Waarom compressie meten met gas open?

Burning Rubber

MF veteraan
7 sep 2006
12.880
227
Arnhem
Vanmiddag compressie gemeten van mijn 200cc 4takt 1cilindertje uit 1983 (Kawasaki Z200). Netjes ruim 9 bar gemeten, leek mij wel goed. Maar...nou lees ik hier op MF dat je met de gaskraan open moet meten.

Kan iemand uitleggen waarom?
En wat heeft dat voor effect op de meting?

Opnieuw meten is de moeite niet maar ik zou graag willen begrijpen wáárom bovenstaande belangrijk is voor een goede meting.

Bij voorbaat dank. :)
 
Laatst bewerkt:
Bij gasklep dicht heb je in het spruitstuk onderdruk, dus ook in de cilinder bij het onderste dode punt. Als je dat gaat samenpersen bij de compressieslag krijg je dus een te lage aanwijzing. Maar zo heb ik het te horen gekregen. Dit geldt dus voor carburateurs met een enkele gasschuif. Of het voor CV-carburateurs ook geldt weet ik niet.
 
Maar volgens die logica moet gas dicht dus een lagere waarde geven, aangezien de waarde van burning rubber wel ruim 9 bar is kan hij dus weinig problemen verwachten lijkt me?

Ik denk gewoon even vrolijk mee, vind dit interessante vragen.
 
Maar volgens die logica moet gas dicht dus een lagere waarde geven, aangezien de waarde van burning rubber wel ruim 9 bar is kan hij dus weinig problemen verwachten lijkt me?

Ik denk gewoon even vrolijk mee, vind dit interessante vragen.



ach 9 bar is niet zo veel hoor.
Maar de zuiger zuigt steeds mengsel aan via het stationair gedeelte van de carburateur.
Oja daarom heet de zuiger ook ZUIGER ;-)
 
TS...pak eens een injectiespuit en hou de top eens dicht met je vinger...
trek dan de zuiger terug, en laat die weer los....
Dan springt hij weer een stuk terug....
dat betekend dus dat je in de spuit vacuum hebt gecreëerd....en dus GEEN lucht verplaatst hebt..
Datzelfde gebeurt in meer of mindere mate als je de gasklep niet open houdt, je zuiger gaat wel op en neer, maar zuigt veel minder lucht aan dan hij zou kunnen, dus geen betrouwbare meting
 
TS...pak eens een injectiespuit en hou de top eens dicht met je vinger...
trek dan de zuiger terug, en laat die weer los....
Dan springt hij weer een stuk terug....
dat betekend dus dat je in de spuit vacuum hebt gecreëerd....en dus GEEN lucht verplaatst hebt..
Datzelfde gebeurt in meer of mindere mate als je de gasklep niet open houdt, je zuiger gaat wel op en neer, maar zuigt veel minder lucht aan dan hij zou kunnen, dus geen betrouwbare meting

Hele heldere uitleg!!
 
Okee, helder! *O*

Dus: Gasklep(schuif) moet open staan om zo veel mogelijk lucht in de verbrandingskamer te krijgen. Gevolg is dus dat de meting hoger uit zal vallen.

Kan het ook er mee te maken hebben dat wanneer je een lek hebt (zuigerveren, klep of koppakking) dat je dat misschien niet merkt wanneer je meet met een dichte gasklep/schuif? Ik zou me voor kunnen stellen dat je meer verlies hebt wanneer je meer lucht in de verbrandingskamerkamer brengt.

In elk geval bedankt voor de reply's! :)
 
ach 9 bar is niet zo veel hoor.
Maar de zuiger zuigt steeds mengsel aan via het stationair gedeelte van de carburateur.
Oja daarom heet de zuiger ook ZUIGER ;-)
Duidelijk, ik weet niet hoeveel compressie te verwachten is maar dacht dat 10 zo'n beetje "hoog" is, dan zou 9 voor een oudje prima lijken maar ik kan daar totaal niet over oordelen O-)

Thanks voor de uitleg heren :Y
 
ach 9 bar is niet zo veel hoor.
Maar de zuiger zuigt steeds mengsel aan via het stationair gedeelte van de carburateur.
Oja daarom heet de zuiger ook ZUIGER ;-)

9 Bar? Ik heb zelf een Kawa 250LTD met volgens mijn hetzelfde blokje, en die komt op 11,5 bar.

Foto550-BXCYP7OL.jpg


Verder wel leuk spul die kwarlitertjes. Beetje horlogemakers techniek, maar dat mag ook wel eens.
 
Laatst bewerkt:
Was ook met koude motor overigens. :$

Blokje is vergelijkbaar met de 250 maar er zijn verschillen.
Opgegeven compressieverhouding is overigens 9:1 maar ik weet niet of dat relevant is.
 
Laatst bewerkt:
De zuiger creeert onderdruk en de buitenluchtdruk vult de cilinder dus met je gasklep dicht meet je 9 bar overdruk dan zal je met je gasklep open ongeveer 1 bar hoger meten, want onze buitenluchtdruk is ongeveer 1 bar.
Als je een motor met een compressie verhouding van 10:1 meet dan is de compressie einddruk ongeveer tussen de 11 en 12 bar, dit komt omdat je tijdens de compressie de lucht samen drukt waardoor warmte ontstaat en dus de druk hoger wordt.
 
De zuiger creeert onderdruk en de buitenluchtdruk vult de cilinder dus met je gasklep dicht meet je 9 bar overdruk dan zal je met je gasklep open ongeveer 1 bar hoger meten, want onze buitenluchtdruk is ongeveer 1 bar.
Als je een motor met een compressie verhouding van 10:1 meet dan is de compressie einddruk ongeveer tussen de 11 en 12 bar, dit komt omdat je tijdens de compressie de lucht samen drukt waardoor warmte ontstaat en dus de druk hoger wordt.
Dat gaat nergens over.
Als je gasschuif helemaal af zou sluiten zou je helemaal geen compressie meten.
Het is afhankelijk van de opening bij gas dicht en het toerental.
 
De zuiger creeert onderdruk en de buitenluchtdruk vult de cilinder dus met je gasklep dicht meet je 9 bar overdruk dan zal je met je gasklep open ongeveer 1 bar hoger meten, want onze buitenluchtdruk is ongeveer 1 bar.
Als je een motor met een compressie verhouding van 10:1 meet dan is de compressie einddruk ongeveer tussen de 11 en 12 bar, dit komt omdat je tijdens de compressie de lucht samen drukt waardoor warmte ontstaat en dus de druk hoger wordt.

En wat denk je dat je meet als je zuiger in het bdp staat als je begint?
 
Terug
Bovenaan Onderaan