Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Kees Vetje
Ik heb precies de zelfde SH300. Ik zou ook graag een navigatie apparaat er op kunnen zetten. Ik zie op jouw foto iets van dat gemonteerd, ben erg nieuwsgierig naar wat en hoe. Zou je dat willen uitleggen of met een gedetailleerde foto laten zien? Vooral ook de montage aan de SH300.
Bvd, Ed.
 
De navigatie (TomTom Rider 2 ) zit op een steun van het windscherm bevestigd. Dat scherm is eigenbouw. Ik wist niet welke maat ik wilde en ben begonnen met een redelijk groot scherm op proef. Daar is steeds een stukje afgezaagd totdat het de grootte kreeg die het nu heeft. Ik zou dan een scherm van die afmeting aanschaffen maar ja......nog niet.
Een tijdlang heb ik de Tom Tom uit de auto op de scooter gebruikt. De zuignap plakte ik op de ruit, de voeding via een sigarettenaanstekerplug in het dashboardkastje met twee usb aansluitingen. Er zit ook een tweede aansluiting voor een plug onder het zadel, met constante stroom.
Die auto-TomTom ging binnen korte tijd stuk, ik denk door de schokken die de scooter van het wegdek doorkrijgt. De Rider 2 heb ik daarna van een collega overgenomen. Hij deed 'm weg omdat de voeding het via de steun niet meer doet. Via de mini-usb aansluiting kan je wel updaten maar niet laden. Ik gebruik nu een rond plugje met oprolbaar telefoonsnoer. Dat gaat best, maar als die navi leeg is moet ie eerst thuis minstens een kwartier aan de 220v lader. Niet echt handig als je onderweg eens zonder komt te staan. Ik ga nog eens onderzoeken waar het euvel in zit.
 
Laatst bewerkt:
foto

720.jpg
 
Die Tom Tom is overdag soms lastig om in te kijken. Als ik 's zomers de zon op m'n groene fluoriserende vest heb schijnen, is het scherm vol met de reflectie daarvan.
 
Citaat van Bulldozer: Ja, nu snap ik je nick-name! Alleen vraag ik me af waarom je alle vuil/vet/pekel erop laat zitten, nu ziet ie er het hele jaar lelijk uit, en niet eens door de roest. :Y Zo heeft toch ieder zijn eigen invulling aan hekel aan roest+poetsen.

Klopt! Al komt er in die 3000 km per jaar niet heel veel vuil op terecht. Oordeel zelf.

[afbeelding]

Hoi Kees, waar heb jij trouwens die YSS schocks gekocht, heb je daar nog een linkje van.
 
YSS kan je bij elke deftige motor/scooterzaak in je regio kopen. Als je nieuw koopt, krijg je altijd garantie. Gaat er iets fout, dan wordt de vering waarschijnlijk naar Schijndel gestuurd om te repareren.

Voor een eenvoudig setje moet je op 100 euro rekenen.
http://www.ebay.nl/itm/YSS-Federbei...454840?hash=item51ed695778:g:b08AAOSwYIxX~h2I

Zelf rij ik regelmatig met duo en als mijn vering minder goed aanvoelt, ga ik voor instelbare veringpoten. Deze kosten rond de 200 euro.
http://www.ebay.nl/itm/YSS-Federbei...805345?hash=item51eebe6221:g:Sq4AAOSwal5YHeD1

Wil je nog meer mogelijkheid tot verstelling, dan ga je naar de 300 euro.
http://www.ebay.nl/itm/AMMORTIZZATO...103217?hash=item56822be8f1:g:jz0AAOSwuAVWua~a


Groetjes,
Patrick
 
Nee, helaas weet ik dat niet meer. Bel hen even op en vraag naar Leo.

Ik had ze ook willen bellen maar ze zijn zaterdags gesloten vandaar mijn vraag, maar inmiddels zijn er dus al een aantal prijzen genoemd, ik koop dit soort dingen liever in eigenland.
Ik zal maandag even bellen, allemaal bedankt voor de info.
 
Ben ook geen expert, maar wil wel een poging doen om een en ander toe te lichten.
http://www.yssshocks.co.uk/

Bij de 1ste set kan je net als bij de origineel alleen de veervoorspanning aanpassen.
Door de veer harder op te spannen, veert de vering minder snel in bij een grotere belasting.
Bij de Sh rij ik solo op stand 2 of 3 en met duo op stand 4 of 5.

Set 2 heeft daar bovenop de mogelijkheid om de in- en uitgaande demping (rebound) te wijzigen. Dit regelt op welke manier de vering in- en uitveert. Bij slecht wegdek wil je dat de vering snel in- en uitveert om altijd contact te houden met de weg.
Op goed wegdek verloopt de veringwerking veel soepeler en hoeft dus ook minder snel op en neer te gaan.
In de praktijk ga je hier, nadat de vering op een voor jou goede instelling staat, weinig of niets meer aan veranderen.

De 3de set heeft een extra reservoir om de demping bij lage (low-speed) en hoge snelheid (high-speed) aan te passen. Dit is iets waarmee je voordeel kunt halen op circuit, maar daar komt de gemiddelde Sh rijder volgens mij niet ;-)

Voor een (beknopte) introductie in vering:
http://www.moto73.nl/2014/09/10/techniek-vering-en-afstelling-deel-i/

Wil je je iets meer inlezen:
http://www.hksuspension.nl/images/stories/Informatie/HK-Suspension_Basisveringtechniek_WEB.pdf

Rij al 30 jaar met de motor en heb met verschillende systemen (Honda en BMW) gereden. De standaard veerelementen voldoen meestal wel, maar zijn bijna altijd voor verbetering vatbaar.
Om de verkoopsprijs van een motor te drukken worden standaard meestal vrij goedkope veerelementen gemonteerd.

Als de standaard vering begint te verslechteren (kan tussen de 10.000 en 50.000 km zijn), kan je dan ook beter naar een alternatief zoeken. De prijs/kwaliteit verhouding is hier heel vaak gunstiger.
Denk dat je voor 2 originele achterveren voor een Sh meer kwijt bent dan de tegenhangers van YSS.

Groetjes,
Patrick
 
Ik had ze ook willen bellen maar ze zijn zaterdags gesloten vandaar mijn vraag, maar inmiddels zijn er dus al een aantal prijzen genoemd, ik koop dit soort dingen liever in eigenland.
Ik zal maandag even bellen, allemaal bedankt voor de info.

Ik koop ook altijd bij mij in de buurt (zit op een klein uur van Schijndel :) ), maar richtprijzen vond ik nergens terug. Dus heb ik maar even op Ebay gekeken. Verwacht dat de lokale verkoopsprijzen iets hoger liggen, maar dan weet je ook waar je terecht kunt bij problemen/vragen.

Groetjes,
Patrick
 
ik denk zeker te weten dat bovenstaande verhaal niet opgaat voor de schokdempers in eerder genoemde link.

bij model 2 staat alleen veervoorspanning ( hoe ver je de veer al indrukt op het demperlichaam) en hoogte verstelling.

bij model 3 kan ik niet zo veel vinden behalve tutti frutti cappuchino en tagliatelle.
dat er een apart gasreservoir op zit is natuurlijk wel heel supercool voor de looks maar doet in dit geval vermoedelijk weinig.

info over nr 2 van YSS :
Rear Eco Twin Shocks

een uitgebreid instelbare schokdemper is volgens yss niet leverbaar : YSS Fitments for Honda Motorcycles

alleen dus het in link 2 afgebeelde eco model , wat mij overigens een prima vervanger voor oem lijkt.
 
ik heb iemand met verstand van vering op MF een berichtje gestuurd of hij misschien wat toelichting zou kunnen geven op bovenstaande vraagstukken.
 
Ik had ze ook willen bellen maar ze zijn zaterdags gesloten vandaar mijn vraag, maar inmiddels zijn er dus al een aantal prijzen genoemd, ik koop dit soort dingen liever in eigenland.
Ik zal maandag even bellen, allemaal bedankt voor de info.

Ik meen ergens tussen de € 250 en 300 voor deze set betaald te hebben. Snap niks van die lage Ebayprijzen :?

Geen idee waar je woont, ik zou naar André Stamsnijder in Bornerbroek gaan als ik in het oosten van het land woonde.
 
er komt al 20 euro bij vanwege verzendkosten.
als je een bedrijf hebt wat vering verkoopt waarbij mensen bij je (terug) komen wil je dat niet voor 10 of 20 euro winst doen op een demper(set) van 200 euro.

je staat er (net als wij nu hier online doen) er zo een uurtje over te kletsen, je geeft en men verwacht ook wat uitleg, tips qua installeren, men belt een keer over een moer of bout die men niet los krijgt.
hartstikke leuk natuurlijk als dat je passie is, maar je kan en moet niet tegen dozenschuivers op willen boxen qua prijzen , in totaliteit lever je natuurlijk ook een compleet ander product, door eerder genoemde (kleine) diensten.
 
ik denk zeker te weten dat bovenstaande verhaal niet opgaat voor de schokdempers in eerder genoemde link.

bij model 2 staat alleen veervoorspanning ( hoe ver je de veer al indrukt op het demperlichaam) en hoogte verstelling.

bij model 3 kan ik niet zo veel vinden behalve tutti frutti cappuchino en tagliatelle.
dat er een apart gasreservoir op zit is natuurlijk wel heel supercool voor de looks maar doet in dit geval vermoedelijk weinig.

info over nr 2 van YSS :
Rear Eco Twin Shocks

een uitgebreid instelbare schokdemper is volgens yss niet leverbaar : YSS Fitments for Honda Motorcycles

alleen dus het in link 2 afgebeelde eco model , wat mij overigens een prima vervanger voor oem lijkt.

Zoals reeds gemeld : ik ben geen expert, vertel gewoon wat ik opgestoken heb in de loop der jaren.

Set 1 is de Ecoline, vergelijkbaar met de originele (gas)vering.
Hier gebeurt de verstelling met de zwarte draairing onderaan, een speciale haaksleutel heb je dus niet nodig.
1y7d4h.jpg


Set 2 is de Z-serie, volgens de website een gas-emulsie (gas en olie) vering met:
Threaded preload adjustment,and user friendly click system rebound adjustment.
zn0pav.png

Het is me niet duidelijk waar dit clicksysteem zich op de afbeelding bevindt.
Kees Vetje heeft zo'n setje, maar dan met een zwarte veer.
Misschien kan hij meer vertellen over de instelmogelijkheden.
Dat verklaart ook waarom hij er 250 à 300 euro voor betaald heeft.

2a82r0h.jpg



Set 3 met apart reservoir (voor het gas) lijkt me inderdaad overbodig op een scooter.
Is alleen bestemd voor intensief circuitgebruik, maar moet op bestelling zeker ook leverbaar zijn.
w2lslf.png
 
Zelf rij ik regelmatig met duo en als mijn vering minder goed aanvoelt, ga ik voor instelbare veringpoten. Deze kosten rond de 200 euro.
http://www.ebay.nl/itm/YSS-Federbei...805345?hash=item51eebe6221:g:Sq4AAOSwal5YHeD1

YSS Stereodempers TE302-400T-03AL-X kost in Duitse webshop incl. verzenden naar NL. 175,73 EUR.
Vindt dat ook wel de mooiste, en ze zijn denk ik een stuk lichter qua gewicht als OEM of als de goedkopere YSS D-Line

De gewone YSS Stereodempers D-Line zwart 95 t.b.v. SH300 zijn in Duitsland maar 10 euro goedkoper dus rond de 80 euro dus niet de moeite waard om in buitenland te kopen...kosten hier bij Motozoom 95 euro
 
Laatst bewerkt:
Zoals reeds gemeld : ik ben geen expert, vertel gewoon wat ik opgestoken heb in de loop der jaren.

Set 1 is de Ecoline, vergelijkbaar met de originele (gas)vering.
Hier gebeurt de verstelling met de zwarte draairing onderaan, een speciale haaksleutel heb je dus niet nodig.
[afbeelding]

ik met vering ook niet hoor :) en wat je verteld klopt ook.
alleen zijn model 2 en 3 niet verkrijgbaar voor de SH300 zoals ik al aangaf.

en terecht, op een woonwerk scooter moet je mensen geen in en uitgaande demping stelmogelijkheden geven.
hoog en lage snelheidsdemping is echt voor circuitmotoren, begon met de R6 van 2006 uit mn hoofd.
dat er ergens iemand iets levert wat wel past kan haast niet anders in de moderne tijd met internet, maar ik zou echt niet geneigd zijn die italiaanse set te kopen.

er zitten gewoonweg geen stelknoppen op dat reservoir zoals die er wel zijn bij de monoshock exemplaren en wat exotische versies voor de cb1300, gsx1400 en xjr' en .
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft Kees Vetje model 2 (met zwarte veer) op zijn Sh, zoals te zien is op de foto hierboven.
Staan niet in de Engelse modellijst, maar kan je dus zeker kopen.

Als mijn vering aan vervanging toe is, ga ik ook gewoon naar Promax in Schijndel.
Is een ritje van een uur via mooie stuurweggetjes :)
Voor mensen van mijn leeftijd is goede service vaak belangrijker dan de laagste prijs.
 
Papa Lima:

Het is me niet duidelijk waar dit clicksysteem zich op de afbeelding bevindt.
Kees Vetje heeft zo'n setje, maar dan met een zwarte veer.
Misschien kan hij meer vertellen over de instelmogelijkheden.
Dat verklaart ook waarom hij er 250 à 300 euro voor betaald heeft.


Ik heb de "instruction manual" gelezen (vijf hele pagina's in vestzakformaat) en kom tot de conclusie dat voor mij alleen de laatste bladzijde van toepassing is. Dus nul komma niks aan de demping te veranderen. Je kan met de bijgeleverde pen de schroefdraadring bovenop de veer verstellen. Na afloop borgen met een inbusstelboutje.
Soms gaat één van mijn kinderen achterop. Die 40 kg is niet merkbaar in het rijgedrag. Neem dan mijn broer van 80 kilo's ooit eens mee. Da's een heel ander verhaal!! Ik denk dat ie stiekem boven de 100 weegt. Hup, flink de veerspanning opdraaien, anders is het geen rijden.
 
Roesten/oxideren die yss schokbrekers nog?

Ja, helaas zag ik een puntje oxide ergens onderaan. Het valt nog mee, omdat Kees Vetje aardig zijn gang is gegaan. :Y
Met elk type weer wordt er gereden. Zout op de weg komt de scooter nauwelijks tegen want woon/werkverkeer gaat altijd op de fiets.
Zal binnenkort een foto van de onrechtmatigheid plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan