electrode bougie in cilinder

tompascal

Rookie
3 mei 2010
7
0
Beste; toen ik met mijn motor een rondje aan het toeren was,viel opeens het vermogen weg en hoorde je heel hard kleng kleng,ben toen meteen gestopt en heb de motor uitgezet en ben gaan kijken,hoe of wat er aan de hand was,omdat ik het niet kon vinden,heb ik de motor weer gestart en ben heel rustig naar huis gereden,onderweg veranderde het harde geluid in tikken.Thuis gekomen heb ik meteen de bougie's nageken en wat bleek,van een van de bougie's was het bochje aan de onderkant weg.Mijn grootste angst is nu dan ook dat dit in de cilinder terecht is gekomen en ik alles uit elkaar moet halen.
Heeft iemand ideeen of tips,hoe ik dit het beste kan aanpakken.
 
Dacht al dat de kop eraf moest en dan maar hopen dat er niks beschadigd is,helaas heb ik geen passende magneet.


Magneetpen. Uitschuifbaar, flexibel. (alle soorten en maten)

Kijk eens in de "eurobak" bij een bouwmarkt.

magneetpen - Google zoeken

Je hebt overigens een grote kans dat het bougie deeltje onder je uitlaatklep of in je klepzitting vast zit. (daar wordt ie immers naar toe "geblazen")

Je zou een compressie testje kunnen doen op de betreffende cilinder.
(bij beschadigde kleppen of klepzitting zal deze cilinder ver "onder de maat" presteren)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel : "kleng kleng", je nog hoort maar gezien het feit dat je uiteindelijk toch doorgereden bent |( zal de meeste schade inmiddels wel veroorzaakt zijn. Ik weet niet of je de mazzel hebt gehad dat het stukje van die massa electrode door de uitlaatkleppen naar buiten is gegooid, of dat het door de op- en neergaande zuiger fijn is geslagen en uiteindelijk bijna compleet is verpulverd tot gruis achter is gebleven. Bij mazzel zou de schade nog mee kunnen vallen. Bij langzaam verpulveren tot gruis kan de directe schade van het heen en weer slaan aardig wat schade veroorzaken omdat die massa electrode constant heen en weer gemept wordt en als gruis lekker aan je ciilnderwanden plakt en alles kapot schuurt. Toch maar met een kleine camera door de bougieopening naar binnen om de schade op te nemen en anders toch de cilinderkop er af.
 
Laatst bewerkt:
Doorgereden? Denk je je blok weg kan gooien.

Overigens denk ik dat de afgebroken massa elektrode eerder een gevolg van een uitgelopen big-end is dan de oorzaak van het geluid. De massa elektrode is meegegoten met de rest van de bougie en breekt echt niet zomaar af.
 
Doet me denken aan de Triumph van een tijdje terug.

Die heb ik toen overgekocht, en de afgebroken electrode zat op een keurige plek tegen de kop geplakt, zonder enige verdere schade.

Kwestie van openmaken en controleren wat er wel en niet is.
 
Doorgereden? Denk je je blok weg kan gooien.

Overigens denk ik dat de afgebroken massa elektrode eerder een gevolg van een uitgelopen big-end is dan de oorzaak van het geluid. De massa elektrode is meegegoten met de rest van de bougie en breekt echt niet zomaar af.


Ik zou zweren dat dat bochje ;), eraan gepuntlast zit,
Zo lijkt het wel tenminste.
En volgens mij heb ik hier wel vaker iets van gelezen op MF.
 
Doorgereden? Denk je je blok weg kan gooien.

Overigens denk ik dat de afgebroken massa elektrode eerder een gevolg van een uitgelopen big-end is dan de oorzaak van het geluid. De massa elektrode is meegegoten met de rest van de bougie en breekt echt niet zomaar af.

Hij zit erop gelast.

Ze kunnen ook afbreken doordat een bougie is losgelopen.
 
ga nu als eerste een magneetje kopen,heb hem trouwens heel effe laten lopen,zonder bougie en dan voelde je wel compressie eruit komen,wat voor een teken is dat,positiev of negatiev.
 
Olie eruit laten lopen, bougie eruit.
Vervolgens met een fel lampje in het carter schijnen.

Mocht je nu via je bougiegat licht zien dan heb je een serieus probleem.


Mwah...

full


Dit was een afgebroken klep, ik denk niet dat een massa electrode deze schade kan toebrengen maar beschadigingen zitten er zeker aan je kop, zuiger en kleppen.
Zo niet... op je knieën, oogjes ten hemel richten en 'dankjewel' murmelen...

Groet Rucarodi...
 
Dan moet ie wel losliggen en een klep open zetten,
+een dosis geluk.
De kop moet eraf al is het alleen al om de klepzittingen te kunnen zien,
Maar de cilinderkop zal er hoogstwaarschijnlijk uitzien als iemand met acne.

Achne is niet dodelijk.

Als je het stukje er uit gevist heb of niet meer hoort zou ik er lekker een nieuwe bougie in draaien en gaan rijden. Als het blok olie gaat verbruiken of andere problemen gaat vertonen kun je altijd nog op zoek naar een ander blok. Om de boel gelijk weg te flikkeren of de kop te lichten zoals sommige hier zeggen is zwaar overtrokken tenzij je een heel exotische motor hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan