Sleutel werkt niet meer in het contact wel in de rest

jorde

Rookie
26 sep 2011
2
0
Beste motorlui,

Ik heb een kawa eliminator uit '86, heb haar nu 1,5 jaar. Laatste paar maanden still gestaan omdat de accu overleden was. Ondertussen een nieuwe accu deze ook aangesloten, maar nu willen mijn sleutels niet meer werken in het contact. (Benzine klep, zadelslot gaan nog wel open). De motor staat bij mij in de schuur met het stuurslot er op, kan ik een nieuw contact kopen en deze plaatsen terwijl het stuurslot er nog op zit? Of zijn er andere manieren om het contact weer werkend te krijgen?

Contact was al langere tijd versleten, maar de sleutel draaide altijd prima (was wat gevoelig, als ik niet precies ver genoeg draaide deed alles het, maar ging mijn voorlamp niet aan.)

Als ik mijn reserve sleutel gevonden krijg dan kan ik die nog proberen. Gekke is dat ik de motor 4 weken geleden verplaatst heb en op dat moment ging alles nog prima. Wellicht te lomp geweest met de sleutel en heb ik het daarmee kappot gemaakt. Zaken misplaatsen en slopen zijn me helaas niet vreemd.
 
Als het binnenwerk van het slot versleten is, kan je met
lang proberen, rustig de sleutel steeds wat anders bewegen,
misschien het slot er nog af krijgen.

Anders zou een beetje vet aan de sleutel een oplossing kunnen zijn,
in combinatie met bovenstaande.

Normaalgesproken is het slot er niet uit te krijgen als ie op stuurslot staat.
 
Heel klein beetje smeren dat slot. Sleutel er in en tikjes ertegen geven. Er blijft gewoon een palletje hangen. Lukt het niet? Morgen weer even proberen. etc.
 
Smeren van een slot...... Doe je met grafietpeder, overigens (waarschijnlijk is 't probleem wat er nu is al ontstaan door 't smeren met vettigheid en/of WD40 waardoor er vuiligheid in het slot opgehoopt is).
 
Laatst bewerkt:

Ik ben al 2 jaar lid, maar wellicht de definitie van lurker :]

Als het binnenwerk van het slot versleten is, kan je met
lang proberen, rustig de sleutel steeds wat anders bewegen,
misschien het slot er nog af krijgen.

Anders zou een beetje vet aan de sleutel een oplossing kunnen zijn,
in combinatie met bovenstaande.

Normaalgesproken is het slot er niet uit te krijgen als ie op stuurslot staat.

Ik ga dat eens even proberen, ik was al bang voor het laatste vandaar dat ik de post gemaakt heb. Bij googlen kwam ik steeds bij berichten over mensen die motoren jatten, daar had ik niet zoveel aan.

Smeren van een slot...... Doe je met grafietpeder, overigens (waarschijnlijk is 't probleem wat er nu is al ontstaan door 't smeren met vettigheid en/of WD40 waardoor er vuiligheid in het slot opgehoopt is).

Ik heb het slot helemaal niet gesmeerd, had er geen problemen mee tot nu toe. Zou in principe geen vuil in moeten kunnen zitten. Ik ga eens even kijken waar ik grafietpoeder kan halen en het daarmee proberen.

Bedankt voor de reacties mensen.
 
Ik ga dat eens even proberen, ik was al bang voor het laatste vandaar dat ik de post gemaakt heb. Bij googlen kwam ik steeds bij berichten over mensen die motoren jatten, daar had ik niet zoveel aan.

Voor sommigen is dat een prima oplossing. Start je motor niet, jat je gewoon een andere :(

Grafietpoeder hebben ze bij iedere bouwmarkt of ijzerwarenhandel.

Overigens herken ik het probleem. Mijn motor gaat steeds lastiger van het stuurslot af (erop is geen probleem, contact aan ook niet). Vaak moet ik inderdaad een beetje pielen met de sleutel.
 
Mij is geleerd geen grafiet gebruiken bij cilindersloten maar gewoon de juiste spray (slot spray ect.)

Grafiet is bedoeld voor de oudere klavier sloten (meterkast sloten enz.)

Mij lijkt het ook dat er een tonnetje blijft hangen, kruipolie + beetje tikken
 
Laatst bewerkt:
Mij is geleerd geen grafiet gebruiken bij cilindersloten maar gewoon de juiste spray (slot spray ect.)
Grafiet is bedoeld voor de oudere klavier sloten (meterkast sloten enz.)
Mij lijkt het ook dat er een tonnetje blijft hangen, kruipolie + beetje tikken

Het contactslot van m'n Fazer 1000 werd na een jaar of 3 steeds slechter. Ik gebruikte alleen speciale slotspray, maar op een zeker moment werkte het slot gewoon niet meer.
Ten einde raad toch maar grafiet gehaald. Eerst het slot ruim met WD40 ingespoten, totdat het vocht dat er uit liep kleurloos was. Toen enkele dagen laten drogen (anders gaat het grafiet klonteren) en daarna grafiet in het slot gewerkt. Beetje grafiet er in, sleutel met wat poeder er op er steeds weer inwerken, rustig aan bewegen, beetje heen- en weer wrikken. Uiteindelijk werkte het slot weer.
Ik heb daarna nooit meer last gehad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan