Omhulsel kabelboom en draden

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Vaak zitten er in een kabelboom stukjes waar de draden zichtbaar zijn.
Het merendeel is af fabriek wel voorzien van een vaak zwart omhulsel, maar niet altijd helemaal netjes of overal.

Ook kan door prutswerk of herstelwerk een deel verwijderd zijn.

Standaard krimpkous is niet altijd een oplossing, omdat dat toch van één kant over een bundel draden geschoven moet worden. Bij kabelbomen zit dan een stekker of aftakking in de weg.

Kunststof 'electra-tape' wordt ook wel toegepast.
Niet altijd toe te passen, omdat dat ruimte kost om met het rolletje er omheen te draaien.

Zijn er spullen die netjes worden als krimpkous, en die gemakkelijk halverwege een kabelboom gezet kunnen worden?
 
BMW heeft de draden niet in een kabelgoes zitten, maar is dze omwikkeld met een soort nylon tape.

Anders dan dat, zul je echt een krimpkous moeten gebruiken of rubber kabelhoes, die je van 1 kant aan moet brengen...
 
rick donkers heeft tape wat daar voor is.
zowel met als zonder lijm.
is niet helemaal zoals lectratape.
en als het rolletje te groot is vanwege te weinig ruimte, rol dan een stukje tape op een M6 boutje.
 
Er bestaan wikkels die dus om de kabel heen gedraaid kunnen en de kabels netjes bij elkaar houden, en inderdaad hoezen die aan 1 kant gesneden zijn en alles netjes bij elkaar houden. Het is niet net zo netjes, maar wel redelijk netjes.
 
Ik gebruik deze altijd:

full


Als je de kous inelkaar drukt wordt de diameter groter daardoor sluit het mooi aan op de boom en kan het over de connectoren. Waar ik de mogelijkheid heb sluit ik het af met een stukje krimpkous, wil dit niet (omadat de krimpkous bijv niet om de connetcoren heen wil) gebruik ik tape.

Je kunt hier ook bijv een gaatje in maken voor een aftakking. Met een soldeerbout smelt je de uiteinden van de kous waardoor het niet verder rafelt
 
Dit zag ik ergens voorbijkomen op het SF forum:
Grip Wrap - Techflex
Zelf geen ervaring mee maar ziet er handig uit.
Qua principe is dit wat ik bedoel.

En voor de duidelijkheid; het is voor cosmetische doeleinden als voor goed en netjes werken bedoeld.

Nadeel van de netstructuur is dat water er doorheen komt. En das ook meteen een voordeel.
Krimpkous met lijm aan de binnenzijde sluit goed n beschermend af, maar kan niet halverwege een kabelboom toegepast worden. Of als er een dikke stekkert in de weg zit.

Bovenstaande voorbeeld kan dat dan weer wel.
 
Ik ben ook voor vulcaniserende tape; wel de dikke fatsoenlijke (duurdere) variant.

2 lagen lijkt me meer dan voldoende, is dan een paar mm dik en hecht als lijm aan elkaar.

De mijne komt van classic international af in roermond.
 
Een zogenaamde "wrap around" krimpkous.

http://www.brandsma-bv.nl/news.php?nid=15
Mooi spul. Tnx voor de link

Ik gebruik ook vulkaniserende tape (HPX 9100) . Bij mij moet het hoofdzakelijk functioneel zijn.
Kabelboom wordt er wel een beetje dikker van omdat je altijd half overlappend werkt. Maar als het eenmaal zit, dan zit het ook goed.

Voor de mooiigheid is dat spul uit de link niet foaut, gaan we onthouden (opslaan).
 
Volgens mij zou plastidip (ofewel vloeibaar rubber) ook nog wel eens kunnen werken in de omschreven situatie... geen ervaring, maar het zou zomaar kunnen.

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan