Gesinterde ketting

Gebo51

Rookie
18 jun 2013
20
0
Op de Honda CB1100 C-ABS zit een '#530 gesinterde ketting'. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 'standaard' en een 'gesinterde' ketting?
Dank alvast.
 
Sinteren is een manier waarop metalen onderdelen (zoals in dit geval schakels van een ketting) worden geproduceerd. Traditioneel worden metalen onderdelen gegoten door het metaal te smelten. Bij sinteren wordt het metaal in poedervorm gebruikt en worden de moleculen min of meer aan elkaar "geplakt".

Het voordeel van sinteren is dat er minder hoge temperaturen nodig zijn. Of gesinterd beter is dan traditioneel gesmolten hangt vooral van de gebruikte metaalsoort af. Vaak wordt er gesinterd omdat er hoogwaardig metaal wordt gebruikt met een hoger smeltpunt zodat sinteren efficienter en sneller werkt dan het traditionele smelten. In die gevallen is gesinterd dus wel beter (vergeleken met gesmolten met een laagwaardig metaal).

Maar zoals zo vaak worden dit soort termen en processen nogal misbruikt in de reclamepraat en zijn er ook veel gesinterde onderdelen te koop die gemaakt zijn van metalen die ook prima te smelten zijn. In die gevallen is gesinterd helemaal niet beter.

Oftewel samengevat: het is feitelijk een loze kreet.
 
Laser sinteren is een techniek die ze ook gebruiken om bijvoorbeeld plastic onderdelen te 'printen'. Met een beetje mazzel ontwikkeld de 3D printer flink door en hebben we over tig jaar allemaal een multi-materiaal 3D printer naast de inkjet staan waarmee we zelf een ketting bij elkaar kunnen sinteren. Wat metaal poeder, likje vet, wat rubber ringen en dan zelf je ketting in elkaar knutselen :P ach ja dromen kan altijd he
 
Laser sinteren is een techniek die ze ook gebruiken om bijvoorbeeld plastic onderdelen te 'printen'. Met een beetje mazzel ontwikkeld de 3D printer flink door en hebben we over tig jaar allemaal een multi-materiaal 3D printer naast de inkjet staan waarmee we zelf een ketting bij elkaar kunnen sinteren. Wat metaal poeder, likje vet, wat rubber ringen en dan zelf je ketting in elkaar knutselen :P ach ja dromen kan altijd he
Metaalpoeder, rubberpoeder en vetpoeder en die ketting gewoon 3D printen..

benzine, banden, de mogelijkheden zijn eindeloos.. :)
 
Schakels van kettingen worden algemeen uit plaat gestanst.
De langsrichting van de schakel is de walsrichting van de plaat voor meer sterkte.

Sinteren is een proces waarbij poeder zodanig verhit wordt dat de deeltjes op de raakvlakken aan elkaar fuseren. Met wat extra druk pers je er de holtes uit waardoor het product ook sterker wordt.
Het voordeel van sinteren is dat je een metaal met hoog smeltpunt toch vorm kan geven.
Je kan ook metalen samenbrengen die moeilijk te legeren zijn.
 
Sinteren is een manier waarop metalen onderdelen (zoals in dit geval schakels van een ketting) worden geproduceerd. Traditioneel worden metalen onderdelen gegoten door het metaal te smelten. Bij sinteren wordt het metaal in poedervorm gebruikt en worden de moleculen min of meer aan elkaar "geplakt".

Het voordeel van sinteren is dat er minder hoge temperaturen nodig zijn. Of gesinterd beter is dan traditioneel gesmolten hangt vooral van de gebruikte metaalsoort af. Vaak wordt er gesinterd omdat er hoogwaardig metaal wordt gebruikt met een hoger smeltpunt zodat sinteren efficienter en sneller werkt dan het traditionele smelten. In die gevallen is gesinterd dus wel beter (vergeleken met gesmolten met een laagwaardig metaal).

Maar zoals zo vaak worden dit soort termen en processen nogal misbruikt in de reclamepraat en zijn er ook veel gesinterde onderdelen te koop die gemaakt zijn van metalen die ook prima te smelten zijn. In die gevallen is gesinterd helemaal niet beter.

Oftewel samengevat: het is feitelijk een loze kreet.

Wat dacht je van met olie geimpregneerde gesinterde bussen. Gegoten bussen krijg je nooit zo poreus als gesinterd materiaal. Kan dus best wel eens geen verkooppraat zijn, maar technisch superieur.
 
Wat dacht je van met olie geimpregneerde gesinterde bussen. Gegoten bussen krijg je nooit zo poreus als gesinterd materiaal. Kan dus best wel eens geen verkooppraat zijn, maar technisch superieur.

Dat kan, maar het hoeft niet. Alleen de kreet "gesinterd" zonder verdere aanduidingen is een loze kreet die je eigenlijk niets zegt over de kwaliteit van de ketting. Net zoals "versgeperst" sinaasappelsap, ook een loze marketingkreet.
 
Ik ken de gesinterde ketting alleen zoals Voembert het omschreef, ketting wordt warm, olie "zweet" uit de bussen en smeert het raakvlak met het kettingwiel.
 
Dat kan, maar het hoeft niet. Alleen de kreet "gesinterd" zonder verdere aanduidingen is een loze kreet die je eigenlijk niets zegt over de kwaliteit van de ketting. Net zoals "versgeperst" sinaasappelsap, ook een loze marketingkreet.


Alleen ik denk niet, dat als deze af fabriek op een Honda zit, dat dat alleen maar voor de reclame prietpraat is, maar met een reden.
 
Sinteren is een manier waarop metalen onderdelen (zoals in dit geval schakels van een ketting) worden geproduceerd. Traditioneel worden metalen onderdelen gegoten door het metaal te smelten. Bij sinteren wordt het metaal in poedervorm gebruikt en worden de moleculen min of meer aan elkaar "geplakt".

Ik lees ook dat gesinterd materiaal min of meer poreus zou zijn. Wil dat zeggen dat gesinterd metaal ook minder glad is qua oppervlakte en dus meer weerstand zou geven?
 
Sinteren is een manier waarop metalen onderdelen (zoals in dit geval schakels van een ketting) worden geproduceerd. Traditioneel worden metalen onderdelen gegoten door het metaal te smelten. Bij sinteren wordt het metaal in poedervorm gebruikt en worden de moleculen min of meer aan elkaar "geplakt".

Het voordeel van sinteren is dat er minder hoge temperaturen nodig zijn. Of gesinterd beter is dan traditioneel gesmolten hangt vooral van de gebruikte metaalsoort af. Vaak wordt er gesinterd omdat er hoogwaardig metaal wordt gebruikt met een hoger smeltpunt zodat sinteren efficienter en sneller werkt dan het traditionele smelten. In die gevallen is gesinterd dus wel beter (vergeleken met gesmolten met een laagwaardig metaal).

Maar zoals zo vaak worden dit soort termen en processen nogal misbruikt in de reclamepraat en zijn er ook veel gesinterde onderdelen te koop die gemaakt zijn van metalen die ook prima te smelten zijn. In die gevallen is gesinterd helemaal niet beter.

Oftewel samengevat: het is feitelijk een loze kreet.


Je bent niet compleet...

Sinteren betekend dat je materiaal onder hoge temperatuur en hoge druk samenperst.

Het is maar net wat de toepassing is, zover ik weet is gesintert materiaal nogal bros.
Zover ik weet heeft gesinterd materiaal ook niet echt een hoge treksterkte..
Maar misschien heb ik zitten suffen op school en/of is de techniek weer een stuk verder.

En metaal wordt lang niet altijd gesmolten en dan in vorm gemaakt, dat heet gieten.
Meestal wordt het gesmeed, en/of in plaat gewalst, en als je het zo bekijkt is walsen ook een beetje smeden...
 
Ik lees ook dat gesinterd materiaal min of meer poreus zou zijn. Wil dat zeggen dat gesinterd metaal ook minder glad is qua oppervlakte en dus meer weerstand zou geven?


Minder glad qua oppervlakte wil niet zeggen, dat het meer weerstand geeft, het kan zelfs minder weerstand geven. Een volkomen glad oppervlak heeft een groter raakvlak, dan een oppervlak met b.v. allemaal kleine bobbeltjes. Tegenwoordig kunnen ze metallurgische processen heel nauwkeurig sturen en zo ook invloed uitoefenen op de oppervlakte.
Daarnaast kunnen oppervlaktes ook behandelingen krijgen, om de eigenschappen te veranderen of verbeteren. Tsubaki heeft het over kogelstralen van de onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Minder glad qua oppervlakte wil niet zeggen, dat het meer weerstand geeft, het kan zelfs minder weerstand geven. Een volkomen glad oppervlak heeft een groter raakvlak, dan een oppervlak met b.v. allemaal kleine bobbeltjes. Tegenwoordig kunnen ze metallurgische processen heel nauwkeurig sturen en zo ook invloed uitoefenen op de oppervlakte.
Daarnaast kunnen oppervlaktes ook behandelingen krijgen, om de eigenschappen te veranderen of verbeteren. Tsubaki heeft het over kogelstralen van de onderdelen.

Kogelstralen is niets nieuws..
Doen ze bij mij op het werk ook, wordt gebruikt om het oppervlakte van de gegoten producten vrij te maken van verontreinigingen, wordt hier shotblast genoemd.
 
Het klopt dat het niets nieuws is, maar naast verontreiniging verwijderen, kan je ook de oppervlakte er mee verdichten en zo versterken of de oppervlakte structuur veranderen.
Ik noemde het, omdat Tsubaki het specifiek in zijn info noemt.
 
Je bent niet compleet...

Sinteren betekend dat je materiaal onder hoge temperatuur en hoge druk samenperst.

Klopt, en door die hoge druk kun je met een lagere temperatuur toe. Had ik er inderdaad bij moeten zeggen, maar leek me eigenlijk nogal voor de hand liggend.

Het is maar net wat de toepassing is, zover ik weet is gesintert materiaal nogal bros.
Zover ik weet heeft gesinterd materiaal ook niet echt een hoge treksterkte..
Maar misschien heb ik zitten suffen op school en/of is de techniek weer een stuk verder.

Nee, volgens mij heb je het bij het rechte eind. Maar dat kan gecompenseerd worden als het gebruikte metaal dermate hoogwaardig is dat sinteren de enige haalbare oplossing is. Maar in de praktijk is het vaak gekozen omdat het een goedkoper productieproces is.

En metaal wordt lang niet altijd gesmolten en dan in vorm gemaakt, dat heet gieten.
Meestal wordt het gesmeed, en/of in plaat gewalst, en als je het zo bekijkt is walsen ook een beetje smeden...

Maar ook dan worden er in het geval van een kettingschakel stukken uit die plaat gestanst, met snijverlies en het restant wordt vervolgens opnieuw gesmolten en daar worden nieuwe platen van gemaakt. Bij sinteren heb je dat snijverlies niet omdat er gebruik wordt gemaakt van gemalen metaal.

Blijft nog steeds een loze kreet zonder verdere toevoegingen...
 
Ik lees ook dat gesinterd materiaal min of meer poreus zou zijn. Wil dat zeggen dat gesinterd metaal ook minder glad is qua oppervlakte en dus meer weerstand zou geven?
Poreus is niet per definitie ruw, hoewel ik je vraag snap (ben ook wel benieuwd).

En ruw of glad is niet per definitie veel of weinig weerstand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Poreus is niet per definitie ruw, hoewel ik je vraag snap (ben ook wel benieuwd).
En ruw of glad is niet per definitie veel of weinig weerstand.

Hmja, da's natuurlijk ook waar. Ik denk dan bv. aan de "haaienhuid"structuur die in het water juist minder weerstand geeft dan een volkomen gladde huid.

Bovendien: de rollen hebben het meeste contact en ik neem aan dat die ook bij een gesinterde ketting wel uit plaatmateriaal zijn gemaakt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan