oliepeil te hoog?

Geroge

Rookie
5 mei 2013
3
0
Delfgauw
Hallo,

Ik had laatst mijn motor naar een zaak (Goedhart) gebracht om de olie en filter te vervangen en nog wat dingen. Nu ging ik zelf even de oliepeil controleren na wat rijden en ik zie na even wachten dat de olie veel te hoog is. Je ziet de oppervlakte niet eens in het glaasje.
Als ik de motor start zakt de oliepeil wel weer.
Volgens de werkplaatshandleiding moet ik de motor een paar minuten laten rusten alvorens de peil te meten maar ik hoor ook goede dingen over Goedhart Motoren.
Nu vraag ik me dus af of mijn oliepeil echt te hoog is en heeft de zaak een fout gemaakt of is wat gedaan is goed?
Het betreft een Honda CBR 600 RR uit 2003

met vriendelijke groet,

Jacob
 
Kan te veel inzitten natuurlijk. Als je je motor start gooit hij olie door t blok dus dan niet controleren pa na een paar minuten als alles weer gezakt is.

Motor recht houden anders klopt t ook niet.

Of je carbs lopen over en benzine stroomt je blok in waardoor je peil hoger wordt, maar dat is wel een heel erg scenario.

Niet te lang mee doorrijden maar even terug naar goedhardt. Beetje olie aftappen is 5 min werk...
 
Kan te veel inzitten natuurlijk. Als je je motor start gooit hij olie door t blok dus dan niet controleren pa na een paar minuten als alles weer gezakt is.

Motor recht houden anders klopt t ook niet.

Of je carbs lopen over en benzine stroomt je blok in waardoor je peil hoger wordt, maar dat is wel een heel erg scenario.
Niet te lang mee doorrijden maar even terug naar goedhardt. Beetje olie aftappen is 5 min werk...

Die kan het al niet zijn, Een 600 RR heeft injectie ;)
 
ik zou morgen ochtend voordat je de motor start de olie nog eens peilen,
zo heb ik het geleerd.
maar het maakt in principe niet heel veel uit hoe je het doet, als je het elke keer maar hetzelfde doet,
en als de olie goed warm is zal het sneller weer terug in het carter zijn als dat je de motor maar 1 minuutje laat draaien.
 
ik zou morgen ochtend voordat je de motor start de olie nog eens peilen,
zo heb ik het geleerd.
maar het maakt in principe niet heel veel uit hoe je het doet, als je het elke keer maar hetzelfde doet,
en als de olie goed warm is zal het sneller weer terug in het carter zijn als dat je de motor maar 1 minuutje laat draaien.


Ik snap al dat peilen niet zo.
Als de motor waterpas staat en het peil staat ongeveer in het midden van het kijkglaasje, dan vind ik het goed. Of ik hem nu een minuut geleden heb stilgezet of een uur geleden.
 
Als je het oliepeil controleert nadat je heb gereden is hij altijd hoger dan max. Je olie is uitgezet en heeft dus meer volume gekregen. lees even in je boekje hoe je de motor moet peilen. Ik bvb moet hem vanuit koude toestand ff 5 minuten laten draaien, dan 2 min laten zakken en dan peilen. komt ongeveer het zelfde uit als dat ik hem gewoon s'ochtends peil voordat ik een ritje maak.

bij mijn yamaha yzf750 is het bvb zo dat als ik flink stuk heb gereden en dus goed warm dat het peil glas helemaal vol staat.
 
:N :N

Als je het altijd doet als ie net gelopen heeft en hij staat dan op max, dan zit er dus te veel in.
Peilen voor je start, als alle olie nog netjes onder in het carter ligt. Als je dan max meet is het wel goed.

Voor mijn fireblade staat er in het werkplaatshandboek dat ik de motor even een paar minuutjes stationair moet laten lopen. en daarna (terwijl de motor netjes recht staat) kan ik bij het peilglaasje de oliestand aflezen.

Volgens jou theorie zou ik dus nu teveel olie in mijn blok moeten hebben?
 
Voor mijn fireblade staat er in het werkplaatshandboek dat ik de motor even een paar minuutjes stationair moet laten lopen. en daarna (terwijl de motor netjes recht staat) kan ik bij het peilglaasje de oliestand aflezen.

Volgens jou theorie zou ik dus nu teveel olie in mijn blok moeten hebben?
het ligt er aan hoe lang je wacht.
De olie heeft even tijd nodig on weer onder in het carter te lopen.
Peil je direct na het uitzetten van de motor dan zal een paar minuten later het peil te hoog staan.
 
het ligt er aan hoe lang je wacht.
De olie heeft even tijd nodig on weer onder in het carter te lopen.
Peil je direct na het uitzetten van de motor dan zal een paar minuten later het peil te hoog staan.

zoals ik al zei, ik heb geleert om olie te peilen voor de motor gelopen heeft.
koud dus.
voor mij is dat de beste manier, sommige wphb geven iets anders aan begrijp ik.
daarom kan je beter een vaste manier van peilen aanhouden, de ene of de andere, dat maakt niet veel uit.
als je maar niet de ene keer zus doet en de keer daarop zo.
 
zoals ik al zei, ik heb geleert om olie te peilen voor de motor gelopen heeft.
koud dus.
voor mij is dat de beste manier, sommige wphb geven iets anders aan begrijp ik.
daarom kan je beter een vaste manier van peilen aanhouden, de ene of de andere, dat maakt niet veel uit.
als je maar niet de ene keer zus doet en de keer daarop zo.
Ik zou aanhouden wat de fabrikant voorschrijft.
In mijn Ktm stond bij een warme motor het peil op maximum en als de motor koud was op minimum.
Vul je hem koud af op max dan zit er teveel in.
Staat hij warm op minimum dan zit er te weinig in.
 
+1 voor het terug gaan naar de garage.

+1 voor methode aanhouden van wph!
Niet elke motor peil je op dezelfde manier!
Als je de peil-methode zou uitwisselen van van wet-sump en een dry-sump, sloop je beide! Radicaal voorbeeldje maar wel waar.
 
+1 voor het terug gaan naar de garage.

+1 voor methode aanhouden van wph!
Niet elke motor peil je op dezelfde manier!
Als je de peil-methode zou uitwisselen van van wet-sump en een dry-sump, sloop je beide! Radicaal voorbeeldje maar wel waar.

ik ga er van uit dat een eigenaar van een motorfiets wel weet of bij zijn fiets de olie in een tankje zit of in het carter.
 
Bij een tweedehands motor zit vaak geen instruktieboekje.
Als handelaar/verkoper moet je de mensen natuurlijk wel een beetje voorlichten :/

Instructieboekje downloaden? Kan volgens mij al op de sites van de merken zelf.

Maar je brengt me op een idee; ik ga van alle motoren die ik te koop de gebruikersinstructies opzoeken en uitprinten. Mapje er bij (kan ook meteen de koopovereenkomst ed in), en hoppa, bij de motor.
 
Instructieboekje downloaden? Kan volgens mij al op de sites van de merken zelf.

Maar je brengt me op een idee; ik ga van alle motoren die ik te koop de gebruikersinstructies opzoeken en uitprinten. Mapje er bij (kan ook meteen de koopovereenkomst ed in), en hoppa, bij de motor.

Was grapje...

Zo zie je maar weer wat een nitwits sommige mensen zijn.
Goed plan, effe printen kost niets, denk dat mensen dat wel waarderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan