Carb afstelling verknalt!

Darth Bas

Die hard MF'er
24 aug 2005
360
0
Geldrop
Hallo techneuten,
Ik ben zo eigenwijs geweest om zelf na het kleppen stellen ook mijn carbs te synchroniseren. Dat wil zeggen, ben nog bezig....
Ik heb het wphb, en snap wat er gebeurt in een kolommen meter( zelf gemaakt met 4 flesjes en slangetjes).
In het begin gingen best goed, maar ineens maakt ie toeren, en staat de kolom van cilinder 3 helemaal bovenaan terwijl 4 leeg is.....
En ik krijg het niet meer omgedraaid...

Ik weet dat het niet verstandig is en laat het aan een echte monteur over enzo...
Maar kan ik dit resetten of zo? En hoe kan ik evt wel de kolommen weer op peil krijgen?
Is een bandit 600 uit 2004 met 3 stelschroeven.
Wphb geeft geen uitsluitsel in deze behalve de volgorde van de schroeven. Die heb ik aangehouden. Stond in het begin al meteen op verschil tussen de carbs. Stonden geen 2 gelijk. Ben niet aan de carbs geweest verder. Zo staan ze al sinds ik hem heb, 4 jaar geleden.

Pleh????

Bij voorbaat dank voor alle hulp om mijn paniek gevoel te verkleinen....
 
Heb net voor de zekerheid een van de deksels opnieuw ingekit. Had het idee dat deze een beetje scheef zat en wellicht wat lucht doorliet....
Zaak staat te drogen en morgen een nieuwe poging.

Hoop dat het lukt, anders op de aanhanger naar de motorboer....
 
Als je de carbs eraf haalt (wel aan elkaar laten zitten!) kun je ze zowiso resetten. Strookje papier zoeken met de goeie dikte die als een voelermaatje tussen de vlinderklep (van het gas) en het huis doorschuift. En de andere 3 vlinderkleppen afstellen met met de stelschroef met hetzelfde strookje papier.

Dan hoef je de motor niet weg te brengen, maar dan moet je alsnog wel weer fijn synchroniseren met een apparaat.
Wat is wijsheid.
 
Idd zelf geknutseld.. Ideetje van jijbuis..
4 glazen flesjes, 4 doppen en een paar meter aquariumslang...
En het werkt wel!

Tot je een van de dopjes scheef ziet gaan...en dan trekt ie daar lucht en word het blauw...
Heb er oude motorolie in zitten... Zuigt ie wat aan dan verbrand dat zonder problemen.
Morgen weer een kans....is de uitdaging om het zelf te knutselen en te doen.
Plus mijn dochter leert er wat van voor natuurkunde....
Bedankt voor het meedenken!!
 
Als je de carbs eraf haalt (wel aan elkaar laten zitten!) kun je ze zowiso resetten. Strookje papier zoeken met de goeie dikte die als een voelermaatje tussen de vlinderklep (van het gas) en het huis doorschuift. En de andere 3 vlinderkleppen afstellen met met de stelschroef met hetzelfde strookje papier.

Dan hoef je de motor niet weg te brengen, maar dan moet je alsnog wel weer fijn synchroniseren met een apparaat.
Wat is wijsheid.
Makkelijker met 4 kleine kogeltjes die alle 4 doorvallen als de kleppen gelijk staan.
 
Ben gelukkig niet de carb aan het kitten...
Maar het dekseltje van een van de flesjes vanwaar de slangetjes doorheen zitten.
Die passen net, en eentje zat beetje scheef en werd in het flesje gezogen zeg maar. En dan is silicone kit best wel handig....
 
Benzinetankje ook zelf inelkaar geknutseld of gebruik je geen tankje tijdens het synchroonstellen?(een litertje ben je zo kwijt met synchroonstellen)

Weet je zeker dat de klepspeling strak genoeg is of denk je net als velen dat ze beter te los dan te strak moeten staan?

Als je de 4 geknutselde flesjes om en om op 1 cilinder aansluit geven ze dan de zelfde waarde aan?

Koop een echt meter zetje zodat je uit kan sluiten dat het niet aan jouw geknutsel ligt (en dan verkoop je de goede meters weer door)
 
Ben gelukkig niet de carb aan het kitten...
Maar het dekseltje van een van de flesjes vanwaar de slangetjes doorheen zitten.
Die passen net, en eentje zat beetje scheef en werd in het flesje gezogen zeg maar. En dan is silicone kit best wel handig....
Aaaaaah, het leek even of je et deksel van een van de carbs aan het dichtkitten was _O-
 
Ik heb er ook eens een zelf gemaakt. Staat hier nog wel ergens op het forum volgens mij... Met een paar meter slang op een plank geplakt met plakband en wat tweetaktolie :-p. Maar het kan best wel snel voorkomen dat alles ineens naar 1 slang/potje zuigt. Soms duurt het dan even voor je de afstelling weer zo hebt dat 1 carb. niet alles opzuigt. Gewoon doorknooien dan komt het vast wel goed ;-). Ik ben er ook minstens een uur of 4 mee bezig geweest, maar toen had ik ze ook allemaal gelijk...
 
bij het benaderen van de goede instelling wil het toerental ook wel veranderen, maar dat lijkt niet het geval bij jouw....
heb je zeker weten geen vacuumlekkage?
 
Toeren gaan wel zeker omhoog en omlaag met het draaien van de stel schroef.
Heb een oude ammoniak fles onder opengesneden, de tuit van een fles lampen olie er 'n en slangetje erop. Hangt met ijzerdraad aan het stuur. Tank ligt op een workmate, en als de benzine bijna op is tap ik wat af door de kraan op pri te zetten.
Eigenlijk best heel vermakelijk dat mcgyver gedoe.. Ben herstellende en dit hele pandemonium heeft al met al een uur of 3 geduurd voor ik er überhaupt aan kon beginnen.....lekker rustig aan....
Relaxend om zo bezig te zijn. Brommer loopt na het weekend vast wel....
Heb tijd genoeg...maar leuk om alle reacties te zien!
Doe eens wat zelf, is echt leuk en bevredigend. Doe alles zelf, en als het niet lukt, dan haal ik het forum erbij en als dat zelfs niet helpt dan maar de pro's...en dat is nog niet voorgekomen de afgelopen jaren...
 
Wat ook makkelijk is, is om de slangen in het begin een beetje dicht te drukken d.m.v. een latje/latjes en een paar lijmklemmen. Dan duurt het wat langer voor de vloeistof opgezogen word en heb je wat meer tijd om te kijken of je al een beetje in de richting zit :).
En inderdaad wil het toerental flink oplopen als ze totaal niet synchroon staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan