Gs750L wanneer warm, slaat hij af

Leen1985

Rookie
6 mei 2014
3
0
Amsterdam
Hallo, Ik heb een probleem met mijn suzuki gs750L uit 1980 waar ik maar niet uit kom!

Probleem:
- Als ik de motor start loopt hij prima, echter na zo'n 3 minuutjes stationair te lopen gaat op een gegeven moment het toerental inzakken en moet je met het gas gaan spelen om hem aan te houden. Valt hij dan toch uit, dan is hij heel moeilijk weer aan te krijgen, pas als hij weer 10 minuutjes heeft stil gestaan slaat hij weer aan en dan gaat het weer hetzelfde.
- Ik ben er ook een keer mee gaan rijden, opzich zolang je flink in de toeren blijft was er mee te rijden. Alleen meer dan 6000 toeren kwam hij niet, wat ook niet klopt... En op een gegeven moement zaakte het toerental in en toen heb ik een kwartier moeten starten voor ik het ding weer aan de praat kreeg en weer met dezelfde symptomen. Met flink op toeren te houden heb ik hem toen weer wel naar huis kunnen rijden en toen ik naar stationair ging sloeg hij weer af.

Gecheckt:
- Ik heb de complete carburateur schoongemaakt en gecheckt, inclusief de luchtfilter en sproeiers en alles gecontroleerd op valse lucht.
- De bobines heb ik laten controleren bij de motorzaak en die gaven goede waardes aan in beide wikkelingen volgens hun, maar ze benadrukten ook dat dat niks zegt, omdat als ze warm zijn er toch iets mee kan zijn.
- Alle 4 de cilinder en uitlaten worden gloeiend heet, dus lijkt me dat alle cilinder wel draaien.
- De bougies lijken iets te roetig zwart te worden voor mijn idee.

Ik heb de motor nooit werkend gehad, zo gekregen. Hebt iemand enig idee waar het aan kan liggen. Moet ik de cdi unit of signaalunit gaan checken? En hoe moet ik dat doormeten?

alvast bedankt!
 
Je moet er achter komen wat er gebeurt als de boel slecht gaat lopen:

Gaat er iets met het mengsel verkeerd?
Gaat er iets met de ontsteking mis?
Gaat er iets met compressie mis?

Das een beetje de basis.
Heeft de motorzaak niet de moeite genomen om warme bobines te meten, gezien je klachten?
 
als het de ontsteking zou zijn, dan moet de motor in 1 keer uitvallen en kun je niet met het gas de motor nog aanhouden.
of de motor zou op een cilinder minder moeten gaan lopen, maar dat is duidelijk te horen.
ik denk dat je het in de carburateurs moet zoeken.
blijft bv de choke niet hangen?
 
Ik merk ook nog wat anders gek. De motor start ook heel moeizaam op de accu, dus ik heb gister een nieuwe accu gekocht en nu ik hem volgeladen probeer heeft hij nog steeds moeite goed door de compressie heen te komen. Alleen als ik een auto met draaiende motor aansluit via startkabrls op de motor wil het echt vlot gaan.

De startmotor draait als de auto erop aangesloten is goed, dus dan lijkt het mij niet daaraan te liggen?! Bovendien heb ik de startrelais doorgemeten om te kijken of daar iets mee is, door de + pool Los te gooien. Ik kwam dan op een waarde van 0,3 - 0,4 ohm bij starten. Wat ik ergens anders hier op het forum las best o.k. blijkt te zijn.

Kan het zijn dat de start problemen ook iets met De rest van mijn problemen te maken heeft, probleem in mijn kabelboom bijvoorbeeld?!?
 
Alles nalopen is het devies zoals Martell al zei. Check eerst de onsteking+alle bijbehorende delen en dan het mengsel(dus de carbs en de luchttoevoer en eventuele valse lucht)). Zorg er gelijk ook voor dat de klepspeling goed staat. Als dat niet goed is dan krijg je hem niet lekker afgesteld. Als dit alles niet meer wil dan is een compressietest ook van belang(kan je ook als eerste doen als je toch al het juiste klokje hebt liggen)

Oh ja, check ook alles wanneer het blok warm is natuurlijk, met name bobines (en condensators) willen nog weleens moeilijk doen als ze warm zijn.

Check voor de zekerheid ook je laadcircuit!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan