FZR 1000 met (denk ik) ontstekingsprobleem

nick1987

MF'er
30 aug 2008
37
0
Nijkerk
ik heb een Yamaha FZR 1000 uit 1991 (die met enkele koplamp).

de motor start en loopt goed over het gehele toerenbereik.

rustig rijden geeft geen probleem, maar na een tijdje 140kmph in z'n 5,
of vanuit bijv. z'n 2 eens goed doortrekken in toeren lijkt het wel of de toerenbegrenzer ingrijpt!
en dat dus ruim voor het rood!

het gas dichtdraaien en met een lagere snelheid / toerental doorrijden lukt dan nog wel en klinkt ook weer normaal, draai het gas weer iets open tot 4000 toeren en hij begint gelijk weer op alle cilinders te stotteren, wacht ik hier wat langer mee dan kan ik al weer soepel door tot een hoger toerental. hoe langer ik de motor rust gun hoe verder ik daarna dus weer door kan in toeren voordat het plotsklaps dus allemaal wegvalt.

de motor valt dus niet helemaal uit maar stottert als een gek en het vermogen is dus wel zoek.


even wachten lost het probleem dus tijdelijk op, gek genoeg is het probleem per direct verdwenen wanneer ik het contact snel uit/aan draai.


mijn eerste gok was de benzine toevoer. reeds vervangen/gecontroleerd:
-tankontluchting
-benzine filter in tank / leiding / carburateur
-doorlaat benzinekraan
-doorlaat benzine leidingen
-benzinepomp
-benzinepomp relais
-vlotternaald
-hoeveelheid benzine in tank

hier kan het dus niet meer in zitten lijkt mij.

het probleem begint dus niet bij een specifiek toerental, maar zodra het zich voordoet
lijkt het wel toerental afhankelijk te zijn en niet onderhefig aan stand van de gashendel, rijsnelheid of versnelling..

heeft iemand een suggestie of kan mij vertellen welke componenten er voor kunnen zorgen dat de toerenbegrenzer inschakeld?

misschien iets dat gebruikt maakt van toerental signaal?
en waar op de motorfiets zit het gemonteerd.

alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Waarschijnlijk zit je exup klep in de collector van de uitlaat vast. Hierdoor werkt je servo motor die de klep stand regelt niet of niet goed en gaat je cdi rare signalen af geven.
Oplossing exup klep weer gangbaar maken. Of in de open stand vast zetten en de kabels ervan af halen. Servomotor moet wel blijven zitten en werken anders blijft hij slecht lopen.
 
Klinkt als brandstoftekort. Heeft er wel alle kenmerken van.

Wel apart dat het pas na een tijdje begint, dus bij een warm blok. Dat is dan weer vakar electronica.

Als ik die twee eens combineer; probleem met brandstofpomp indien warm :?
 
Waarschijnlijk zit je exup klep in de collector van de uitlaat vast. Hierdoor werkt je servo motor die de klep stand regelt niet of niet goed en gaat je cdi rare signalen af geven.
Oplossing exup klep weer gangbaar maken. Of in de open stand vast zetten en de kabels ervan af halen. Servomotor moet wel blijven zitten en werken anders blijft hij slecht lopen.
Ook een mooie :) :Y


Wat ik net nog wilde toevoegen:
Een goede monteur hamert bij mij (en bij anderen) vaak op het zo goed mogelijk een diagnose stellen. En hij heeft helemaal gelijk :Y

Check wat je moet sjekken, sluit zaken 100% uit, controleer het nog eens.

Je moet iig weten of het brandstof of electronisch is.
 
Inderdaad vermoedelijk exup klep. Heeft alleen niks te maken met rare signalen van de cdi maar gewoon met uitlaatgassen die hij niet kwijt kan omdat de klep dicht blijft staan.
Ik dacht er in eerste instantie niet aan, omdat ts aangeeft dat hij een tijdje 140 kan rijden.

Slaat die klep dan na verloop van pas klem :?

Ik ken exup problemen alleen in de vorm 'altijd vast' 'verkeerd aangesloten' ed.
 
Ik dacht er in eerste instantie niet aan, omdat ts aangeeft dat hij een tijdje 140 kan rijden.

Slaat die klep dan na verloop van pas klem :?

Ik ken exup problemen alleen in de vorm 'altijd vast' 'verkeerd aangesloten' ed.

Zeg het maar hoe het precies komt, kabels slecht, servomotor kapot, slecht contact, klep vast etc etc... het probleem lijkt in ieder geval veel te veel op een exup probleem om het niet uit te sluiten.
Soms kun je iets in de praktijk al uitgesloten of onderzocht hebben in dezelfde tijd dat je de theorie erachter probeert te analyseren :9
 
Exup klep werkt ook soepel.
en inderdaad dan zou hij bij 140 ook niet opeens er mee kappen.
en hoe verklaar je dan dat bij contact uit/aan het probleem direct weg is?

het is echt net of de toerenbegrenzer opeens inkomt en de ontsteking grotendeels afkapt.
als ik vol gas blijf houden komen er ook wat knallen uit de uitlaat. alsof er dus onverbrande gassen de uitlaat ingaan die hun vonk gemist hebben
 
Zeg het maar hoe het precies komt, kabels slecht, servomotor kapot, slecht contact, klep vast etc etc... het probleem lijkt in ieder geval veel te veel op een exup probleem om het niet uit te sluiten.
Soms kun je iets in de praktijk al uitgesloten of onderzocht hebben in dezelfde tijd dat je de theorie erachter probeert te analyseren :9
Ok ok.
Was even benieuwd of er nog meer achter zat :)

Ik hoor iemand het nog zeggen " soms moet je ophouden met proberen te denken, maar gewoon gaan doen" ;)
 
Exup klep werkt ook soepel.
en inderdaad dan zou hij bij 140 ook niet opeens er mee kappen.
en hoe verklaar je dan dat bij contact uit/aan het probleem direct weg is?

het is echt net of de toerenbegrenzer opeens inkomt en de ontsteking grotendeels afkapt.
als ik vol gas blijf houden komen er ook wat knallen uit de uitlaat. alsof er dus onverbrande gassen de uitlaat ingaan die hun vonk gemist hebben

Ik verklaar niks, ik zou het gewoon uitsluiten. Maar als je dat niet wil doen en verder wil zoeken, ook prima. Maar je vraagt hier om advies dus geef ik dat :Y

Ok ok.
Was even benieuwd of er nog meer achter zat :)

Ik hoor iemand het nog zeggen " soms moet je ophouden met proberen te denken, maar gewoon gaan doen" ;)

Waar was je eigenlijk tijdens college 2? O-)
 
het advies wordt hier ook dankbaar ontvangen,
exup lijkt goed te werken. maar zal het morgen zeker nogmaals aandacht geven.



worden ontsteking en exup nu beiden geregeld/aangestuurd vanuit die grote platte vierkante unit onder het zadel?
 
4ktpm is precies de grens waarbij de exup open moet gaan bij de fzr1000 vandaar dat het mij meteen te binnen schoot. Zit zelf veel op fzr forum en heb zelf ook 2 van die dingen met exup en dan nog 1 zonder exup.
Verder geen kennis aanwezig _O- _O- _O- _O- O-) 8-)
 
hoe zit dat eigenlijk met dat FZR forum, ik heb me daar ook aangemeld al weken geleden, maar mijn account wacht nog steeds op goedkeuring?!

kan er dus nog niet inloggen en krijg ook niet de indruk dat het ooit nog eens gaat gebeuren.
 
vanavond nog eens wat proberen met die exup klep.

wat voor tip's en tricks kunnen jullie mij geven om de werking goed te controleren, of juist de boel vast te zetten in geopende stand zonder dat de boel ontregeld raakt?
 
Bevindingen van een vast gezette exup?

Onder de 6,5Ktpm is het net een dood paard -O- en daarna is het ineens vanuit het niets een volbloed arabier op steroiden :9~ of een steigerende arabier _O- ligt aan de versnelling waarin je rijdt op dat moment 8-)
 
beweegt wel maar lang niet ver genoeg. bedankt voor de tip.
zit nog niet weer in elkaar, alle imbusboutjes braken natuurlijk af / draaiden dol.
dus ff nieuw draad tappen en een nieuw wieltje plaatsen op het asje van de exupklep.
die wou ook niet meewerken en moest het ongelden.

ben benieuwd naar het vermogen straks. ik hou jullie op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan