XT600e niet meer goed te krijgen

Kwajong

Rookie
18 sep 2013
21
0
Hallo,

Ik heb op een XT600e uit '99 een Leovince X3 Enduro gemonteerd, in combinatie met een al eerder gemonteerd devil spruitstuk.

In het begin toen de Leovince er op zat liep de motor goed, maar ik wilde er meer geluid uit hebben, dus heb ik een ander bijgeleverde eindstuk (flensje) er op gezet, waardoor het eigenlijk zo'n beetje een open uitlaat word, met een hoop herrie.

Sinds dat dit andere eindstuk erop zit schokt de motor, en bij het schokken geeft hij een klap uit de uitlaat (heeeeeel zelden ook terug de inlaat in...).
De bougie zag een beetje wit, dus dit betekend een te arm mengsel.
Na goed, ding aan het afstellen gegaan, stapsgewijs een grotere sproeier in de rechtse carburateur, maar het beestje is niet goed te krijgen, stationair loopt hij overigens hartstikke mooi.

Uiteindelijk van sproeier 120 bij 155 aangekomen, heb ik, na advies van een motorzaak, besloten om het andere eindstuk er terug in te zetten, en de orginele sproeier (120) er terug in te zetten (de oude setup waar hij voorheen wel goed mee gereden heeft), omdat het schokken alleen maar erger werd.
Het zou volgens de motorzaak geen slecht idee zijn om even overnieuw te beginnen als je er niet meer uit komt. Dus dat heb ik nu gedaan, maar tot mijn verbazing loopt de motor ook met deze setup niet goed. Hij schokt en klapt nog steeds erg vaak, maakt niet uit hoe je optrekt en op wat voor toerental...

Ik heb al een nieuwe bougie er in gedraaid voor het geval dat deze gesneuveld zou zijn door het geklap steeds... maar dit heeft ook niks opgeleverd.
De carburateur en de sproeiers hebben een ultrasoon behandeling gehad, en zijn dus tot in de puntjes schoongemaakt, maar ook dat heeft geen effect...

Iemand enig idee wat dit kan zijn? of heeft iemand misschien een tip voor me om hem beter te krijgen?

Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Welkom op MF.
Deze XT-tjes lopen het mooist met de stille db-killer er in. Maar in dit geval verdenk ik je inlaatrubbers ervan dat ze los beginnen te raken van de aluminium delen. Hij trekt er dan valse lucht langs en daar gaat ie arm van lopen.

Je kan er op 2 manieren achter komen of dit het geval is:

-kijk of je het rubber makkelijk los kunt pulken van het aluminium
-spuit er met draaiende motor wat deo op, of remmenreiniger. Als je toerental dan wisselt zijn ze zeker lek.

Ook als ze nu niet lek zijn kan het geen kwaad ze te vervangen, want ze komen aan de beurt. Imitatie is goed genoeg. Je kan ze ook zelf lijmen, maar daar komt wel wat bij kijken, maar onmogelijk is het niet.

Kijk ook even naar je luchtmengselschroef, onder op je carburateur in dat gaatje. Een verkeerde stand is ook vaak de reden voor zo slecht lopen.
 
Laatst bewerkt:
Het is een kwestie van oorzaak en gevolg: het hoeft helemaal niet dat einddempertje te zijn, maar het kan ook, zoals eerder gezegd iets heel anders zijn, dat toevallig tegelijkertijd optreedt.
Inlaatrubbers zijn genoemd, het Devil spruitstuk is een mogelijkheid (lekkage).
 
Bedankt voor jullie reacties :)

De inlaatbuizen waren inderdaad kapot, maar dat was al voordat we aan de uitlaat begonnen. die hebben we ongeveer een maandje terug allebei vervangen (orgineel yamaha)

De motorzaak heeft niet met de motor gereden, en heeft hem verder niet gezien, ik heb alleen via mijn vader (die daar scooters sleuteld) het verhaal bij hun neergelegd en gevraagd wat ik er het beste mee kon doen, toen gaven ze me het antwoord dat hij te arm stond, en dat de sproeier dus groter moest.. en als ik er echt niet uit kwam, dat ik het beste maar opnieuw kon beginnen met de decibelkiller, en dan kijken of ik hem uberhaupt goed kreeg... maargoed, dat is niet het geval..

De bougie kap zal ik zo snel mogelijk even doormeten.


Is er verder misschien een manier om de ontsteking te controleren??
 
Net de bougiekap doorgemeten, 11,09 K. ohm... dus die heb ik vervangen, nieuwe heeft 4,73 K. ohm.

Dit heeft helaas ook niks verbeterd
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vergelijkbare setup gehad op mijn xt600, devil voorbocht, leovince x3 demper (met die kortste killer erin) en een K&N vervangingsluchtfilter (snorkel weggehaald)

Ik had deze afstelling:
Main carburator: sproeier 140, naald midden, stationair sproeier origineel (46 dacht ik)
Vacuum carburator: sproeier 140, naald hoogste stand

Ik heb met proberen af te stellen ook gehad dat ie begon te stotteren en klappen uit de uitlaat/inlaat kwamen, met een andere afstelling was dit opgelost.

nog een plaatje van de uitdraai:
P4150010edt_zps7737e7a8.jpg


Hoop dat je er iets mee kunt
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf met de sproeiermaten gespeeld en de naaldhoogte veranderd tot ie goed reed op de weg, daarna voor controle op de dyno gezet, met bovenstaande uitdraai als resultaat. dus ben idd op de boven genoemde afstelling uitgekomen
 
Zojuist bij Hilltech in Kaatsheuvel geweest, daar een Dyno run gemaakt om te kijken wat hun er nou van vonden.
De afstelling schijnt nog niet eens zo tegen te vallen...
het probleem zit hem, zoals Zot al dacht, in de ontsteking. Die valt zo nu en dan weg. Vooral als hij wat vermogen moet leveren.

Eerst moest ik maar eens de pulse gever doormeten en als die goed was moest ik mijn CDI laten controleren. Als de pulse gever niet goed was is dat hoogstwaarschijnlijk het probleem.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken! :D
 
Zojuist bij Hilltech in Kaatsheuvel geweest, daar een Dyno run gemaakt om te kijken wat hun er nou van vonden.
De afstelling schijnt nog niet eens zo tegen te vallen...
het probleem zit hem, zoals Zot al dacht, in de ontsteking. Die valt zo nu en dan weg. Vooral als hij wat vermogen moet leveren.

Eerst moest ik maar eens de pulse gever doormeten en als die goed was moest ik mijn CDI laten controleren. Als de pulse gever niet goed was is dat hoogstwaarschijnlijk het probleem.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken! :D
Als je alleen belast problemen hebt zit dat meestal in het hoogspannings deel.

De pulsgever geeft meestal problemen bij temp verandering en de cdi van deze gaat niet vaak stuk.
 
Laatst bewerkt:
Als je alleen belast problemen hebt zit dat meestal in het hoogspannings deel.

De pulsgever geeft meestal problemen bij temp verandering en de cdi van deze gaat niet vaak stuk.

Hij heeft er eigenlijk de hele tijd wel last van.
Bij het stationair lopen ploft hij af en toe een keertje, bij het constant rijden is het er ook nog, maar niet zo erg en vaak.. maar vooral bij het optrekken is het niet te doen...
Steeds maar schokken en klappen.

Toch maar voor de zekerheid alles van de ontsteking controleren neem ik aan? als ik er dan toch mee bezig ben?
 
Ik heb de oplossing gevonden :)
Ging als eerste de maar eens achter bij de CDI kijken, en daar was het een grote vetpot.

Bij het schoonmaken kwam ik er achter dat een van de kabeltjes die tussen de CDI en de pulsgever zit bij het stekkertje doorgerot was.
Nieuw stekkertje eraan en hij gaat weer als de brandweer! :D

Iedereen bedankt voor het meedenken, en voor de erg hulpvolle reacties! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan