Extreem hoog brandstofverbruik (SUZUKI SV 650 S 2004)

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
335
170
Ik maak deze thread opnieuw omdat het al een lange tijd geleden is en er wat ontwikkelingen zijn, maar nog steeds niet opgelost.

Ik weeg ongeveer 87kg met volledig leder.

- Ik reed 1L op 12km, "normaal" tot "agressief" rijden.
- 1L op 14/15km wanneer ik onder de 4 duizend RPM bleef.

Sindsdien heb ik het volgende gedaan:
1. Een power commander 6 geïnstalleerd en een dyno laten doen, de tuner zei dat hij eerst te rijk reed, dus de afstelling is volledig afgesteld op de motor met ook wat brandstof duurzaamheid in gedachten. (geweldige resultaten overigens, 75 pk, vloeiend gasrespons)
2. Alle brandstofleidingen vervangen
3. Wiellagers vervangen
4. Airbox schoongemaakt
5. Banden worden regelmatig gecontroleerd op spanning en indien nodig bijgesteld (zit op 2.55 BAR achter, 2.30 BAR voor, met normaal rijden, 2.45/2.20 met agressief)
6. En natuurlijk regelmatig onderhoud volgens het schema in de handleiding, niets is ooit te laat.

Huidige situatie:
- Rij 1L op 14km, "normaal" tot "agressief" rijden
- 1L op 16km wanneer ik onder de 4k RPM blijft

Dit is duidelijk nog steeds te hoog, wat kan ik nog meer controleren?
 
Prima getallen, enige wat mij opvalt is dat je de bandendruk verlaagd voor agressief rijden. Ik trek gewoon halverwege een rit het gas open en dan rij ik wat vlotter. Daar heb ik geen andere bandendruk voor nodig. De weg is nog steeds geen circuit :)

db
 
Echt? Ik hoor namelijk van mensen op svriders bijvoorbeeld dat zij dat gebruik niet eens op het circuit halen.

Dan zou ik in ieder geval verwachten dat als ik ten aller tijden onder 4 duizend toeren blijf, dat ik echt wel een stuk beter moet kunnen dan 1 op 16, vooral als ik getallen hoor zoals 1 op 20 of zelfs meer.
 
Weet je, al die waardes die geroepen worden, ik weet het niet, maar ik haal ze nooit.
Nu rij ik wel erg vaak harder dan een ander maar dan nog.
Verder ben ik niet geintresseerd hoe zuinig die rijdt of hoe lang mijn banden mee gaan, ik vind hoe snel ik mijn banden kan verslijten belangrijker :)

verder heb ik ooit met een R1 de tank leeg gereden in 90 km, en ook een keer na 275 km. (zelfde motor)

Ik heb die motor voor de lol, om een beetje toe doen wat ik leuk vind, en dat is niet de meeste km's uit een liter benzine halen.

Verder ben ik net overgestapt van een CB1000r naar een Superduke r 1290, de 2e rijdt een stuk zuiniger met dezelfde rijstijl, dus tsja, het zal wel. Had ik niet verwacht overigens, wel mooi meegenomen.
 
Verder ben ik niet geintresseerd hoe zuinig die rijdt of hoe lang mijn banden mee gaan, ik vind hoe snel ik mijn banden kan verslijten belangrijker :)
Nou het probleem is niet zo zeer dat die veel verbruikt. Maar als hij VEEL meer verbruikt dan anderen met dezelfde motor(en al helemaal als ze zeggen dat ze minder verbruiken op een circuit) gaat mijn hoofd naar dat er iets stuk is.

Dat is meer het ding. Als er niks stuk is en dit is eenmaal hoeveel die verbruikt, prima. Ik tank gewoon door.
 
Meeste verbruik komt uit de rechter hand ben ik na veertigjaar rijden wel achter gekomen probeer zo glad en saai als mogelijk te rijden en je verbruik zal dalen :Z
Ja en daarom ook mijn test onder de 4 duizend toeren. Nogmaals, als ik van mensen met dezelfde motor dingen hoor zoals 1 op 20 of wat dan ook dan moet er toch ergens een betere verklaring zijn?
 
Nou het probleem is niet zo zeer dat die veel verbruikt. Maar als hij VEEL meer verbruikt dan anderen met dezelfde motor(en al helemaal als ze zeggen dat ze minder verbruiken op een circuit) gaat mijn hoofd naar dat er iets stuk is.

Dat is meer het ding. Als er niks stuk is en dit is eenmaal hoeveel die verbruikt, prima. Ik tank gewoon door.
tsja, ik heb ook mensen op het circuit langzamer zien rijden dan dat ik op straat doe, dus zeg het maar.
Ik snap wat je bedoelt hoor, daar niet van. Alleen dat vergelijken met anderen, ik geloof ze allemaal niet zo.
 
Is gewoon moeilijk te vergelijken. Ik (BMW S1000XR) zit aan een 6ltr/100km volgens display, dat is bijna 100% bochten rijden in het zonnige zuiden op een 1000mtr hoogte en dan staat die voor 50% in 2de of 3de. Dus af en toe naar 11.000 toeren. Banden (road5, RA3) halen dan net geen 6000km. Totaal geen woon/werk etc

Gewoon fysisch: Qua brandstofverbruik maakt temperatuur en hoogte veel uit, je luchtweerstand is rechtevenredig met de massa van lucht. Bij 0C is je luchtweerstand 10% hoger dan bij 25C. En dat is buiten hoge/lage luchtdruk (depressies in winter). En hetzelfde voor hoogte, op 1000mtr hoogte heb je gewoon 10% minder luchtweerstand dan op 0 mtr. Combineer deze twee en tot 20% verschil

En bij lage temperaturen verlies je meer energie in opwarmen blok/olie/water, zeker op korte afstanden. En dan stadsverkeer helpt ook niet, stilstaan of 30 km/uur.
Uitzonderlijk recent 1000km autoweg frankrijk gedaan aan een 150 gemiddeld, toen was het verbruik dik 10% meer. Viel op omdat afstand tussen tankstations op peage groot is, dus moest bereik in het oog houden.
 
Zet sowieso je bandenspanning eens goed: 2.4-2.6 voor en 2.7-2.9 achter, koud gemeten.
Als je daadwerkelijk de spanning moet verlagen als je sportief gaat rijden is de hele discussie over brandstofverbruik nutteloos, want dan ben je binnen het jaar een artikeltje op het 112 blog van Omroep Brabant.

Probeer eens uit hoe ver je motor uitrolt in de neutraal vanaf bv 100km/u, de snelheid moet dan heel langzaam zakken.
Je zult moeten bepalen of het door rijgedrag, rolweerstand, afstelling of lekkage komt.
 
Hoe lang is je gemiddelde rit?
Welke snelheden rij je meestal?
Rij je regelmatig met een constante gasstand?
Zit er nog een katalysator in en is het de originele uitlaat? (Zit er nog een lambda sensor in of is die weg?)
Hoeveel kilometers heeft de motor al?
Injectoren kunnen lekken
 
Echt? Ik hoor namelijk van mensen op svriders bijvoorbeeld dat zij dat gebruik niet eens op het circuit halen.

Dan zou ik in ieder geval verwachten dat als ik ten aller tijden onder 4 duizend toeren blijf, dat ik echt wel een stuk beter moet kunnen dan 1 op 16, vooral als ik getallen hoor zoals 1 op 20 of zelfs meer.

Je hebt gelijk. Dit is echt veel hoger dan gemiddeld voor een SV. Zelfs een SV 1000 zou dit moeten halen.
 
Zet sowieso je bandenspanning eens goed: 2.4-2.6 voor en 2.7-2.9 achter, koud gemeten.
Waarom zo hoog? Handleiding zegt 2.50 achter en 2.25 voor. Ik doe zelf 2.55 achter en 2.30 omdat dat soepeler gaat wanneer het gewicht aan de voorkant zit met remmen. 2.6 en 2.9 is wel erg hoog.
Als je daadwerkelijk de spanning moet verlagen
Moet is wat anders, het moet niet. Die spanning gemeten koud met mijn gewicht brengt fijn grip.
Probeer eens uit hoe ver je motor uitrolt in de neutraal vanaf bv 100km/u
Zal dit morgen gaan proberen.
 
Hoe lang is je gemiddelde rit?
Half uur
Welke snelheden rij je meestal?
0-100+
Rij je regelmatig met een constante gasstand?
Heel gemiddeld zou ik zeggen dat 60-70% een constante gasstand heeft.
Zit er nog een katalysator in en is het de originele uitlaat? (Zit er nog een lambda sensor in of is die weg?)
Originele voorbochten, niet origineel mufflers. Lambda sensor zat er nooit in. Katalysator had die origineel volgens mij nog niet. (2004 model)
Hoeveel kilometers heeft de motor al?
86 duizend
Injectoren kunnen lekken
Dit heb ik niet gecontroleerd. Hoe zou ik dit kunnen checken? Want ik zie of ruik nergens benzine als ik de boel demonteer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan