1953 Ariel NH

mijn zijklepper had er een speciaal schroefdraadgatboutjedinges voor in de pet zitten..
Anders pet er af.
Als de koppakking volledig koper is kun je 'm weer uitgloeien..
Die van de bsa had een laag asbest tussen 2 koperen lagen..
 
mijn zijklepper had er een speciaal schroefdraadgatboutjedinges voor in de pet zitten..
Anders pet er af.
Als de koppakking volledig koper is kun je 'm weer uitgloeien..
Die van de bsa had een laag asbest tussen 2 koperen lagen..


Dat klinkt als een hoop werk, ik gebruik liever de gradenschijf, ook veel nauwkeuriger lijkt mij.
 
Bij mijn BSA C11 geven ze het (ontstekingstijdstip) alleen op in: x/x inch voor BDP

Dit omgerekend naar aantal graden en dat kwam neer op 10.2gr voor BDP
 
Laatst bewerkt:
Hoe wil je dan BDP/TDC bepalen? Zo te zien zit je bougie boven de inlaatklep, niet boven de zuiger.


Boven de uitlaatklep zit de 'citruspers' dit is een vrij grote dop, als ik daar schuin een sateprikker doorheen steek kan ik het BDP goed voelen.
 
Wat een gepuzzel hé? Zo'n oud beestje weer aan de praat maken. En idd zo'n oude handleiding is onmisbaar. En leerzaam is het ook.


Het gepuzzel is leuk :)

In de handleiding (die ik al wel gelezen had op zich) stond dat je bij het starten het gas 1/4 open moet draaien. Als ik dat met mijn Enfield doe (Ariel ook wel, maar minder) loop ik 3 weken mank, dus ik had het bij de Terrot maar niet geprobeerd. Toen ik dat gister wel probeerde liep ie vrij snel :)


Ik zit nu met nog steeds wat vieze benzinetank en een totaal verstopte kraan met helaas een niet zo standaard schroefdraad en mijn Ultrasoon lijkt ook de geest gegeven te hebben. Eens kijken hoe ik dat oplos....
 
Ik heb veel van die engelse meuk gehad waaronder 500cc eencilinders en die manette zit er niet voor jan penis. De bedoeling van dat ding is dat je hem op laat zet met starten, zodat je poot niet wordt verbrijzeld en tijdens het rijden zet je hem zodanig dat hij flink trekt maar niet gaat pingelen als de ontsteking door de een of andere technische genie te vroeg is gezet.

Staat de ontsteking perfect op tijd dan kun je hem gewoon tijdens het rijden vroeg laten staan.
 
IMG_9907.jpg
 
Toch moet ik bij mijn ajs aardig wat voorontsteking ( ook volgens de handleiding) om makkelijk te starten. Als ie koud is geen gas geven. En als hij warm is een beetje gasgeven.
Maar elke motor is anders en dat moet je even uitvogelen. Maar de handleidingen kloppen meestal wel aardig.
 
Ik heb er net een klein stukje op gereden, maar hij blijft onwijs moeilijk om te starten. Ik heb de ontsteking iets bijgesteld, maar nu lijkt er olie op de koppelingsplaten te zijn gekomen uit de bak. Die haal ik morgen dan wel uit elkaar.
 
Een oude ontstekingsmagneet kan een probleem zijn. Als je zo'n motor aantrapt, draait hij het halve krukastoerental en als het magnetisme aan de zwakke kant is, heb je geen of nauwelijks vonk. Remagnetiseren wil nog wel helpen.

Ik heb op een onderdelenbeurs wel eens een magneet in de hand gehad waarmee je duidelijk kon voelen dat het magnetisme heel sterk was en ik heb wel gezien dat zo'n magneet als je hem met de hand draait een vonk trekt van wel een centimeter.

Starten met een dergelijke magneet moet probleemloos zijn.
 
Koppelingsplaten even wassen en ontvetten met petroleum en kijken of de platen en het koppellingshuis niet teveel uitgeslagen zijn. Ook de vrije slag van de koppelingspen even controleren. Als die te strak staat gaat die ook slippen.
Wat het starten betreft is best wel puzzelen.bougie elektrode afstand meestal niet te ruim ongeveer 0,4mm zetten bij de meeste magneetontstekingen (terrot?). Luchtsproeier afstellen beginnen op fabrieksafstelling. Kleppen stellen. Dan nog de juiste hoeveelheid voorontsteking en gasgeven.
 
O ja, als er olie uit de bak op de platen komt is olie misschien te dun.Zit er überhaupt wel een keering in? Wat schrijft terrot voor een soort versnellingsbakvet/olie voor?
 
Een oude ontstekingsmagneet kan een probleem zijn. Als je zo'n motor aantrapt, draait hij het halve krukastoerental en als het magnetisme aan de zwakke kant is, heb je geen of nauwelijks vonk. Remagnetiseren wil nog wel helpen.

Ik heb op een onderdelenbeurs wel eens een magneet in de hand gehad waarmee je duidelijk kon voelen dat het magnetisme heel sterk was en ik heb wel gezien dat zo'n magneet als je hem met de hand draait een vonk trekt van wel een centimeter.

Starten met een dergelijke magneet moet probleemloos zijn.


Ik heb de ontsteking opnieuw late magnetiseren en wikkelen bij Jan de Laat, die vonkt wel hoor ;)
 
Koppelingsplaten even wassen en ontvetten met petroleum en kijken of de platen en het koppellingshuis niet teveel uitgeslagen zijn. Ook de vrije slag van de koppelingspen even controleren. Als die te strak staat gaat die ook slippen.
Wat het starten betreft is best wel puzzelen.bougie elektrode afstand meestal niet te ruim ongeveer 0,4mm zetten bij de meeste magneetontstekingen (terrot?). Luchtsproeier afstellen beginnen op fabrieksafstelling. Kleppen stellen. Dan nog de juiste hoeveelheid voorontsteking en gasgeven.


Inderdaad iets te dunne olie denk ik. De koppelingsplaten (kurk) heb ik vanochtend grondig schoongemaakt, de koppeling werkte daarna weer. Ik heb alle fabrieksinstellingen voor gaten, speling etc... kunnen vinden, behalve die voor de carburateur. Daar zit het hem voor een grot deel in.

Ik heb de ontsteking iets bijgesteld, ik had de hendel net niet in de uiterste stand gezet (bewust) bij het afstellen om een foutmarge te hebben. Nu heb ik hem goed gezet waardoor hij helemaal in wat later staat. Net laat genoeg blijkbaar, want nu start ie goed!

Rijden doet ie ook top! (klinkt heerlijk). Ik heb nu wat zaken om op te lossen voor ik er weer op ga rijden (lekkage bij de oliepomp, kentekenplaat op het voorspatbord zit te los, de electra moet nog en zo nog wel het eea.

IMG_9946_zpsl5zd4mc3.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan