Honda CB750KZ komt niet verder dan 6000 toeren

hatseflats86

Rookie
27 nov 2013
13
0
Goedemorgen,

ik heb onlangs een CB750 uit '82 aangeschaft (136.000 km :p). Hij rijdt prima, reageert goed op gas, start goed. Maar in geen enkele versnelling kom in verder dan 6000 toeren.

Hij houdt dan in en pruttelt/geeft knallen. Een kleine beetje gas terug en hij loopt weer goed.

Kan iemand mij helpen? Wat denken jullie wat het kan zijn?

Groet,

Remon
 
Onbelast eigenlijk nog niet getest.. Maar denk dat ie dan ook niet verder komt.
Heb een cleaner gekocht om in de tank te gooien, zal deze erin gooien als ie bijna leeg is.
Er zit ook een 4 naar 1 uitlaat op, las ergens dat dit ook invloed kan hebben?

Nee, breng hem niet naar de sloop.
 
Onbelast eigenlijk nog niet getest.. Maar denk dat ie dan ook niet verder komt.
Heb een cleaner gekocht om in de tank te gooien, zal deze erin gooien als ie bijna leeg is.
Er zit ook een 4 naar 1 uitlaat op, las ergens dat dit ook invloed kan hebben?

Nee, breng hem niet naar de sloop.

zou je eerst even voorstellen in voorstel topic
wel zo netjes


dat spul moet je er ingooien met een volletank
niet als die bijna leeg is :W
 
Vooraan beginnen:
Eerst fatsoenlijk onderhoud geven.
luchtfilter
brandstof filter
olie en oliefilter
bougies vervangen
carbs schoonmaken en inlaatrubbers checken op valse lucht.

Vergeet niet dat het een motor van 35 jaar oud is, een R6 die 13000toeren mag draaien doet nog niks onder de 5000 toeren maar een ouwe 750KZ is vanaf de 2000 toeren al wakker. Het topvermogen komt er wel vrij laat uit (voor die tijd) en ze zijn gek op hoge toeren draaien maar de materialen zijn daar eigenlijk niet echt op berekend. De cilinders en zuigers slijten bovenmatig snel.
 
Had dat topic nog niet gezien. Op de verpakking staat 'met voorkeur vóór het tanken'..

klopt je gooit het er in dan tank je hem vol zodat het goed mengt .
spul helpt tegen minimale vervuiling .voor het grote werk moet je toch echt de boel openhalen en schoonmaken

zelf zou ik eerst de carbs doen als het niet weg gaat .
suc 6 er mee :)
 
Laatst bewerkt:
Wat ook nog wil, is dat de 1 of meer rubbers van de vacuum zuigers in de carbs lek zijn.

Andere opties: De oki's (vonkversterkers) zijn lek en functioneren niet meer goed.

Bobines zijn niet meer goed. (heb ik gehad)
 
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

De vorige eigenaar heeft een jaar geleden het volgende vervangen:
- oliefilter
- luchtfilter
- nieuwe (gel)accu
- vergeten te melden: hij heeft een groter tandwiel achter geplaatst (..verkeerde besteld ofzo)

Ik heb net een testritje gemaakt:
- in z'n neutraal gaat hij wel voorbij 6000 toeren (zie 1e deel filmpje)
- als ik snel optrek stopt hij bij 5000 toeren al
- heb na het starten de 4 uitlaten gevoeld, deze zijn na 10 seconden allemaal even warm (dus 4x ontsteking?)

Zie filmpje (2e helft is zonder beeld, telefoon zat in zak):
Dropbox - Error
 
Heb er onlangs eentje binnen gehad met dezelfde problemen, was de vise-platine van de 1st en 4de cilinder. draaide nogthans mooi op ralentie enzo maar bij gas geven niet boven de 6000 toeren geraken. Nuja, niet elke moto is hetzelfde hé!!
 
Heb er onlangs eentje binnen gehad met dezelfde problemen, was de vise-platine van de 1st en 4de cilinder. draaide nogthans mooi op ralentie enzo maar bij gas geven niet boven de 6000 toeren geraken. Nuja, niet elke moto is hetzelfde hé!!

Kwam hij onbelast wel boven de 6000? Deze namelijk wel, dus alleen bij het rijden komt hij niet verder..
 
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn KZ en heb daar de ontsteking opnieuw afgesteld. Wel vrij grof omdat er nog vanalles aan de motor moest gebeuren, maar ik herken het geluid en het happeren/knallen/inhouden wel.
 
honda-cb750kz-1979-four-england-left-crankcase-cover-spark-advancer_bigma000089e09_683b.gif


Kwestie van Nr. 6 eraf halen (krukas deksel) en de twee boutjes (nr 9) losdraaien zodat je de pulsgever kan verdraaien (nr 5).

Als het goed is zie je een driehoekje/pijltje door het vierkante gat van de pulsgever heen. Onderstaande is een foto van de achterkant van de pulsgever.

IMG_0296.JPG


Verdraai de pulsgever eens zo totdat de pijl in het midden van het vierkante gat zit (op mijn foto wijkt het een paar graden af) en ga dan nog eens rijden met de motor. Misschien zie je ook nog wel wat oude sporen van een andere stand. Zo niet, en staat dat ding al in het midden, dan moet je je af gaan vragen of het toch wat anders is. Misschien is de nokkenasketting een tandje versprongen, maar dat is echt een gok.



Als je het goed wil afstellen uiteraard even een stroboscoop gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan