Laadstroom VT1100 daalt

dvdzwet

Rookie
27 aug 2014
15
0
Hallo allemaal. na het lezen op het forum mezelf nu maar eens aangemeld voor het volgende probleem.

De dynamo van mijn shadow VT1100 is pas vervangen en nu doet zich het volgende voor:
Bij stationair levert de het systeem 14 volt aan de accu zodra het gas wordt opengedraaid zakt dit naar zo'n 13 volt. (er is door de motorzaak ook een andere spanningsregelaar getest en een nieuwe allebei hetzelfde resultaat dus mijn spanningsregelaar zal goed zijn)
Als ik de + en de - van de spanningsregelaar rechtstreeks op de accu aansluit dan levert het systeem 14-13,8 volt aan de accu (zoals het handboek aangeeft). dit doet hij alleen bij aansluiten van beide draden en niet afzonderlijk.

Kan er in het draadsysteem ergens teveel weerstand zitten waardoor de stroom zakt?

Ik wil niet graag weer geconfronteerd worden met nog een kapotte dynamo ;( .
 
Bedankt voor je reactie

OK dvdruitje, doel je op een topic? (topic gelezen)
Dit is zeker niet de bedoeling en ik hoop de oplossing te vinden en dan zeker hier te posten.

Na het vervangen van de dynamo had ik niet de behoefte dat de motorzaak langer naar een elektrisch probleem op zoek ging i.v.m. de kosten. (was nu al €400,-)
Ik kan zelf de bedrading doormeten maar dit doe ik in mijn eigen tijd.

De reden dat ik de vraag hier neergelegd heb is dat er misschien iemand is die dit probleem ook heeft gehad zodat ik gerichter kan zoeken voordat ik de gehele kabelboom ga lopen doormeten.

Ik ga vanavond de accu kabels eens doormeten als begin.
 
Controleer alle massapunten en stekkertjes of ze schoon zijn/goed contact maken. En ja, dat is een hels karwei, maar wees blij dat je het zelf kunt doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik had bij mijn VT 1100 precies hetzelfde, ik heb een extra massadraad gemaakt van het massapunt op het motorblok naar het frame en hiermee was het probleem opgelost. Het blok hangt in de rubbers en maakt naar mijn idee niet genoeg contact met het frame. Het is het proberen waard.
 
Ik had bij mijn VT 1100 precies hetzelfde, ik heb een extra massadraad gemaakt van het massapunt op het motorblok naar het frame en hiermee was het probleem opgelost. Het blok hangt in de rubbers en maakt naar mijn idee niet genoeg contact met het frame. Het is het proberen waard.
zit de massa kabel niet op het blok?
 
Als ik me niet vergis dan zit de kabel bij de startmotor.
Heb nu geen kabel voohanden vrijdag ga ik verder.

Kan je me vertellen waar je de extra kabel gemaakt hebt?
 
Hallo. Vandaag extra draad geprobeert. Haalde niks uit.
Alle stekkers onder het zadel losgehaald en schoongemaakt.
Levert nu op de accupolen 14,2 warme motor stationair en 13,4 bij belasting. Op de kabels van de spanningsregelaar bijna dezelfde waarden. Honderdste verschil. Vvorlopig laat ik het ff zo en ga met de winterstop verder kijken.

Iig bedankt voor de reacties.
 
Accu levert bij stilstand rust geen contact aan 12,2 volt en na uitzetten motor met contact nog aan 13,3 volt. En loopt dan langzaam terug omdat licht nog aanstaat. Volgens mij lijkt me dit goed.
 
Accu levert bij stilstand rust geen contact aan 12,2 volt en na uitzetten motor met contact nog aan 13,3 volt. En loopt dan langzaam terug omdat licht nog aanstaat. Volgens mij lijkt me dit goed.
12,2 in rust is te weinig.
Accu is niet goed opgeladen, metertje is niet goed, of er staat een verbruiker aan.
 
Laden met 13,3 tot 14,4 Volt.
Accuspanning bij volle accu 6x2,1 Volt (celspanning)= 12,6 Volt, hier zakt de accu naar terug
na beëindiging laden.
Indien tijdens starten de spanning onder de 10 Volt zakt is de accu overleden.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Laden met 13,3 tot 14,4 Volt.
Accuspanning bij volle accu 6x2,1 Volt (celspanning)= 12,6 Volt, hier zakt de accu naar terug
na beëindiging laden.
Indien tijdens starten de spanning onder de 10 Volt zakt is de accu overleden.

grtz,

Cees

Ik ben het zowaar met alle 3 de waardes die je post oneens.

Laadspanning 13.8-14.8V
Klemspanning in rust, volle accu 12.8V
Een grenswaarde qua spanningsdip is niet te noemen, die is voor elke motorblok/startmotor/accu combinatie anders, en heeft ook te maken met de accuraatheid van het gebruikte meetinstrument.
 
Mja. Het is maar net welk boek of internetpagina je leest. Ik heb zat keer 12.3~12.4 al ondergrens gehoord. Maar daar hielden ze ook een paar uur na het laden als 'rust' aan. 12.6 is als ie net van de lader komt.
 
Mja. Het is maar net welk boek of internetpagina je leest. Ik heb zat keer 12.3~12.4 al ondergrens gehoord. Maar daar hielden ze ook een paar uur na het laden als 'rust' aan. 12.6 is als ie net van de lader komt.

Mja, ik hou me wat dit betreft bij de lesstof die ik ooit heb moeten bestuderen. Een volgeladen lood/zuuraccu geeft in goede toestand, enkele uren na het laden een klemspanning van 12,8V. Als ie dat niet vast kan houden is ie wat mij betreft stuk. Maar ik ben dan ook verwend wat dat betreft, ik gebruik gewoon een accutester van Bosch die mij haarfijn kan vertellen in wat voor staat een accu is.
 
Mja. Het is maar net welk boek of internetpagina je leest. Ik heb zat keer 12.3~12.4 al ondergrens gehoord. Maar daar hielden ze ook een paar uur na het laden als 'rust' aan. 12.6 is als ie net van de lader komt.
!2,3 is ongeveer leeg.
Een volle accu geeft ongeveer 12,7 en een die goed geladen net van de lader komt ruim 13volt
Na een paar uur staat hij dan op ongeveer 12,7 volt
 
Terug
Bovenaan Onderaan