Nokkenasketting kapot, of toch alleen de spanner?

m-g-s

MF'er
29 aug 2010
169
0
Beste Motor forummers,

Ik weet dat er al genoeg topics over zowel de nak en naks van verschillende motoren te vinden zijn op motor-forum.nl. En dan al helemaal die van de honda cbr.

Ik heb echter toch een vraagje hierover:

In mijn Honda cbr 600f (''92) zat ook de bekende ratel. Ik heb toen de originele naks vervangen voor weer een originele, hydraulische honda naks. Nadat de ratel (vrijwel) weg was kwam die na een maand toch weer terug. Op zich is het dan logisch dat het de spanner was (en niet de ketting) omdat de ratel weg was na het vervangen ervan.

Ik heb niet erg last van de ratel als ik rustig rij. Maar als ik even in de toeren hang (vanaf 8, 9k) en daarna weer rustig rij ratelt die als een idioot (ook als die warm is). Wat is hier het verband van? Ik kon geen logische verklaring bedenken. Gaat er met meer toeren meer olie weg uit de spanner ofzo dat die na stevig door rijden meer ratelt? Zou er toch meer aan de hand kunnen zijn dan de spanner, of maak ik me te druk? De motor loopt verder erg goed!

En ik heb nog een vraagje:

Nu die weer kapot is en ik geen zin heb om elke paar maanden een nieuwe spanner te kopen wil ik een handmatige erin plaatsen. Ik ben door de verschillende verhalen alleen een beetje bang om de ketting te strak te spannen. Zijn er misschien mensen die de handmatige spanner weleens te strak gezet hebben en daadwerkelijk iets gesloopt hebben? Of zijn het alleen maar ''verhalen'' die iemand eens van een kennis gehoord heeft?

Als iemand de tijd heeft om een antwoord te geven dan ben ik daarmee geholpen! *D

In ieder geval al hartelijk dank!

Groet,

Rick
 
gewoon een handmatige erin en nergens meer last van heb ik toen ook gedaan bij mijn honda ik had een 91er,

je monteert de spanner, draai vervolgens de bout met de hand aan
start de motor probeer de bout weer aan te draaien (met de hand)
contra moer vastdraaien
Je kan het met een warme motor controleren maar bij mij maakte het geen verschil.

Mocht je de ketting weer beginnen te horen kan je hem altijd weer spannen.

Ik heb er ruim 50.000 km meer rond gereden en nooit problemen mee gehad en de motor zo verkocht en die gene rijd er nou nog steeds mee rond.
 
Laatst bewerkt:
@ Ikke_patrick: Oh dat klinkt in ieder geval veelbelovend! Is er ergens een filmpje die het precies volgens jouw manier doet? In theorie zou het beter moeten zijn om met warme motor te monteren aangezien de ketting anders met een warme motor te strak gespannen zou kunnen zijn?

@ Mastertommy heb vandaag de 36.000 kilometer aangetikt. Dus zou in theorie nog niet echt nodig moeten zijn...
 
hmm die optie heb ik nog niet bekeken. Zal ik eens doen. Dat klinkt als de tussenweg: de ketting strak zetten door een sterke veer maar niet helemaal vast zodat die iets kan uitzetten.

Heb je een maat of sterkte die aan te raden is?
 
hmm die optie heb ik nog niet bekeken. Zal ik eens doen. Dat klinkt als de tussenweg: de ketting strak zetten door een sterke veer maar niet helemaal vast zodat die iets kan uitzetten.

Heb je een maat of sterkte die aan te raden is?


Nee sorry.
Voor mijn motor zijn ze te koop bij een Duits tunings bedrijfje omdat het een bekend euvel is van de DR.
 
@ Ikke_patrick: Oh dat klinkt in ieder geval veelbelovend! Is er ergens een filmpje die het precies volgens jouw manier doet? In theorie zou het beter moeten zijn om met warme motor te monteren aangezien de ketting anders met een warme motor te strak gespannen zou kunnen zijn?

@ Mastertommy heb vandaag de 36.000 kilometer aangetikt. Dus zou in theorie nog niet echt nodig moeten zijn...


Als je hem spant zoals ik hiervoor vertelde dan kan i bij warme motor niet te strak staan eerder te los.

metaal zet uit als het warm word dus de ketting word langer/slapper als hij warm word daarom zij ik warm nog even controleren.

er zijn vast wel filmpjes te vinden moet je even op youtube zoeken ik ben nou niet thuis anders had ik wel even gekeken voor je
 
Lastig probleem, werkt de spanner onvoldoende? Of stoort alleen het mechanische geluid je? Een boutje met een losse contramoer vind ik een beetje gevaarlijk. Als je moertje lostrilt, dan kan is het boutje niet meer geborgd.... plus de kans op te strak aandraaien. Is er vanuit Honda geen modificatie gedaan, misschien bij de latere modellen?
 
cct1.jpg

Plaatje geleend van: hondahornet.co.uk • View topic - Cam chain tensioner mods?
De worm drukt/draait de spannerpen aan en zou niet meer terug mogen schuiven/draaien. Als dat wel gebeurt is er iets mis met de constructie of een ontwerpfout.
Of dat met een andere veer is op te lossen?
 
Lastig probleem, werkt de spanner onvoldoende? Of stoort alleen het mechanische geluid je? Een boutje met een losse contramoer vind ik een beetje gevaarlijk. Als je moertje lostrilt, dan kan is het boutje niet meer geborgd.... plus de kans op te strak aandraaien. Is er vanuit Honda geen modificatie gedaan, misschien bij de latere modellen?


Het mechanische geluid komt omdat de ketting te slap staat, het is dus geen kwestie van storen maar een kwestie dat je niet wilt dat je motor in de soep loopt..

het is niet zomaar een boutje en een moertje hoor het is gewoon een geproduceerd onderdeel, en aangezien je motor meerdere plekken heeft waar contra moeren zitten zal als je de moer goed vast zet deze echt niet los lopen

IMAG0935_zpsb7da93df.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het mechanische geluid komt omdat de ketting te slap staat, het is dus geen kwestie van storen maar een kwestie dat je niet wilt dat je motor in de soep loopt..

het is niet zomaar een boutje en een moertje hoor het is gewoon een geproduceerd onderdeel, en aangezien je motor meerdere plekken heeft waar contra moeren zitten zal als je de moer goed vast zet deze echt niet los lopen

[afbeelding]

Sorry maar in essentie is dit een boutje met een contramoer. Alleen door draaien en frezen geproduceerd, dat is een detail, o.a. het eind van de schroef is anders. Naast het feit of je het lekker vind om de bout te borgen met een moer, is er dus de kans dat je handmatig de spanning niet goed krijgt.
 
Maar een nieuwe originele spanner werkt (kort, dat wel) wel voldoende? Wat slijt er dan aan die constructie dat hij onvoldoende meer werkt? Schrankt bijvoorbeeld het bewegende gedeelte?
Ik begrijp dat het dus een plunjer is die op oliedruk de ketting op spanning zet (een hydrauliekcilindertje dus :)).
 
Lastig probleem, werkt de spanner onvoldoende? Of stoort alleen het mechanische geluid je? Een boutje met een losse contramoer vind ik een beetje gevaarlijk. Als je moertje lostrilt, dan kan is het boutje niet meer geborgd.... plus de kans op te strak aandraaien. Is er vanuit Honda geen modificatie gedaan, misschien bij de latere modellen?

Ja als de bout van één van de drijfstangen lostrilt dan heb je ook een probleem, maar de kans dat het gebeurt is héél veel kleiner dan de kans dat een OEM Honda distributiespanner de geest geeft.

Een goed aangedraaide moer loopt niet zo maar los anders zou je hele motor uit elkaar vallen :+
 
Ja als de bout van één van de drijfstangen lostrilt dan heb je ook een probleem, maar de kans dat het gebeurt is héél veel kleiner dan de kans dat een OEM Honda distributiespanner de geest geeft.

Een goed aangedraaide moer loopt niet zo maar los anders zou je hele motor uit elkaar vallen :+

Ben ik met je eens hoor, maar het blijft een houtje-touwtje oplossing.
 
Het is het zelfde als bij klepstelboutjes 1 borgmoer en ook dat is toch ook geen houtje touwje methode, mits goed uitgevoerd.

KTM heeft hetzelfde probleem met hun hydraulische spanners gehad (2008-2010) en zijn terug gegaan naar de spanner met een ratelsysteem van voor 2008, echter de GP-rijders hebben een houtje touwje spanner erin ;)

Handmatig KTM spanner:
full
 
Laatst bewerkt:
:^

Stellen op een draadeind en borgen met een moer word al sinds jaar en dag voor talloze toepassingen gebruikt maar omdat het niet uit de Honda fabriek komt rollen is het opeens een "houtje-touwtje" oplossing?

Een houtje-touwtje oplossing is naar mijn idee een bekend falend onderdeel vervangen voor hetzelfde onderdeel... (in afwachting tot het weer stuk gaat)
 
Laatst bewerkt:
:^

Stellen op een draadeind en borgen met een moer word al sinds jaar en dag voor talloze toepassingen gebruikt maar omdat het niet uit de Honda fabriek komt rollen is het opeens een "houtje-touwtje" oplossing?

Een houtje-touwtje oplossing is naar mijn idee een bekend falend onderdeel vervangen voor hetzelfde onderdeel... (in afwachting tot het weer stuk gaat)

Doel eigenlijk meer op het reguleren van de kettingspanning op een handmatige manier. Kan me voorstellen dat veel mensen niet zoveel gevoel hebben voor het aandraaimoment, terwijl een automatische spanner dat natuurlijk zelf doet. In de racerij wordt de brommer na elke shift nagekeken, mensen die op de weg rijden willen rijden en kunnen de kettingspanner vergeten te stellen (bijvoorbeeld).

Als het mijn motorfiets betrof, had ik gekeken naar een spanner van een ander model/bouwjaar die wel afdoende functioneert. En dan mogelijk proberen pas te maken (misschien een nieuw huis erom heen o.i.d.).

Voor wat betreft de contramoer hebt je wel een punt m.b.t. lostrillen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je standpunt en het zou geweldig zijn als die oplossing er was.

Een handmatige steller is idd niet voor elke noob (met alle respect) weggelegd, je moet er een beetje gevoel voor hebben. In ieder geval (in mijn geval KTM) een redelijk goed gehoor.

Als een hydraulische/automatische stopt met goed functioneren is het soms meteen goed mis, bij een handmatige krijg je eerst een waarschuwing in de vorm van rammelen en wordt het tijd de dealer op te zoeken of (voor de niet noob) je spanner bij te stellen.

Het probleem met een een wedstrijdmachine is: je krijgt maar 1 kans, anders kost het punten.
Voor een wegmotor: die kan alleen maar kapot lopen of gaan rammelen , "kost alleen" maar centen.

Qua gedachte zullen we wel op 1 lijn zitten ;)
 
Als je nu eens eerst je ketting gaat meten.....Kleppendeksel er af en als het goed is staat ergens in het werkboek wel hoe lang hij mag zijn tussen een bepaald aantal schakels. Meten is weten, eindeloos stellen kan niet.
 
Bedankt voor de antwoorden iedereen! Ik ga toch voor de handmatige spanner. Dit omdat ik de hydraulische niet meer vertrouw en denk dat de ketting zelf nog goed is.

De spanner monteer ik samen met mijn oom. Die is auto monteur en heeft vroeger gecrost en zat blokken los gehad. Zo heb ik er dus wel vertrouwen in dat het goed komt. Ik ga hem op gehoor en gevoel afstellen. Ik ga niet de klepdeksel eraf halen.

Ik doe dit (als ik het goed begrepen heb) dus met een warme motor en alleen met de hand. Dan moet het wel goed komen. Misschien dat ik hem met een koude motor nog wel heel lichtjes laat ratelen zodat die met een warme motor in ieder geval niet te strak staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan