Ketting en tandwielverhouding Honda VFR VTEC

Roderick87

Die hard MF'er
6 okt 2012
364
0
Haarlem
Binnenkort tijd voor wat onderhoud en terwijl we dan toch bezig zijn.
Dacht ik vindt het ook wel leuk om een andere ketting erop te zetten.
Nu zat ik alleen te spelen met het idee om dan de tandwiel in een andere verhouding te nemen. Om te zien of ik wat meer koppel/acceleratie in de lagere versnelling/snelheid te krijgen, en gewoon om het uit te proberen ook.
Hier en daar wel wat informatie over tegengekomen, maar dacht stel toch maar de vraag/vragen.

Motor waar het om gaat :Honda VFR800 Vtec 2004 model (standaard 16 voor 43 achter)
1. Wat voor verhouding zou dan het beste zijn buiten de standaard? Van wat ik had tegengekomen is -1 voor en +1 achter. De minst extreme optie om wat meer koppel te krijgen.
2. Wat voor verschil zou er dan komen met mijn snelheidsmeter, als ik de verhoudingen ga veranderen?

3. Of zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben en zeggen het verschil is er zo goed als niet in koppel/vermogen etc?

Adviezen en suggesties zijn meer dan welkom
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vermoeden dat je -1 voor bedoeld en +1 achter. Wat jij geeft juist minder koppel aan het achterwiel.

Voor de snelheidmeter kan je een Speedohealer kopen van GiPro (of iets dergelijks). Je kan ook even uitrekenen wat het verschil gaat zijn.

Als Nv het aantal tand voor is, en Na het aantal tanden achter (orgineel), dan is de snelheidsafwijking:

((Na/(Na+1))*((Nv-1)/Nv)-1)*100 = het percentage afwijking door de tandwielen. In het geval van -1 voor en plus 1 achter zal dat denk ik iets minder zijn dan 10% afwijking.

Ik heb het gedaan op mijn CBR 600, en ik merk wel degelijk verschil. Als je nu nog een goede ketting hebt dan zou ik lekker wachten tot je aan een nieuwe set toe bent, en pas dan wisselen, zoveel is het verschil nu ook weer niet.

Andere tip, als je -1 voor en +2 achter zou gaan, zorg dan meteen dat je ketting 1 schakkel langer is dan orgineel. Anders schuift je wiel een halve schakel naar voren.
 
Ik bedoelde -1 voor en +1 achter ja, klein foutje
Heb op het moment meer de mogelijkheid om te zeggen dat ik bepaalde (leuke) dingen kan doen.
De huidige ketting heeft er al bijna 18.000 opzitten dus hij kan nog wel ff mee, helpt dat de scott-oiler er ook goed voor zorgt.
Maar ja als je de mogelijkheid hebt om wat te doen aan je motor, wil je eigenlijk niet wachten :D
 
1. Wat voor verhouding zou dan het beste zijn buiten de standaard? Van wat ik had tegengekomen is -1 voor en +1 achter. De minst extreme optie om wat meer koppel te krijgen.

Wat het beste is ligt uiteraard geheel aan wat je ermee doet/van plan bent, rij je veel in de bergen, met passagier, bepakking of juist veel op de snelweg?

Ofwel waar komt jouw wens voor meer koppel vandaan?

2. Wat voor verschil zou er dan komen met mijn snelheidsmeter, als ik de verhoudingen ga veranderen?

Wat voor kettingwielen zitten er nu op en/of om wat voor motor gaat het exact.

In de regel zal het <10% zijn, als je daar nog in mee neemt dat snelheidsmeters meestal te veel aangeven af fabriek zal het werkelijke verschil gok ik <5% zijn.

Maar nogmaals, als je is aangeeft wat het is dat je wilt met welke motor dan krijg je (logischerwijs) ook concretere antwoorden.


Edit: als je huidige kettingset nog vers is zou ik enkel het voorste kettingwiel wijzigen (dus daar een tandje, of twee, kleiner) daar deze sowieso harder slijten dan de ketting en het achterste kettingwiel (en omdat ze veel goedkoper zijn als een achterkettingwiel).
 
Laatst bewerkt:
In de afweging om voor of achter te veranderen kun je ook nog mee nemen dat als je kleiner gaat op de voorkant, gaat je ketting daar een scherpere bocht door, dat geeft grotere krachten in de "afvliegende richting" (tangentiële) waardoor je theoretisch gezien meer olie verliest op dat tand wiel en dus meer zooi ophoopt achter dat deksel. Als je dan achter groter gaat, blijft de zooi ophoping gelijk. Wel is het zo dat je door voor te veranderen een groter effect bewerkstelligd (1 tandje er af voor is niet gelijk aan 1 tandje er af achter - >
16/43 = 0,372093
15/43 = 0,3488372
16/44 = 0,36363636

(kleinere uitkomst is sneller optrekken)

16/46 = 0,347826

Dus 3 tandjes erbij, is 1 tandje er af... Maar tandjes erbij is wel weer een groter en dus zwaarder tandwiel...
 
Laatst bewerkt:
Tmoons, Heb je toevallig een linkje of iets waar je die vergelijking van de tandwielen vandaan hebt?

Weet ook niet zeker tot hoever je bij een VFR Vtec kan gaan achter, zodat het ook nog past.
Maar weet nu wel dat als ik de verhoudingen ga aanpassen. Het toch wel verstandig is om een speedohealer aan te schaffen, om eventuele boetes vooraf te vermijden.
Dus dan wordt het denk ik toch pas later in het jaar dat ik de ketting verander.
En kan ik nu alvast ook kijken hoe en waar ik die healer kan plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Zolang het aantal achtertandwieltanden gedeeld door het aantal tanden aan de voorkant maar niet een geheel getal is. Bijv 45/15 = 3

In dit geval loopt de ketting steeds met hetzelfde stuk lang hetzelfde stuk van het tandwiel. Ik kan het nu even niet begrijpelijker uitleggen, maar het komt het slijtagepatroon niet ten goede. Denk er maar even over na.
 
In de afweging om voor of achter te veranderen kun je ook nog mee nemen dat als je kleiner gaat op de voorkant, gaat je ketting daar een scherpere bocht door, dat geeft grotere krachten in de "afvliegende richting" (tangentiële) waardoor je theoretisch gezien meer olie verliest op dat tand wiel en dus meer zooi ophoopt achter dat deksel.

Dat en hoe kleiner het kettingwiel, hoe groter het polygoon effect. Vuistregel (in de industrie althans) is, waar redelijkerwijs mogelijk, niet kleiner dan 17 tands te gaan.

16/43 = 0,372093
15/43 = 0,3488372
16/44 = 0,36363636

Het is andersom, bij een overbrenging deel je het gedreven rondsel door het drijvende rondsel. Bij motoren dus het achterste kettingwiel/voorste kettingwiel. En dan kan je ook controleren wat syhoro hierboven al roept.


@ Testa-Rossa, als je de ketting set veranderd om meer koppel te krijgen dan wordt de tellerafwijking altijd groter! @ tandjes van het voorwiel af is ook bijna altijd een verandering van meer >10% (tenzij je een tandwiel hebt van meer dan 20 tanden voor).

Inderdaad, bij een kortere overbrenging word de tellerafwijking groter, niet minder.

Maar even goed is een tandje minder voor niet direct >10% afwijking:
(43/15)/(43/16)=1.067 ofwel de snelheidsmeter geeft 6.7% meer aan dan voorheen.


Het toch wel verstandig is om een speedohealer aan te schaffen, om eventuele boetes vooraf te vermijden.

Hij zal een hogere snelheid aangeven dan in werkelijkheid het geval is dus zolang als je de afwijkende snelheidsmeter aanhoud heb je eerder minder boetes :P
 
Laatst bewerkt:
Maar even goed is een tandje minder voor niet direct >10% afwijking:
(43/15)/(43/16)=1.067 ofwel de snelheidsmeter geeft 6.7% meer aan dan voorheen.
:P Het appenstaartje had 2 moeten zijn in mijn tekst (1 of 2 tandje voor erbij of eraf is nogal een verschil). Het sommetje blijft het zelfde. In de regel kan je zeggen dat 1 tand minder aan de voorkant gelijk is aan 3 tanden er bij aan de achterkant.

Maar goed, ik denk dat het voor de TS inmiddels duidelijk is...:D
 
Je krijgt echt niet meer koppel hoor. Je maakt op lagere snelheid meer toeren en hebt dus eerder beschikking over je koppel. Je verlies topsnelheid. Ik zou voor 3 tanden meer gaan achter en het voortandwiel met rust laten. Let wel op dat je nieuwe ketting ook langer moet zijn dan standaard.
 
:P Het appenstaartje had 2 moeten zijn in mijn tekst (1 of 2 tandje voor erbij of eraf is nogal een verschil). Het sommetje blijft het zelfde. In de regel kan je zeggen dat 1 tand minder aan de voorkant gelijk is aan 3 tanden er bij aan de achterkant.

Maar goed, ik denk dat het voor de TS inmiddels duidelijk is...:D

Met 2 tanden minder red je <10% niet meer inderdaad, behalve als je een kettingwiel voor hebt met ca. 20 tanden zoals mijn MZ dat heeft (fabrieksoptie voor zijspanmotoren :P)
 
Je krijgt echt niet meer koppel hoor. Je maakt op lagere snelheid meer toeren en hebt dus eerder beschikking over je koppel. Je verlies topsnelheid. Ik zou voor 3 tanden meer gaan achter en het voortandwiel met rust laten. Let wel op dat je nieuwe ketting ook langer moet zijn dan standaard.

dat is theoretisch wel waar, maar kan in de praktijk wel anders uitvallen.
b.v. als je volgas in de 6e versnelling je max toerental niet haalt zou je met een groter achtertandwiel in werkelijkheid harder kunnen, dit komt omdat de fiets dan makkelijker zijn max toerental kan bereiken in de 6e versnelling.

in eerder genoemd progie, gearcommander, kun je alles uitrekenen aan de hand van tandwielen en toerentallen, in een kolommetje verschijnt dan de nieuwe topsnelheid.

ik heb [op advies] gekozen voor een 2 tanden groter a-tandwiel, dit kan met de standaart ketting lengte.
de wielbasis wordt wel iets korter.

ik rijd echter wel een oude fireblade.
 
Oeps foutje. Als je motor bijvoorbeeld 100nm afgeeft bij 8000 toeren per minuut doet hij dat met een andere verhouding ook. Alleen het koppel is al bij een lagere SNELHEID voorhanden, maar het blijft 100nm. Per circuit worden er ook verschillende sets gebruikt om overal zoveel mogelijk van je koppel gebruik te kunnen maken.
 
Het is andersom, bij een overbrenging deel je het gedreven rondsel door het drijvende rondsel. Bij motoren dus het achterste kettingwiel/voorste kettingwiel. En dan kan je ook controleren wat syhoro hierboven al roept.

ah, ok... dat wist ik misschien wel ergens...en anders weet ik het nu :) thanks!! Het doel was te laten zien dat de verhoudingen anders wijzigen als je voor veranderd tov achter veranderen.
 
Oeps foutje. Als je motor bijvoorbeeld 100nm afgeeft bij 8000 toeren per minuut doet hij dat met een andere verhouding ook. Alleen het koppel is al bij een lagere SNELHEID voorhanden, maar het blijft 100nm. Per circuit worden er ook verschillende sets gebruikt om overal zoveel mogelijk van je koppel gebruik te kunnen maken.

Klopt, de motor blijft het zelfde vermogen leveren, en dus bij een gegeven toerental ook het zelfde koppel. Het verkorten van de eindoverbrenging zorgt ervoor dat de draaisnelheid van het wiel evenredig zakt met de verandering van de overbrening. Daaruit volgt DIRECT dat bij gelijkblijvend doorgevoerd vermogen het koppel aan het achterwiel MOET stijgen.

In theorie lever je ook veel minder topselheid in dan ze zeggen.Normaal bereik je de topsnelheid bij het maximum vermogen (het hangt een beetje af van wat de fabrikant destijds als verhoudingen heeft gekozen). Bij een kortere overbrenging zal je de (wel iets lagere topsnelheid) halen bij het maximum toerental.

Maar goed, de TS heeft voldoende info om aan de bak te gaan....
 
Terug
Bovenaan Onderaan