Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
In dat geval is het enige verschil tussen de 2 sets:

set 1 (Ecoline) is een gasdemper, veerspanning verstelbaar met de hand via een draairing

set 2 (Z serie) is een gas/olie demper, waar je met een schroefdraadring en een meegeleverde pen de veerspanning aanpast

Dacht oorspronkelijk beter af te zijn met set 2, wegens meer instelmogelijkheden.
Als ik de vering ga vervangen, zal het dus waarschijnlijk set 1 worden.
Deze is goedkoper en gemakkelijker (zonder extra gereedschap) bij te stellen.
Set 2 zal kwalitatief wel beter zijn, maar voor mijn gebruik volstaat de goedkope versie.

Of een vering oxideert, hangt van het gebruik af. De alu delen van de YSS veerpoten zullen waarschijnlijk voorzien zijn van een laagje blank vernis. Rij je lang genoeg door pekel zonder bescherming (vaseline, S 100 of iets dergelijks) dan gaan op termijn alle metalen onderdelen oxideren.
 
Achteraf gezien was optie 1 mij goed genoeg geweest. Toen niet leverbaar in Nederland.
Monteren was knudde. Je krijgt de bovenste bouten er niet uit. Er zit een plastic rand voor. Uitzoeken hoe je die verwijdert, was me te veel. Ik heb het contour met een mes aangepast. Geen hond die het verschil ziet.

De alu-onderdelen van de dempers zijn geanodiseerd. Op een beschadiging gaat het mis.
 
Lijkt mij dat met set 2 van yss, als je instellings schroefdraad vol zand/vuil zit je hem slecht kan verstellen. Ook moet je evt. meerdere slagen draaien met je instelmoer. Ook het inbusboutje om te blokkeren vind ik wat ouderwets. Je krijgt zo bij iedere verstelling schade aan je schroefdraad. Ik zou denk ik eerst set 1 uitproberen.

Vervangen van de standaard veren door nieuwe is makelijk zelf te doen. In 10 minuten heb je de boven en zijkappen eraf.

Ik vind de standaard veren overgens ook mooi en goed genoeg, zolang je maar niet als een debiel gaat racen.. :]
 
Laatst bewerkt:
Achteraf gezien was optie 1 mij goed genoeg geweest. Toen niet leverbaar in Nederland.
Monteren was knudde. Je krijgt de bovenste bouten er niet uit. Er zit een plastic rand voor. Uitzoeken hoe je die verwijdert, was me te veel. Ik heb het contour met een mes aangepast. Geen hond die het verschil ziet.

De alu-onderdelen van de dempers zijn geanodiseerd. Op een beschadiging gaat het mis.

Grappig. Die bovenste bouten inderdaad. Ik had hetzelfde. Ook een setje yss gemonteerd. En ook ik heb de plastic bekleding wat bijgewerkt. Ziet niemand wat van.
 
Eerste puntje corrosie.
360.jpg
 
Voor Bulldozer: Als de veervoorspanning gewijzigd moest worden, spoot ik de schroefdraad schoon met perslucht, daarna een beetje WD40 voor smering en draaien maar. De inbusstelboutjes worden niet gebruikt om te blokkeren. Zou idd de draad blijvend vervormen. De veerverstelling, eenmaal ingesteld, verloopt niet.

Om de zijkant goed belicht te laten zien, heb ik 'm speciaal voor jou op zijn kant gelegd.
720.jpg
 
Grappig. Die bovenste bouten inderdaad. Ik had hetzelfde. Ook een setje yss gemonteerd. En ook ik heb de plastic bekleding wat bijgewerkt. Ziet niemand wat van.


Beetje overvloedig plastic verwijderd:

360.jpg


In de gaffel zat M8 van de YSS fabriek af. Ik heb er later M10 X 1.25 in gemaakt om de originele bouten te kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Zoals reeds gemeld : ik ben geen expert, vertel gewoon wat ik opgestoken heb in de loop der jaren.
:^ staan namelijk een paar incorrectheden in het bericht ;)


YSS heeft voor de SH 300 inderdaad drie verschillende schokdempers zoals in de ebay linkjes genoemd. Daar worden gewoon standaard voorbeeldfoto's gebruikt dus kleur of lengte kan makkelijk afwijken.

In geval van scooterdempers is meestal alleen de veervoorspanning instelbaar, bij sommige -meestal >400 cc- modellen ook de demping. Alle drie de SH 300 sets hebben alleen veervoorspanning instelbaar.

Bij vering is het over het algemeen zo dat als je er meer in investeert dat je er ook meer voor terug krijgt. Het voordeel van YSS is dat ze een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding bieden. Het is niet de goedkoopste meuk op de markt, het is zeker ook niet het duurste maar het werkt wel prima. En of het instapmodel van YSS voor jou goed genoeg is of dat je een iets duurdere set neemt omdat je graag een nog betere wegligging en comfort hebt is een persoonlijke beslissing.

Technisch: veranderen van de veervoorspanning maakt een schokdemper niet stugger of comfortabeler. Het zorgt er alleen maar voor dat de vering op de juiste stand staat met de belading van dat moment. Optimaal is als een schokdemper ca 1/3 van de veerweg ingeveerd is met rijder en eventuele duo in het zadel. Dan heeft ie nog 2/3 over om dieper in te veren en die 1/3 is nodig om uit te veren als je over een kuil rijdt of als het gewicht naar voren gaat bij flink remmen. Stel de veervoorspanning staat goed voor rijder alleen, dan stapt moeder de vrouw achterop dus je kunt je voorstellen dat de dempers ineens twee cm verder inveren. De motor zakt dus een beetje door de achterpootjes. Door de veervoorspanning te verhogen verleng je het stuk dat boven de schroefveer uitsteekt. Met de volle belading is de veer nog steeds even kort (logisch, want een veer reageert heel voorspelbaar op de kracht die erop duwt), maar omdat er meer uitsteekt is de kont van de scooter weer op de gewenste hoogte. En slaat de vering niet meteen door bij de eerste de beste bobbel in de weg.

Belangrijkste van goede vering is het onzichtbare deel, de demping. Dit zorgt ervoor dat de schokdemper makkelijk op oneffenheden reageert, maar dat er ook heel snel weer rust in de vering is als de hobbel voorbij is. Anders krijg je het effect van een deinende Cadillac en dat is op een tweewieler erg onaangenaam. Geeft namelijk veel onrust in het stuur.

Zie b.v. dit videootje:

Omdat de kwaliteit van een schokdemper langzaam achteruit gaat merk je dit als rijder nauwelijks. Komt er dan toch een nieuwe demper / demperset onder dan is de verbetering vaak verrassend groot. Zoals een klant ooit melde: "pas na montage van een nieuwe merk je met wat voor je bagger je al die tijd hebt rondgereden".
 
Bedankt Dutch :)

het is interessante techniek, vering en demping , maar zoals in je eerste voorbeeld over veer voorspanning worden er vaak termen en begrippen door elkaar gebruikt, de motor kan wel stugger voelen maar dat komt nog niet doordat de vering/demping 'stugger' staat.

en als je daar geen blijvende interesse in hebt, zakken de verschillende termen en functies ook weg.

@ kees, alleen al 20w in de voorvork doet een hoop.
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag even bij de Honda dealer en gevraagd hoeveel een extra afstandsbediening moet kosten: 83€ voor het kastje zelf en zou in totaal rond de 120€ uitkomen met het inlezen erbij!
 
Zaterdag even bij de Honda dealer en gevraagd hoeveel een extra afstandsbediening moet kosten: 83€ voor het kastje zelf en zou in totaal rond de 120€ uitkomen met het inlezen erbij!

Gemak dient de mens, niet de portomonee! Hoewel, gemak heb je al, alleen geen reserve...
 
Ik wist het!, dit gaat iemand opvallen! O-)
Dat jij dat uitgerekend moest zijn had ik natuurlijk niet verwacht! ;)
 
er zijn inmiddels heel wat nieuwe SH rijders hier he ;)

misschien wil je je filmpje van 2 jaar terug , of wat was het, nog een keer plaatsen bulldozer ? ;)
 
Gemak dient de mens, niet de portomonee! Hoewel, gemak heb je al, alleen geen reserve...

Absoluut waar!

Langs de ene kant denk ik.....ach laat maar want ik laat het kastje steeds in een jaszak zitten met rits maar langs de andere kant moet je maar eens op weg zijn en je speelt het kwijt. Dan word ik gek, denk ik.
 
Dan is dat goede meteen in een ander daglicht gezet... :$
Op welk fimpje doel je dan LePensZeur?

je had een keer een filmpje geplaats dat je reed op de SH , het was donker weer soms zelfs wat mistig (of dat is mijn geheugen) en toen kreeg je nogal wat commentaar feedback over je rijstijl en/of tempo.


of dat al met race vering was weet ik niet ;) was volgens mij nog in het vorige topic.
als je het niet meer weet wil ik het wel opzoeken maar het zal wel op jouw youtube staan.
 
je had een keer een filmpje geplaats dat je reed op de SH , het was donker weer soms zelfs wat mistig (of dat is mijn geheugen) en toen kreeg je nogal wat commentaar feedback over je rijstijl en/of tempo.


of dat al met race vering was weet ik niet ;) was volgens mij nog in het vorige topic.
als je het niet meer weet wil ik het wel opzoeken maar het zal wel op jouw youtube staan.

Om te beginnen heb ik geen 'race vering' (is zelfs gewoon standaard.. :) ), maar ik begrijp welk filmpje.
Hier is die dan: compilatie van ritje in de mist van twee jaar terug (met mhr vario, met 11gr rollen):

 
ik herinner mij ook nog een filmpje met veel meer rotondes, maar deze bedoelde ik idd.
leuk om te zien dat de scooter 1 seconde een laag geluid geeft met accelereren en daarna echt vel in toeren klimt om zo veel steviger door te trekken dan standaard.

Het blijft een superleuk ding die SH300.
ik gebruik hem voor alles en de motoren blijven staan :P

lekker licht, topkoffer kan makkelijk in en uit de achtertuin/ door het hek.
met kleine stukjes loopt hij onzuinig met 1op22 :P
feit is dat je op veel openbare wegen in NL genoeg hebt aan 27 pk.
als de zebrapaden nat zijn bij rotondes voel ik hem wel gaan hoor, dan hoef ik niet op een motorfiets te zitten :P
 
Vandaag eerste ritje gedaan met liefje achterop. Rustig aan gedaan, ruim 70 km afgelegd.
Hij startte bij de eerste druk op de knop, zoals een Honda betaamd na 4 maanden stilstaan.
Weer blij mee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan