Hoeveel kracht in je hand om te remmen?

mcvdmvs

Latere in aeternum
15 sep 2002
2.118
6
Apeldoorn
Ik heb mijn hand geblesseerd en kan niet de maximale kracht uitoefenen op de remhendel. Mijn linkerhand komt tot 45kg, mijn rechter tot 25kg.

Hoeveel kracht moet je eigenlijk in je hand hebben om de voorrem fatsoenlijk te gebruiken?
 
geen idee maar volgens mij is een knijpkracht van 25 kg al behoorlijk voor 1 hand.
Ooit een keer een test gehad wat leek op de test die justitiemedewerker ook krijgen, qua fitness etc.
Als je dan 45 kilo met links haalt denk ik dat je linkshandig bent en vrijgezel.... :/ :+

Ik zou er (iets serieuzer dan, vooruit) zorgen over kunnen maken dat mijn hand op 'slot' schiet vanwege een blessure en je niet kan remmen op het moment dat het echt moet.

remmen met 1 vinger is al goed mogelijk op de meeste moderne motorfietsen, mits remmen in goede staat natuurlijk.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je sowieso geen precies antwoord geven.
Maar kan je wel zeggen dat het wel uitmaakt wat voor remsysteem je hebt cq welke motor je bestuurd.
Daarbij komt dat je het zelf ook moet vertrouwen dus als je het idee hebt dat je beter niet kan rijden zou ik dat zelf ook niet gaan doen.
Je moet je wel veilig voelen.
En denk trouwens dat 25 kilo meer dan zat is aangezien er ook mensen rijden die minder sterk zullen zijn.
Maar nogmaals maakt wel uit wat voor remmen je hebt en wat jou gevoel is met het rijden.
 
Hangt er echt vanaf welke motor je hebt. Een recente motor met Brembo monoblocs en radiale brembo pomp zal met die kracht waarschijnlijk al enkele keren over de kop gaan.
Een oudere motor zal daar meer moeite mee hebben.
 
Hangt er echt vanaf welke motor je hebt. Een recente motor met Brembo monoblocs en radiale brembo pomp zal met die kracht waarschijnlijk al enkele keren over de kop gaan.
Een oudere motor zal daar meer moeite mee hebben.
:^

[geintje]Dus... Als je je zorgen maakt, paar Monoblocks en flinke MotoGP rempomp erop bouten, en je gaat met 1 gram remkracht een salto voorover maken :+
[/geintje]

Maar inderdaad.. Ligt aan veel factoren. Wat voor motor heb je? Standaard remsysteem?
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als Harley rijder (en ik kan 't weten):

Je hebt 45 kg nodig om de koppeling in te knijpen en met 25 kg knijp je het rem tegen het stuur aan en rolt de motor nog steeds...
 
Ik heb mijn hand geblesseerd en kan niet de maximale kracht uitoefenen op de remhendel. Mijn linkerhand komt tot 45kg, mijn rechter tot 25kg.

Hoeveel kracht moet je eigenlijk in je hand hebben om de voorrem fatsoenlijk te gebruiken?
Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, maar als je twijfelt of je genoeg kracht in je hand hebt dan kan je ook naar andere opties kijken. Misschien een duimrem monteren, andere rempomp, diameter rempomp, verplaatsen voorrem naar je voet, etc.

Succes met je zoektocht en blijf voor lekker rijden :] :Y.
 
Met 25 kg sla je toch bij elke motor al over de kop :?

Pak een zak van 25 kg zand en voel hoe zwaar dat is. Die kracht kan TS nog maken met één hand. Lijkt mij ruim voldoende voor 90% van alle dagelijkse dingen, zo niet meer.

@ts: pak je rem aan het uiteinde van de hevel, scheelt je weer in te zetten kracht. Lang leve de hefboom :)
 
Dank allen!

Ik rij vooral oud spul uit de jaren tachtig met kauwgomballen frames en remmen van spons. In dit geval denk ik dat ik prima op de XTZ de weg op kan. Ik krijg elke week weer meer kracht in mijn hand (zes weken geleden ringvinger gebroken en rest zwaar gekneusd). En ik denk dat 25 kg wel voldoende is. Daarnaast knijp je met een noodstop altijd veel meer dan je bewust kan knijpen, zelfs door een eventuele breuk heen, klink misschien raar, maar zo werkt het wel.

Van het weekend maar eens een overdekopje proberen in een baal hooi... ;)
 
Ik had mijn ringvinger een keer gebroken, en was een maand of 3 daarna naar Luxemburg op en neer gereden. Ging prima. Behalve dat ik bij terugkomst in Nederland merkte dat mijn vingertop ongevoelig was geworden. :o Dat kostte wel een maandje of wat om weer goed te komen. Blijkbaar had ik tijdens het rijden een zenuw beschadigd.

Maar dit was op een CBR900RR met clipons. Op een XTZ leun je niet zo zwaar op je hand, natuurlijk.
 
Is 25 kg niet meer dan voldoende?

Ik ben wel bang dat het afhankelijk is van het exemplaar motorfiets. Maw: De ene motor zal je 50 kg moeten knijpen om de wielen te laten blokkeren, terwijl de andere met 20 kg al blokkeert. Bovendien zal het merk en type remblok hier ook verschil in maken, ik zou daarom eens overleggen met een vakman.

Misschien ben je er al met de klauwen goed schoonmaken, andere remvloeistof en andere remblokken.



http://forum.fok.nl/topic/575593 zei:
Wellicht zijn er sportieve figuren die het begrip "weegschaal drukken" wel kennen, het gaat erom dat je met 2 handen een analoge-weegschaal drukt zonder daarbij ergenes op te leunen of ondersteunen, mijn vrienden halen gemiddeld rond de 60 a 70 kg aan knijpkracht per 2 handen.
25 + 45 kg is ook 70 kilo. Dat zou toch ongeveer gemiddeld moeten zijn.

ik moet eens meten hoeveel kilo ik kan knijpen. Voor beide handen weet ik het wel, maar niet voor iedere hand afzonderlijk.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als Harley rijder (en ik kan 't weten):

Je hebt 45 kg nodig om de koppeling in te knijpen en met 25 kg knijp je het rem tegen het stuur aan en rolt de motor nog steeds...


Troll. Domme poging om een mening over Harleys erbij te slepen.
Harleys hebben al jarenlang remmen van Brembo en remmen uitstekend.
 
Troll. Domme poging om een mening over Harleys erbij te slepen.
Harleys hebben al jarenlang remmen van Brembo en remmen uitstekend.
Moah.... :')

Koppeling gaat zeer zwaar. En alleen bij de nieuwere modellen doen de Brembo's het echt goed. Echt goed.
Die twee zuiger brembo's doen het gewoon. Gewoontjes. Niet om over naar huis te schrijven.

De verhouding die hij aanhaalt is daarom wel aardig, en ik moest ook glimlachen: 25 kg zal wss voldoende zijn voor de rem, voor de koppeling eerder 45 kg :)
 
Ik ben net genezen van een blessure aan de rechterhand (scheurtje in bot middelvinger). In het begin heb ik even niet gereden, maar dat bleek heel slecht voor mijn humeur . . .

Na enig nadenken wist ik dat een noodstop zou lukken maar de blessure weer zou verergeren (lees: opnieuw een scheurtje). Rustig remmen lukte wel. Ik ben weer gaan rijden op de volgende manier,

* ver vooruit kijken en goed anticiperen om zo min mogelijk te remmen
* veel gebruik van de achterrem
* iets eerder van huis, dus meer voor de spits
* geen ritjes ver van huis zodat ik na een eventuele noodstop niet te lang meer hoefde te rijden

Dit was voor mij een prima oplossing
 
Ik ben net genezen van een blessure aan de rechterhand (scheurtje in bot middelvinger). In het begin heb ik even niet gereden, maar dat bleek heel slecht voor mijn humeur . . .

Na enig nadenken wist ik dat een noodstop zou lukken maar de blessure weer zou verergeren (lees: opnieuw een scheurtje). Rustig remmen lukte wel. Ik ben weer gaan rijden op de volgende manier,

* ver vooruit kijken en goed anticiperen om zo min mogelijk te remmen
* veel gebruik van de achterrem
* iets eerder van huis, dus meer voor de spits
* geen ritjes ver van huis zodat ik na een eventuele noodstop niet te lang meer hoefde te rijden

Dit was voor mij een prima oplossing
Die tip kan je blijven gebruiken, ook al ben je niet meer geblesseerd. ;)
 
:^

Ik ben er van overtuigd dat mensen die hebben leren fietsen op een fiets met gare ( of geen :+ ) remmen daar later veel voordeel van hebben op de motor.


Nergens leer je zo snel vooruitkijken en anticiperen op een fiets met hele slechte remmen. :P
Met dit verschil dat je op zo'n fiets nog wel met je voeten op de straat kunt remmen. Bij een motor zou ik dat niet aanbevelen :N c.q. zal het geen enkel effect hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan