Trillen, schudden tijdens remmen

theoGL

MF'er
27 jul 2007
49
0
bennekom
De Yamaha Diversion600S van mijn zoon trilt en schud tijdens het remmen.
De schijf is niet krom, althans niet zichtbaar. Rem schoongemaakt, de oude nog bijna nieuwe remblokken er weer in, remvloeistof vervangen. de remvertraging is prima.
Wanneer je remt voel je als het ware het schudden in het remhandel.
De voorband vertoont lichte vorm van cubben.
Iemand nog suggesties wat ik eraan zou kunnen doen.
 
Trillen/Schudden duidt toch meestal op een kromme remschijf.
Evt even meten. Probeer eens een draai aan het wiel te geven, en een lineaal tegen de vorkpoot aan te houden boven de remschijf. De kleinste afwijking kan dit al als resultaat geven.

Cuppende band zou je ook voelen tijdens het rijden zonder te remmen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt meestal niet "zien" dat een remschijf krom is. Meten is weten. Meet ook de slijtage. Als een schijf aan het einde van z'n levensduur komt, krijg je een soortgelijk verschijnsel.

Als je voorband gecupt is, kan dat ook een oorzaak zijn, zeker als de band oud en hard is. Heel waarschijnlijk is dat niet.

Nog wat mogelijke oorzaken: vering, wiellagers, balhoofdlager.

Maar begin bij de meest waarschijnlijke oorzaak: de schijven. Dan de wiellagers, balhoofdlager, vering.
 
Laatst bewerkt:
je zou met een hulpstuk vanaf de voorkpoot tot [bijna] tegen de remschijf moeten meten, dan geef je een slinger aan het wiel en zie je vanzelf of de schijf krom is.
misschien zit er wel een hol/bol gedeelte in, ergens in het midden van de schijf, dan lijkt het aan de buitenzijde net alsof er niks aan de hand is.
 
Bij mijn bmw K100 bleek het na lang zoeken en nog eens heel goed kijken te komen door een gescheurde remschijf. Was nauwelijks met het blote oog te zien.
 
We gaan morgen verder controleren. De band kunnen we dus uitsluiten? Tijdens het rijden heb je absoluut geen last van de onregelmatige slijtage.(cubben) .

Dat heet cuppen......
Het wordt veroorzaakt doordat delen van het profiel hoger komen te staan dan andere delen, het wordt ook wel "zaagtandprofiel" genoemd. Probeer maar eens bij lage snelheden het stuur los te laten. Bij gecupte banden zal het stuur gaan "zoeken" en de beweging wordt steeds heftiger. Bij hogere snelheden voel je dat niet of nauwelijks.
Een belangrijke oorzaak is verkeerde bandenspanning, sommige banden zijn er gevoeliger voor dan andere. Met name de oudere generatie Bridgestones was er behoorlijk gevoelig voor.

Gecupte banden, zeker als ze oud zijn en met een verkeerd afgestelde (te strak) vering kunnen er wel degelijk voor zorgen dat de band wegcontact verliest bij het remmen, waardoor de vork gaat stuiteren.
 
Als je remhendel horizontaal heen en weer gaat tijdens het remmen (dus aangeknepen). Kromme remschijf/ven =>klaar.

Voorwiel vrij laten draaien en dan schroeven draaier vlakbij beide remschijven houden dan zie je de speling.

Oorzaken divers

B.v. Versleten remschijven (dun) dan trekken ze gauw krom
en nog een riedel oorzaken meer.

Geen pilotpower 2 ct s gebruiken als voorbanden die cuppen als de ziekte bij zwaardere motoren
 
Laatst bewerkt:
De Yamaha Diversion600S van mijn zoon trilt en schud tijdens het remmen.
De schijf is niet krom, althans niet zichtbaar. Rem schoongemaakt, de oude nog bijna nieuwe remblokken er weer in, remvloeistof vervangen. de remvertraging is prima.
Wanneer je remt voel je als het ware het schudden in het remhandel.
De voorband vertoont lichte vorm van cubben.
Iemand nog suggesties wat ik eraan zou kunnen doen.


je hebt dit type Yamaha Diversion600S met dubbele en enkele voorschijfremmen, als je dubbele hebt kan het zijn dat je ene remklauw voor meer/minder vertraging zorgt dan die remklauw ertegenover,

dan krijg je ook een schuddende voorvork/stuur bij remmen. :)
 
Eh, nee! Dat is dus niet zo ;) Het wiel is een massief geheel en de vertraging per remschijf heeft dan ook geen invloed op het trillen. Zelfs al doet één schijf maar voor 10% mee, dan nog is dit niet te voelen aan trillen of schudden (wel aan verminderde remvertraging natuurlijk).

In dit geval is gewoon zéér waarschijnlijk de remschijf krom. Ik voel het zelf altijd het makkelijkst als ik zachtjes naar een stoplicht toe rem. Als hij dan wel/niet/wel/niet remvertraging geeft bij constante remdruk dan is je schijf krom of een stukje schijf vervuild. Overigens gaven mijn zwevende schijven ook deze beleving doordat de bussen vast zaten. Door die corrosie werd de schijf ook scheef gedrukt. Even goed gangbang maken heeft bij mij het probleem verholpen.
 
Hmm ik herken dit deels met mijn K100. Daarbij is het twee keer verdwenen na het opnieuw invetten van de remzuigers. Gek genoeg kwam het na een paar weken vervolgens weer terug. De remschijf begint wat dun te worden maar zit nog binnen de marges. Daarnaast kon ik op het oog ook niet zien dat de remschijven (zijn er voor 2) krom waren tijdens het ronddraaien, maar misschien moet ik dat beter meten.

Heb je de remklauw er al af gehad?

Iedereen roept al snel, het is een kromme remschijf, maar als je dit artikel leest (gaat wel over auto's) dan blijkt dat zelden tot nooit voor te komen! Mits je natuurlijk niet je schijfremslot laat zitten bij het wegrijden...

-Warped- Brake Disc and Other Myths

Een andere K100 rijder met dezelfde problemen als mij gaf aan dat het trillen weg was na reviseren van de remklauwen. Moet ik ook maar eens gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
@Ragp: De remklauw is eraf geweest, de remzuigers heb ik er 2,5 cm uitgepompt en helemaal opgepoetst.
Toen weer teruggedrukt uiteraard ook verse remvloeistof.
Wanneer ik naar de remblokken kijk tijdens het draaien v h wiel met de hand (op de werkbank), zie je niet dat er een slag in de schijf zit. De schijf is nog zo nieuw dat er geen rand op zit. De remblokken zijn nog de fabrieksblokjes en zo goed als nieuw qua dikte!
Remmen op de weg is het gevoel of er ABS op zit! (dat is niet zo)
Het regent nu, als het droog weer is nog maar eens een proefritje.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook dat mijn motor gaat schokken tijdens het remmen.
Je kan idd niet makkelijk zien of je schijf krom is. Dit kan je wel eenvoudig meten door een plaatje te maken aan met een bout met een puntje er aan, door het boutje steeds dichter naar de schijf te draaien, en dan je voorwiel los van de grond draaien. Alleen wat ik gelezen heb zal dit altijd wel iets speling hebben bij zwevende schijven.

Mijn probleem is ook nog niet opgelost dus ben benieuwd wat er bij jou uit komt.
 
Laatst bewerkt:
@Ragp: De remklauw is eraf geweest, de remzuigers heb ik er 2,5 cm uitgepompt en helemaal opgepoetst.
Toen weer teruggedrukt uiteraard ook verse remvloeistof.
Wanneer ik naar de remblokken kijk tijdens het draaien v h wiel met de hand (op de werkbank), zie je niet dat er een slag in de schijf zit. De schijf is nog zo nieuw dat er geen rand op zit. De remblokken zijn nog de fabrieksblokjes en zo goed als nieuw qua dikte!
Het regent nu, als het droog weer is nog maar eens een proefritje

Ik zou eerst even je remschijven met remreiniger helemaal schoonmaken inclusief je remblokken. Als je remschijven op een bepaald vlak glad zijn door vet krijg je ook rare dingen.

Maar volgens mij moet het hele spul nog inslijten als ik het zo lees?

Zit je balhoofdlager nut wel goed aangedraaid (niet te veel speling) ..want dan gaat je fiets ook schokken tijdens het remmen tijdens te veel speling op je balhoofdlager. Die schroef erboven iets aanhalen anders (heel subtiel is fijn draad)
 
Laatst bewerkt:
je hebt dit type Yamaha Diversion600S met dubbele en enkele voorschijfremmen, als je dubbele hebt kan het zijn dat je ene remklauw voor meer/minder vertraging zorgt dan die remklauw ertegenover,

dan krijg je ook een schuddende voorvork/stuur bij remmen. :)

Wat een BS...

Dus een wiel met een remschijf trekt naar een kant toe bij remmen? Iedereen die dat beweert mag nog een jaartje verplicht naar school...
 
Wat een BS...

Dus een wiel met een remschijf trekt naar een kant toe bij remmen? Iedereen die dat beweert mag nog een jaartje verplicht naar school...


gelukkig voor jou loop ik al 15 jaar langer op deze aardbol rond, :') :W
en heb school allang achter de rug, we hadden toen vakken waar jij zelfs nog nooit van hebt gehoord. *O* :]


maargoed; ik dacht dat dit iets verklaarbaar was/kon zijn, heb zelf weleens de remklauwen/remsysteem ontlucht en van nieuwe remblokken voorzien waarna ik geen trillingen meer had.

en kromme remschijven wat iedereen meteen roept is het wel? :W
ik denk dat het toch echt in de remklauwen zit en/of balhoofdlager, of glijbusjes die "vast" zitten.




maar jij bent natuurlijk de expert hier, sorry MT O-) :z
 
Laatst bewerkt:
Ok, even de slingering van de schijf gecontroleerd en gefilmd.
Zie link naar You Tube:


Volgens mij is de schijf niet krom.

De schijf is een vaste, zonder glijbusjes.
 
Laatst bewerkt:
Theo, heb je mijn linkje gelezen? Daar staat ook wat in over het 'inremmen' van nieuwe schijven/blokjes. Als je dat niet goed doet dan kan er een laag cementiet ontstaan die ongelijk verdeeld is over de schijf en daardoor een pulsend gevoel geeft. In dat artikel staat ook hoe je die laag weg zou kunnen krijgen.

Zoek een rustige en lange 80 weg. Versnel naar ~90 en rem krachtig naar 20. Doet dat 6-8x achter elkaar en kijk dan nog eens hoe het gaat met normaal remmen. Door de opwarming van de schijf kan de cementiet laag er weer afslijten. Dat is althans de theorie...
 
Laatst bewerkt:
Je remschijf lijkt idd niet krom. Maar voortaan de bout of schroevendraaier zover mogelijk naar de buitenrand.

Denk toch dat je teveel speling hebt op je balhoofd.

Het ziet er allemaal redelijk nieuw uit.

Maar laat je band ook eens zien want die vertoont natuurlijk ook allerlei bijverschijnselen bij verschillende snelheden als die gecupt is.

En als die remblokken wat verglaasd zijn ..hup eruit halen en ff ruw opschuren..

Met nieuwe remblokken nooit ineens keihard remmen want het moet eerst ff op elkaar inlopen een beetje.


Blijft toch een beetje koffiedik kijken zo op een afstand ..sommige dingen moet je voelen en zien van dichtbij...
 
Laatst bewerkt:
Cementiet zou kunnen btw een interessant artikel Ragp. Ik heb d schijf met thinner schoongemaakt, is dat verkeerd?
Balhoofdspeling is nul, km stand is 10K, echt!
Cuppen van de band klopt, maar er staat op de verlanglijst: nieuwe voorband.
Gunterrex: het ''schokken'' verloopt met de snelheid.
MrHawkeye: Hoe ziet verglazing eruit? onze blokken waren vrijwel stofvrij en wel metalen deeltjes erin te zien!
 
Een remschijf wordt vaak bij een slag van 0,2mm al afgekeurd en bij 0,1mm is het al tijdens het remmen al goed te merken.
Ook is het mogelijk dat de dikte niet constant is.
Je kunt hem laten uitklokken bij een motorzaak, als die een micrometer heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan