Norton Dominator van 1957 leeft weer

Ik zou hem demonteren, rijdend maken, niet restaureren en dan rijden, veel rijden.
 
Laatst bewerkt:
Autobedrijf Jansma heeft weinig verstand van oude Nortons. Deze is volgens mij verre van origineel.
 
$_85.JPG


Wel leuk, zo'n luchtinlaat op de rem. Bij mij zit de ankerplaat aan de andere kant.

$_85.JPG


De cilinderkop is van een veel later type.
 
Ik wil hem helemaal niet kwijt, maar stel dat iemand 35 mille wil geven, dan ga ik toch even ernstig tussen de haren krabbelen.

Als de freule er geen bezwaar tegen zou hebben stond hij in de woonkamer.

Die van mij heeft daarover ook zo haar bedenkingen, maar as winter staat hij er weer hoor, wel geen Norton maar voor mij net zo mooi. :}


full
 
Prachtige motor Rob en hij staat daar prima. Wij hebben een enorm huis en een loods er achter van 250 m², maar dat hebben we verkocht en waarschijnlijk gaan we naar een huurwoning. Daar is een berging bij van zeg 3 bij 3.5 m en dan zal de Norton gewoon wel in de woonkamer moeten, of ze dat nou leuk vindt of nie6t.
 
Prachtige motor Rob en hij staat daar prima. Wij hebben een enorm huis en een loods er achter van 250 m², maar dat hebben we verkocht en waarschijnlijk gaan we naar een huurwoning. Daar is een berging bij van zeg 3 bij 3.5 m en dan zal de Norton gewoon wel in de woonkamer moeten, of ze dat nou leuk vindt of nie6t.


Dank, en zo is dat! Jaap Kooiman zei het al.........waar de man woont drage hij de kroon _O-
Mijn woning is niet zo heel groot maar passen doet ie! en dan staat hij nog niet eens in de weg ook,waar zeuren zij toch over. O-)
Wel helemaal vol tanken dan ruiken zij ook niets. ;)
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Voorjaar 1966. Ik had de motor net en samen met de freule werden we gefotografeerd ergens in Spierdijk of de Goorn.

[afbeelding]

In onderdelen verlaat hij de eigenaar die hem 43 jaar heeft gehad en er waarschijnlijk geen meter mee heeft gereden.

[afbeelding]

Hij is weer terug waar hij hoort en gaat aan zijn tweede jeugd beginnen.

[afbeelding]

Paar maanden later is hij weer in al zijn glorie hersteld.

[afbeelding]

Ik weet niet hoe jullie dat zien, maar ik vind hem mooier dan de mooiste auto, inclusief Ferrari, Lamborghini en Rolls Royce.


Ik ga helemaal met je mee,prachtfiets.
In mijn begin jaren va 1970 ook div Engelse fietsen gereden en toen kwamen de Japanners met hun fietsen en ben ik overgestapt, maar ik kan ze nog zeer waarderen en die van jou helemaal zeg.
 
Zo, even updaten. We zijn een paar maanden geleden verhuisd. Van een schuurtje van 240 m² ben ik terug naar een normale garage van 18 m² met een berging er naast van ongeveer dezelfde afmetingen nadat ik hem heb uitgebreid. Dus het was nogal een drukke winter, maar de Norton is weer aan de beurt.

Vanmiddag de twee carburateurs er af gehaald, oud spruitstukje schoongemaakt, tapeinden gemaakt en gelukkig had ik nog een snijplaatje van 1/4" BSW, dus vier langere M6 slotboutjes doorgezaagd en er een draadje op gesneden dat in de kop past.

En nu zit er een enkele carburateur op zoals dat hoort en dat bevalt me zeer. Het starten ging prima en het loopt ook mooi. Hij blijft nu ook mooi lopen als hij op z'n zijstand staat en het is nu ook weer origineel zoals hij bijna 60 jaar geleden uit de fabriek kwam.

Binnenkort maar eens een mooi stukkie rijden en dat vertrouwde geluid daar achter me horen. Wat een feest als je het gas opentrekt, oergeluiden.
 
Laatst bewerkt:
Er gaat niks boven één carburateur op een motor of auto.
Ik heb matra's, alfa's en zelfs een Porsche met zes carburateurs. Altijd wat, je blijft afstellen en dan nog loopt het vaak niet 100%.
Dan maar een paar pk minder en minder gezeur.
 
Er gaat niks boven één carburateur op een motor of auto.
Ik heb matra's, alfa's en zelfs een Porsche met zes carburateurs. Altijd wat, je blijft afstellen en dan nog loopt het vaak niet 100%.
Dan maar een paar pk minder en minder gezeur.
Charme van de eenvoud. Als je meer vermogen wilt kun je beter een nieuwere fiets pakken lijkt mij.

@ Han: loopt hij ook rustiger met die enkele carb?
 
Ja, hij loopt rustiger en hij start ook makkelijker. Met twee carbs stond ik wel eens een dik poot te rammen.

Het probleem met die Amal meuk is dat de twee carburateurs lopen op de vlotterkamer van de ene. De andere heeft geen vlotterkamer en krijgt zijn benzine via een slangetje van de andere. Hij startte regelmatig op een poot en met wat gas geven ging de ander ook meezingen.

Men zegt dat je met een enkele carburateur iets aan topsnelheid inlevert, maar dat hij onderin wat harder gaat trekken. Het mag een oude motor zijn, maar 100 mijl per uur met die ene carb vind ik eigenlijk wel hard zat. En origineel hoort er maar 'e'en carburateur op te zitten.

@ Gijs: wat een schoonheid! En ze zijn tegenwoordig kostbaar.
 
SDC11646_zpsihh1bs9i.jpg


Heren en dames, ik moet mij schamen dat ik niet eerder heb ge-update. Gisteren reed ik ff de straat uit, de bocht om en de volgende straat in, alwaar een man en vrouw in de tuin aan het beunen waren en overeind sprongen alsof ze door de bliksem werden getroffen.

De man: 'dat geluid'!!

De vrouw: 'wat een prachtige motor'.

Dus even met ze staan miepen, blijken ze beiden motor te rijden en hun dochter ook.

Opvallend aan zo'n oude Norton is de bestuurbaarheid. Hij stuurt werkelijk als een scheermes en doet precies wat je wilt. En dat frame met die vork was er bijna 70 jaar geleden al en betekende een revolutie. Geweldig fijne brommert en dat geluid is onbetaalbaar.

Ik rijd heel zelden met de Norton en eigenlijk ook met de Honda omdat ik momenteel een zieke vrouw moet verzorgen, maar dat is hopelijk over een maand opgelost en dan gaan we weer knallen.

Ik zal het vast ergens anders al hebben verteld, maar we hebben met die engelse meuk het probleem van 'sumping' en dat heb ik op de volgende manier opgelost:

SDC11487_zpsywy2giql.jpg


Kogelkraantje en een oliedrukschakelaar van een oude engelse auto. Boutje verbouwd en een lampje op het stuur dat brandt als er geen oliedruk is:

SDC11511_zpsp0kcedjq.jpg


De volgende stap wordt een klein gaatje in het handeltje van de kraan, een trekveertje en een remlichtschakelaartje, zodat de bobine alleen stroom krijgt bij een geopende kraan.

Blijft leuk, die oude motoren.
 
Laatst bewerkt:
Handig opgelost maar is er niet iets tijds originelers te vinden dan zo'n opvallende blauwe hendel?
 
Laatst bewerkt:
Dat blauw is een stukkie plastic dat je er zo af kunt halen. Walke kleur stel je voor? de kleur van de motor? Chroom? Roodwitblauw?
 
Hallo Han, hoe vind je deze Norton, te koop bij Gilex Amsterdam? In nieuwstaat, vraagprijs € 9500 ?

NORTON DOMINATOR 650SS
1967 Norton Dominator 650SS
Delivered in the Netherlands as new
Registered with original Dutch license plate
Original registration document
In a private collection for many years
Has been kept in pristine conditions over the years and parts renewed or repainted when necessary
Boyer electronic ignition
Norton twin-leading shoe, front brake modification (original brake is available)
Belt drive modification with Commando clutch (original components are available)
New Dunlop TT100 tires
Except for the above, modifications to improve the ride, the bike is original in all of its details.

http://www.gilex.nl/default.asp?contentID=3
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan