkt:
is de motor soms verlaagd?
lees dat je al een plank van 4,5cm onder het wiel hebt.
normaal is dat al ruimschoots de hoogte wat het achterwiel opgetild moet worden, zonder verlaagde motor.
 
Ga anders eens naar een tweedehandszaak van motoren, misschien kan je een middenbok vinden die je ligt en lichter te gebruiken is, en toch past onder je motor. De zijstandaard is ook een oplossing, maar is natuurlijk niet altijd bruikbaar. (onder welke hoek staat je motor, en wat is de ondergrond, ...) Je kan je zijstandaard natuurlijk ook zo monteren dat je motor niet te schuin komt te staan, maar als je een beetje een zijwaardse helling hebt, kan er dan weer een probleem zijn).
Ik kom daar iets minder die streek, maar ik raad je aan om eens een motorzaak binnen te stappen waar de baas nog meewerkt, en die wat ouder en ervaren is, die mensen gaan je best wel kunnen helpen. Veel succes. En noteer de zaken die ik doorgaf, dat kan een hulp zijn voor hen, om het probleem op te lossen. Groetjes.
 
is de motor soms verlaagd?
lees dat je al een plank van 4,5cm onder het wiel hebt.
normaal is dat al ruimschoots de hoogte wat het achterwiel opgetild moet worden, zonder verlaagde motor.
:^
Je wiel hoeft maar net los te komen van de grond.
Hoe hoger hoe moeilijker hij op de bok gaat.
Is de voorspanning er verlaagd en/of de vorkpoten ver doorgestoken, of de verkeerde bandenmaat?
Misschien kan je de bok iets inkorten, dan gaat hij een stuk lichter.
 
Kan je de vering achter stellen?
Die van mij weegt 274 Kg en doordat mijn achterveer stuk was kreeg ik ook de mijne niet op de bok,
Ik heb er een nieuwe Hagon ondergezet en warempel geen probleem meer. :]
 
Ga ik proberen old scooter-fan. Thanx mee denken.

Ik ben een vrouw maar niet stupid ;) nee niet velaagd of verhoogd of verkeerde banden maat; ik heb simpelweg de kracht en gewicht niet (ook al heb je niet veel nodig).
Hoe gaat dat in zijn werk dat inkorten? lees dat wel op het forum maar hoe? Of kan dat alleen bij een dealer?
 
Dat is ook nog een idee de vering ja
De mijne is wel iets erger verlaagd dan standaard. Standaard staat hij ingesteld op 75kg"toen ik hem ooit nieuw kocht; wat ik niet weeg. Kan dat het zijn?
Bij deze motor altijd een probleem geweest maar ben het nu echt zat.... Wil m gewoon op de bok krijgen ivm veiliger in deze woonwijk...
 
en een verlenging van de bok waardoor meer vliegende kracht??
iemand daar ervaring mee? waar te koop?
Geen vliegende krachten, maar een vergroting van het draaimoment.
Een traditionele motorzaak kan dit voor je doen(laswerk). De motor wordt er niet mooier van.
Vraag eens bij Bolman motoren Den Haag.
 
Is er geen alternatief te bedenken waarbij je het gebruik van de middenbok kunt omzeilen?
Bij sommige motoren is dat ding nu eenmaal zo onhandig geplaatst dat de gewichtsverdeling niet deugt en dan sta je met weinig eigen gewicht te emmeren. Wat je dan ook verzint, het gaat weinig effect geven of erg duur worden.
Misschien zo'n voorwielklem oid gebruiken?
 
ja tuuurlijk.. draaimoment bedoel ik idd
Ook nog een optie idd. Wordt dus zowiezo overleggen met motorzaak als ik t zo lees.
Wordt dus lassen en of vering idd nakijken.

Nee nog nooit geprobeerd. Moet zo'n ding vast gezet worden aan een buitenmuur?
ff domme vraag nu... motor door zo'n ding makkelijker te jatten??

Goeie Jan, ik zat alleen maar naar achterwiel klemmen te kijken wat onhandig is maar dit is zeker een goede optie zonder laswerk aan mn motor
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook nog een idee de vering ja
De mijne is wel iets erger verlaagd dan standaard. Standaard staat hij ingesteld op 75kg"toen ik hem ooit nieuw kocht; wat ik niet weeg. Kan dat het zijn?
Bij deze motor altijd een probleem geweest maar ben het nu echt zat.... Wil m gewoon op de bok krijgen ivm veiliger in deze woonwijk...

Iris, ik zou eerst maar proberen om je vering hoger te stellen, dan komt je motor achter meer omhoog zodat je hem makkelijker op de bok krijgt, als je achterwiel hoger staat dan staat de bok automatisch ook hoger dus makkelijker. :Y :W
 
Hallo allemaal,

Ik weet dat deze discussie vaker hier gestaan heeft maar ondanks dat blijf ik het volgende probleem houden...
Ik heb een Honda CBF 600 en weeg 52kg en heb zwakke polsen.
Ik kan springen tot ik een ons weeg op die middenbok met bal van voet, voorvoet, trekken, duwen, staat goed gebalanceerd etc etc (alle tips van de site al uitgeprobeerd en probeer dit nu al een paar jaar) maar..... mits ondergrond geen supergladde en rechte ondergrond is zoals in een garage dan krijg ik mijn motor met geen mogelijkheid op de middenbok...
Nu staat hij buiten (helaas) en veiliger op de middenbok en niet mega rechte ondergrond...
Ik kan wel dom kijken en lief vragen aan een voorbijganger of die een klein beetje wil trekken aan de motor want dan krijg ik hem wel op de middenbok maar die moet maar net voorbij lopen.
Ik heb al een schuin af/op lopend plankje gemaakt maar ondanks dat gaat het ook zwaar (planke is 4,5cn hoog want anders blijft hij vast zitten onder mijn wiel en krijg ik hem er niet meer onder vandaan).
Mannelijke motormaatjes vinden mijn motor ook vrij zwaar op de bok gaan maar lukt hun wel.

Hoe krijgt deze lichtgewicht een motor op de middenbok zonder hulp van een ander?!
Ik las iets over verlagen van de middenbok? waar en hoe werkt dat?
Iets verlengen van de bok zodat je beter hefboom effect hebt? waar te koop en hoe werkt dat?
Een handvat permanent vast op de motor (vind ik niet bepaald moeders mooiste) zijn die er voor mijn motor en waar te bevestigen?
Een of ander trek lus van textiel? iemand daaqr ervaring mee? waar te bevestigen en waar te koop?

Ik hoop dat iemand nog andere tips heeft en of mij kan helpen.

Vreten,vreten en nog eens vreten :)

full


:+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan