Hulp gezocht compleet nieuwe kabelboom maken

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik had gevraagd of iemand wilde helpen en daar waren wel wat reacties op gekomen.
Desalniettemin ook zelf maar begonnen met de onmogelijke puzzel.
Wat ik eerst dacht dat onmogelijk was is me (denk ik) toch gelukt.
Toch zou ik willen vragen of de electra kenners er een oog op willen werpen.
Misschien dat iemand kijkt en direct zegt dat er ergens een fout zit, liever nu als wanneer ik de kabelboom heb gemaakt O-)

electrischschemathrillseekersimpel_zps32bf8a32.png





Ik ben met mijn project behoorlijk op het eind gekomen maar er is nog 1 ding wat gemaakt moet worden waar ik eigenlijk niet voldoende vertrouwen heb om dat zelf te doen.
Er moet een kabelboom gemaakt worden.
Nu heb ik het schema 10x gekopieerd op A3 papier en ben ik begonnen met stiften om dat wat ik nodig heb met de ene kleur te markeren en wat ik niet nodig heb met een andere kleur.
Maar toch kom ik er niet helemaal uit en ik wil niet mijn motor laten af fikken.
Heb al bij een proffesionel een prijs opgevraagd maar dat is dusdanig duur dat ik dat maar even heb laten schieten.
Nu hoop ik dat er een hobbyist is die mij wil helpen, uiteraard wel tegen een vergoeding(maar dan kleiner als de pro vraagt) en onder het genot van een hapje en drankje door mij verzorgt.
Motor staat in Enschede en het is lastig(maar niet geheel onmogelijk) om deze te verplaatsen.
Uiteraard kan er in een ruime schuur worden geknutseld.

Ik hoor vanzelf als er iemand is die wil helpen.
Motor waar het om gaat is een jerryt original O-) , altijd leuk om te kunnen zeggen dat je daar aan mee hebt geholpen ;)

Project waar het om gaat: Project Thrillseeker - deel II
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me wel iets wat je door een goede hobbyis wil laten doen.

Ik neem aan dat alles van startmotor tot RAW gedaan moet worden?
Misschien is het een idee om zegmaar eerst de start motor te doen, en daarna stukje voor stukje verder te gaan?

Ik heb wel verstand van elektra maar helaas bijna niks van elektra op motoren.
Ik zou eerst de ontsteking gaan doen zodat de motor lopende is te krijgen.
daarna de start motor en daarna verder met de overige dingen zoals RAW en verlichting.

Ik zou alleen wel je kabels ombinden zodat je halverwegen nog weet wat van de start motor is en wat van de RAW. zo kan je later nog wat trouble shooting doen als er iets niet helemaal goed gaat.

Als je jezelf een beetje verdiept in de elektra dan denk ik dat het wel mogelijk is om zelf te doen.
zolang je het maar stukje voor stukje doet.
 
Het lijkt me wel iets wat je door een goede hobbyis wil laten doen.

Ik neem aan dat alles van startmotor tot RAW gedaan moet worden?
Misschien is het een idee om zegmaar eerst de start motor te doen, en daarna stukje voor stukje verder te gaan?

Ik heb wel verstand van elektra maar helaas bijna niks van elektra op motoren.
Ik zou eerst de ontsteking gaan doen zodat de motor lopende is te krijgen.
daarna de start motor en daarna verder met de overige dingen zoals RAW en verlichting.

Ik zou alleen wel je kabels ombinden zodat je halverwegen nog weet wat van de start motor is en wat van de RAW. zo kan je later nog wat trouble shooting doen als er iets niet helemaal goed gaat.

Als je jezelf een beetje verdiept in de elektra dan denk ik dat het wel mogelijk is om zelf te doen.
zolang je het maar stukje voor stukje doet.
Overigens is het meeste van de motor afgehaald.
Zo zitten er geen raw's op, geen claxon geen schakelaars op het stuur.
Het is een heel erg basic motorfiets waarbij alleen het hoognodige opzit.
 
Oke dus de motor heeft alleen de bedrading nodig voor ontsteking en start motor?
Sorry voor het misverstand als ik het mis heb maar zover ik weet moet je dus de bobines aansluiten op de bougies.
de bobines daarna voeden vanaf een ECU? ( of was dat injectie... )
daarna met zekering op de accu zetten.

daarna alleen maar een grote zekering tussen accu en start relais en dan meteen op de startmotor.

Ik ben echt geen pro kwa motor elektronica maar een monteur die wel ervaring heeft moet dit toch makkelijk voor een kleine vergoeding kunnen doen? of proberen ze je leeg te melken?
 
Alles moet uiteraard degelijk in elkaar worden gezet en netjes weggewerkt, daar gaan nu eenmaal wat uurtjes inzitten.
Ik neem aan dat de verlichting via de contactslot wordt geschakeld?
Oke dus de motor heeft alleen de bedrading nodig voor ontsteking en start motor?
Sorry voor het misverstand als ik het mis heb maar zover ik weet moet je dus de bobines aansluiten op de bougies.
de bobines daarna voeden vanaf een ECU? ( of was dat injectie... )
daarna met zekering op de accu zetten.

daarna alleen maar een grote zekering tussen accu en start relais en dan meteen op de startmotor.

Ik ben echt geen pro kwa motor elektronica maar een monteur die wel ervaring heeft moet dit toch makkelijk voor een kleine vergoeding kunnen doen? of proberen ze je leeg te melken?
 
Om te voorkomen dat i alle 115 pagina's te moet door lezen van jou project een aantal vragen .
Ten eerste welk merk blok en welk type en wat niet onbelangrijk is is er een schema waaruit te halen wat er voor draden uit dat blok komt .
Daar na is belangrijk te weten wat je er wel op wil hebben zoals een startmotor rem en achterlicht , koplamp met of zonder grootlicht
Gelijkrichter/regelaar voor de dynamo zal wel net als je bobine's , maar zit er bv een injectie op !
welke sensors zitten er op het blok ( olie vrijstand )en wat wil daar mee gaan doen .
Wat meer info is wel belangrijk voor je een schema kan gaan maken om maar te zwijgen of er tijd voor is om het te maken .( Niet het schema dat is gauw genoeg getekend)
 
Om te voorkomen dat i alle 115 pagina's te moet door lezen van jou project een aantal vragen .
Ten eerste welk merk blok en welk type en wat niet onbelangrijk is is er een schema waaruit te halen wat er voor draden uit dat blok komt .
Daar na is belangrijk te weten wat je er wel op wil hebben zoals een startmotor rem en achterlicht , koplamp met of zonder grootlicht
Gelijkrichter/regelaar voor de dynamo zal wel net als je bobine's , maar zit er bv een injectie op !
welke sensors zitten er op het blok ( olie vrijstand )en wat wil daar mee gaan doen .
Wat meer info is wel belangrijk voor je een schema kan gaan maken om maar te zwijgen of er tijd voor is om het te maken .( Niet het schema dat is gauw genoeg getekend)
115 pagina's en dan topic 2 nog lol.
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
Het merk blok wat er onder ligt is een 1600cc wildstar 2 cilinder.
Een schema heb ik hier uitgeprint en al liggen op A3 papier.
Volgens mij kan je via deze schema wel zien waarvoor de draden dienen die uit het blok komen.
Wat er op komt en aangesloten moet worden is een startmotor een rem en achterlicht.
Lichten voor en achter zitten zo geschakeld dat deze branden als de motor loopt.
Het is geen injectie motor maar carbs zonder brandstofpomp.
Geen zijstandaard sensor zit er op.
Er komt wel een km teller op maar geen toerenteller en geen indicatielampjes.
Ook geen noodstopschakelaar

Kortom, het gaat om de ontsteking. Achterlicht met remlicht.
Contactslot en koplamp zonder grootlicht.
Het gaat dan ook niet echt om de verlichting maar vooral om de ontsteking.
Verlichting kan ik zelf in principe wel doen maar de ontsteking in zijn geheel durf ik niet aan. Heeft vooral te maken met de hoeveelheid draden die naar de cdi en gelijkregelaar gaan.
 
Geen werkplaats boek dan meen dat daar alles over het elektra in staat per hoofdstuk .
http://adkusters.hobby-site.com/Wildstar techniek.html#Werkplaats handboek voor Wildstar :
Kom je er dan nog niet uit dan zal ik eens kijken om het wat eenvoudiger te maken .
Deze site is voor mij idd de leidraad welke ik probeer aan te houden.
Zoals aangegeven lukt de verlichting e.d wel.
Maar vooral het deel met ontsteking en starten is het probleem.

Wat ik binnenkort maar eens ga proberen is starten met bedrading leggen bij de cdi.
Op zich is het dan redelijk te volgen, maar doordat het zo veel is zie ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
En dan komt vooral de onzekerheid om de hoek kijken.

In die wph die op die site staat staan de ontsteking en starten uitgelicht, als je die voor me zou kunnen vereenvoudigen zou ik dat zeker waarderen.
Hoewel er al iemand is die zijn diensten aanbiedt zou ik het toch het liefst zelf doen.
 
Ik heb ook de USA elect schema en hier zit idd toch wel wat verschil in.
Kwam er eerst helemaal niet uit want hield de USA/can versie aan en dat klopte niet.

Zou helemaal super zijn, hopelijk lukt me dat dan wel.
Doe maar net of ik een dummy ben lol(ben ik stiekem ook hoor) ;)
 
Ben bang dat ik ook die canbus bedradingsschema hebt
komt uit het boek XV1600A(L) 1999
Je kan daarvan maar weinig weg laten ben ik bang voor
Gezien de aanwezigheid van een brandstof pomp , decompressor die elektrisch werk tijdens het starten en een carburateur verwarming ???
en een berg beveiligingen die direct op de ontsteking module ingrijpt .
Hopelijk heb je een ander schema om mee te werken want dit is een ramp om te eenvoudige
 
P.S.
Je dynamo is het eenvoudigst
De drie witte draden uit het blok komen van de generator af en gaat direct naar de regelaar/gelijkrichter
De rode draad van de regelaar/gelijkrichter gaat via een zekering direct aan de plus van de accu en de zwarte draad van de regelaar/gelijkrichter aan de massa
Zorg wel vaar dat de regelaar op een plek komt waar veel rijwind beschikbaar is en dat die op een plaat vast komt te zitten waar veel warmte door weg gesluisd kan worden ze kunnen kapot gaan als ze te warm worden .
 
Oke dat is balen. Nee ik heb helaas geen ander schema dan die uit de wph.
Heb hem vandaag eens op mijn tv geopend(stukkie groter als op de iPad) in de hoop dat het duidelijker zou worden.
Helaas was het niet zo.
Dat van die 3 witte had ik idd gezien, nu de rest zien te achterhalen :+
 
Het probleem is dat er een soort canbus bekabeling op zit waardoor er van alles geregeld wordt door de ontstekingscomputer (zou er geen ander wordt voor kunnen verzinnen)
Het ding schakelt ook een soort decompressor in bij het starten waardoor het blok eerst aan het draaien gebracht wordt en dan na een aantal omwentelingen pas de compressie op vol druk komt om te starten ( 1600cc tweecilinder)
 
Laatst bewerkt:
Ik had gevraagd of iemand wilde helpen en daar waren wel wat reacties op gekomen.
Desalniettemin ook zelf maar begonnen met de onmogelijke puzzel.
Wat ik eerst dacht dat onmogelijk was is me (denk ik) toch gelukt.
Toch zou ik willen vragen of de electra kenners er een oog op willen werpen.
Misschien dat iemand kijkt en direct zegt dat er ergens een fout zit, liever nu als wanneer ik de kabelboom heb gemaakt O-)

electrischschemathrillseekersimpel_zps32bf8a32.png
 
leuk om te lezen dat je het gewoon zelf bent gaan doen..
Ik zou er niet aan durven beginnen, maar het is een erg leuk project om van te leren..

Wat moet het gevoel straks goed zijn als hij gewoon goed start en loopt..

Succes!
 
Ik ben begonnen met het kaal maken van een Moto Guzzi met sumiere accesoires. Ik ga wel de originele kabelboom gebruiken, maar niet alles aansluiten.
Is dat geen optie voor jouw project? Knip de rest weg wat je niet nodig hebt.
 
Even goed lezen die ontsteking is een soort cambus system waardoor bij een foutmelding je ontsteking niet meer werkt .
Je moet heel goed alle aansluitingen na lopen op wat waar mee werkt en dan pas kan je iets gaan uitsluiten .
Zo zitten er voor de USA beveiligingen( ook op de Europesche uitvoering toegepast) een drietal diodes om vreemde storingen tegen te gaan .

Guzzi is wat dat betreft erg simpel een kleine boom voor de dynamo en een plus voeding voor de bobine en je kan rijden mits je de draadjes laat zitten van de bobine naar de contactpunten .
 
Ik heb er idd aan gedacht om een originele kabelboom te gebruiken.
Maar een losse kabelboom kost al gauw 100 euro, maar dit is zonder de relays, diode's accukabels e.d.
Dus als ik dat allemaal bij elkaar heb ben ik 150 euro verder en dan kan ik de helft weg gaan knippen.
En als ik eerlijk ben kan ik de motor voor dat geld ook wegbrengen en word er een complete kabelboom voor me gemaakt.
Daarom wilde ik bij het andersom doen en kijken of ik er uit kom als ik vanuit het niets opbouw.
Dan ben ik aan kabels en stekkers 40 euro kwijt, en moet ook wel eerlijk zeggen dat het wel lekker voelt dat ik al zo ver ben gekomen alleen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan