VFR 750 RC36 verliest inees alle spanning

bassie83

MF'er
8 okt 2009
49
0
Laren (N-H)
Eergisteren wilde ik mijn VFR voltanken, maar sprong ineens alle spanning van het systeem weg. Bij omdraaien contactsleutel blijft alles uit en ook geeft hij geen vonk meer.

Lijkt mij een elektrisch probleem, maar waar kun je het beste starten met zoeken?

Motor startte 5 minuten daarvoor nog prima. Accu is nog goed (getest).

Heeft iemand suggesties, tips, checklist?

Mijn dank is groot!
 
controleer ook alle stekkerverbindingen op corrosie enof verbranden/slecht contact.
Rommel wat met de kabelboom nabij het t-stuk/kroonplaat om te kijken of er weer een storing optreed.
 
Hoofdzekering controleren en als deze er uit ligt, is de spanningsregelaar de eerste verdachte. Een andere verdachte is de stekker van de dynamo op de spanningsregelaar, deze fikt door slechte contacten nog wel eens uit. En als laatste is ook de accu een verdachte, het kan zijn, dat hij onder belasting ineens kortsluit, dan is inderdaad ineens de spanning weg.
 
Bij een RC24 van 89 heb ik hetzelfde mee gemaakt.

Bleek te liggen aan de bekabeling aan de rechter zijde. Daar kwamen in de kabelboom twee keer 3 hoofdaders bij elkaar waarin vocht was gekropen in de loop der jaren. Knooppunt was vrijwel weg gecorrodeerd.

Maar eerst even de basics controleren zoals door anderen al aangegeven.
 
Is er de laatste tijd nog onderhoud/reparatie's gedaan?

Dan volgende controleren...
massa en kabels accu>>> frame
hulpaccu met startkabel proberen...wel spanning dan toch accu kapot ( kunnen kromme platen zijn)
indien hij wel met hulpaccu start , dan gelijk spanning meten met lopende motor...
doet hij het ook niet met hulpaccu, dan zekeringen>>>bedrading>>>>contactslot>>>>stekkers controleren
 
Accu gecheckt, hoofdzekering is ok, spanningsregelaar geeft 12 volt, massa zat netjes vast. Apart is wel dat de klok het blijft doen en reset als je het contact omdraait.

Weet iemand hoe je het contact kunt checken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan