CB125J voor de vriendin

Dennis-BE

MF veteraan
3 okt 2008
1.021
2
gent
Dag forummers.
Ik heb opnieuw een topic om bij te houden, deze keer over het wel heel kleine zusje van mijn CB350/400, namelijk een cb125J

Het J model is in europa achter het S model gekomen, maar bv in amerika hebben ze gewoon S blijven gebruiken als ik het goed heb. (indien iemand hier meer over weet, ik leer erg graag bij)

het is de bedoeling om eens geen caferacer te maken, maar gewoon een leuk rijdend fietsje, iets in de stijl van een bobbertje.

de motor kocht ik een tijdje geleden aan en ondertussen is al het een en ander gebeurd

1z1bitx.jpg

zo kocht ik het motorfietsje, ziet er goed uit, helaas was dat niet het geval

de zadelplaat verbrokkelde als je erop ging zitten, er zat een serieuze tik in het blok wanner je kickte, alsof er een vijs in de cilinder zat, dus ook niet meer gekicked uiteraard.. en de tank was volledig verroest.

dus, hij moest uit elkaar ...
x60ew1.jpg


de luchtfilter was volledig verstorven, dat voorspelde ook al niet veel goeds...
2hp0tur.jpg


uiteindelijk ook eens de cilinder verwijderd en die zag er wel nog goed uit, de kop ook, heel mooi zelf nog, maar de zuiger stond vol krassen en de segmenten zitten gebroken vast in de piston (vreemd dat er dan geen beschadiging was aan de cilinder)

Ondertussen heb ik hem volledig uit elkaar, en de nodige onderdelen besteld bij david co silver spares, even wat reclame voor die mensen, dit was werkelijk de beste communicatie dat ik ooit gehad heb van een webshop! (er was een en ander misgegaan met de creditcard maar daar hebben ze mij erg mooi mee geholpen)

de spulletjes die aangekocht zijn:
1 x 06450178932 - Brake shoe set for one wheel (GBP 3.95) - GBP 3.95
1 x PCRK CB125S - Carburettor repair kit for one carb. (GBP 15.00) - GBP 15.00
1 x P428H 130 - Drive chain (GBP 9.00) - GBP 9.00
1 x PFSPKT 259-15 - Drive sprocket, Front (GBP 5.00) - GBP 5.00
1 x PRSPKT 269-40 - Drive sprocket, Rear (GBP 14.00) - GBP 14.00
1 x 18300324677P - Exhaust (GBP 35.00) - GBP 35.00
1 x 18291MN5650P - Exhaust port gasket (GBP 1.50) - GBP 1.50
2 x 90756028000 - Fork oil seal (GBP 3.95) - GBP 7.90
1 x 16950107005P - Fuel tap (GBP 12.95) - GBP 12.95
1 x 50500108762 - Main stand (GBP 21.95) - GBP 21.95
1 x 50526383670 - Main stand pivot bolt (GBP 11.75) - GBP 11.75
1 x 9501471202 - Main stand return spring (GBP 1.95) - GBP 1.95
1 x 15421107000 - Oil filter screen (GBP 3.25) - GBP 3.25

dus nieuwe uitlaat, tandwielen en ketting, alles van en op de middenbok (die moest doormidden geslepen worden want zat volledig vast) en nog wat ander grut

de motor is nu aan het wachten tot ik het laatste heb gelast aan de XS400 (zie ander topic) en dan kunnen deze samen naar de poedercoater

ondertussen heb ik met de hulp van het forum, een batterijlader, citroenzuur en soda de tank heeel mooi ontroest gekregen

1zn1s1k.jpg

n1eyx4.jpg


en met alles verwijderd heb ik eens gekeken wat voor model zadel erop zou komen en heb uiteindelijk voor dit geopteerd. Deze kartonnen zadelplaat maak ik na in staal en laat ik dan overtrekken.

ofvux.jpg



Ik heb ook nog enkele vraagjes voor jullie:

1: Ik zou de cilinder laten boren naar een van de overmaten. Is het slim onmiddelijk naar 57.5mm te boren (grootste overmaat 1mm) of neem ik beter 0.5mm overmaat. De cilinder is net niet versleten genoeg om er een 0.25 zuiger in te steken maar ook niet meer goed genoeg voor een originele piston dus ik moet hem sowieso laten opboren.
Ook ben ik op zoek naar een leuk adresje voor zuigers hiervoor, momenteel heb ik eentje gevonden, japanse namaak voor 35pond(47met verzending naar belgie)
www.seager-engineering.co.uk

2: iemand een leuk voorstel voor bandjes? ik zoek iets bobberachtig maar dat hebben ze nooit in de goede maten.
de maten zijn 17inch 3.00 achteraan en 18inch 2.75 vooraan. indien er andere heel fijne bandjes met baanprofiel zijn laat zeker ook weten.

3: als achterspatbord wilde ik een alu spatbord helemaal van onder naar boven laten lopen.
enigste probleem is dat deze er enkel zijn in 18/19inch en 140mm breed. tussen de achterbrug kan maximum 110mm breed. Dan zou je denken dat ik gewoon een voorspatbord neem? maar deze zijn dan weer niet lang genoeg.... iemand een adresje

4: ik zou ook een webshop in NL of BE die dat texas style achterlichtje heeft die je op alles bobbers ziet, maar ik slaag er opnieuw niet in om eentje te vinden

dat was het voorlopig, ik probeer zo snel mogelijk eraan door te werken zodat ik nog met m'n vriendin kan gaan toeren in de zomer :)
 
Mooi project, ben nu zelf ook begonnen aan een honda cb 125J. 1e keer dat ik een project aan ga dus ik ga jouw topic zeker bijhouden. Succes!
 
voor opboren: lijkt me verstandiger voor eerste overmaat te gaan. zijn wel hoogtoerige fietsjes toch (?) dus als er nog wat met je cilinder zou gebeuren dan kan je hem gewoon nogmaals opboren
 
Leuk om te lezen dat er nog mensen met de cb125j bezig zijn.
Ik heb een jaar geleden hetzelfde model gekocht. Van tijd tot tijd pruts ik er is aan, maar ik heb hem nooit echt goed rijdend gekregen.

Ik heb zelf wel wat vragen voor jullie:
- Ik lees dat je een nieuwe uitlaat hebt geïnstalleerd. Daar ben ik zelf al erg lang naar op zoek. Je hebt uiteindelijk voor een ander model gekozen dan het origineel geloof ik. Was dit gemakkelijk te monteren ?

- Mijn grootste probleem is echter dat mijn motor te rijk blijft rijden. Boosdoener is volgens mij die keihin PD 66 AA. Die staat er bij de meeste niet op, maar als ik je foto's goed bekijk heb jij misschien wel dezelfde. Ik was van plan hem te vervangen met een mikuni 24 maar ik wil wel is weten of jij hier ook problemen mee ervaart ?
 
Ik ben ook bezig met een CB125J en moet daarvoor een nieuwe zuiger aanschaffen.
Echter kan ik niet de juiste specificatie voor deze motorfiets vinden. In mijn service manual staat als standaard cilinder maat 56mm. Terwijl ik zelf 56.5mm meet. Na wat spuren kom ik tot de conclusie dat de standaard cilinder diameter is 56,5mm moet zijn en zie ik dat ook genoemd in deze forum draad.
Heeft iemand van jullie voor mij de juiste spec voor cilinder en zuiger en eventueel de honda onderdeel nummers voor "standaard" zuiger en veren?
 
Jullie zijn al bekend met www.cmsnl.com ?

Erg nuttige info en spullen vandaan te halen. :)

Verder +1 want onsloopbare motoren, niet kapot te revven.
 
Ja hoor bekent 8-) Echter daar kom je niet expliciet de CB125J tegen. De CB125S lijkt er wel op maar heel veel dingen zijn toch net anders... :(
 
Laatst bewerkt:
- Mijn grootste probleem is echter dat mijn motor te rijk blijft rijden. Boosdoener is volgens mij die keihin PD 66 AA. Die staat er bij de meeste niet op, maar als ik je foto's goed bekijk heb jij misschien wel dezelfde. Ik was van plan hem te vervangen met een mikuni 24 maar ik wil wel is weten of jij hier ook problemen mee ervaart ?


Ja bij mij ziet ook de keihin PD 66 A.

Vlak na aanschaf heb ik de carb helemaal schoon gemaakt omdat ie niet stationair bleef lopen. Met name de stationair sproeier was compleet dicht geslipt. Fietsje was verder nog niet in rijdende staat dus toen de motor goed starte en bleef lopen is ie compleet uit elkaar gehaald...
 
De carburator is volgende week aan de beurt, dit is inderdaad een keihin als ik me niet vergis.
wat me al is opgevallen is dat deze alleen een stationairschroef heeft, geen luchtmengselvijs ...
 
De straler is zo vriendelijk geweest om de volledige schroefdraad van het T-stuk te verneuken.
Deze moet ik dus vervangen

Heeft iemand nog een T-stuk van een cb125S of J liggen
deze verschillen van de T doordat het framepje voor de kaplamp en de tellers met 2 rubbers in 2 boringen in het t-stuk zit, en de poten zijn 27mm ipv 31.
Dit gaat niet makkelijk worden vrees ik :/
 
i5q3y0.jpg


ondertussen heb ik een T-stuk gevonden, bij david silver spares. en ben ik afgestapt van de alu spatborden (nadat ik ze reeds gekocht had maar kheb wel nog een projectje staan daarvoor :) )
er zit achtereen een zo goed als nieuw repro spatbord van een cb125s en vooraan het orifinele spatbord :)

verder een zadeltje van hawk GT dat echt super is, alleen vindt de vriendin het wat te dun, maar dat komt wel nog goed denk ik :)

3129ptx.jpg


de tank en kapjes zijn er die ik 2de hands kon vinden. maar de lak is niet schitterend
deze blijven er op tot we het deukje suit de originele tank heb gehaald, en dan kan die ineens mss herspoten worden. maar eerst kijken hoe het rijden haar bevalt.
 
ziet er goed uit. Een vriend is ook op zoek naar een 125 en misschien wordt het ook wel een cb125 :)
 
Achterlicht zou ik anders doen want nu wijst hij naar beneden. Voor de rest mooi werk hoor
 
het motorblok zit ook weer in elkaar
hopelijk is alles juist uitgevoerd, nu hopen dat het onderblok goed is, anders zie ik het niet echt meer zitten denk ik.

de carburator is ultrasoon gereinigd en vanavond gaat het revisiesetje er in. ik had nog nooit zo'n smerige carburator gezien, dat beloofd eigenlijk voor de staat van het onder blok maargoed... eerst eens proberen. dan na een 100km (als hij al rijdt) de olie er weer af en controleren...

Ik heb nog enkele vraagjes:

het kleppendeksel wordt gemonteerd zonder pakking... is dit mogelijk? ik heb er zelf vloeibare (loctite 549 vlakkenafdichting) tussen geplakt omdat ik het wel heel vreemd vond, maar op cmsnl staat er ook geen pakking op de exploded view.

weet er iemand hoe de nokkenaskettingspanner werkt? het lijkt alsof je de spanner alleen op spanning kan zetten door deze helemaal in te draaien, maar dat het dus geen verstelbaar systeem is, alleen maar spanning of geen spanning? uit het werkplaatshandboek wordt ik ook niet echt iets wijzer

Ook over de ontsteking stellen staat er bitter weinig in het constructieboek, weet iemand hoe je dit makkelijk doet?

alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
De nokkenas moet je spannen tot je net wat weerstand voelt op de stelschroef, niks meer, en niks minder.
Als je hem te strak zet gaat hij ook 'zingen' , dat merk je vanzelf wel :+

Ontsteking afstellen, is gewoon met de stroboscoop, hij moet op F ontsteken. (op het vliegwiel staat dat)
De afstand tussen de puntjes moet maximaal 0.35mm zijn.

Rond de 3000 toeren moet de ontsteking gaan vervroegen. (als de 125J tenminste een vervroeg systeem heeft, ga ervan uit van wel :) )

Geen pakking tussen kop en deksel vind ik trouwens ook wel vreemd, op zowel mijn CB50J als 125T zit beide een dikke rubberen pakking, lijkt me heel erg sterk dat de 125J dat dan niet heeft... :/
 
bedankt voor alle info
ik vindt het ook erg vreemd, maar nergens is er een groef voor een O-ring en er staat toch echt nergens een pakking vermeld in het werkplaatshandboek of de exploded views. als ik google op die pakking kom ik er ook nergens op uit.

De ontsteking zal ik inderdaad stellen met een stroboscoop.
bedankt voor de tip voor de spanner, ik heb deze nu volledig ingedraaid, dat doe ik dus beter niet :) maar er is geen contramoer? en er zit een O-ringetje op die spanner, dus dacht ik dat die er helemaal in moest... maar jij weet het zeker?

vanavond de carburator eens ineen steken, en dan hopelijk zondag wat tijd om het blok in te bouwen en te proberen starten :)
 
Ik weet niet hoe je zit met de spanner, indraaien zover als nodig...

Je moet hem trouwens ook spannen met een lopende motor !

Gewoon draaien tot je weerstand voelt, en zonodig 1/4~1/8e terug draaien.

Naar mijn weten hoort er wel een contramoer op te zitten. (is de ketting gelijder in het blok nog wel goed?)

Ik heb geen ervaring met de 125J maar naar mijn weten is het blokje gewoon een iets grotere versie van de 50J.

Beste is nog altijd om er gewoon een werkplaats boekje van te hebben, dan weet je dingen echt zeker.
CMSNL is ook handig, maar dat wist je natuurlijk al. :)

Meestal kloppen de tekeningen wel, alleen soms bij de echt oude honda's uit de jaren 60 of daarvoor kloppen sommige dingen niet helemaal. Maar je kan er eigenlijk wel vanuit gaan dat voor de CB125 de tekeningen gewoon kloppen, als er geen klepdeksel pakking is weergeven, zal het wel zo horen... :)
 
Even dit topic reanimeren.
Ik kocht wat spullen op en daar zat onder andere deze demper bij. Volgens het briefje voor een CB125J.
http://link.marktplaats.nl/m1120765034

Kan iemand bevestigen of dit inderdaad zo is?
Wat is dit waard? Ik vraag nu 150 euro, maar ik heb geen idee hoe marktconform dat is.
 
Dat zou wel eens kunnen kloppen als ik naar de uitlaatbocht kijk en de voorbeeldfoto, maar op de mijne zat een andere demper (helemaal rot) toen ik em kocht en de nieuwe demper is denk ik geen originele.


Om dit topic even te updaten:

De carburator is overleden. Deze is toen hij eraf was gevallen en er is een stuk uit gebroken bovenaan aan de gasschuif (gietstuk).
Na wat rondzoeken op het internet bleek dat met een inlaat"rubber" van een CG125 van 1985 en een Mikuni VM22 carburator eigenlijk beter dan origneel loopt en alles 1 op 1 past.

Na het aanschaffen van een echte mikuni VM22 (er zijn nogal wat chinese namaaks op de markt) en het correcte spruitstuk blijkt dit echter niet het geval te zijn. Just my luck en de brommer staat weer even aan de kant onder een zeiltje.
Voor de rest is deze is nog de volledige ontsteking en koppeling vervangen uit het blok en het blok is echt sterk. Toen de carburator nog heel was ging deze gemakkelijk naar de 100km/h en er zelfs boven. Enkel stationair en bij het oppakken wilde deze maar niet goed lopen.
Uiteindelijk dan bij CMSNL alle onderdelen gekocht om terug naar het origineel luchtfilter te keren maar dan is de carburator dus kapot gegaan.
 
Ondertussen wel via ebay heel toevallig een nagenoeg perfect voorspatbord en voorremklauw met kabel gevonden voor nog geen 40 euro samen.
Soms zit het dus ook wat mee :)
 
Ondertussen wel via ebay heel toevallig een nagenoeg perfect voorspatbord en voorremklauw met kabel gevonden voor nog geen 40 euro samen.
Soms zit het dus ook wat mee :)
En is hij nog steeds voor je vriendin?
Of die is ook vertrokken? :+ ;) :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan