2 carbs op 4 cilinders

borisdekker

MF'er
12 mrt 2011
227
0
warmenhuizen
Hallo allen,

Ik heb even een technische vraag. Ik ben zelf bezig met een café projectje, met een kawa z400j. Ik wil hiermee eigenlijk wat aparts doen met het blok, en ik vroeg me af of het mogelijk is om één carburateur per 2 cilinders te gebruiken. Het is een bigbang blok en ik wil dan via een zelf bouw verloop de 2 cilinders aan 1 carb verbinden.

En dan nog een vraag, wie is hier bekend met de ontstekingen van ignitech? en/of heeft deze in gebruik?

Met vriendelijke groet,
Boris
 
Hallo allen,

Ik heb even een technische vraag. Ik ben zelf bezig met een café projectje, met een kawa z400j. Ik wil hiermee eigenlijk wat aparts doen met het blok, en ik vroeg me af of het mogelijk is om één carburateur per 2 cilinders te gebruiken. Het is een bigbang blok en ik wil dan via een zelf bouw verloop de 2 cilinders aan 1 carb verbinden.

En dan nog een vraag, wie is hier bekend met de ontstekingen van ignitech? en/of heeft deze in gebruik?

Met vriendelijke groet,
Boris
Big bang blok :?
Waarom wil je maar 2 carburateurs?
 
Een blok waarbij cilinder 1 en 4 en cilinders 2 en 3 gelijk gaan. Noem je dat niet zo? Ik wil 2 carburateurs omdat het er apart uit ziet (en om een vriend van mij ongelijk te geven, want hij zegt dat het niet kan :P)

Het is ook zo dat 1 van de carburateurs die er af kwamen beschadigd is en ik slecht aan een ander kan komen.
 
Laatst bewerkt:
Bij een screamer(zoals de jouwe) ontsteekt er iedere 180 graden 1 cilinder.
90-180-270-360 graden
Bij een bigbang blok ontsteken er telkens 2 vlak na elkaar.
b.v. 120-180-300-360 graden.
 
Dit zijn de carburateurs van een gsx550.

Carbs_(600w).jpg


Tekening:

suzuki-gsx550-1986-esg-carburetor_mediumsue0050fig-11_0de9.jpg


Suzuki GSX550ES 1986 (G) (E01 E02 E21 E22 E25 E34) CARBURETOR - buy original CARBURETOR spares online

Zijn in feite 2 carburateurs in 1 behuizing.

Ook 2 aparte vlinderkleppen en gasschuiven.
 
Laatst bewerkt:
Een blok waarbij cilinder 1 en 4 en cilinders 2 en 3 gelijk gaan. Noem je dat niet zo? Ik wil 2 carburateurs omdat het er apart uit ziet (en om een vriend van mij ongelijk te geven, want hij zegt dat het niet kan :P)

Het is ook zo dat 1 van de carburateurs die er af kwamen beschadigd is en ik slecht aan een ander kan komen.
Wat zegt hij dat niet kan?

2 carbs voor 4 cilinders:
nqwguv.jpg


1 carb voor 4 cilinders:
100_5489-1.jpg


Of doe 's gek, 2 carbs voor 1 cilinder:
xl250carbs.jpg


Je hebt ook V8en met 3 carburateurs. Het kan allemaal, als je op een of andere manier maar lucht met benzine weet te mengen.
 
Moet je voor dat laaste ook niet aan de cillinderkop werken?

Kwestie om de inlaatkanalen pet inlaatklep netjes te laten doorlopen tot aan het spruitstuk.

Of hoe zit dat bij crossmotoren?
Wat heeft een crossmotor er mee te maken?

Dacht je nou echt dat een cilinder of cilinderkop zich druk maakt over waar het mengsel vandaan komt?

cilinder 1 "ah nee he,m krijg ik weer een mengsel uit dezelfde carb als 2. Getfer. Nou, ik pas er voor.... wat jij 2?"

cilinder 2:"Ja maat, wat je zegt jongen. Kan die pauper niet ieder een eigen carb geven of zo?!?".

cilinder 3: "jongens jongens, niet zo miepen, 4 en ik doen het toch ook gewoon samen?"

cilinder 1: "ja, maar jullie sporen niet, brakke sleuf!"

cilinder 4: "hee, zo gaan we niet met elkaar om, of het nou twee of vier carburateurs zijn!"
 
Nou meestal zie je 2 carburateurs op een 1 cillinder crosser/enduro.

Ik dacht omdat die ook 1 uitlaatbuis per uitlaatkanaal hebben dat het andersom ook zo zit bij de inlaat.

Apart inlaatkanaal pet inlaatklep.

Als het niet zo zit en het ontwerp is zoals bij een gewone cillinderkop mag je dat op een normale en correcte manier zeggen hoor.

Vindt het nogal een rare reactie.

Godver ik heb nog gelijk ook!

Dueling dual carbs: observation on intake ports

Inlaatkant cillinderkop xl600:

xl600rintakeports001.jpg


Zijn de inlaatpoorten van een z400j ook van zo'n ontwerp?

Kop:

$T2eC16RHJHQE9nzEzNQUBQ8,cvW1oQ~~60_12.JPG


1 inlaatklep zie ik.
 
Laatst bewerkt:
Wat heeft een crossmotor er mee te maken?

Dacht je nou echt dat een cilinder of cilinderkop zich druk maakt over waar het mengsel vandaan komt?

cilinder 1 "ah nee he,m krijg ik weer een mengsel uit dezelfde carb als 2. Getfer. Nou, ik pas er voor.... wat jij 2?"

cilinder 2:"Ja maat, wat je zegt jongen. Kan die pauper niet ieder een eigen carb geven of zo?!?".

cilinder 3: "jongens jongens, niet zo miepen, 4 en ik doen het toch ook gewoon samen?"

cilinder 1: "ja, maar jullie sporen niet, brakke sleuf!"

cilinder 4: "hee, zo gaan we niet met elkaar om, of het nou twee of vier carburateurs zijn!"
Begint op mf te lijken ;)
 
Nou meestal zie je 2 carburateurs op 1 cillinders.

Ik dacht omdat die ook 1 uitlaatbuis per uitlaatkanaal hebben dat het andersom ook zo zit bij de inlaat.

Apart inlaatkanaal pet inlaatklep.

Als het niet zo zit en het ontwerp is zoals bij een gewone cillinderkop mag je dat op een normale en correcte manier zeggen hoor.

Vindt het nogal een rare reactie.
Volgens mij zijn er die niet zoveel hoor.
Weet je zeker dat je niet teveel gezopen hebt ;)
 
Wat heeft een crossmotor er mee te maken?

Dacht je nou echt dat een cilinder of cilinderkop zich druk maakt over waar het mengsel vandaan komt?

cilinder 1 "ah nee he,m krijg ik weer een mengsel uit dezelfde carb als 2. Getfer. Nou, ik pas er voor.... wat jij 2?"

cilinder 2:"Ja maat, wat je zegt jongen. Kan die pauper niet ieder een eigen carb geven of zo?!?".

cilinder 3: "jongens jongens, niet zo miepen, 4 en ik doen het toch ook gewoon samen?"

cilinder 1: "ja, maar jullie sporen niet, brakke sleuf!"

cilinder 4: "hee, zo gaan we niet met elkaar om, of het nou twee of vier carburateurs zijn!"

Gvd, ik ging plat _O-
 
Welke types juist weet ik niet precies maar mijn punt is dat als je 2 carburateurs op 1 cillinder wil gebruiken je toch apart inlaatkanalen per klep moet hebben tot aan het spuitstuk.

Heb je dan niet anders problemen met onderdruk en stroming van het benzine/lucht mengsel?
 
Laatst bewerkt:
Welke types juist weet ik niet precies maar mijn punt is dat als je 2 carburateurs op 1 cillinder wil gebruiken je toch apart inlaatkanalen per klep moet hebben tot aan het spuitstuk.

Heb je dan niet anders problemen met onderdruk en stroming van het benzine/lucht mengsel?

Waarom zou je dan problemen krijgen met de onderdruk?
Zodra de onderdruk in 1 carburateur hoger wordt gaat ie dat automatisch compenseren.
Het zoekt altijd nog de weg van de minste weerstand.
 
Nou het beginstuk van een standaard type kop heeft een grote doorsnede terwijl met een kop zoals bv honda xr600 je 2 apart kanalen hebt.

Volgens mij is dat laatste beter voor gunstige onderdruk te hebben.

Snelheid van het mengsel zal ook afnemen als van 2 aparte carburateurs in zo'n groot kanaal moet komen om terug weer in 2 kleine kanalen te komen.

Water opzuigen via een rietje gaat toch beter dan met een slang van 2cm doorsnede?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan