Honda SH150i deel2

Het verschil tussen standaard en bbk in boring is slechts een paar millimeter, officieel zou je idd een andere kop nodig hebben maar bij een dergelijk klein verschil in boring is dat niet persee nodig en dus is er ook geen andere kop voor de bbk.
Een 4takt cilinder kop is een nogal complex ding om te maken en dus zul je bij nagenoeg geen een merk zoals malossi of polini andere cilinder koppen vinden.

Uitzondering daarop is dan wel malossi die 1 (vier kleppen) kop in het programma heeft maar die is (uiteraard) alleen voor piaggio motoren.
 
ik heb de knoop doorgehakt
ik heb de dylan ingeruild en een xj 600 uit 97 met 32000 km gekocht met lichte bijbetaling
hele nette motor simpel blok lucht/olie gekoeld . is me nieuwe woon werk fiets :)
en dan kan me vriendin ook mee toeren .
miste toch vaak wat vermogen vooral met inhalen . + zit er zit toch aardig wat onderhoud aan de dylan . betrouwbaar vind ik ze niet bepaald meer na de vele verhalen hier .
de xj 600 rijd kan 1op 26 halen als je niet altijd tot 10000 toeren giert dus dat is goed te doen .
en de comfort is stuk hoger .

verder ben ik benieuwt hoe robber ze revisie afloopt dus ik laat me hier nog af toe wel zien .
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
Het missen van vermogen herken ik wel, en als ik wat ruimer in de portemonnee zou zitten dan had ik eerlijk gezegd ook wel een ander gekocht.
Maarja dat is niet het geval dus zal ik het met mijn sh'tje moeten doen de komende jaren nog ;)
Niet zo'n grote ramp.

Veel veilige en probleemloze km's gewenst :)
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
Het missen van vermogen herken ik wel, en als ik wat ruimer in de portemonnee zou zitten dan had ik eerlijk gezegd ook wel een ander gekocht.
Maarja dat is niet het geval dus zal ik het met mijn sh'tje moeten doen de komende jaren nog ;)
Niet zo'n grote ramp.

Veel veilige en probleemloze km's gewenst :)

bedankt nutty :)
wie weet zie ik je nog bij het xj forum verschijnen :P
 
Hoi, kayvd,

Nou jammer dat je bent afgekapt op de dylan.
Betrouwbaar is relatief, goed onderhoud is essentieel blijkt.
De meeste problemen ontstaan door overbelasten en gering onderhoud,of experimenteren.
Of verkeerde olie ed.
Een motor met ketting heeft zeker ook zijn onderhoud nodig en is vaak duurder in aanschaf en onderhoud dan een motor scooter.

Toch is je aanwinst zeker interessant, en leuk!, veel plezier er mee.
En bedankt voor je posts hier in het SH forum.
 
Hoi, kayvd,

Nou jammer dat je bent afgekapt op de dylan.
Betrouwbaar is relatief, goed onderhoud is essentieel blijkt.
De meeste problemen ontstaan door overbelasten en gering onderhoud,of experimenteren.
Of verkeerde olie ed.
Een motor met ketting heeft zeker ook zijn onderhoud nodig en is vaak duurder in aanschaf en onderhoud dan een motor scooter.

Toch is je aanwinst zeker interessant, en leuk!, veel plezier er mee.
En bedankt voor je posts hier in het SH forum.

ja ik weet het maar aangezien ik zo goed als bijna alles zelf doe aan de motor
en dit een erg makkelijk motorblokje is een 8 klepper ipv 16
geen koelvloeistof systeem dat stuk kan .

hier even een kosten plaatje die ik voor me zelf heb gemaakt :)

-banden gaan langer mee dan op de dylan 2.5 x zo lang .
-benzine ga ik op achteruit :P maar op fun vooruit *D ook snelweg en lange afstanden
-kettingset is zoon 100 -120 euro - snaar kost 30-40 -rollen-15-vario 100-130
-een kettingset mits goed smeren gaat zo 25000 mee - net zo lang als snaar+vario enz
-de aanschaf van een motor als deze is tussen de 600-1000 euro.
-de olie 3.2 liter gaat 6000 km mee . dylan zit je dan op 1.5 liter met bijvullen 2 liter .
-het luchtfilter bijna even duur
-bougie's ja 1of 4 - neem je iridium hoef je zo volgens NGK niet te vervangen tot 100xxx
-all met all is de motor uiteraard duurder . maar de scooter is zeker niet heel veel goedkoper .
-ook kan een xj600 makkelijke meer dan 100000 km lopen : bron ( hoge km standen topic )
-dan is dylan toch echt wel op dan .

voor de rest heb ik veel lol aan de dylan gehad :Y .
hoewel ik wel merkte dat het respect van automobilisten laag was op de dylan / vaak kleven, race ,denken dat het een scootertje is :/
 
Laatst bewerkt:
Nu vergelijk je alleen een 150 cc 1 pitter met een 600 4 pitter.

Ik weet wel zeker dan een 150 cc scooter duurder is dan een 150 cc schakel over bv 50 k ;)
 
Zoiets

10082012062025gallery_01%20125R.jpg


Laat het weten als je een adres hebt ik heb ook wel interesse :-)
 
Laatst bewerkt:
jouwe is heel netjes kan je zeker 1500 voor vangen .
inruil zoon 1200 .
maar ik weet niet wat jij een schappelijke prijs vind ?


Je moet voor de aardigheid nu eens op marktplaats kijken wat er te koop staat en wat ze er voor vragen :') ,vooral de handelaren zijn miz volkomen de weg kwijt,het is dan wel "vraagprijs" maar 2300 eu voor sh125 uit 2006 _O-
Ergo; als je wat wilt verkopen is nu het moment
 
ik heb de knoop doorgehakt
ik heb de dylan ingeruild en een xj 600 uit 97 met 32000 km gekocht met lichte bijbetaling
hele nette motor simpel blok lucht/olie gekoeld . is me nieuwe woon werk fiets :)
en dan kan me vriendin ook mee toeren .
miste toch vaak wat vermogen vooral met inhalen . + zit er zit toch aardig wat onderhoud aan de dylan . betrouwbaar vind ik ze niet bepaald meer na de vele verhalen hier .
de xj 600 rijd kan 1op 26 halen als je niet altijd tot 10000 toeren giert dus dat is goed te doen .
en de comfort is stuk hoger .

verder ben ik benieuwt hoe robber ze revisie afloopt dus ik laat me hier nog af toe wel zien .

Grappig, ongeveer 5 jaar geleden heb ik precies hetzelfde gedaan. Na een week stond de XJ weer te koop. Prima machine, maar ik miste het comfort van de Dylan met een groot scherm. Hopelijk beleef jij er meer plezier aan. Het schakelen blijft trekken he, kan mij voorstellen.


Mish
 
Ja, goedkoop lijkt een scooter misschien.
Maar afgelopen jaar va.11/2012 heb ik toch aardig wat aan onderdelen verspijkerd.
Dat komt neer op € 1492,- totaal. En dan doe ik bijna alles zelf.
Daarbij €700,- boete's er bovenop. En dat zonder de benzine, verz. Wb, afschrijving enzo.
En dat in 23000Km, best veel dus, m'n auto is goedkoper denk ik per jaar.
Zit nu aan versleten achterremschijf + blokken, ook weer €133,- materiaal, kassa!

Maaar.. Het was de moeite/geld waard, veel lol met de SH300 in dit geval. :] :Y
Ik denk dat een schakel motor zo zijn eigen charme heeft, tegen dito kosten.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dan toch aan een Kymco agility 16" 150cc voor €1150,- te koop zien staan vandaag bij een dealer. Komt uit 8/2012, nieuwe banden, zgan, en 8700Km op de teller. Lucht gekoeld.

Enige nadeel (?) het schiet niet erg op.
Wel goedkope 16" scooter.
 
Tot nu toe vallen de kosten van mijn scarabeo 300 mee.
nu met 14400 km erop
1000 km beurt 85 euro.
10.000km nieuwe olie en filter 20 euro.
en een fles transmissie olie 17 euro
en nu 180 euro
voor achterband
remblokken voor en achter
luchtfilter en bougie
nieuwe klipperlicht schakelaar 12,50 euro
arbeid en kleppenstellen en koppeling schoonmaken wel zelf gedaan.
totaal 314,50 euro

bij 20.000 km nieuwe riem , olie en filter en weer zelf de kleppen doen.
en nieuwe grote veer in koppeling en misschien de rollen.
door zelf te doen valt het mee.

Toen ik hem net had in korte tijd 2 boetes van totaal 620 euro. gelukkig nu meer dan 3 jaar geen boetes.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je bij een kostenberekening in ogenschouw moet nemen wat je met je scooter doet, hoe je er op rijd en hoe je naar het ding kijkt.

Ook ik heb een aardig bergje geld in mijn 150 laten verdwijnen maar dat is hoofdzakelijk tuning spul, als ik dat niet gedaan had kwamen de kosten nu na 40.000 km uit op niet meer dan banden,olie,luchtfilters,bougies,remblokjes ed , puur spul voor het onderhoud.
Daar is recentelijk wel een accu bijgekomen maar dat is na 7 jaar wel te verwachten(ook met een auto) en een variokap alhoewel ik er 99% zeker van ben dat dit mijn eigen schuld is geweest.

Puur technische mankementen heb ik in 40.000 km niet gehad en nu ligt dan wel de cilinder er af, als ik er naar zou kijken als een auto zou ik hem schoonmaken en weer in elkaar trappen met een paar nieuwe pakkingen....

Als je naar een scooter gaat kijken zoals je ook naar je auto kijkt en alle tuning liflafjes buiten beschouwing laat dan valt het kosten plaatje miz goedkoper uit dan een auto,zeker als die auto een 2e handsje is waar je ook pech mee kan hebben en na 110.000 km een koppeling,accu,banden,dynamo,startmotor,koppakking,remschijven of elk ander niet zo goedkoop grapje kunt krijgen, ik heb ook jaren auto gereden en weet wat dat allemaal kan kosten en dat kan ook aardig oplopen.
Absoluut(als bedrag) schrijf je op een auto ook veel meer af dan op een motor , een populair 2e hands autotje als een vw golf kost nieuw zo'n 25.000 eu en daar mep je zo de helft vanaf in een paar jaar, als tweede hands voor 10.000 eu gekocht smelt 9.000 eu daar zo van weg in de volgende 8 jaar,als je dat al red.

enfin; ik bestel morgen maar een nieuwe bbk,kan die ook weer in elkaar :+

~[edit] nu ik er over nadenk; ik heb toch wel wat manko's gehad maar die zijn zo klein kwa kosten dat ik ze bijna vergeten was: een remlicht schakelaartje a 8 euro en een km-teller-kabel 22 eu, nog steeds niet genoeg om echt een klap te maken kwa kosten.
 
Laatst bewerkt:
Scheelt wel dat ik hem niet nieuw heb gekocht.
Dan begin je al snel aan nieuwe banden, accu, enz.
Dan nog accessoires, zoals leovince uitlaat, ruitje.
Verder gebruik ik hem goed en hou hem flink op snelheid.
En heb alles wat hem beter zou kunnen maken uit geprobeerd. ( was ik ook nog vergeten bij de €1492,- ik had nog een MHR vario gemonteerd 'a €130,-)

Zou ik het noodzakelijke hebben gedaan, en zeg overal rustig hebben gereden, dan viel alles veel gunstiger uit. Waarschijnlijk €700,- over 23000Km.
Ging de SH maar niet zo lekker, dan had ik minder km gereden en wegens de ontmoediging rustig. Dus ook qua boete's mss €100,-?

Maar goed hij is goed onderhouden, en in top conditie. Erg prettig om mee te rijden, en ziet er nog goed uit. Dat is ook wat waard. En heb nog genoeg reserve onderdelen voor toekomstig onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik hem net had in korte tijd 2 boetes van totaal 620 euro. gelukkig nu meer dan 3 jaar geen boetes.

Heb ik bijna gehad hier op het industrie terrein politie was bezig met een radargun hij richt op me ik reed 90 hij maakt de denkfout laat maar is een brommer en ineens ging het lampje aan dat ie merkte die rijd te hard en richt weer ...

Toen was ik al in de remmen gegaan _O-

Al 2 jaar boetevrij *O*


" Absoluut(als bedrag) schrijf je op een auto ook veel meer af dan op een motor , een populair 2e hands autotje als een vw golf kost nieuw zo'n 25.000 eu en daar mep je zo de helft vanaf in een paar jaar, als tweede hands voor 10.000 eu gekocht smelt 9.000 eu daar zo van weg in de volgende 8 jaar,als je dat al red."

Gewoon nooit nieuw kopen en dan oprijden doe ik altijd is de goedkoopste manier, ik ben 44 en pas aan me 3e auto ;)

Als ik boer was had ik ze nog en roesten ze in vrede op het erf lol.
 
Laatst bewerkt:
Het valt of staat een beetje of je alles moet uitbesteden of zo'n handige harry bent als Robber57 die werkelijk alles zelf kan.
Ben daar wel beetje jaloers op hoor ;)
En super dankbaar voor alle hulp diie ik al gehad heb van hem.
 
Tja dat scheelt een boel.

Ach over een maand of 4 komt een zwager van een vriend van me uit de Filippijnen hier op bezoek die moet ook wat te doen hebben.
 
Heb ik bijna gehad hier op het industrie terrein politie was bezig met een radargun hij richt op me ik reed 90 hij maakt de denkfout laat maar is een brommer en ineens ging het lampje aan dat ie merkte die rijd te hard en richt weer ...

Toen was ik al in de remmen gegaan _O-

Al 2 jaar boetevrij *O*


" Absoluut(als bedrag) schrijf je op een auto ook veel meer af dan op een motor , een populair 2e hands autotje als een vw golf kost nieuw zo'n 25.000 eu en daar mep je zo de helft vanaf in een paar jaar, als tweede hands voor 10.000 eu gekocht smelt 9.000 eu daar zo van weg in de volgende 8 jaar,als je dat al red."

Gewoon nooit nieuw kopen en dan oprijden doe ik altijd is de goedkoopste manier, ik ben 44 en pas aan me 3e auto ;)

Als ik boer was had ik ze nog en roesten ze in vrede op het erf lol.


Toch vreemd met die politie, want brommers worden ook gefiltst en op kenteken beboet.
Raar dat die politie dan dacht dat het een brommer zou zijn.
Dan had ie toch behoorlijke boete kunnen uitschrijven op kenteken.

Grappig, ik ben minstens zo oud als jij, en ook aan m'n derde auto bezig.
Rij die al 14 jaar en kost toch echt weinig, ook aan afschrijving. Je moet een beetje mazzel hebben natuurlijk... Ga hem helemaal op rijden net als de vorige twee auto's.
Hoewel hij per km waarschijnlijk erg duur wordt want ik rij er nauwelijks mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan